tjyvdj**lar!

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Låter ju som jävla maffiametoder :brinnerup sånt kan man inte hålla på med.
 
Last edited by a moderator:

Merlin

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Falkenberg
Hoj
Honda CBR 929 -00
patrick skrev:
Regeln ovan säger att "i det fall den enskilde medborgaren inte kände till att han inte fick spöa skiten ur tjyven, så skall ha gå fri".(fritt tolkat)!!!!!!
Likaså om du på ett trovärdigt sätt kan hävda att personen gjort så mycket motstånd att du var tvungen att använda tillhyggen, se till att du själv kan uppvisa t.ex. rivsår eller annat.
Hmmm då e de bara att slå ijhäl fanskapet och be en polare att ge en ett par feta smällar i fejset :3freak

Såna fanskap som inte kan hålla fina fingrar i styr ska inte ha några :död
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Det är din skyldighet att ingripa om brottet ger minst fängelse.

Eller har jag fel nu... :fyllisar
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
Nå ja, det är inte bara att banka på någon och åberopa nödvärnsexcess då domstolen kommer att bedöma graden av våld. Dessutom bör du kunna bevisa att du svårligen kunde besinna dig och det kommer du inte att lyckas med om det bara gäller egendom.

Tumregeln är att du aldrig får använda mer våld än vad nöden kräver. Så glöm det där med att spöa skiten ur någon, du kommer bara att råka illa ut själv.

Personligen tycker jag att det är ytters tragiskt och olyckligt när någon misshandlas till döds och att sedan förespråka detta på grund av ett tillgrepp är rent idiotiskt.

Om det nu är så att du på allvar känner ett behov av att misshandla någon till döds så föreslår jag att du söker professionell hjälp innan det är för sent.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du har rätt att gripa tjuven ifall du ser brottet begås. Envarsgripande.

Du har rätt till att hålla kvar honom på plats tills polis anländer. Jag har för mig att det står i lagen att han skall skyndsamt överlämnas till polis.

Försöker han fly får du använda det våld som krävs för att hålla kvar honom. Han (brottslingen) begår nu ännu ett brott nu när han är gripen och försöker fly. Det är våldsamt motstånd.
Ha i åtanke att den kraft/det våld du använder för att kvarhålla honom skall stå i proportion mot brottet.
Det är viktigare att hålla kvar en mördare än en snattare.


SirCastic skrev:
åberopa nödvärnsexcess då domstolen kommer att bedöma graden av våld. Dessutom bör du kunna bevisa att du svårligen kunde besinna dig och det kommer du inte att lyckas med om det bara gäller egendom.
Du kan aldrig åberopa excess för stöld. Däremot ser du en nära anhörig utsättas för dödligt våld och du ger dig på förövaren i hopp om att stoppa det hela. För att sedan gå för långt och skada förövar mer än nödvändigt. Då är det en fråga om excess.


Man lär sig mycket när man hjälper en, som läser juridik, med läxorna :D
 
Last edited:

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Wiseguy skrev:
Du kan aldrig åberopa excess för stöld. Däremot ser du en nära anhörig utsättas för dödligt våld och du ger dig på förövaren i hopp om att stoppa det hela. För att sedan gå för långt och skada förövar mer än nödvändigt. Då är det en fråga om excess.


Man lär sig mycket när man hjälper en, som läser juridik, med läxorna :D

Appapp! I nödvärnslagen står det ju att om person eller egendom utsätts för ett påbörjat eller omedelbart överhängande brottsligt angrepp gäller nödvärnsrätten.

Dessutom står det att man får betvinga en tjuv som ertappas på bar gärning och som försöker hindra en att ta tillbaka egendom.

Sen så får man använda ganska mycket våld (minns inte exakta termen) i nödvärn. Det får man dock inte när man griper. Då får man använda så mycket våld att man kan kvarhålla personen på platsen tills polisen anländer.

Sen så är det så att om man ser någon begå ett brott så ser man till att lösa problemet. Ingen, varken polis eller rätten, kommer gnälla om du ger brottslingen lite extra stryk. Men... Kom ihåg att det inte är ditt jobb att döma någon.

/Lucky9
 

Ernst

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Djursholm
Hoj
KTM 660 RALLY
patrick skrev:
Beakta följande ifall ni får tag på mc tjuvar!Åtminstone på ett hypotetiskt plan.

Svea rikes lag är underbar! Har Ni hört talats om regeln angående "nödvärnsexcess"?




