Octofinger
Tokfan
Kan de ha köpt fjädrar från olika leverantörer?hmm lite skumt det där den jag har är fortfarande röd medans den jag köpte av Del är rosa han hade haft den ett år
Kan de ha köpt fjädrar från olika leverantörer?hmm lite skumt det där den jag har är fortfarande röd medans den jag köpte av Del är rosa han hade haft den ett år
Castrol GPS semisynt, men jag rekommenderar den nog inte eftersom jag förstått att den gör lådan lite trögväxlad.
Annars har jag testat rätt lite olika oljor...
fabritech då?
Tror han finns på TLZ, men han hade då inte världens mest uppdaterade hemsida eftersom nåt hojmärke blev lite pinkat när de såg att han producerade "orginal"-dekaler...
Men han har iaf haft en hel del snygga TL-dekaler.
Som jag har förstått av alla diskussioner så finns det lite som talar för att helsyntet har en något större förmåga att orsaka kopplingsslir. Fast en frisk fungerande koppling, framförallt med barnettfjädrar, ska nog inte påverkas.Okej så det är ingen skillnad på oljor menar du då?
Jag funderar på o måla min fjäder svart. SÅ slipper man problemet. När man ändå har den lös lixom.hmm lite skumt det där den jag har är fortfarande röd medans den jag köpte av Del är rosa han hade haft den ett år
Okej så det är ingen skillnad på oljor menar du då?
Jajjemän!
Fast en liten disclaimer för att jag inte provkört den än. Vet inte om kopplingen funkar.
Som jag har förstått av alla diskussioner så finns det lite som talar för att helsyntet har en något större förmåga att orsaka kopplingsslir. Fast en frisk fungerande koppling, framförallt med barnettfjädrar, ska nog inte påverkas.
Sen bör inte köpa en bilolja med antifriktions-tillsatser. Det tillsätts teflon och guvetvad för att minska friktionen och det är säkert jättebra om man har en torrkoppling. Håller du dig till oljor där det åtminstone står att de funkar för hoj eller våtkoppling så ska du vara safe.
Vidare fick jag ett tips av vadhannuheter som har den där vahettere finmekaniska i Storvreta. Han bänkar hojar och kan motorer rätt bra. Han sa iaf att man ofta kan få kopplingsslir när man byter till någon annan olja. Då är lamellerna indränkta i den gamla oljan och det uppstår ett glidlager mellan oljorna om man har lite otur. Så egentligen bör man plocka ur kopplingen och åtminstone försöka torka dem så rena som möjligt och sen låta dem ligga nåt dygn, dränkta i den nya oljan, innan man monterar och fyller ny olja.
Det här är vad jag lärt mig av vad andra har sagt/tyckt/skrivit och inget jag har några direkta erfarenheter av själv.
Låter bra det, gäller bara för att min också går som den ska efter temp modden då jag inte provkört den ännu....
Ok, då får det bli halvsynt. F*n såg nu att lelles och sulas inte har öppet på söndagar... Vart mer kan man köpa mc olja i Nuppsala???
Jag funderar på o måla min fjäder svart. SÅ slipper man problemet. När man ändå har den lös lixom.
Kan de ha köpt fjädrar från olika leverantörer?
Halvsyntiskt eller hel?
Eller spelar det ingen roll?
Menar du kontakterna ? En svart en vit...vet inte om färgerna är original De röda kabelskorna och det trasiga motståndet har någon tidigare ägare fixat så en period av hojens liv har tydligen en hemma fixad "tre" lösning levt...sedan har motståndet vibrerat loss...
Jag hade ingen koll på detta (och inte föregående ägare heller) förrän jag skulle mecka dit en köpt TRE
Nu sitter en Ivans smart TRE på plats (ingen bild)
Har du kollat detta ?
Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL1
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250
Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251
Svaret är syntet....eller inte
Ta bort framkåpor, bak kåpor och dynor. Skruva bort fotpinnar ljuddämpare och bakhjul.
Hojta till när du gjort det så tar vi resten då.
Eller inte...
Nu var jag elak, vänta tills nån med en R kommer med en lite mer exakt beskrivning.
Du och din j-a vita text, hur skall jag få dit bakkåpan och fotpinnarna nu...
... men allvarligt... är det inte någon med en R som har koll på hur mycket som måste rivas för att byta stift???
/ Mulle Mek
Du och din j-a vita text, hur skall jag få dit bakkåpan och fotpinnarna nu...
... men allvarligt... är det inte någon med en R som har koll på hur mycket som måste rivas för att byta stift???
/ Mulle Mek
Som jag har förstått av alla diskussioner så finns det lite som talar för att helsyntet har en något större förmåga att orsaka kopplingsslir. Fast en frisk fungerande koppling, framförallt med barnettfjädrar, ska nog inte påverkas.
Sen bör inte köpa en bilolja med antifriktions-tillsatser. Det tillsätts teflon och guvetvad för att minska friktionen och det är säkert jättebra om man har en torrkoppling. Håller du dig till oljor där det åtminstone står att de funkar för hoj eller våtkoppling så ska du vara safe.
Vidare fick jag ett tips av vadhannuheter som har den där vahettere finmekaniska i Storvreta. Han bänkar hojar och kan motorer rätt bra. Han sa iaf att man ofta kan få kopplingsslir när man byter till någon annan olja. Då är lamellerna indränkta i den gamla oljan och det uppstår ett glidlager mellan oljorna om man har lite otur. Så egentligen bör man plocka ur kopplingen och åtminstone försöka torka dem så rena som möjligt och sen låta dem ligga nåt dygn, dränkta i den nya oljan, innan man monterar och fyller ny olja.
Det här är vad jag lärt mig av vad andra har sagt/tyckt/skrivit och inget jag har några direkta erfarenheter av själv.
Då ska du justera kopplingsarmen som sitter på hojens vänstra sida innanför kåpan över framdrevet. Det är ett aber att komma på hur det ska se ut när man läser rephandboken, men vi kan väl ses kan jag hjälpa till ifall det strular för dig.Barnett fjädrar, bytt mc helsynt olja och det har blivit lite bättre men slirandet kvarstår...?
Fan 21w lamporna på fultema passar ju inte, de är fysiskt större än 5w så de kommer inte få plats även om sockeln är rätt
sen hittar jag fn inga såna effektmotstånd på clas i sjön heller... artikelnummer nån?
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |