TL-tråden - v2 !

TLRR

Guest
Lasse lilla spiggen,nu när du tjacka ollargaffeln herr Öhlins så måste du ju bara ha ett par bromskivor av kaliber inte nåra sketna astunga original kanske nåt sånt här.jevligt lätta :7peta :D
 

Bifogat

  • P2270384.JPG
    P2270384.JPG
    91.1 KB · Visningar: 59

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Lasse lilla spiggen,nu när du tjacka ollargaffeln herr Öhlins så måste du ju bara ha ett par bromskivor av kaliber inte nåra sketna astunga original kanske nåt sånt här.jevligt lätta :7peta :D
Du tänker bara på bling du Ronny. Hur vore det om du funderade på o skruva nån gång emellan åt? :hihi
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag håller i princip med dig, Liten Putte.

Men... Lägger man hojen, t.ex. på bana så finns det två alternativ.

1: framhjul-släpp och då kasar du på din krasch-puck = sparat massor med pengar på plasten som klarar sig. Sannolikheten för att ramen skadas är ganska liten.

2: bakhjul-släpp med en highsider som följd. Då kvittar det om du har en krasch-puck stor som badboll, hojen (och ramen) blir totalskrot iallafall.

Jag hade ju faktiskt inte tänkt att krascha jag heller men nu blev ju så i sommras i alla fall.:näsblod En low-sider ut i gräset och ett krokigt bromsgrepp, lite lack-skador och sprucken plast.

Jag hade inga krasch-puckar men jag tror att de hade hjälpt i mitt fall.


Jag ville bara påvisa att Krashpuckar inte är den Heliga Graalen för att skydda ramen vid en vurpa. Många tycks ju tro att sätter man på krashpuckar så är man säker... :rolleyes:
Visst är sannolikheten liten att ramen skadas, men bara om man har bra krashpuckar. Har man billigt skräp som inte knäcks skulle jag säga att det är större risk än om man ine hade dem.
I vilket fall som så tycker jag det är av in tressa att upplysa om att risken finns. Och hur man gör för att minimera den (förutom att inte krasha...).

Och, när vi ändå pratar om skyddet de ger. Så är det RAM-skydd (och kylarskydd på en TL...) som de är avsedda för, inte kåpskydd som också många tycks tro och blir helt förtvivlade när deras dyra krashpuckar inte funkar för kåpan blev ju repig...

Alltså, nu låter jag som värsta anti-krashpuck nissen. :hihi
Men det är jag igentligen inte, vet man bara vad de är till för så tycker jag det är upp till var och en att bestämma om man vill ha sådana eller inte.
Det är mest alla "myter" om vad de påstås skydda som jag är lite anti mot.


Jag lowsidade också för ett par årsedan (f-n vad tiden går fort!! :näsblod ) men jag är inte säker på att de hade skyddat något speciellt vid det tillfället. Det gick inte så värst fort i och för sig, runt 60-70 skulle jag gissa.
Det som gick sönder var nog samma som för dig, clip-on'et o kopplings handtaget, skrapad kåpa, liten bula i tanken, och mina extremt dyra fotpinnar blev lite lättare på vänster sida...
Visst, kåpan hade nog blivit lite mindre skrapad om krashpinnen hade suttit vid batteriet (som jag har för mig att de ska göra) men alla andra saker hade ju fortfarande fått ta samma smäll.


:hej




:arsele

:yoparty :rock

:rolleyes:



Lasse lilla spiggen,nu när du tjacka ollargaffeln herr Öhlins så måste du ju bara ha ett par bromskivor av kaliber inte nåra sketna astunga original kanske nåt sånt här.jevligt lätta :7peta :D


:bow :kär :bow :kär :bow

.
 
Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Lasse lilla spiggen,nu när du tjacka ollargaffeln herr Öhlins så måste du ju bara ha ett par bromskivor av kaliber inte nåra sketna astunga original kanske nåt sånt här.jevligt lätta :7peta :D

blir säker bra så länge du inte monterar den på den astunga plåtfälgen som skymtar i bakgrunden :tuttar
 

TLRR

Guest
Jag skruvar o skruvar men tror jag skruvar åt fel håll.Jag måste ju få lite tid o vara full nån gång oxå :tungan

Du tänker bara på bling du Ronny. Hur vore det om du funderade på o skruva nån gång emellan åt? :hihi

Näääe den är gjord av bleckplåt samma kvalitet som Konsum´s konservburkar.
Nästan lika lätt som en Kååålfajberframfälg :bow

blir säker bra så länge du inte monterar den på den astunga plåtfälgen som skymtar i bakgrunden :tuttar
 
Last edited:

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Hmm, hojjen uppstartad efter småpill under vintern. Men har kvar ett strul som jag hade sen jag köpte den som jag naivt trodde berodde på flappern i luftburken.

Så: Om jag står på tomgång och ger nånstans runt 2% gaspådrag, bara så att den går upp till ungefär 1700-1800 rpm så börjar den blöddra o småmissa, sen kommer det ett ganska elakt klonk/klick ljud och med samma gaspådrag så går den upp till 2500 ungefär.
Flappern bortkopplad, fjädrar och vikter till autodecomp rör sig lätt och bra.

Min teori jag är inne på nu är att det är länkaget till gasspjällen som bråkar och vid det lilla gaspådraget så synkar det inte utan det ena spjället "sugs fast" och gör att motorn börjar gå illa. men klonket/klicket som kommer känns mer som att det är innifrån maskinen. :S

Hojjen känns ju som om den går som den ska i övrigt och ger man på direkt så missar den ju inte men det är ju mitt i cruising-gas-läget som detta problem ligger så det e jävligt irriterande att behöva ligga på lägre växlar o varva för att det ska gå rent. :(

Tips, ideer, länkar, böcker, damer, sprit och pengar emottages tacksamt.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Err, med risk på att vara klychig och tjatig.

