Tjocka böcker för män!

Sett filmen. Är det den superduper mörka där allt är aska eller är det den med bibeln? Har hjag förstört den genom att jag sett filmen? Annars måste jag bli bättre på apokalyptiska böcker.

Läs/lyssna på Metro 2033!

Det är den superdupermörka filmen där allt är aska och inte den där läskigt dåliga skitfilmen Book of Eli som handlar om en kristen snubbe som är blind.
Nej, jag tror att boken ger dig ganska mycket ändå trots att du såg filmen först. Jag gjorde tvärtom och då blir man lite besviken på filmen istället när man skapar sig egna illusioner av hur det ser ut. Dock var filmen grymt bra precis som boken i detta fall.
Postapokalyptiska/katastrof/zombie-böcker är den genren jag gör av med mest just nu, jag har nog lyssnat på ett 20-tal de senaste 2 månaderna. Jag vet inte varför jag gillar den genren så mycket riktigt dock...

Edit/ Jag har läst Metro, det var lite därför jag tipsade om The road då den gav mig lite liknande känsla.

The Road av Cormack McCarthy är en grym postapokalyptisk fiction, om man gillar sånt.

Småläskigt att ja satt nån halvtimme å leta efter nån film å slöglo på å valde just The Road... Innan ja kikat i denna tråd givetvis...

Det är den superdupermörka filmen där allt är aska och inte den där läskigt dåliga skitfilmen Book of Eli som handlar om en kristen snubbe som är blind.
Nej, jag tror att boken ger dig ganska mycket ändå trots att du såg filmen först. Jag gjorde tvärtom och då blir man lite besviken på filmen istället när man skapar sig egna illusioner av hur det ser ut. Dock var filmen grymt bra precis som boken i detta fall.
Postapokalyptiska/katastrof/zombie-böcker är den genren jag gör av med mest just nu, jag har nog lyssnat på ett 20-tal de senaste 2 månaderna. Jag vet inte varför jag gillar den genren så mycket riktigt dock...

Edit/ Jag har läst Metro, det var lite därför jag tipsade om The road då den gav mig lite liknande känsla.

Arto Paasilinnas "Världens bästa by" gör dig gladare.
http://www.artopaasilinna.se/varldens-basta-by
Men det var inte den typen av böcker det skulle vara.

Edit: On topic:
Om man lyckas hitta Martin Strömbergs böcker om motorcykelsport ("äventyrens sport") så är det intressanta biografier.
Speciellt "Scuderia Husqvarna" är fängslande.
Dock samlarvärde på dessa.
http://www.bokstugan.se/visa/sok/Str%F6mberg%2C+Martin/titel/0/

Last edited:
Arto Paasilinnas "Världens bästa by" gör dig gladare.
http://www.artopaasilinna.se/varldens-basta-by
Men det var inte den typen av böcker det skulle vara.

Edit: On topic:
Om man lyckas hitta Martin Strömbergs böcker om motorcykelsport ("äventyrens sport") så är det intressanta biografier.
Speciellt "Scuderia Husqvarna" är fängslande.
Dock samlarvärde på dessa.
http://www.bokstugan.se/visa/sok/Str%F6mberg%2C+Martin/titel/0/

Alla bör läsa Arto!

De välvilliga av Jonathan Littell, 900 sidor.
Handlar om en SS-officer under WW2, skriven som en biografi av densamme.
Den är rätt tung men bra.

Fall of Giants av Ken Follet. En relativt ny bok om en rad olika människors öden under tiden för första världskriget.

I övrigt så gillar jag i princip alla Follets böcker som utspelar sig under andra världskriget som Eye of the needle, Hornet Flight, Jackdaws, Night over water mm. Även Pillars of the Earth och World without end som Blue nämner ovan är grymt bra, om än kanske inte riktigt så manliga som du är ute efter Jonte.

inte alls en tjock bok, men den berör mycket och är en av de bästa i genren - i am legend (som häromåret blev en skitfilm med will smith och har knappt nåt med boken att göra).

läs!!!!!!!!!!!!!

SFM.jpg

Lite OT men tänkte passa på. Någon som har tipps på roliga böcker.?
Jag har läst Hundraåringen som försvann (sjukt rolig bok) och Liftarens guide till galaxen. Så något med liknade humor sökes :)

R
Jag har läst Hundraåringen som försvann (sjukt rolig bok) och Liftarens guide till galaxen. Så något med liknade humor sökes :)

Kolla om du hittar serien om Thursday Next av Jasper Fforde. Tyvärr finns bara första delen på svenska men bättre bokhandlar/nätshoppar lär ha dom på engelska.

Tom Clancy- Täcknamn Rainbow/Rainbow Six. (Boken som dataspelet med samma namn baseras på)

788 sidor, står i bokhyllan. Tillräckligt tjock och testosterondrypande för herrskapet?

På tal om u-båtar;

Havets vargar : dramatiska ubåtsepisoder från andra världskriget

10 berättelser som skildrar de tyska u-båtarnas uppgång, dominans och slutliga nederlag under ww2 ur besättningsmännens synvinkel. Inte jättetjock men läsvärd.

inte alls en tjock bok, men den berör mycket och är en av de bästa i genren - i am legend (som häromåret blev en skitfilm med will smith och har knappt nåt med boken att göra).

läs!!!!!!!!!!!!!

View attachment 351142

Intressant, jag tyckte inte filmen var en sån total katastrof men jag får nog ta och läsa boken också när du säger sådär. Vill samtidigt passa på att tipsa om en bok i samma genre som heter World War Z - An Oral History of the Zombie war.

200px-World_War_Z_book_cover.jpg

Kan ses som en samling essäer där en fiktiv författare intervjuar överlevare från mänsklighetens krig mot the zombie plague. Alla jag känner som läst den, ink mig själv, har haft mardrömmar efter de läst den. Mkt bra bok.

Tom Clancy- Täcknamn Rainbow/Rainbow Six. (Boken som dataspelet med samma namn baseras på)

788 sidor, står i bokhyllan. Tillräckligt tjock och testosterondrypande för herrskapet?

Alla Tom Clancy är ju rätt omfångsrika, dom är ju dock som amerikanska filmer, inga litterära mästerverk, men en stunds action-underhållning.
.
Jag har plöjt massor av honom.

Jag funderar för övrigt på att starta en egen tråd "Böcker för tjocka män" då jag även läser tunna böcker.

Första tipset är ett stavningstips; "tips" stavas med ett p.

Böcker med liknande lättsinniga humor hittar du om Arto Paasilinna står som författare.

Sent from my ST17i using Tapatalk

Första tipset är ett stavningstips; "tips" stavas med ett p.

Böcker med liknande lättsinniga humor hittar du om Arto Paasilinna står som författare.

Sent from my ST17i using Tapatalk

Börja med "Kollektivt självmord" och "De hängda rävarnas skog".

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back