Tjock-TV eller Smal-TV?

Vilken typ av TV har du,om du har en öht?

• Antal röstningar
    0
Min gamla tjockis 28"are pajade och jag köpte därför en ny.
Jag hade förmodligen ägt en platt-tv idag även om tjockisen hade överlevt.
Jag är en förespråkare av äldre grejer och blir illamående av alla jävlar som lånar sig upp till öronen för att ha det "senaste" och som per automatik tror att man blir lycklig av detta.

Men!

Oavsett hur man vrider och vänder på det så går det inte att jämföra en tjock-tv med en större LCD/Plasma/Led tv i ljud och bild, så är det bara.

Jag köpte min för att jag gillar att kika på film och inlevelsen/känslan av att kika på en sådan på en stor skärm, thats it.

Varför måste man komma med lama ursäkter som att man måste "unna" sig nya prylar?
Vaffan, räcker det inte med att säga att man köpte en stor tv för att man ville ha en och hade råd med det :confused:

Lite komiskt hur man kan bli stämplad som nån skrytmåns/spender/what ever bara för att man har en platt-tv... ännu värre om man har flera.

Själv väljer jag platt tv alla dagar i veckan då jag gillar att kolla TV och vill dels ha stor bild men också en bra och behaglig bild.
Sen att den fysiskt inte tar nån direkt plats gör den mer lättmöblerad i och med att det inte behövas något stativ eller dylikt utan det kan bli rent o fint på golvet under vilket underlättar vid städning.

Men en sak som är extra skrattretande tycker jag är hur vissa tycker det skulle vara skrytigt med platta tvapparater... de är sjukt billiga och har funnits så länge att tjockapparaterna oftast behövts bytas ut.

Lite komiskt hur man kan bli stämplad som nån skrytmåns/spender/what ever bara för att man har en platt-tv...

Känner du så eller vad? Ingen i den här tråden har väl sagt nåt sånt vad jag sett?

Jag är en av dom få som varit negativ i tråden så jag men då handlar det om folk som på avbetalning byter ut fullt fungerande prylar i sitt hem.

Känner du så eller vad? Ingen i den här tråden har väl sagt nåt sånt vad jag sett?

Jag är en av dom få som varit negativ i tråden så jag men då handlar det om folk som på avbetalning byter ut fullt fungerande prylar i sitt hem.

En "tjock-tv" har inte samma användningsområde som en "platt-tv".

Är en fd. stolt tjokkteveinnehavare. 2 x 28", en i vardagsrum och en i sovrum.

Sen flyttade vi. Insåg att gubbarna såg ut som miniatyrer på tv i nya vardagsrummet (felvän och mkt större). I sovrummet var det liksom perfekt läge att hänga upp en på väggen, vilket är ett par aningar lättare med en LCD.

Så nu sitter vi på 1 st 50" Plasma a´la skitbraspecifikation, vilket vi fattade först efteråt. Vi tog den snyggaste.

Och en 32" LCD av samma märke. Det var enda kravet, att man skulle kunna nöja sig med att hålla ordning på den ena fjärrkontrollen. Och så kan manstänga av stora skärmen från sängen om man glömde den på ;), asbra!

Eehr, nej. Kan inte bry mig mindre om vad folk på internet tycker om saker och ting egentligen.
Och nej, du har inte varit en av de som hintar att det skulle vara skrytigt med platt tv... själv håller jag med dig om att det blir knasigt att sitta med värsta apparaterna på avbetalning, speciellt när apparaterna är så billiga. Kan man inte spara ihop de pengarna så är det lite galet.

Min gamla tjockis 28"are pajade och jag köpte därför en ny.
Jag hade förmodligen ägt en platt-tv idag även om tjockisen hade överlevt.
Jag är en förespråkare av äldre grejer och blir illamående av alla jävlar som lånar sig upp till öronen för att ha det "senaste" och som per automatik tror att man blir lycklig av detta.

Men!

