Det där är lurigt.
Vår kompanichef höll hela kompaniet kvar en fredag då en vpl hade blivit bestulen på flera tusen kronor (en personlig katastrof för denne).
INGEN fick lämna bygget förrän pengarna kom fram.
Moraliskt helt riktigt, men etiskt tveksamt.
Självfallet tyckte ju huvuddelen av alla inblandade att detta var ok.
Men som alltid fanns ett antal vänsterelement som skulle dra detta till sin spets och just börja gagga om integritet osv.
För att göra en lång historia lite kortare:
Pengarna kom fram.
Kompanichefen höllpå att få faan på riktigt, men klarade sig.
Detta utspelade sig ändock inom det militära och där har myndigheten full rätt att visitera alla och envar. Alltid.
Det som det höll på att falla på var olaga frihetsberövande. D.v.s icke tjänstetid (rent praktiska saker som beställda resor betalda biljetter osv med f.ö)
Men då en vpl är i tjänst 24h/dygn (och inte som vpl TROR nuförtiden endast 9-5 så klarade sig kompchefen). Det är alltså ingen SKYLDIGHET att ge vpl permis.
Eller var då iaf. Men det gjorde man ju iaf (av rent humanitära skäl) Skäl som sedan blivit sedvanerätt osv osv
Nåväl, jag blev själv bestulen för ett tag sedan på en rätt rundlig summa, av, som jag misstänker, ett barn.
Men…det går inte bevisa, även om jag i princip vet.
Det som stör mig mest är just att barn TILLÅTS ha denna skeva bild, sakna respekt för äldre, samt andras egendom.
Lika lite som de inte lär sig visa respekt för andras tid numera.
Barnens integritet är viktigare. Ungeför som brottslingens kontra brottsoffret numera…
Igår var vi hem till ett par vänner i Bålsta och mamman var upprörd över hur slappt det är i skolan.
Det ”spelade ingen roll” längre om man kom försent. (bara slinka in tyst och sätta sig så var det ok hade lärarinnan sagt på senaste utvecklingssamtalet)
Sen att man försöker hälla över ansvaret för utbildningen på barnen är en annan sak som är ett rent helvete, men det hör inte till denna tråd