TL-tråden - v2 !

StureStyrFel

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Solna
Hoj
1198s Corse
Nu har jag funderat, o det kan hända att jag glömmer bort mig men...

Inte sitter det nån crank shaft sensor?
Utan en cam shaft sensor?

Om du kollar i GDS boken i PDF format som ligger på TLZ så på sidan 191 så hittar du den.
Eller om du har den riktiga boken så är det ENGINE 3F-4.
Hade de varit Cam shaft sensor så hade jag varit glad den är ju lät åtkomlig och enkelt att fräsa av nån tiondel från topp locket, för vist är de den som sitter där?
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Då hade man ny gäng vid oljepluggen... fan det finns hopp för mänskligheten, en astrevlig kille i skövde svara på min förfrågning om hjälp på SH och var förbi idag och helicoila till mig.... han ville inte ha något för det heller.... gav han en flaska vin och ett depåstöd som tack,,,, så jävla skönt med hjälpsamma människor! Tack för info om storlek Octo!:tummenupp
 

Stargazeer

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Bålsta
Hoj
GSXR 1000 -01
Powercommander utan helsystem= mera klös, powercommander med helsystem ännu mera klös
Mapping kan man väll ringa runt själv och höra vad det kostar, är väll ingen som kommer ihåg pris på allt på alla olika ställen.
Baktänder är fortfarande den där packningen som jag berättade om tidigare, under hojen går båda rörena ihop och den packingen som sitter emellan där är kass.
Kanske du borde lämna in mc:n på service om inte skruvandet går som det ska :tungan

Ok, en sak i taget;
- kommer inte ihåg vad det kostade med mappning och bänkning, men det är bara att ringa AVA: 08-556 369 00

- Power commander utan helsystem ger inte lika mycket hästar, MEN iden med pc är inte bara att hitta på hästar på topp utan att "tuna" hojen och få ut det bästa av hela registret. Klart värt och när du sedan gör nåt annat med hojen, skaffar helsystem, byter typ av luftfiler och tar bort pair valve så kan du mappa om den via pc2/3.

- Baktändning och att den dör på låga varv kan som sagt komma av flera olika saker, men glöm inte resterande packningar i avgassystemet. Skulle jag vara du skulle jag göra följande:
Byt alla packningar i avgassystemet, varken dyrt eller krångligt om du kan mecka lite. Om den drar tjuvluft någonstans så kan du få den effekten.

Perfekt, tackar så mycket... :Bugar
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
har kollat med lelle,greven,ava de har bara standard..i katalogerna ialla fall..
det finns ju drevämnen annars
Lelle har en massa olika i katalogen... För varje hojmodell så listar de ett antal olika drev, varav "standard" är det som är angett i artikelnumret och de har övriga storlekar i parentes.
Kolla sidan 142. :fakta


För övrigt har de fel där. Standardstorlek anges som 38t bak, men det är bara för TLS. TLR har 39t och det drevet har de inte ens! De har 38,42,43,45,46,48... Jag kör 40t och är mycket nöjd med det.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/98-T...OVERS-Y-B_W0QQitemZ170210823209QQcmdZViewItem

Bara å handla :tummenupp Ganska snyggt faktiskt...

BTW: Det funkade med att skicka kvittot på $10 till tullen! Så ett tips till er andra E-bayare är att dela upp betalningen på två; en del på summan som ni vill betala tull o sedan resten så säljaren blir nöjd :tummenupp
Du är inte besviken nu då över att du missar den treåriga utbildningen till jailbitch? :arsele
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
.......
Du är inte besviken nu då över att du missar den treåriga utbildningen till jailbitch? :arsele

Att hänga på den här tråden e väl som att ta en distanskurs, eller ? :rolleyes:


En annan sak:
Är det någon som har koll på vilken modell eller serienummer det är på den styrdämpare från Öhlins som passar TLS:n? :va
En jänkare som undrar, han tänker beställa men inte ens Öhlins själva vet längre vilken det är ?!
Jag har en efter ett lyckat:D ebayköp, men det står inget på den...

PP
 
Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
BTW: Det funkade med att skicka kvittot på $10 till tullen! Så ett tips till er andra E-bayare är att dela upp betalningen på två; en del på summan som ni vill betala tull o sedan resten så säljaren blir nöjd :tummenupp

funkar nog endast om ingen summa anges på försändelsen alltså oförsäkrat annars står ju summan som man försäkrar :gnissla

förresten så talade jag med en kille på tullen idag och han skulle kolla din försändelse en gång till eftersom jag sa åt honom att du var orolig att du hade lurat staten på pengar :tummenupp jag uppskattade värdet till ca 5000:- låter väll ok :)
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
borde jag försöka fixa temp. givar modden till min tls? Nu när det är ca 10 grader ute når motorn bara ca 60 grader på tempen :( Lätt att fixa? Värt det?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
borde jag försöka fixa temp. givar modden till min tls? Nu när det är ca 10 grader ute når motorn bara ca 60 grader på tempen :( Lätt att fixa? Värt det?
Enkelt svar: JA!