Oavsett hur man vrider och vänder på det så går det inte att jämföra en tjock-tv med en större LCD/Plasma/Led tv i ljud och bild, så är det bara.

Haha..

Vi hade kunnat byta betydligt tidigare egentligen men prioriterade annorlunda. Vi var rätt bestämda i att det var samma skit på TV oavsett vad det stod på själva maskinen :fakta.

Dels var de (som sagt) omöblerbara i nya lyan, dels behövde vi en riktig stereo för den var också från 1463 och dels kände vi väl lite pressen när folk omkring oss var inne på sina 3e och 4e uppsättningar flatscreens.

Men...

Det första vi gjorde var att se Sagan om ringen. SHIT POMMES!!!! :eek: Det var verkligen en helt annan film när Vattnadal hade färger och golvet skakade när odjuren kom springande.

TV är fortfarande samma skit, men att kolla på film har blivit en helt annan grej. (Tyvärr så erbjuder inte "de billiga" filmerna nån vidare kvalitet ändå.)

Ja, och du köper naturligtvis alla dina prylar kontant, inklusive bilar/motorcyklar, bostadsrätter, villor eller hur? om inte, vad är skillnaden?

1.) Ja, och du köper naturligtvis alla dina prylar kontant, inklusive bilar/motorcyklar, bostadsrätter, villor eller hur? om inte,
2.) vad är skillnaden?

Nu förväntar jag mig mig inte att alla ska bete sig som mig men...
1.) Ännu så länge kan jag svara ja på på den frågan även om jag inte är främmande för att låna pengar.
2.) Skillnaden är att jag kastar trots det inte ut en fungerande tv eller dylikt och köper en ny platt bara för att jag kan.

Last edited:
2.) Skillnaden är att jag kan låna pengar till en bra affär men det är mot mina principer att låna till konsumtion.

Som det ser ut idag, anser jag att bostadsrätter/villor är konsumtion.

En etta i en invandrartät förort i lilla Norrpan för 1miljon :rolleyes:

:)

Bostadsmarknaden kräver en tråd för sig själv men jag har av olika anledningar valt att inte köpa någon bostad.

Jag vill framför allt inte stå med Svarte Petter den dagen jag vill byta bostadsort.

Bostadsmarknaden kräver en tråd för sig själv men jag har av olika anledningar valt att inte köpa någon bostad.

Jag vill framför allt inte stå med Svarte Petter den dagen jag vill byta bostadsort.

Själv sitter jag och väntar på ett ras :)

1. Du är inte ens i närheten av sanningen nu. En 1a i Haga får du för under 500, kanske tom under 300 beroende på skick och adress.

2. En bostadsrätt eller en villa är aldrig en konsumptionsvara, knappt ens en kostnad om man ska se det ur ett ekonomiskt perspektiv (och det ska man i en sån här diskussion).

2.2 Vi har idag bott ganska exakt 1 år på nuvarande adress, och som det ser ut idag (sambon är mäklare så vi har hyfsat realistisk koll) så har sannolikt värdet ökat MER på lyan än vad vi betalat i räntor+avgift, alltså den totala boendekostnaden.

2.3 Vi har alltså i nuläget bott gratis i ett år.

Nu förväntar jag mig mig inte att alla ska bete sig som mig men...
1.) Ännu så länge kan jag svara ja på på den frågan även om jag inte är främmande för att låna pengar.
2.) Skillnaden är att jag kastar trots det inte ut en fungerande tv eller dylikt och köper en ny platt bara för att jag kan.

Inte många som lever så men man kan sikta ditåt... Själv går jag lite emot det själv genom att ha lånat till hojen, men det är också det enda förutom huset som är belånat.

1. Du är inte ens i närheten av sanningen nu. En 1a i Haga får du för under 500, kanske tom under 300 beroende på skick och adress.

2. En bostadsrätt eller en villa är aldrig en konsumptionsvara, knappt ens en kostnad om man ska se det ur ett ekonomiskt perspektiv (och det ska man i en sån här diskussion).

