Erol skrev:
2241200 Det värsta är att länder med tuffare lagar och straff (läs USA) ofta har värre problem med kriminalitet än vad t ex vi har. Kan vara så att tuffa lagar och snutar ger ännu tuffare brottslingar
Det beror kanske inte på de tuffare lagarna utan att de har ett tuffare samhällsklimat med dåligt/obefintligt ekonomiskt skyddsnät jämfört med tex sverige. Fattiga, diskriminerade, utan utbildning, utan framtid så blir liv inte så viktigt längre.
Jag tror vi redan är där men att våra politiker döljer det för oss (vissa förortsområden har redan liknande fenomen som tex FFL i Fittja)
I usa hamnar kriminella i fängelse som inte på nåt sätt kan liknas vid våra och de sitter betydligt längre tid.
I sverige kan polisen se minskning av brott under tiden då yrkesförbrytarna sitter av sina 1åriga straff - sen släpps de ut och statisken gör ett skutt upp...
I sverige så lurar de kriminella till sig olika bidrag och förtidspension...
Jag vet att en del av knarkarna/Pundarna i stockholm är förtids/sjuk-pensionärer så de stjäl av oss vanliga knegare på alla områden...
Jag anser att man ska tillämpa hårdare straff för de som regelmässigt begår brott och låsa in dessa allt längre perioder. Vi kommer få många som sitter i fängelse men vi som sköter oss kommer få det bättre...
Många av de som är kriminella har svårt att leva i samhället helt enkelt för att det är för krångligt!!! De klarar inte rutiner som el,tele-räkningar, Hyra som ska betalas och framförallt inte 9-5jobb där de måste vara en liten bricka i spelet. Många har troligen psykiska/mentala fel och störningar.
Dessa lider inte heller av att sitta i (svenska) fängelser utan åker in och ut hela tiden...
Dags att det här landet börjar se till de som sköter sig istället för att koncentrera sig på de som missköter sig!