TL-tråden - v2 !

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Men Peter då... :pannkyss

Har ingen praktisk erfarenhet av några krashpuckar. Har som tidigare nämnts Ziggys som har genomgående bult i övre motorfästet och ganska stora nylonpuckar. Har inte hunnit testa dem än. :hihi

Bromsskivorna från andra modeller är väl i princip samma sak. Kanske lite lättare pga mindre material i centrum på en del, men samma material. Du får åtminstone samma sak för bättre peng än vad ny kostar här i Sverige. Kan väga mina orginalskivor om du vill ha en utgångsvikt.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Men Peter då... :pannkyss

Tack, nu känns det bättre! :) Du e snäll du, men de där andra typerna, usch!

Du behöver inte väga dina skivor, är det inte större skillnad än så kan jag lika gärna ha kvar mina tills jag av bling-bling-skäl vill byta :tummenupp

Har fått lite svar om puckar på Tlz också, så det blir nog nån av de lösningarna...

Vill avsluta med en fin dikt signerad SOCOMMK23 på zonen;

"This is my TLS. There are many like it
but this one is mine. My TLS is my best
friend. It is my life. I must master it as
I must master my life.

"Without my TLS, I am useless. I must ride
my TLS true. I must wheelie straighter than
my enemy who is trying to overtake me. I must
blow him into the weeds before he passes me. I will."

:klappar

BTW - M/C:n har kommit, tack för hjälpen! :tummenupp
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
sabla tjafs om att byta fjädrar och shimsa :dummer

köp ett par riktiga gaffelben istället :fakta
P4040098.JPG

P5290040.JPG
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
sabla tjafs om att byta fjädrar och shimsa :dummer

köp ett par riktiga gaffelben istället :fakta
porrbilder

Största problemet för mig är väl att när jag skiter så kommer det faktiskt avföring och inte tusenlappar...

Men vem vet, en vacker dag kanske man har råd att byta olja och packboxar:arsele

Som sagt nästa vinters moddningar:


*Gaffel
*Helsystem
*Powercommander
*Blinga...
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
om du jobbade istället för att drälla här inne på dagarna så skulle du ha råd :rolleyes:

hade inte heller råd egentligen men som du vet så kan det bli tokigt ibland :D
Största problemet för mig är väl att när jag skiter så kommer det faktiskt avföring och inte tusenlappar...

Men vem vet, en vacker dag kanske man har råd att byta olja och packboxar:arsele

Som sagt nästa vinters moddningar:


*Gaffel
*Helsystem
*Powercommander
*Blinga...
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
om du jobbade istället för att drälla här inne på dagarna så skulle du ha råd :rolleyes:

hade inte heller råd egentligen men som du vet så kan det bli tokigt ibland :D

Är fan inte mitt fel hur schemat läggs!:arsele Ska faktiskt jobba i eftermiddag. Det hårda livet som lokförare. TVÅ skift på en vecka... Måste nog passa mig så jag inte blir utbränd...:tungan

Vad tror ni om busagafflar då? SpeedKing på "THEZONE" brukar ju ha till salu. Busagafflar med Traxxion dynamics gaffeluppgradering:)

nu krappar så är det bara fyra dagar kvar...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Får inte jag va med längre :confused: ? Känner mig lite dissad...

E de inte någon som har ett bra tips om crashpuckar? Frågade förut men fick inget svar...

PP


Krashpuckar är ett tveeggatsvärd.
Det kan rädda lite dyra pryttlar på din hoj vid en marksyning. (typ kylaren...)

Men, det kan precis lika gärna förstöra din ram. :nicka

Tänk så här, utan krackpuckar så är ramen (ny ram = €€€€€) relativt skyddad av kåpor, vätskebehållare, Kylare, tank ( :rolleyes ), etc.
Sätter du dit en krashpuck ger du "krashkraften" (nytt svenskt ord. :nicka ) en genväg rätt in i din ram, och där kan den göra lite som den vill.
Har du dessutom maxat oflyt så åker du av vid en grässlänt och dina fina krashpuckar kan då hugga tag i gräsen och flippa hojen supa spektakulärt. Rätt coolt. :nicka
Utan hade du troligen bara tråk-kasat vidare på gräset.


BTW - om du int förstått det tidigare, så säger jag det rent ut. Jag diggar inte så kallade krashpuckar.
Jag kör utan, för vem f-n vill krasha?? :va
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
bla bla bla, skitsnack, bla bla bla... bla bla


BTW - om du int förstått det tidigare, så säger jag det rent ut. Jag diggar inte så kallade krashpuckar.
Jag kör utan, för vem f-n vill krasha?? :va

Vi har precis läst porekthantering, och då höll vi på o prata om vilka egenskaper man ska söka hos en projektledare.

Kunna lösa konflikter var det nån som nämnde, jag satt tyst i mitt lilla hörn o försöker inte synas, då är det en kille ur en annan klass som kläcker ur sig:

"Men om man sker nån som kan lösa konflikter, då har man ju accepterat att det kan uppstå konflikter. Det går ju inte."


