Tjena alla! Ska ha kort innan sommaren är slut …

Arjiris

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2003, Yamaha YZF R1
Har du kört MC innan?
Tycker det låter snabbt att köra i trafik o så redan på lektion 2, fast det kanske inte var så trafikerad väg?

Har nämligen lite funderingar på hur svårt det är....
Hur många lektioner har du tänkt ta totalt innan uppkörning?

Jag har kört sån där eu-moppe lite när jag varit på semmester i Grekland men aldrig motorcyckel. Så allt det här med växlar och fotbroms har varit främmande för mig.

Landsvägarna som vi körde på igår var inte mycket trafik på det kom väll en och annan bil då och då men det kändes helt okay ...

Jag tror jag att det har hjälpt att lektionerna är 3 timmars lektioner. Man hinner öva rätt mycket på tre timmar och man blir van vi cyckeln och man får in grunderna. Kan sägga att mitt största problem var att vänja mig vid att man trycker på blinkers knappen för att få blinkersen att sluta blinka efter att man har svängt. Sedan så måste jag sägga att jag själv vart överaskad över att det gick att köra på landsväg på andra lektionen. Men det kändes helt ok.

Enligt läraren så skulle det behöves ungefär 5-6 lektioner efter första lektionen. Detta är något man känner efter t.ex jag känner och förstår själv att min krypkörning inte är bra ännu, så jag hoppas att det går bättre med det nu på Fredag.

Själv hade jag räknat med 10 lektioner men är det så att läraren tror att man klarar sig med mindre så är det bara bra :)
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Låter ju väldigt positivt att han tror färre, tycker de brukar ju överdriva istället.
Blinkersen är nog problem för många, det händer ju ofta att man ser motorcyklister som har den på hela tiden.

Hur kommer det sig att lektionerna är 3 timmar? De flesta har ju typ 40-90 min. Vad betalar du för en så lång lektion? För det är inte så att du har bokat 2 "vanliga" lektioner efter varandra?
 

Arjiris

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2003, Yamaha YZF R1
Låter ju väldigt positivt att han tror färre, tycker de brukar ju överdriva istället.
Blinkersen är nog problem för många, det händer ju ofta att man ser motorcyklister som har den på hela tiden.

Hur kommer det sig att lektionerna är 3 timmar? De flesta har ju typ 40-90 min. Vad betalar du för en så lång lektion? För det är inte så att du har bokat 2 "vanliga" lektioner efter varandra?

Antagligen så kör de 3 timmars pass per lektion för att få dit mer folk. Eller så vill de få bra statistik på de som gör provet via dem. Sanningen är att jag faktist inte vet hur det kommer sig att de kör 3 timmars pass. Det ända jag vet är att det passar mig ... En körlektion kostar 1200 kr, så visst är det mer än vad andra trafikskolor tar men jag tycker att det är värd pengarna då man hinner öva :)
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Jo, det var inte dyrt... Här kostar 60 minuter 900-950 kr. Så jag skulle verkligen föredra 180 minuter för 1200. 60 min känns lite fattigt med tid kan jag tänka mig.

EDIT: Vilken körskola är det?
 
Last edited:

Arjiris

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2003, Yamaha YZF R1
Jo, det var inte dyrt... Här kostar 60 minuter 900-950 kr. Så jag skulle verkligen föredra 180 minuter för 1200. 60 min känns lite fattigt med tid kan jag tänka mig.

EDIT: Vilken körskola är det?

Det är Farsta Trafikskola, men MC körningen påbörjas alltid ifrån Västerhaninge :)

Igår vart det körning på kurvig landsvägar. Måste faktist sägga att jag inte ännu är så bekvem med kurvor på 70 vägar. Man ska tydligen undvika att bromsa och sjystera farten med kopplingen och gasen.

Skulle ni som hunnit öva på sånt kunna förklara hur ni gör? Tips och tricks är välkomna :)

Sedan så vart det manöverbana, det kändes inte heller helt ok, tror att jag fixade det på hög fart bara en gång :(

Hoppas det kommer naturligare vid nästa lektion.

För övrigt så har jag bokat nya lektioner för Måndag, Onsdag och Fredag ...

Hoppas man hinner få in mycket under dessa tillfällen ....

