TL 1000 r eller ZX9 -98

bunny rabbiT

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Hudiksvall
Hoj
Blata Quadard
Det lutar just nu mest åt en Ninja, sån har man kört.
Herrejevvlar det var annat än min 600 cbr!!

TL 1000 då? Det är mest en massa snack om ljudet, låter den bara men går inget? (ge mej inte spö nu,men jag har aldrig kört någon så jag vet inte)

Kan ingen ge mej lite köregenskaper på TLén?

Antar att bakhjulsåka och gatbus funkar fint med den oxå, eller?

Det jag vill ha den som är snabbast, vassast och busigast!

//bunny rabbit
bunny.gif
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Jag gillar twinnar men det är inget snack om att jag hellre tar ninjan än en tl1000r!. Titta på Fastbikes videon där dom testar duccen mot firestormen mot tl1000r, Suzukin har ju lätt mest klipp i motorn men helt värdelös väghållning. Dom kör duktigt hårt på franska småvägar och den bara driver ut i kurvorna när den försöker hänga med dom andra tills det inte går längre och den blir till skrot i diket.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
snabbast, vassast, busigast?

Köp en Gixxer1K eller en R1 om du inte har pengarna.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Hightuned skrev:
Jag gillar twinnar men det är inget snack om att jag hellre tar ninjan än en tl1000r!. Titta på Fastbikes videon där dom testar duccen mot firestormen mot tl1000r, Suzukin har ju lätt mest klipp i motorn men helt värdelös väghållning. Dom kör duktigt hårt på franska småvägar och den bara driver ut i kurvorna när den försöker hänga med dom andra tills det inte går längre och den blir till skrot i diket.

Det är VTR´en som inte hänger med och hamnar i diket :fakta
Du kanske ska kolla igen ??!

TLR´ens originalsetup är dålig, det är dock skitenkelt fixat. Dock finns det alltför många som dig som uttalar sig om hojen utan att ha någon koll, därav det dåliga ryktet.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
bunny rabbiT skrev:
En tråd om vad?..fattar faktiskt inte alls. Jag vill bara ha lite köregenskaper på TLén. Men gnäll på du :crash

Om du verkligen är intresserad av en TLR och vill veta mer om hojen så bara måste du surfa till www.tlplanet.com, kolla in sektionen "Performance Enhancement". Du kommer också att märka att de flesta TLR-ägare har många år i sadeln på diverse hojar, samt att de flesta älskar sina hojar.

Men om du är en sån som kollar specar och väljer utifrån det så ska du köpa kawan.


Köregenskaper? Som jag sa, originalsetupen är inte den bästa samt att styrdämparen är på tok för trög (den behövs inte egentligen på den här cykeln) vilket bidrar till trögstyrdhet, lätt understyrning om man pressar.

Så om du är allergisk mot skruvmejslar och skit under naglarna ska du köpa nåt annat. Om du däremot gärna spenderar några timmar i garaget och några ynka hundralappar så kommer hojen att betala dig tillbaka hundrafallt. Dock är det bara vi som äger/älskar den här hojen som vet någonting om detta, men spendera gärna lite tid att göra riktig research (det betyder inte att läsa Bike) så kommer du snart att märka att den inte är som somliga tror.....
 
Last edited:

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450 SM, CR250R, Polini
Det är nog ingen lyckad idé att tro sig kunna jämföra väghållning via en busrulle...
Höj ride heighten bak lite och vips så varken driver den eller är trögstyrd. En TLR med någorlunda förare har inga problem att hänga på de snabbare gubbarna i den snabbaste gruppen på en schysst bandag. Däremot är bakdämparen inte den bästa. Detta märks mest på riktigt gropiga banor då högfartskompen är för hårt inställd och hojen tenderar att gunga/sladda lite i sidled.
ZX-9:an är också en mycket fin hoj. Har inte kört den alltför mycket men den ÄR snabb. Känns dock faktiskt större i storlek än en TLR.
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
J-Bone skrev:
Det är VTR´en som inte hänger med och hamnar i diket :fakta
Du kanske ska kolla igen ??!

TLR´ens originalsetup är dålig, det är dock skitenkelt fixat. Dock finns det alltför många som dig som uttalar sig om hojen utan att ha någon koll, därav det dåliga ryktet.

Dör inte vtr:n när han kör rakt in i duccen vid ett rödljus?. Det var ett tag sen jag såg den men jag kommer ihåg ombordkameran på tl1000r:n där man verkligen såg hur den drev utåt i kurvorna (dom tyckte ju också att motorn var det ända som Suzukin hade att erbjuda)?.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Hightuned skrev:
Dör inte vtr:n när han kör rakt in i duccen vid ett rödljus?. Det var ett tag sen jag såg den men jag kommer ihåg ombordkameran på tl1000r:n där man verkligen såg hur den drev utåt i kurvorna (dom tyckte ju också att motorn var det ända som Suzukin hade att erbjuda)?.