Men har du kollat TPS inställnignen?

Klonket har ju visserligen inte med TPS att göra, men att den går orent i "cruising" varv pga felaktigt inställd TPS är ju inte direkt unikt.
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Err, med risk på att vara klychig och tjatig.

Men har du kollat TPS inställnignen?

Klonket har ju visserligen inte med TPS att göra, men att den går orent i "cruising" varv pga felaktigt inställd TPS är ju inte direkt unikt.

Sorry, glömde skriva att jag kollat tps och felkoder och det är toppenfint.

Styrboxen som sitter heter ***f50
http://www.wotid.com/tls/content/view/25/49/

Så en schweizisk 97a är det jag fått tag i?
Men kom det aldrig nån F51 box?
Och är då f50 motsvarigheten till en 02F20?

"32920-02F00 UK & Australia (original)
32920-02F01 NZ & Australia (new)
32920-02F10 French (original 100hp?)
32920-02F11 French (new)
32920-02F20 German (original)
32920-02F21 German (new)
32920-02F30 Japanese (restricted)
32920-02F40 USA (original)
32920-02F41 USA (new, per Suzuki)
32920-02F50 Swiss "

Ska söka vidare om detta nu, om nån har nån bra länk med mer info om dem olika gammelboxarna så vore det toppen.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Tja bojjs,
nu när dollarn e snorbillig tänkte jag se mig om över där efter skivor... nån som på rak arm vet nått phett GB man ska spana in?

En sak till, jag har en PCII i min knarr, vad e skillnaden mot PCIII? E det värt att byta?

Mekning och besiktning ligger i pipen! Jag ska ut å brumma i vår... mark my words.

Nu måste jag nog över till zonen...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:eek: :galen :näsblod

Benet och Robban postar i tråden på samma sida!!!
Vad är det som händer??

Är det vårkänslor som pingar i allas ben?? :hihi


Måste ju posta en bild på hur det såg ut i morse hemma vid. :)

2008_Mars_18_DSC00094.jpg

2008_Mars_18_DSC00099.jpg

2008_Mars_18_DSC00097.jpg



Nästan synd att flytta i från...


:hej
 

TLRR

Guest
E det Brake Tech Axis som gäller Ronny? $269 per skiva på IndySuperbikes.com

Tja Jocke. Ja för mig är det det.deras lösning för mindre belastning på knapparna med mindre slitage är erkänt bra sen att mina är i gjutgärn
och kyltempbehandlade för en molikylstruktur likt en i rsf stål gör ju saken bättre.Sen finns det ju andra som säkert är lika bra. De har ju axis keramiska oxå :D men 269 dollars per styck är bra pris :yoparty

Har för mig att jag köpte mina då för 700 dollars med frakt för båda.
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Efter att ha jagat runt i snart en vecka på nätet och framför allt fått en del åsikter från TLz-folk som verkligen har offrat sig och testat kraschpuckarna, så tror jag så här;

-- klipp massa text --

Plånboken börjar bli sur på mig...:D

Lustigt är det ibland.
Men verkar som det börjar komma lite nya produkter på detta området.

Citat:
Métisse har släppt en ny generation krashpuckar med inbyggd stötdämpare.
Alla krashpuckar som nu finns ute på marknaden är ju av en fast modell och vid en direkt hård träff på pucken så fördelas kraften rakt in i fästet ramen. I värsta fall kan detta leda till att ramen får sprickor eller deformeras.
Detta är något Métisse nu har försökt råda bot på genom sin X-PAD teknologi.
Det hela går ut på att mellan metalldelen som finns överst och plastdelen som sitter underst så finns det en stötdämpande platta som absorberar en del av energin i en krash.
Denna platta deformeras och tar på detta sätt en del av den energin som uppkommer vid en krash.


Läs mer:
http://www.hojnyheter.se/?cat=3&paged=2
En liten bit ner.

:hej
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
:eek:

Dagens hojnyheter
http://www.hojnyheter.se/

Mobila fartkameror!!! :näsblod

kan ändå inte ta bilder bakifrån :arsele

Tja bojjs,
nu när dollarn e snorbillig tänkte jag se mig om över där efter skivor... nån som på rak arm vet nått phett GB man ska spana in?

En sak till, jag har en PCII i min knarr, vad e skillnaden mot PCIII? E det värt att byta?

Mekning och besiktning ligger i pipen! Jag ska ut å brumma i vår... mark my words.

Nu måste jag nog över till zonen...

ingen ide att sätta nya skivor på orginalfälgarna eftersom du skall sälja dom andra så
hur mycket skall du ha för fälgarna :tuttar
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
muaahahahah!!!

Tja Jocke. Ja för mig är det det.deras lösning för mindre belastning på knapparna med mindre slitage är erkänt bra sen att mina är i gjutgärn
och kyltempbehandlade för en molikylstruktur likt en i rsf stål gör ju saken bättre.Sen finns det ju andra som säkert är lika bra. De har ju axis keramiska oxå :D men 269 dollars per styck är bra pris :yoparty

Har för mig att jag köpte mina då för 700 dollars med frakt för båda.

Och då stod dollarn i typ 8-9 spänn va? :näsblod

förklara PCII vs. PCIII för mig nu! :gnissla
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
muaahahahah!!!



Och då stod dollarn i typ 8-9 spänn va? :näsblod

förklara PCII vs. PCIII för mig nu! :gnissla
PC2 justerar tändkurvan var 500:e varv, PC3 var 250 varv. Var det så någon?
Principen är så iallafall, sen om varven stämmer är en annan sak.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top