TL-tråden - v2 !

Slycke

bor i mitt nick
Gick med
21 Jan 2008
Ort
Slycke (utanför Linköping)
Hoj
1984 Suzuki Gsx 1100 EF"dragbikebygge" Åker Harley Davidsson Night Rod Special -08 trimmad och custad
:tummenupp sådärja har fått tag på en TLR motor till min lite väl skramlande TLS.
Så bara jag får hem den så ska man snart vara på G igen :yoparty
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Fungerar sv 1000 bolton eller Tlr bolton på en Tls? Det finns ju lite mer att välja på till nya Sv 1000, och eftersom det är i stort sett samma motor kan det ju inte vara helt fel att slänga på... eller? Jag skall ju ändå bänka den lite senare.

Har iaf hittat några billigt på ebay. Någon som har hört talas om dom eller kan säga något om utförandet på dom. Mina micron kolbiber låter brutalt men tidenstand har tagit några bett på kolfiberns finisch.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SUZU...024QQitemZ370054700770QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
TLR funkar så länge du har bolt-on mot orginalsystemet och lösa hängare. TLR orginaldämpare passar inte eftersom fästena för dem (där de monteras i bakre fotpinnarna) inte sitter på samma plats på TLS och TLR. Däremot ska det vara samma bultmönster mot grenrören.

Hur det är med SV vet jag inte.
 

Slakt

Allt under 1000cc är moped!
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Sölvesborg
Hoj
Tl 1000s -98
Ok, men då skall det nog passa med sv också eftersom bultmönstret till bolton:en i länken skulle passa till både sv o Tlr. Jag har också hört att hängarna på Tlr är annorlunda än mot Tls, men det ska nog gå att lösa.
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Hmm, min bakdel på hojen har börjat se sina bästa dagar(sprickor, hålls upp med buntband osv). Ska jag skicka in den på en plastrenovering eller köpa ny bakdel och var kan man hitta en sådan någorlunda billigt... (Ja, jag ska kolla tlzone också).
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Ok, men då skall det nog passa med sv också eftersom bultmönstret till bolton:en i länken skulle passa till både sv o Tlr. Jag har också hört att hängarna på Tlr är annorlunda än mot Tls, men det ska nog gå att lösa.
Ja, men så länge du har lösa hängare - straps - så ska det inte spela nån roll. Är typ bara på orginal där de sitter fast som det kan vara ett problem.

:tummenupp sådärja har fått tag på en TLR motor till min lite väl skramlande TLS.
Så bara jag får hem den så ska man snart vara på G igen :yoparty
Hur mycket fick du betala för den då? Köpt i Sverige? Hur långt har den gått? Årsmodell? :)
 
Last edited:

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Tar mig friheten att lägga upp en bild på min nya pärla.

Har dock dubbelbokat mig ikväll så service av hojen får vänta nån dag. :(

20812022.jpg
 
Last edited:

Slycke

bor i mitt nick
Gick med
21 Jan 2008
Ort
Slycke (utanför Linköping)
Hoj
1984 Suzuki Gsx 1100 EF"dragbikebygge" Åker Harley Davidsson Night Rod Special -08 trimmad och custad
Hur mycket fick du betala för den då? Köpt i Sverige? Hur långt har den gått? Årsmodell? :)[/QUOTE]

:tummenupp Köpt på MC-Kompaniet för 8000:- årsmodell -00 :)
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Octofinger skrev:
Hur mycket fick du betala för den då? Köpt i Sverige? Hur långt har den gått? Årsmodell? :)

:tummenupp Köpt på MC-Kompaniet för 8000:- årsmodell -00 :)
Helt klart överkomligt.

Har mina tankar på en sån mod framöver, men jag vette f*n om det kommer bli av. Då ska det bli med hela R-systemet inkl ECU och dubbla insprutare. Får ta smällen att bygga en egen luftburk. :)
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Det blir tufft, SKa du ta hela elsystemet då o göra om allt utom ecu?

Det bör väl nästan vara enklaste vägen va?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Som sagt... Är nog mera en dröm än en plan. :)

Eller så får jag utveckla mitt omprogrammerande av min TLS-ECU att stödja dubbla insprutare. :yoparty
Grejar du det, då ska du få en kram. ;)

Finns det möjlighet o säga till ecu:n att den ska göra det?

Jag är väldigt dålig på el så jag vet ingeeentiing. :)
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Grejar du det, då ska du få en kram. ;)

Finns det möjlighet o säga till ecu:n att den ska göra det?

