TL-tråden - v2 !

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
gsx1kr k2
Hejhej folket
är nybliven TLR ägare och är på jakt efter en singelcuts passande en blå/vit 00a
om nån har en liggandes kan ni väl dra iväg ett pm

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
En sån har jag liggande. Jag ska eventuellt prova den i hojen eftersom den satt ihop med den 97:a motor som jag har i ramen nu. Har alltså en 98:a ECU i hojen nu, men planerar att byta tillbaka till 97:ans ECU (den ovan nämnda) för att se om den passar bättre till 97:ans kammar..
Eller är jag helt ute o cyklar ? Nån som vet ?

Oavsett så har jag två ECU o båda funkar för jag har kört hojen med båda...

Hur bråttom har du?

PP
ECU:na är samma, sånär som på att dom som inte blev utbytt inte har strypningarna som kräver en TRE för att gå som folk igen.

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
Tvätta hojen med diskmedel. Bra eller anus? :va

(Lasse - för att förhindra missförstånd från dig vill jag bara förtydliga att anus betyder dåligt. :hihi)

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
ECU:na är samma, sånär som på att dom som inte blev utbytt inte har strypningarna som kräver en TRE för att gå som folk igen.

Om jag fattar rätt så har det alltså ingen betydelse att 97:ans kammar va lite "vassare" i förhållande till om man har orginal ECU från 97 eller om man, som jag har nu, satt in en ECU från 98?

Det enda man bör ha koll på är om det är en "utbytt" ECU som behöver en TRE?

PP

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Om jag fattar rätt så har det alltså ingen betydelse att 97:ans kammar va lite "vassare" i förhållande till om man har orginal ECU från 97 eller om man, som jag har nu, satt in en ECU från 98?

Det enda man bör ha koll på är om det är en "utbytt" ECU som behöver en TRE?

PP
Ja.

Tills Octo kommer o rätta mig. :hihi

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
Om nån kunde få tag på en F20 där åtminstone EEPROM'et vore helt så skulle jag gärna köpa den. Då kan man läsa ur det och på riktigt ta reda på vad som skiljer mellan modellerna.
Ska som sagt läsa av min F41 så snart jag får hem utrustning för det, sen ska jag se om jag vågar öppna min F21 för att läsa av den också.

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Är du säker på att din ECU är paj eller varför ska du byta?
Om jag var du så skulle jag iofs INTE försöka mig på att köpa en från nån skrot här i Sverige. Sist jag kollade skulle de ha 3700:- för en ECU och jag fick en på TLZ för $80, även om det var en amerikansk F41.

Nej jag är inte säker på att den är paj, hojjen går ju bra i övrigt.
Han som du bad mig prata med på tlz , schweizaren, sa att det är pga styrboxen som den går illa på dem låga varven.
Jag är osäker som fan dock och kollar mest av efter tips etc.

Det jag är orolig för är ju att den boxen jag har är erkänt strulig, och går snålt. När 50graders termostaten satt i så kanske det gick safe, men eftersom jag bytt ut nu och kommer köra på varmmappen så är jag rädd att det kommer gå gris-snålt och då med risk för detonationer, varmgång och allt annat det innebär. Har blivit av med min lm1 bredbandare så jag kan inte kolla själv heller för tillfället. :tjuvjävlar

Förvirrad och osäker utta helvete. :S

En sån har jag liggande. Jag ska eventuellt prova den i hojen eftersom den satt ihop med den 97:a motor som jag har i ramen nu. Har alltså en 98:a ECU i hojen nu, men planerar att byta tillbaka till 97:ans ECU (den ovan nämnda) för att se om den passar bättre till 97:ans kammar..
Eller är jag helt ute o cyklar ? Nån som vet ?

Oavsett så har jag två ECU o båda funkar för jag har kört hojen med båda...

Hur bråttom har du?

PP

Jag har inte bråttom alls. :)

Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
.....Jag har inte bråttom alls. :)

Hojen skall på lack om ca 2 veckor, och sen skall jag plocka ihop den. Tar nog tyvärr ca 1 mån innan de förgyller gatorna igen.. När det är gjort hade jag tänkt mappa om den med den gamla ECU:n o då har jag en över.
Är du intresserad av en ny till din hoj då så kan vi hitta på nåt bra pris.