Vikka nötter det finns, där är DU inräknad Putte. :hihi
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:arsle
(meh, skitforum som inte har de coola smilisarna... :rolleyes: )


BTW- Jag är inte projektledare, jag är IT Architekt. Jag SKAPAR konflikter :nicka
 
Last edited:

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Krashpuckar är ett tveeggatsvärd.
Det kan rädda lite dyra pryttlar på din hoj vid en marksyning. (typ kylaren...)

Men, det kan precis lika gärna förstöra din ram. :nicka

Tänk så här, utan krackpuckar så är ramen (ny ram = €€€€€) relativt skyddad av kåpor, vätskebehållare, Kylare, tank ( :rolleyes ), etc.
Sätter du dit en krashpuck ger du "krashkraften" (nytt svenskt ord. :nicka ) en genväg rätt in i din ram, och där kan den göra lite som den vill.
Har du dessutom maxat oflyt så åker du av vid en grässlänt och dina fina krashpuckar kan då hugga tag i gräsen och flippa hojen supa spektakulärt. Rätt coolt. :nicka
Utan hade du troligen bara tråk-kasat vidare på gräset.


BTW - om du int förstått det tidigare, så säger jag det rent ut. Jag diggar inte så kallade krashpuckar.
Jag kör utan, för vem f-n vill krasha?? :va

Jag håller i princip med dig, Liten Putte.

Men... Lägger man hojen, t.ex. på bana så finns det två alternativ.

1: framhjul-släpp och då kasar du på din krasch-puck = sparat massor med pengar på plasten som klarar sig. Sannolikheten för att ramen skadas är ganska liten.

2: bakhjul-släpp med en highsider som följd. Då kvittar det om du har en krasch-puck stor som badboll, hojen (och ramen) blir totalskrot iallafall.

Jag hade ju faktiskt inte tänkt att krascha jag heller men nu blev ju så i sommras i alla fall.:näsblod En low-sider ut i gräset och ett krokigt bromsgrepp, lite lack-skador och sprucken plast.

Jag hade inga krasch-puckar men jag tror att de hade hjälpt i mitt fall.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Efter att ha jagat runt i snart en vecka på nätet och framför allt fått en del åsikter från TLz-folk som verkligen har offrat sig och testat kraschpuckarna, så tror jag så här;

Kraschpuckar kan i värsta fall "greppa" och tilta hojen med ramskador som följd, MEN det är stor skillnad på olika puckar på marknaden.
Jag har hittat japanska kopior av kända märken, för typ 8 dollar, och som inte gått att skilja utseendemässigt från dyra, men enligt de kloka är katastrof, eftersom de inte bryts av vid rätt moment.

Flera kraschproffs var överens på TLz, köp R&G, de är framtagna för att tåla en viss kraft men sen viker de sig, innan ramen spricker. Tyvärr så kostar de skjortan, men fortfarande billigare än nya kåpor o kylare mm.

Jag fick se flera bilder av hojar, som om de var sant, kraschat i 70 mph och uppåt, och alla lovordat dessa puckar. De flesta hojar vara bara att köra vidare med...

Plånboken börjar bli sur på mig...:D
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Efter att ha jagat runt i snart en vecka på nätet och framför allt fått en del åsikter från TLz-folk som verkligen har offrat sig och testat kraschpuckarna, så tror jag så här;

Kraschpuckar kan i värsta fall "greppa" och tilta hojen med ramskador som följd, MEN det är stor skillnad på olika puckar på marknaden.
Jag har hittat japanska kopior av kända märken, för typ 8 dollar, och som inte gått att skilja utseendemässigt från dyra, men enligt de kloka är katastrof, eftersom de inte bryts av vid rätt moment.

Flera kraschproffs var överens på TLz, köp R&G, de är framtagna för att tåla en viss kraft men sen viker de sig, innan ramen spricker. Tyvärr så kostar de skjortan, men fortfarande billigare än nya kåpor o kylare mm.

Jag fick se flera bilder av hojar, som om de var sant, kraschat i 70 mph och uppåt, och alla lovordat dessa puckar. De flesta hojar vara bara att köra vidare med...

Plånboken börjar bli sur på mig...:D


Det viktiga är att pucken viker i rätt tid, d.v.s. innan ramen skadas. Detta talar nog för att man köper kvalitetspuckar = dyrare.

Att pucken skulle "hugga" och få hojen att flippa är nog skit samma. Hugger inte pucken så gör kanske styret eller däcken det, och då flippar hojen lika förb-nat.

Skall du satsa på puckar så handlar det ju om att rädda din investering. Då blir det ju likson fel att snåla på puckarna och sedan få betala kåporna ialla fall.

... mina 25 öre...

/ Rickar

Är det ok att ha en av varje?!?

http://www.blocket.se/vi/15506632.htm?ca=1_3_s

Lite sugen blir man ju...


Klart du skall ha två :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top