TL-tråden - v2 !

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Finns det nåt universalknep att se om ramen är sned. Förutom att den spårar. Det är det jag är mest rädd för. Han skriver ju att det mest är repor, men man vet ju aldrig. Hur känslig är framgaffeln?
Jag hade kanske tänkt att sätta fighta till den isf. Med tanke på ekonomin. Men delarna kanske går att få tag på relativt billigt.

Vad kostar den i försäkring? Står säkert 37 ggr i tråden, men jag orkar inte leta.
30 år bor i skogen 4 mil från GBG, haft kk i 8 år.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Finns det nåt universalknep att se om ramen är sned. Förutom att den spårar. Det är det jag är mest rädd för. Han skriver ju att det mest är repor, men man vet ju aldrig. Hur känslig är framgaffeln?
Jag hade kanske tänkt att sätta fighta till den isf. Med tanke på ekonomin. Men delarna kanske går att få tag på relativt billigt.

Vad kostar den i försäkring? Står säkert 37 ggr i tråden, men jag orkar inte leta.
30 år bor i skogen 4 mil från GBG, haft kk i 8 år.
Försäkring blir väl ca 5-6 tusingar om året som lägst. Trygg-Hansa är dyrare på sommaren så då kostar den i mitt fall runt 800/mån. Typ.

Det du ska kolla på ramen är ifall det kan finnas sprickor runt styrhuvudet. Kanske Ricken har lite bilder på sånt på sin sida? Länk finns i första inlägget i den här tråden. Sprickor kan också finnas i fästöglorna för bakdämparen. De senare går att lösa genom att svetsa eller köpa en ny bakdämpare av märke Bitubo som inte använder de dämparfästena. Prio är dock noggrann kontroll runt styrhuvudet.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Finns det nåt universalknep att se om ramen är sned. Förutom att den spårar. Det är det jag är mest rädd för. Han skriver ju att det mest är repor, men man vet ju aldrig. Hur känslig är framgaffeln?
Jag hade kanske tänkt att sätta fighta till den isf. Med tanke på ekonomin. Men delarna kanske går att få tag på relativt billigt.

Vad kostar den i försäkring? Står säkert 37 ggr i tråden, men jag orkar inte leta.
30 år bor i skogen 4 mil från GBG, haft kk i 8 år.
4mil ifrån göteborg är inte skog. Det är stan.:hihi

Jag betalar 366kr/mån helår halvförs.

Men det är som octo säger. 99 är bättre. Nu är det där en lågmilare, men det blir ändå en chansning.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Skämt å sido!
Kanske ska ta mig en tur och kolla in den. Men Ricken, vet du att hojjen är en lågmilare, eller var det en annan hoj du mena?

KLÖSTRE... shit no!
Klart att det blir billigt, köp nytt vettja...:tungan
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag hade för mig att jag läste 22nånting mil. Men det kanske var på Ulfbåges?
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Det hade vart så kul med lite buller. Och till rimliga pengar med. Men nu får jag inte tag på killen. Vi mailades för ca 10 dar sen, men nu vägrar han svara på mina sma och mail. Han kanske inte förstår värmländska:)

Tack för era svar, nu blev jag ännu mer sugen... fan!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det hade vart så kul med lite buller. Och till rimliga pengar med. Men nu får jag inte tag på killen. Vi mailades för ca 10 dar sen, men nu vägrar han svara på mina sma och mail. Han kanske inte förstår värmländska:)

Tack för era svar, nu blev jag ännu mer sugen... fan!
Provat o ringa?
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Got a point there Dude!

Nä faktiskt inte. Har ingen bra förklaring till varför... Han ville ev byta mot min 855, så jag skickade bilder och bad han om bilder på TL:en. Sen blev det inget mer och nu svarar han inte.

Fan va cp man är!

Ringer han imorrn!

Vart ligger Klöstre?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Got a point there Dude!

Nä faktiskt inte. Har ingen bra förklaring till varför... Han ville ev byta mot min 855, så jag skickade bilder och bad han om bilder på TL:en. Sen blev det inget mer och nu svarar han inte.

Fan va cp man är!

Ringer han imorrn!

Vart ligger Klöstre?
Sundsvall, 7mil västerut.

Men jag sitter i östersund nu.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Fasen det är dum helg... Spekulanter på volvon på dan imorrn, sen whiskeyprovning:tummenupp Lär ju ta några dar innan man är kurant:ajjabajja
 
Last edited:

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Tjo!
Ventilerna ställda på min Tls, hade ingen limm på bultarna som håller i kamaxeln...? Har en engelsk manual till Tlr och tolkade det som att man inte bultarna behöver limmas :confused: Provstart snart om min tls går fint :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag tror inte heller det ska vara nå loctite där.
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Tjo!
Ventilerna ställda på min Tls, hade ingen limm på bultarna som håller i kamaxeln...? Har en engelsk manual till Tlr och tolkade det som att man inte bultarna behöver limmas :confused: Provstart snart om min tls går fint :)

ser ut som att du är safe, 10nm och inge guck på bultarna.
 