PP

BTW: vad händer om man har en "gammal" ojusterad ECU och monterar en TRE?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tvätta hojen med diskmedel. Bra eller anus? :va

(Lasse - för att förhindra missförstånd från dig vill jag bara förtydliga att anus betyder dåligt. :hihi)

Ska väll funka bra - har jag hört. Jag försöker komma på om jag provar det själv, men jag tror inte det. Jag brukar ha OKQ8's miljövänliga avfettningsmedel. Mest för om någon granne skulle klaga (för brunnsavloppet går rätt ut i dammen... :rolleyes: ) på att jag tvättar hojen där så kan jag ju alltid påpeka att jag kör miljövänligt :hihi

Yes (jag kör enbart med Yes, så andra diskmedel har jag noll koll på) är ju ett avfettnignsmedel av rang! Ett av de bättre på marknaden om man enbart ränkar de miljövänliga. :hihi
Så tänk på vart/hur du applicerar det.
Akta kedjan och får du det på däcken så spola länge...

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Hejhej folket
är nybliven TLR ägare och är på jakt efter en singelcuts passande en blå/vit 00a
om nån har en liggandes kan ni väl dra iväg ett pm

Hej Ouro. Välkommen :)

Jag har en kuts till en svart (eller gul :va , svart med grå striping) liggande, men den saknar fästet undertill. Det är alltså bara plasten.

Du kan få den gratis, mot att du betalar frakten. Men du kanske får ett bättre erbjudande på en hel kuts från någon annan här om du väntar någon dag eller två....

(Om du har en skjuts-sadel extra så får du kutsen med fästena och vi kan byta rakt över...)

Hör av dig via PM...

/ Rickar

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
mekat hela lördag och söndag och såhär blev det, vad tycks :) ? Ventiljusteringen gick utmärkt! Går som en klocka :tummenupp
Seathumpen är påväg :mad:

Bifogat

• Canon Ixsus 019 liten.jpg
    Canon Ixsus 019 liten.jpg
    153.3 KB · Visningar: 68
  • Canon Ixsus 021 liten.jpg
    Canon Ixsus 021 liten.jpg
    142.1 KB · Visningar: 75

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
För att förvirra mig ännu mer nu så bråkar den med mig ännu mer. Hade satt i ett sprillans batteri från biltemplet, och skulle visa ett par kompisar hur illa den går på dem låga varven.. Men inte fan gick den lika illa, är det någon som märkt av att ett dåligt batteri, taskig spänning, ger att den går sämre? Generatorn klarar ju knappast att hålla 14v när batteriet är dåligt, och soppapumpar och allt står o kör... Sorry för massa konstiga idéer jag försöker bolla, men ni är ju proffsen. :)

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
En TL måste ha bra med ström för att gå bra.

Sök på charge mod på TLZ, för det är ett par fler som haft problem med att den laddat dåligt. Jag ska nog göra den modden själv sen.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
För att förvirra mig ännu mer nu så bråkar den med mig ännu mer. Hade satt i ett sprillans batteri från biltemplet, och skulle visa ett par kompisar hur illa den går på dem låga varven.. Men inte fan gick den lika illa, är det någon som märkt av att ett dåligt batteri, taskig spänning, ger att den går sämre? Generatorn klarar ju knappast att hålla 14v när batteriet är dåligt, och soppapumpar och allt står o kör... Sorry för massa konstiga idéer jag försöker bolla, men ni är ju proffsen. :)

:nicka

Av någon anledning är TL'n mycket känslig för dåligt batteri.

Min står konstant på underhållsladdning när den är parkerad i garget...

Krille-B

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Hoj
TL1000R -00 "SportKombi"
jag ska åka på Sporthojskurs 2008-05-24 Gelleråsen SMC Sthlm är det någon mer som ska dit?
Man lär väll inte klara ljudkraven med ett Akra helsystem... så jag får väll skaffa dbkillers :rolleyes:

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
jag ska åka på Sporthojskurs 2008-05-24 Gelleråsen SMC Sthlm är det någon mer som ska dit?
Man lär väll inte klara ljudkraven med ett Akra helsystem... så jag får väll skaffa dbkillers :rolleyes:

Jag har ett Akra Evo helsystem på min och jag monterade i dB-killer inför körningarna på Knutstorp. Jag har aldrig blivit stoppad där men jag vet iofs inte om kommunen varit där och gjort någon mätning.

Jag hade dock problem med att mina dB-killers inte passade, de var alldeles för små för rördimensionen i Akra-systemet :D så jag fick klippa upp dem och böja ut dem lite.

/ Rickar

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj

har kört på åsen med mitt Akra helsystem på S:n ingen anmärkning what so ever :tummenupp MEN tog med mig orginalburkarna med adapter så jag kunde ha bytt annars är det ju bra att ha DB killers med sig skulle ju suga fett att inte få köra när man väl är där :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln