Tjock-TV eller Smal-TV?

Vilken typ av TV har du,om du har en öht?

• Antal röstningar
    0
Nej, lägernheten var runt 30kvm, men priser har en förmåga att gå upp om 2 personer är "förälskade" i samma lägenhet och bankerna ivrigt lånar ut.

Rent krasst så är det ju såhär (med all prissättning). "En vara är värd vad marknaden är beredd att betala".

Därför är det extremt svårt att vara t.ex mäklare och ge värderingar, eftersom 1 msek, kan vara både 800k och 1,25 msek beroende på en himla massa faktorer som är svåra att rå över.

Om 2 personer nu tyckte att den var värd 20k mindre, så är ju marknadsvärdet vad den sista budgivaren gav. Däremot låter det ju som att det funnits 2 #@&%-huvuden i den budgivningen för det låter helt osannolikt dyrt. Men vem som nu köpte den tyckte ju tydligen att det var värt det. Hoppas bara det fortfarande var värt det om den ska säljas för 200k mindre!?

Edit: Personligen var jag rätt ointresserad av pris i sig de gånger jag letat hem. Om det kostar 300k eller 2 msek är rätt ointressant i sig. Då är det betydligt viktigare att köpa nåt man gör en så bra affär på som möjligt (bra vinst eller liten förlust beroende på situation).

500 -150 = 350 W vilket på ett dygn blir 0.84kWh eller på ett år 300kWh. Det är under förutsättning att din tv står på dygnet runt. Du påverkar miljön lika mycket under en söndagsutflykt på hojen.

Sen bör man ju tänka på att dom kW tv presterar vintertid blir värme i huset så där sparar man in samma mängd i elementen.

350W är 0,35kW.
0,35kW i 24 timmar är 8,4kWh.
Du ligger en tiopotens fel. :mattias

Visst, på vintern bekymrar jag mig inte så mycket om TV:s förbrukning då jag ändå måste värma upp mitt hus och en TV är så mycket trevligare att titta på än exempelvis en värmepump.

Jag har aldrig förstått hur det kan bli en ekonomisk vinst att köpa något på avbetalning.

Säger vi att du har så mycket som 1% i årlig ränta på ditt sparkonto så blir det alltså 130kr/år som du får i ränta av banken.

Säger vi att du kan köpa en tv på avbetalning till 0% ränta under ett år så är det antagligen så att du t.ex. måste betala en uppläggningsavgift på kanske 300kr och sedan en aviavgift på 25kr/mån det året.
300+(25*12) = 600kr

130-600 = -470kr som du "tjänar" på att välja avbetalning istället för att köpa tvn för egna sparade pengar.

Hade du däremot direkt betalat tvn med sparade pengar och sedan fört tillbaka 1100kr till sparkontot varje månad så hade du fått en lägre månadskostnad än vid det "räntefria" avbetalningsköpet och haft 70kr mer på banken än om du hade skitit i att köpa tv öht utan bara låtit pengarna samla ränta.

0kr upplägg och 0kr aviavgift blir exakt 0.00% effektiv ränta (vilket jag redan sagt är förutsättningarna på min så förhatliga avbetalnings-tv) och därmed kan man göra en, om än minimal, ekonomisk vinst. Du kanske borde läsa igenom tråden helt enkelt?

Den kommer helt enkelt att kosta mig exakt 12890:- på avbetalning. Hade jag köpt den kontant i butik hade jag fått betala exakt 12890:-.

angående strömförbrukning så har tillverkarna nu börjat redovisa för genomsnittlig förbrukning då det är det som är mest relevant.

Det blir väldigt fel annars och jämföra en lcd och en plasma då en lcd har bildröret igång hela tiden och när den ska visa svart "stryper" ljuset medans en plasma är helt släckt i bildröret där den visar svart.

Fick en kul jämförelse hur energiåtgången blivit bättre på bara något år, min 4 år gamla 32"sharp lcd drar i genomsnitt ca 150w mer än min rent nya 50" panna plasma.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back