2.2 Vi har idag bott ganska exakt 1 år på nuvarande adress, och som det ser ut idag (sambon är mäklare så vi har hyfsat realistisk koll) så har sannolikt värdet ökat MER på lyan än vad vi betalat i räntor+avgift, alltså den totala boendekostnaden.

1)
En vän köpte efter budgivning just en etta i mindre fördelaktigt område för 850.000kr

2)
Jo?

3)
Ni vet inte om ni bott gratis förräns ni sålt.

Edit:
Med det inte sagt att ni inte gjort en bra affär,
det borde ni om hon jobbar som mäklare.

Bo gratis är inte svårt... Själva sålde vi en etta i stan efter att ha bott där i 3år och fick då en vinst på 800.000, om vi drar av avgift, kostnader och räntor så fick vi 600.000 för att bo där.

1)
En vän köpte efter budgivning just en etta i mindre fördelaktigt område för 850.000kr

2)
Jo?

En konsumptionsvara är något man konsumerar, alltså förbrukar.

Men jag vet inte om du äter huset, eller har konverterat motorn så att du på nåt sätt använder husdelar som drivmedel. I annat fall är det ingen konsumption! :mattias

Och..

1. Din "vän" (;)) köpte förmodligen en jäkligt stor 1a, med en jäkligt bra avgift och fick en jäklig fräsch lya för pengarna. Tjejen sålde nyligen en 2a för 1.3, men den var exceptionell och det var förmodligen ett överpris (får jag inte säga bergis :glömdet).

Vi gav för 1 år sen 720 för en stor 2a på Öster, vilket enligt de flesta på delad förstaplats med söder (även om jag inte fattar varför nån vill bo där) är ett definitivt A-läge här. Nu var det inte nyrenoverat och toppskick, men med andra mer beständiga fördelar. Idag ligger marknadspris på kanske 850. Så 850 (vilket är nästan 20% från 1 msek btw :fakta) för en 1a i Haga eller Ringarna låter som en sjukt dålig affär.

Bo gratis är inte svårt... Själva sålde vi en etta i stan efter att ha bott där i 3år och fick då en vinst på 800.000, om vi drar av avgift, kostnader och räntor så fick vi 600.000 för att bo där.

Och nu bor du i hyresrätt? Eller bytte du upp dig till en dyrare bostad och gjorde så kallad bostadkarriär?

Bor du i hyresrätt så håller jag med dig men om du bytte till en dyrare bostad så har du inte "tjänat" några pengar alls ännu. Dina pengar ligger nämligen kvar på spelbordet i så fall.

Bytte du bostad till dyrare så har du ju eg förlorat pengar relativt om du skulle ha köpt den stora/dyra bostaden direkt.

Mmm... Min etta på Lillan kostade under millen och gick för närmare 1,6 några år senare. Billigt boende :tummenupp

Nu är nog Sthlm under de åren vi båda förmodligen pratar om inte riktigt rättvisa siffror i en allmän diskussion. Men att säga att det är dyrt eller dumt att äga sitt boende är bullshit och ingenting annat ur ett historiskt, OCH spekulativt perpsektiv.

Sen är det klart att marknaden kan braka, men på sikt driver alla länder en penningpolitik som skapar en viss inflation. Så tids nog blir det alltid vinst :tummenupp

Och nu bor du i hyresrätt? Eller bytte du upp dig till en dyrare bostad och gjorde så kallad bostadkarriär?

Bor du i hyresrätt så håller jag med dig men om du bytte till en dyrare bostad så har du inte "tjänat" några pengar alls ännu. Dina pengar ligger nämligen kvar på spelbordet i så fall.

Bytte du bostad till dyrare så har du ju eg förlorat pengar relativt om du skulle ha köpt den stora/dyra bostaden direkt.

Det stavas sparande. Fastigheter är en jäkla bra pensionsfond. Jag försöker lägga dem på hög nu (har fått ihop en halv :näsblod)

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back