Jodå, den vill drifta utåt lite när den är helt oskruvad. Men det räcker med en timme i garaget och utan att spendera en spänn för att förvandla den. :fakta
 

gringo

polkarettski
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Lägergatan
Hoj
450 fyrsmäll
ska väl inte uttala mig allt för mycket om andra cyklar men jag verkligen älskar denna hoj! blir roligare att köra för varje gång! Motor e helt underbar.
De e en skam att jag måste sälja :( men finns de inge stål i fickorna så gör de inte!
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
........och jag gillar min zx 9r :) har kört en tl 1000 (kommer inte ihåg om det en r lr s) men den lät riktigt skönt dock gick motorn inte lika bra som ljudet. mvh
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Hightuned skrev:
Dör inte vtr:n när han kör rakt in i duccen vid ett rödljus?. Det var ett tag sen jag såg den men jag kommer ihåg ombordkameran på tl1000r:n där man verkligen såg hur den drev utåt i kurvorna (dom tyckte ju också att motorn var det ända som Suzukin hade att erbjuda)?.
:eek:
Var det ett seriöst test? Som slutar med att man skrotar alla tre kombatanterna?
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
TLr och ZX9an är ju två helt skilda cyklar med två väldigt olika motorer. Är man van vid rad4 o gillar det kan en twin kännas lite fel. Dock är det ju som vanligt så att man först bör fundera på vad man ska ha cykeln till o sen leta efter modell och märke.

Kawa har alltid gjort cyklar som är användbara, du kan köra på bana, du kan toura till Frankrike och du kan trixa (även om dom är hyfsat framtunga)...

Suzuki har oftast en extremare körställning med högt uppdragna fotpinnar o så här.

Det är en smaksak vilket man tycker är bäst.

Du kommer att få höra mkt positivt om bägge hojar... :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
J-Bone skrev:
Om du verkligen är intresserad av en TLR och vill veta mer om hojen så bara måste du surfa till www.tlplanet.com, kolla in sektionen "Performance Enhancement". Du kommer också att märka att de flesta TLR-ägare har många år i sadeln på diverse hojar, samt att de flesta älskar sina hojar.

Men om du är en sån som kollar specar och väljer utifrån det så ska du köpa kawan.


Köregenskaper? Som jag sa, originalsetupen är inte den bästa samt att styrdämparen är på tok för trög (den behövs inte egentligen på den här cykeln) vilket bidrar till trögstyrdhet, lätt understyrning om man pressar.

Så om du är allergisk mot skruvmejslar och skit under naglarna ska du köpa nåt annat. Om du däremot gärna spenderar några timmar i garaget och några ynka hundralappar så kommer hojen att betala dig tillbaka hundrafallt. Dock är det bara vi som äger/älskar den här hojen som vet någonting om detta, men spendera gärna lite tid att göra riktig research (det betyder inte att läsa Bike) så kommer du snart att märka att den inte är som somliga tror.....


Kortfattat och pricksäkert! :tummenupp

Men även som Corben säger, Kwacken är nog bättre om man ska toura pga lite mindre extrem körställning.
MEn, jag har inte provkört någon ZX så långt att jag kan utala mig om den.
TLRen kan man utan problem köra tills det är dags att tanka (vid svensk laglig touring hastighet blir det efter ca 20 mil), och då får man den vilan man behöver. Dock så är det inte helt fel att träna upp jandlederna innan längre touring.

Nu är det lunch. mums mums :)

:hej
 
Last edited:

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Jag provkörde en GSX-R 750 96:a, testade en Tl1000s.
Köpte en TL1000R, ångrar mig inte än iaf.
Polarn köpte en TT600 och går nu och muttrar över varför han inte köpte en twin på en gång. Testa dig fram vetja. Jag gillar ljudet och gången på cykeln. Kul om man gillar att köra på slangen oxå.
 

bunny rabbiT

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Hudiksvall
Hoj
Blata Quadard
Hmmm, antar att smaken är som baken...

Jag använder min hoj till..... 7 mil om dagen till/från jobbet, man bor i de djupa skogarna i hälsingland.

Wheelies och stadsbus(så jävla bra är jag inte)
Kurviga halvkassa vägar
Tjejen vill åka med ibland
Jag vill ha en massa ös, accelation, vrid!

tyvärr tar plånboken slut vid en -98, max 99 av någon av cyklarna.

Fan, jag måste nog testa tl én fast i tanken har zx9:an överhand, den har jag juhe testat.
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Ugluk skrev:
:eek:
Var det ett seriöst test? Som slutar med att man skrotar alla tre kombatanterna?

Har du inte sett någon av Fastbikes test videos så föreslår jag att du gör det. Dock kan personer med din höga moral behöva ta ett par lungnade piller innan då deras körstil är något åt Ghostrider-hållet. Kommer ihåg ett klipp när han kommer med fullt nedlägg och slår axeln i bakspegeln på en mötande bil, annars så brukar deras tester var hårdtempo på kurvvägar +200 wheelies och liknande. Även testvideon av Busan-Ninja12-Blackbird är mycket sevärd, där ser du verkligen att Ninja12an hänger av Hayabusan utan problem i högre farter!. :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top