Jag är väldigt dålig på el så jag vet ingeeentiing. :)
Ahem... Möjlighet finns ju. Om jag kommer lyckas innan helvetet fryser till is är en annan sak. Möjligen hinner jag det innan Östersund har en snöfri vinter. :hihi
 

Slakt

Allt under 1000cc är moped!
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Sölvesborg
Hoj
Tl 1000s -98
Biltema racing olja

Har kört på biltemas racingolja och märker inga problem :tummenupp Kan ju till o med göra ett extra byte pga priset. Finns väl någon tråd om att det egentligen är statoil olja.... eller vad det nu var?
 

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kalmar
Hoj
r1 -03
God dag TL åkare-.

Jag börjar känna att en v-twin behövs inhandlas och r1:an göras av med :)

Hur upplever ni som kör tl1000r den maskinen? Kända svagheter? Billig i drift?
Körupplevelsen i stort (åka långt, åka slang o.s.v)?

Kort och gott. Är det en rolig och bra maskin eller ska jag kolla vidare på xb12r, rsv eller sp1?

Tack på förhand :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
God dag TL åkare-.

Jag börjar känna att en v-twin behövs inhandlas och r1:an göras av med :)

Hur upplever ni som kör tl1000r den maskinen? Kända svagheter? Billig i drift?
Körupplevelsen i stort (åka långt, åka slang o.s.v)?

Kort och gott. Är det en rolig och bra maskin eller ska jag kolla vidare på xb12r, rsv eller sp1?

Tack på förhand :)


Äuhm, det där är som o fråga en präst om han tror på Gud och förvänta sig ett opartiskt svar. :rolleyes:
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
God dag TL åkare-.

Jag börjar känna att en v-twin behövs inhandlas och r1:an göras av med :)

Hur upplever ni som kör tl1000r den maskinen? Kända svagheter? Billig i drift?
Körupplevelsen i stort (åka långt, åka slang o.s.v)?

Kort och gott. Är det en rolig och bra maskin eller ska jag kolla vidare på xb12r, rsv eller sp1?

Tack på förhand :)


Ok, lite kort.

Strunta i XB12.
Skräp hoj (personlig åsikt). Ska du ha en Buell så måste det bli 1125:an. Dock så väntar jag nog heldre på en kåplös variant då jag inte kan förlika mig med designen de åstadkom. Kvalisort etc återstår ju att se, hojen kom ju till 08a...


SP1.
Fin hoj, men det är SP2an du ska titta på om du ska ha en SP.
Lite pill att få till, men sedan en väldigt najs Twin. :)
Troligen den mest obekväma hoj att toura med som någonsin tillverkats i Japan...
Designmässigt en av mina favorit hojar genom tiderna!


RSV.
Om vi bara snackar om den senaste upplagan så är den bättre än en TLR på alla plan utom designen.
Den äldre RSV'n gillar jag inte överhuvdtaget. Men den har ett bra och banvänligt chassie. Den nya sopar dock banan med den på ungefär alla plan.
Har ingen koll als om det är bra eller dålig kvalitet på den gamla modellen, men den nya är rätt Ok.


TLR.
Tja, som Rickan sa.
TL tråden hade inte existerat och legat i topp varje dag om inte TL hojarna varit något att ha.
Men, att komma från en R1a och sätta sig på en TLR är lite (OK, kraftigt understatement...) av en kulturkrock.
Du kommer att tycka att den är tung, slö, och understyr något helt fantastiskt! Om du inte får tag på en som är inställd bra. Och med lite mindre moddar.
För, med handen på hjärtat så måste jag erkänna att en TLR behöver lite moddar för att leva upp. En del är gratis, medans en del kostar en slant.
Dessutom. De flesta TLR har några år på nacken numera, och det skadar inte att ha lite mek kunskaper och mek möjligheter. Har du tur så är det bara tanka och köra, har du otur så får du meka. Men, vanligtvis så är det inga större fel på hojen. El systemet är väll den svaga länken.... Det är ju en Twin så lite Italien känsla måste vi ju för f-n ha i hojen!!! :lol

En moddad TL är trevlig att köra. :)

Är du wheeliekung, eller aspirerar på att bli. Köp INTE en TL. Motorn gillar inte kilometerlånga wheelies, även om de är enkla att dra upp på slangen...

Opps, got to go...

:hej
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top