Det blir bara bekymmer. :tummenupp

YEA!
När det kommer till VEDERGÄLLNING är jag expert.... fa vicken glöd o uppfinningsrikedom du visar.... dock lite tamt.... mene det e svårt att åstadkomma saker med liten insats o stor effekt.. tyvärr.
Förr hade flashbacksighten mkt. mtrl i ämnet(tack vare mig bla) men nu e det si o så....
Fantasin e fri...Förslag ges mot ersättning
/E
 

David sthlm

Det som inte dödar härdar...
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Zx9-01 och snart en Zx9-99 streetfighter
............Eller också bankar man skiten ur tjyvjäveln o tar smällarna som kommer efteråt med ett leende!
Tänk på att en hojtjyv i rullstol är ingen riktig hojtjyv... :tummenupp
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
patrick skrev:
Beakta följande ifall ni får tag på mc tjuvar!Åtminstone på ett hypotetiskt plan.

Jag tycker det låter som en fantastisk och korrekt analys av lagen. Jag blev specielt imponerad av analysen "i det fall den enskilde medborgaren inte kände till att han inte fick spöa skiten ur tjyven, så skall ha gå fri", vilken är både banbrytande och tänkvärd. På det hela taget så skulle jag vilja uppmana alla medborgargardewanabees att helt enkelt inte ta reda på vad det står i lagboken för att i sann ignorant anda gå runt och spöa skiten ur "envar".
För det man inte vet om kan man ju inte bli dömd för.

gladh
 

BlatirA

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Ort
Uppsala
Hoj
DN cykel (svart)
men patrick

Men hallå de där e ju min lärare oj då man ska kanske inte hitta på så mycke bus på lektionerna nå mer.... :D
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lucky9 skrev:
Appapp! I nödvärnslagen står det ju att om person eller egendom utsätts för ett påbörjat eller omedelbart överhängande brottsligt angrepp gäller nödvärnsrätten.

1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om
den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas
betydelse
och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller
egendom,


Du kommer aldrig att kunna få igenom excess när det gäller materiella saker. Såvida det inte gäller ett brottsligt angrepp som riskerar skada/döda andra människor (tex.spränga ett kärnkraftverk).
Domstolen kommer aldrig att döma till din fördel när det gäller skyddande av din mc vid stöld.
Du får gärna hänvisa till ett fall där man tagit hänsyn till excess när det gäller egendom.

Lucky9 skrev:
Dessutom står det att man får betvinga en tjuv som ertappas på bar gärning och som försöker hindra en att ta tillbaka egendom.

Rätt till nödvärn föreligger mot
1. xx,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar
att egendom återtas på bar gärning


För att nödvärn skall föreligga krävs:
att gärningsmannen med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att stöldgodset återtas, och
att återtagandet sker på bar gärning.

Du kan inte gripa personen eller återta stulet gods dagen efter gärningen. Det måste ske på bar gärning.

Personligen så skulle jag nog se till att "övertyga" personen att frivilligt lämna tillbaka sakerna till mig

Lucky9 skrev:
Sen så får man använda ganska mycket våld (minns inte exakta termen) i nödvärn. Det får man dock inte när man griper. Då får man använda så mycket våld att man kan kvarhålla personen på platsen tills polisen anländer.

Du får i båda fallen använda det våld som krävs. Dock skall våldet du använder stå i proportion till brottet, proportionalitetsprincipen (tror jag stavade rätt).
 

Gråben

Medlem i polerskadades rixförbund...
Gick med
18 May 2003
Ort
Ume
Hoj
KTM 660 smc ( avställd ) Puch Maxi 50cc för gatan, KTM 380 i skogen och övrigt
Eller kan man göra som idioterna som misshandlade en pensioneren till döds för ett x antal år sedan med en stekpanna...om man är 2 st... skyll på varandra.... :3freak
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
Du kan aldrig åberopa excess för stöld. Däremot ser du en nära anhörig utsättas för dödligt våld och du ger dig på förövaren i hopp om att stoppa det hela. För att sedan gå för långt och skada förövar mer än nödvändigt. Då är det en fråga om excess.


Man lär sig mycket när man hjälper en, som läser juridik, med läxorna :D


Hum, det är ju som jag skrev: "det kommer du inte att lyckas med om det bara gäller egendom." (För att åberopa nödvärnsexcess krävs det mer drastiska händelser t.ex. att någon nära anhörig våldtas inför ögonen på dig, då kan man svårligen svara för sina handlingar.)
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
Gråben skrev:
Eller kan man göra som idioterna som misshandlade en pensioneren till döds för ett x antal år sedan med en stekpanna...om man är 2 st... skyll på varandra.... :3freak


Nja, det är EXTREMT viktigt att bevisföringen är 100%ig annars riskerar vi att oskyldiga människor blir dömda (vilket dessvärre händer).

Hellre fria än döma om det finns tvivel.

Lider dock med de anhöriga i det otäcka fallet, olyckligtvis så misslyckades åklagaren med att bevisa vem som var gärningsmannen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top