P.s

Vänligen förklara hur ni tacklar kurvor ...
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Tusen tack. hehe blir billigare o bättre att ta buss till sthlm o köra där, sen tillbaka till örebro bara för att köra en lektion. Sjukt =)
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Igår vart det körning på kurvig landsvägar. Måste faktist sägga att jag inte ännu är så bekvem med kurvor på 70 vägar. Man ska tydligen undvika att bromsa och sjystera farten med kopplingen och gasen.

Skulle ni som hunnit öva på sånt kunna förklara hur ni gör? Tips och tricks är välkomna :)

Det mest troliga här är att du inte litar på hojen och väggreppet än, det är vanligt i början. Försök hålla en jämn fart in i kurvan och när du börjar svängen ökar du gaspådraget långsamt. Titta så långt fram i kurvan du kan och inte framför framhjulet.
 

Arjiris

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2003, Yamaha YZF R1
Tusen tack. hehe blir billigare o bättre att ta buss till sthlm o köra där, sen tillbaka till örebro bara för att köra en lektion. Sjukt =)

Varsågod :)

Det mest troliga här är att du inte litar på hojen och väggreppet än, det är vanligt i början. Försök hålla en jämn fart in i kurvan och när du börjar svängen ökar du gaspådraget långsamt. Titta så långt fram i kurvan du kan och inte framför framhjulet.

Tack ska du ha för instruktionen. Ska försöka smälta den och testa att införa den vid nästa lektion nu på Måndag :)

Tack igen !
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
En anledning till att det känns kämpigt i kurvorna kan vara att du använder fel teknik, fråga körskoleläraren om "motstyrning" nästa lektion så han kan förklara. Om man är ovan hojåkare så vill man styra in hojen i skarpa svängar, dvs vrida styret åt det håll man svänger. Resultatet av det är att man får brotta ner hojen i kurvorna då den vill resa sig upp och det är inte trafiksäkert. Rätt sätt är att trycka styret lätt åt motsatt håll istället så hojen självmant lutar ner sig och går in i kurvan. Så om du ska åt vänster, vrid inte styret åt vänster utan tryck lätt med vänster hand, växla över trycket till höger i slutet av kurvan så reser sig hojen upp. Öva lite så kommer det snabbt att falla sig helt naturligt. Är i princip bara i krypfart man faktiskt vrider styret.

När du använder rätt teknik är högfartsbanan hur lätt som helst, sitt bara rätt upp med blicken långt fram och låt hojen jobba.

Du kanske redan vet det här men jag tänkte bara upplysa för säkerhets skull. =)
 
Last edited:

Arjiris

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2003, Yamaha YZF R1
En anledning till att det känns kämpigt i kurvorna kan vara att du använder fel teknik, fråga körskoleläraren om "motstyrning" nästa lektion så han kan förklara. Om man är ovan hojåkare så vill man styra in hojen i skarpa svängar, dvs vrida styret åt det håll man svänger. Resultatet av det är att man får brotta ner hojen i kurvorna då den vill resa sig upp och det är inte trafiksäkert. Rätt sätt är att trycka styret lätt åt motsatt håll istället så hojen självmant lutar ner sig och går in i kurvan. Så om du ska åt vänster, vrid inte styret åt vänster utan tryck lätt med vänster hand, växla över trycket till höger i slutet av kurvan så reser sig hojen upp. Öva lite så kommer det snabbt att falla sig helt naturligt. Är i princip bara i krypfart man faktiskt vrider styret.

När du använder rätt teknik är högfartsbanan hur lätt som helst, sitt bara rätt upp med blicken långt fram och låt hojen jobba.

Du kanske redan vet det här men jag tänkte bara upplysa för säkerhets skull. =)

Alla tips och råd tas emot tacksamt :) Är som sagt helt grön ...
 

Arjiris

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2003, Yamaha YZF R1
Ett stort tack till alla som kom med tips. Igår körde jag min 4:e lektion och testade att implementera lite av de råd jag fick och vart överaskad över hur bra det gick .

Testade motstyrning på go-cart banan lite lätt och man kände redan där att man vågade luta mer på bågen när man gav lite mera gas.

Sedan så gick krypkörningen mycket bättre också.

Manöverbanan gick riktigt bra enligt läraren. Jag hade velat testa lite till bara för att känna mig helt trygg men jag antar att jag för öva mer på det nästa gång.

Sedan vart det landsvägkörning med kurvor, denna gång var det bara roligt :)

Sist men inte minst testade att bromsa på bana från 50 och 70 km/h. Där måste jag slipa lite för jag lyckas alltid låsa bakdäcket :( Så där gäller det att ta mindre på bakbromsen och lite mer på frambromsen ...

I helhet så är jag nöjd med gårdegens lektion. Det känns som man inte är helt grön nu trots att man forfarande har hur mycket som helst att lära sig.

Tips och tricks eller "testa att ..." är fortfarande välkomna inför kommande lektioner.
 

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Ort
Kumla
Hoj
-01 Honda 929rr
...Sist men inte minst testade att bromsa på bana från 50 och 70 km/h. Där måste jag slipa lite för jag lyckas alltid låsa bakdäcket :( Så där gäller det att ta mindre på bakbromsen och lite mer på frambromsen...

Tips och tricks eller "testa att ..." är fortfarande välkomna inför kommande lektioner.

Prova att bara lägga foten emot bakbromsen, inte trycka något alls på den utan när du sen bromsar med frambromsen kommer din vikt att flyttas framåt vilket gör att du automatiskt bromsar med bakbromsen.
Ett litet tips jag fick av körskolan bara....
 

Arjiris

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2003, Yamaha YZF R1
Prova att bara lägga foten emot bakbromsen, inte trycka något alls på den utan när du sen bromsar med frambromsen kommer din vikt att flyttas framåt vilket gör att du automatiskt bromsar med bakbromsen.
Ett litet tips jag fick av körskolan bara....



Tack för tipset mellow :)

Kom precis hem från dagens körlektion. Idag fick jag köra en annan Motorcyckel. För övrigt så kände jag inga drastiska förbättringar under dagen. Få se hur många fler lektioner kommer behövas nu innan man kan ta körprovet....
 

Jackis

Guest
Arjiris:
3 Liter/milen - fattar du hur mycket skatt staten får in på det ??

Vad är det för hojar du kör på körskolan ?


bushido:
STORT GRATTIS.
 

Arjiris

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2003, Yamaha YZF R1
Arjiris:
3 Liter/milen - fattar du hur mycket skatt staten får in på det ??

;) Shit happens :) Men när man drar på så känns det som det är värt det fasst man bränner pengar på riktigt :p

Vad är det för hojar du kör på körskolan ?

Började men någon Honda Cross 125cc

Gick sedan öven till en Honda CB 750

Och sisst var det någon BMW 800cc


Hur många lektioner fick ni ta innan ni klara av körprovet?
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
tror jag tog 7 eller 8 80minuterspass o sen en extra dagen innan uppkörning bara för att hålla känslan färsk.

hur är reglerna nu... när jag tog kortet så pratade körskoleläraren om att dom hade på försök på några platser att man skulle ta teorin och praktiken inom två månader annars fick man göra om bägge delarna.... har det blivit nån standard?
Försöker nämligen få min kusin att ta teorin i år o göra praktiken nästa år.
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
tror jag tog 7 eller 8 80minuterspass o sen en extra dagen innan uppkörning bara för att hålla känslan färsk.

hur är reglerna nu... när jag tog kortet så pratade körskoleläraren om att dom hade på försök på några platser att man skulle ta teorin och praktiken inom två månader annars fick man göra om bägge delarna.... har det blivit nån standard?
Försöker nämligen få min kusin att ta teorin i år o göra praktiken nästa år.

Tror bara det är till b-körkort det gäller. Kommer inte ihåg om det gäller nu eller från 1 sept dock...

Fick för övrigt hem mitt körkortstillstånd igår. Ansökte om det i fredags. Snabbt!
 

Arjiris

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2003, Yamaha YZF R1
Fick för övrigt hem mitt körkortstillstånd igår. Ansökte om det i fredags. Snabbt!

Grattis! Vilket flytt du har haft, för mig tog det evigheter kändes det som ...

För övrigt så körde jag sjätte lektionen igår. Manöverbana och kryp körning känns rätt bra nu. Det som återstår att bättra på är körteknik. Speciellt på kurviga vägar ...

Tror att jag kan ha träffat några av medlemmarna här ute vid tungelsta vägarna. Vid någon tillfälle låg det ett tiotal motorcycklar båkom mig som sedan bara schwooshade iväg :) Såg riktigt häftigt ut :)
 
Last edited:

Arjiris

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2003, Yamaha YZF R1
Då har man fått en uppkörningstid den 20/8 ...

Jag tar det lite lungt med lektioner nu, ska ta några veckan innan provet tänkte jag och så får vi hålla tummarna :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top