Utförligare svar: Ja, men inte bara flytta tempsensorn. Du bör absolut modda hela kylsystemet, montera ett termostathus från TLS 98+ eller TLR, flytta tempgivarn till nya termostathuset och dessutom fixa bypasskanalen som går från pumphuset till termostathuset. Det sista fixas antingen med ett T-stycke i kylarslangen från kylaren till pumphuset eller med ett pumphus från en TLS 98+.

Allt ovanstånde och sen en termostat från en Nissan Micra 90° gör att jag aldrig är under 80° numera. :)

 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Enkelt svar: JA!

Utförligare svar: Ja, men inte bara flytta tempsensorn. Du bör absolut modda hela kylsystemet, montera ett termostathus från TLS 98+ eller TLR, flytta tempgivarn till nya termostathuset och dessutom fixa bypasskanalen som går från pumphuset till termostathuset. Det sista fixas antingen med ett T-stycke i kylarslangen från kylaren till pumphuset eller med ett pumphus från en TLS 98+.

Allt ovanstånde och sen en termostat från en Nissan Micra 90° gör att jag aldrig är under 80° numera. :)


Brorsan har en micra -90 :D
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Och den tänker du sälja till mig nu för en billig pening!! :tungan

:rofl

funkar nog endast om ingen summa anges på försändelsen alltså oförsäkrat annars står ju summan som man försäkrar :gnissla

förresten så talade jag med en kille på tullen idag och han skulle kolla din försändelse en gång till eftersom jag sa åt honom att du var orolig att du hade lurat staten på pengar :tummenupp jag uppskattade värdet till ca 5000:- låter väll ok :)

Härligt att ha så många fina vänner här på tråden :D

Octo; hur mycket måsta man modda Micra-termostaten för att den skall passa i TLS:ens termostathus?
 
Last edited:

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Kom på att jag glömt höra om en grej. Var och körde hojen i bänk gratis i Lidköping i söndags bara för att se om den gick som den skulle. Har PCIII, Bolton o KN-filer som inte är injusterat i bänk ännu på den.

Fick fram att den gick något fett och borde justeras, så det ska det ska göras. Effekten låg på ca 109,5 hk på slangen o vridet uppgick till ca 97,5 Nm.

Det jag tänkte kolla är vad ni andra som bänkat fått ur era hojar, och med vilka medel.

Ha det gott:tummenupp
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Tror jag fick 114hp och 99Nm eller nåt sånt. Också lite fet på lägre varv. Har bara luftburksmod och full D&D

Får se om det blir skillnad med K&N och full M4... :cpparty
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Octo; hur mycket måsta man modda Micra-termostaten för att den skall passa i TLS:ens termostathus?

Typ inget alls. Diametern är samma så packningen passar. Var tvungen att klippa bort lite på ett par metallflänsar:

thermostat_cut.jpg
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Kom på att jag glömt höra om en grej. Var och körde hojen i bänk gratis i Lidköping i söndags bara för att se om den gick som den skulle. Har PCIII, Bolton o KN-filer som inte är injusterat i bänk ännu på den.

Fick fram att den gick något fett och borde justeras, så det ska det ska göras. Effekten låg på ca 109,5 hk på slangen o vridet uppgick till ca 97,5 Nm.

Det jag tänkte kolla är vad ni andra som bänkat fått ur era hojar, och med vilka medel.

Ha det gott:tummenupp

han gjorde en kontrollbänkning innan han justerade och då fick jag 117,1hk och 100,7Nm den var tidigare bänkad hos Scneiders i Väsby där jag fick 118hk
det hela slutade på 123,6hk och 103Nm på "slangen" som blev gjord hos finmekaniska utanför uppsala grymt duktig kille :tummenupp han bjuder inte på några gratispållar utan tvärtom så menar han att jag får nog en eller två till om jag bänkar någon annan stans utom hos honom och henning. Gick att ta ut lite till men den hade inte blivit körbar då.
Den är mappad för gata samt lite bana.

Alltså enda skillnad från bänkningen hos Scneiders var luftburken och den gjorde så jag tappade 1-2 pållar innan justering men vann 6,5hk och 2,3Nm efter :)
Tyvärr så gjorde jag aldrig någon bänkning när hon var orginal så jag vet inte hur mycket moddarna har gett :confused:

Moddar: Akrapovic helsystem i rostfritt med titanburkar, PC II, Kn filter, luftburk kolfibermoddad av Rupes himself i Australien :yoparty samt ett TRE men tror inte att det påverkar siffrorna.


det som skall bli mest spännande att se är siffrorna som Ronny kommer att få (om den någonsin blir klar :gnissla)
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top