Tjenare! Whiskey help!

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Glengoyne är en mild nybörjarwhisky. Annars är nog favvodrickat Laphroaig, Talisker, Lagavulin, Ardbeg (hmm :va vad många det blev)
 

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
*
Våga vattna whiskyn.
Man förändrar karaktären åt både det bättre och det sämre beroende på vilken sort det är...
När jag började dricka så hade jag vatten i många sorter, nu föredrar jag dom flesta rent, men vissa ska vattnas för att komma till sin rätt.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Iceman1975 skrev:
Louders är väll en bra nybörjar wiskey..(Ursäkta stavningen)

//N
Provade att bjuda några "nybörjare" på lauders en gång, men de tyckte att den var alldeles för frän i smaken. Bells skulle kanske kunna va ett alternativ om man gillar lättdruckna smårökiga skottblendar...

Annars är som sagt famous grouse inte att underskatta. Lite väl mild och sliskig, men den har karaktär iaf till skillnad från kanadensarna.
 

jimler

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
hojlös!
Saken hör till att....

Men saken till att jag skrev att jag ska börja dricka är att i yngre dagar (hmm lät gammal nu=22år nu!) fördrack mig på JB whiskey var ju ovan halsade= :dummer
fattade inte att man skulle njuta och smutta.... :kocko
efter det har själva lukten vara kväljande... :zpy
därför ber jag om era råd... :)
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
jimler skrev:
Men saken till att jag skrev att jag ska börja dricka är att i yngre dagar (hmm lät gammal nu=22år nu!) fördrack mig på JB whiskey var ju ovan halsade= :dummer
fattade inte att man skulle njuta och smutta.... :kocko
efter det har själva lukten vara kväljande... :zpy
därför ber jag om era råd... :)
Menar du brittiska Justerini & Brooks eller amerikanska Jim Beam? Håll dig undan från amerikanarna i fortsättningen bara så ska det va grönt :tummenupp
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Nybörjare kan prova irländsk whisky typ Jameson och Tullamore Dew. Trippeldest. och orökta är de lite lättare att ta till sig. Går bra att ha i sås eller att blanda grogg på om man nu vill göra så.
 

-Z-

Veteran Racing
Gick med
2 Nov 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
ZXR 750
Dalwhinnie

Dalwhinnie är en utmärkt för nybörjaren, men den räcker hela vägen för den avancerade whisky token också. Den är mild, fin och välbalanserad. En riktig höjdare för alla. Har länge haft de tyngre whiskyna som favoriter ex. Laphroaig och Lagavulin :yoparty som favoriter, men fan va gott det är att smeka ner en mild :Bugar Dalhinnie i bland.

Mmm, nu blir det ett glas...

Ett gott råd: Köp! :tummenupp

/Z


(Fråga 2. Ett annat eng ord för företagare: entrepreneur)
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Som någon nämde innan är Irländarna utmärkta som "nybörjarwhisky", absolut inget fel på dem senare heller om man vill ha en lite "snällare" whisky för stunden.
Bushmills Single Malt e en trevlig bekantskap, annars Tullamore Dew/Black Bush för lite billigare varianter.

Många personer med bra smak i den här tråden :)

Ardbeg, Lagavulin, Laphroig mfl e utmärkta märken men kanske inte det man börjar med ;)
Dock är tex. Laphroigen riktigt lättdrucken med lite vatten i då den smakar väldigt lite sprit. Lukten e kanske lite grymt dock ;)

Personligen föredrar jag cask-strengh varianterna som börjat dyka upp, betydligt mer smak/lukt å trevligare whisky än de utspädda varianterna av samma märken.
Den "vanliga" Laphroigen ter sig riktigt menlös nu efter å ha dryckit cask-strengh diton några år nu :D
 

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Bakpååkare. :)
McB skrev:
Jag tycker att du ska köpa ett paket av "The classic malts", så får du smaka lite olika typer av single malt-whisky. 6 souvenirflaskor med olika typer, alla med sin speciella karaktär. :tummenupp

Håller med. Det var så jag fastnade för whisky. Min personliga favorit är Laghavolin (eller hur det stavas). Rökig och JÄVLIGT god! :tummenupp
 

jh

Hej o hå
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
Suezukiey ge ess ex ärr 750 -02
Mmmmm gott

Jag vill föreslå dom flesta Irländska whiskey sorter, e snälla i smakerna. Tullamore Dew, Black bush mm en smaksak som allt annant :fyllisar
 

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
jh skrev:
Jag vill föreslå dom flesta Irländska whiskey sorter, e snälla i smakerna. Tullamore Dew, Black bush mm en smaksak som allt annant :fyllisar

Började min Whisky-karriär med att dricka Laphroig och Glennfiddich ( Stavning på båda? ). Kan säga att det tog emot kraftigt första glasen men efter lite tjurighet började de slinka ner lättare, och nu så tycker jag att Whisky är nå sjukt gott. Fortfarande är mina favoriter de ovanstående ,gärna med lite vatten i om jag är på de humöret.

Vill med detta säga att visst går det att lära sig dricka whisky, dock finns det roligare saker att sysselsätta sig med.... :öl
 

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Falun
Hoj
Vägkungen
Kul att du börjar intressera dig för whisky.

Islay whisky skall du inte börja med. Dom kräver lite tillvänjning.
Börja med en mild Blended. Själv började jag med Bells och Old Glenn billiga och "lättdruckna" whisky, Famous Grouse är skottlands mest sålda whisky och den går också bra. Du skall blanda ut dom med lite vatten (ej is !) prova dig fram till vad du tycker är lagomt (smaken kommer fram med vattnet).

Steg två blir lite bättre Blended typ; Ballantines, Johnny Walker Black Label, mfl.

Steg tre Single Malt: Välj någon från Lowland eller Higland, typ Cardhu eller Glenmorangie. En "Bastard" som också är helt OK är Bushmills Malt (som är en Irländsk Whiskey)

Steg Fyra: Islay Whisky. Anses som den "finaste" whisky´n. Den är i alla fall den smakrikaste med den kraftigaste röksmaken. När man tröttnat på dom mildare typerna är det denna man skall prova. Laphroaig, Ardbag, Bowmore och min personliga favorit; Lagavulin.

Kom ihåg att det tar tid att lära sig dricka och uppskatta Whisky. Men om du har tålamod och intresse kommer du att upptäcka många goda sorter med en stor skillnad av smakupplevelser.

Dessa "roar" jag mig med i helgen. :)
img3fab61c61ebc7.jpg


scotland.gif
 
Last edited:

Pickles

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Karlstad/sthlm
Hoj
Suz
...bushmills 10 åriga...eller jamson 1780 en 12åring...
rinner ner som livets vatten!!
mycke lätt druckna!

irländska är för övrigt mer fruktiga och ej rökiga............
 

wolfman

I live for this shit !
Gick med
1 Jun 2003
Ort
SundfuckingSvall
Hoj
-04 Gixxer 1000
Well.....håller me d andra angående att du inte ska trycka i dig bara för tryckandets skull. Men ett alternativ (billigt oxå) e Lord Calvert. Behöver inte va dyr, single malt, å 20 år för å smaka gott :tungan . Annars Johnny Walker Red Label e fin-fin !
 

-Z-

Veteran Racing
Gick med
2 Nov 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
ZXR 750
Gillar man persika, kan man dricka Black Bush (irländsk). :brinnerup
Inte riktigt min smak...
En billig god smakrik blended är Black Ribbon från V&S. Mycket smak för pengarna.
/Z
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top