Bifogat

  • tltopp.JPG
    tltopp.JPG
    93.3 KB · Visningar: 74

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Jahapps, då verkar det som att jag behöver skaffa mig en ny styrbox.
Vilken ecu ska jag försöka leta efter? Vilken som helst av dem "utbytta"? eller nån speciell? Finns ju några att välja på verkar det som... :/

Here are the part numbers:
32920-02F40 112100-0120 USA (original)
32920-02F41 112100-0123 USA (new, per Suzuki)
32920-02F00 112100-0070 UK & Australia (original)
32920-02F00 112100-0072 UK (original)
32920-02F00 112100-0090 UK (original)
32920-02F01 NZ & Australia (new)
The parts department at Suzuki GB says: "It seems that the 32920-02 part is a worldwide ID number for the ECU. The bit that starts Fxx signifies a variation in the ECU dependent upon the market for which it is intended (UK-F00, USA-F40). The bit which starts 112100-xxxx is probably a manufacturers number or a batch number."
TL1000S(V)(1997):
32920-02F00 UK & Australia (original)
32920-02F01 NZ & Australia (new)

32920-02F10 French (original 100hp)
32920-02F11 French (new)

32920-02F20 German (original)
32920-02F21 German (new)

32920-02F30 Japanese (restricted)

32920-02F40 USA (original)
32920-02F41 USA (new, per Suzuki)

32920-02F50 Swiss

32920-02F00: England and Australia; Maybe some other countries Ist a mapping with problems at the idle. The engine stops imediately. Sometime there are misfiring. It was changed to -02F01:
-02F10: ECU for France, The french TLS are different to the rest of the world. They have different camshafts with a lower shape. This was change to -02F11
-02F20: Germany 97er TL´s. changed to F21 . It has another ignitionmapping. The german TL lost 4 hp’s with it. But it runs better.
-02F40: USA, Problems with smooth running of the engine. Canged to F41
-02F50 Swiss Modell, changed to F51. The Swiss ECU are the leanest on the market. There are the most problems with a K&N-Filter and aftermarket exhaustsystems.
Modell TL1000SW/ SX and TL1000SY (1998/´99/2000):
-02F60: Other countries. No Problems
-02F70: France
-02F90: Germany. Sometimes lost the idle.
-02FK0: Swiss: extreme lean. It will work on 1500m (Alpes). A lot of problems with the idle and the midrange power.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ring runt på skrotar här i sverige, leta efter en som funkar. det räcker. :tummenupp
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Är du säker på att din ECU är paj eller varför ska du byta?
Om jag var du så skulle jag iofs INTE försöka mig på att köpa en från nån skrot här i Sverige. Sist jag kollade skulle de ha 3700:- för en ECU och jag fick en på TLZ för $80, även om det var en amerikansk F41.
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Jahapps, då verkar det som att jag behöver skaffa mig en ny styrbox.
Vilken ecu ska jag försöka leta efter? Vilken som helst av dem "utbytta"? eller nån speciell? Finns ju några att välja på verkar det som... :/

Here are the part numbers:
32920-02F40 112100-0120 USA (original)
32920-02F41 112100-0123 USA (new, per Suzuki)
32920-02F00 112100-0070 UK & Australia (original)
32920-02F00 112100-0072 UK (original)
32920-02F00 112100-0090 UK (original)
32920-02F01 NZ & Australia (new)
The parts department at Suzuki GB says: "It seems that the 32920-02 part is a worldwide ID number for the ECU. The bit that starts Fxx signifies a variation in the ECU dependent upon the market for which it is intended (UK-F00, USA-F40). The bit which starts 112100-xxxx is probably a manufacturers number or a batch number."
TL1000S(V)(1997):
32920-02F00 UK & Australia (original)
32920-02F01 NZ & Australia (new)

32920-02F10 French (original 100hp)
32920-02F11 French (new)

32920-02F20 German (original)
32920-02F21 German (new)

32920-02F30 Japanese (restricted)

32920-02F40 USA (original)
32920-02F41 USA (new, per Suzuki)

32920-02F50 Swiss

32920-02F00: England and Australia; Maybe some other countries Ist a mapping with problems at the idle. The engine stops imediately. Sometime there are misfiring. It was changed to -02F01:
-02F10: ECU for France, The french TLS are different to the rest of the world. They have different camshafts with a lower shape. This was change to -02F11
-02F20: Germany 97er TL´s. changed to F21 . It has another ignitionmapping. The german TL lost 4 hp’s with it. But it runs better.
-02F40: USA, Problems with smooth running of the engine. Canged to F41
-02F50 Swiss Modell, changed to F51. The Swiss ECU are the leanest on the market. There are the most problems with a K&N-Filter and aftermarket exhaustsystems.
Modell TL1000SW/ SX and TL1000SY (1998/´99/2000):
-02F60: Other countries. No Problems
-02F70: France
-02F90: Germany. Sometimes lost the idle.
-02FK0: Swiss: extreme lean. It will work on 1500m (Alpes). A lot of problems with the idle and the midrange power.

Kolla med Anderbergs motor i Flening (Fleninge MC-skrot)

LÄNK http://www.mcskrot.se/

Jag vet att han hade en TL motor vintern -06 till -07

/

Rickar
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jahapps, då verkar det som att jag behöver skaffa mig en ny styrbox......

.......32920-02F01 NZ & Australia (new).....
.

En sån har jag liggande. Jag ska eventuellt prova den i hojen eftersom den satt ihop med den 97:a motor som jag har i ramen nu. Har alltså en 98:a ECU i hojen nu, men planerar att byta tillbaka till 97:ans ECU (den ovan nämnda) för att se om den passar bättre till 97:ans kammar..
Eller är jag helt ute o cyklar ? Nån som vet ?

Oavsett så har jag två ECU o båda funkar för jag har kört hojen med båda...

Hur bråttom har du?

PP
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top