TL-tråden - v2 !

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Va inte kinkig, klart du ska ha en 1098:a :D

Får väll göra PP glad och hålla med honom.
Ialla fall om valet är så begränsat som mellan RC8 och 1098. :hihi

Jag tror man ska vänta 2-3 år med att köpa en RC8a.
En anledning är ju om inte annat att i år är första året de tävlar med den, och eftersom de får smisk så det bara fjongar om det, så förväntar jag mig en hel del uppgraderingar till nästa version.
Sedan så hag man ju läst att RC8an har som de flesta andra hojar en del barnsjukdommar. Även dessa förväntar jag mig bli lösta till nästa år, eller i alla fall till nästa uppgradering.

Det är väll lite naivt och tro att någon tillverkare kan få allt rätt med sin första (landsvägs) modell. IMHO.

Dessutom så är ju 1098:an typ 1000000 gånger snyggare än KTM'n. Som, helt ärligt är rätt ful. Lite cool kanske, men phett FUL. :fakta
(vilket betyder att 1098an bara är så där snygg... :hihi )
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Får väll göra PP glad och hålla med honom.
Ialla fall om valet är så begränsat som mellan RC8 och 1098. :hihi

Jag tror man ska vänta 2-3 år med att köpa en RC8a.
En anledning är ju om inte annat att i år är första året de tävlar med den, och eftersom de får smisk så det bara fjongar om det, så förväntar jag mig en hel del uppgraderingar till nästa version.
Sedan så hag man ju läst att RC8an har som de flesta andra hojar en del barnsjukdommar. Även dessa förväntar jag mig bli lösta till nästa år, eller i alla fall till nästa uppgradering.

Det är väll lite naivt och tro att någon tillverkare kan få allt rätt med sin första (landsvägs) modell. IMHO.

Dessutom så är ju 1098:an typ 1000000 gånger snyggare än KTM'n. Som, helt ärligt är rätt ful. Lite cool kanske, men phett FUL. :fakta
(vilket betyder att 1098an bara är så där snygg... :hihi )

Var tävlar de med RC8? Det enda negativa jag läst är en klonkig växellåda, allt annat får toppbetyg. Designen är ju en smaksak men det är väl som med TL1000R.... inte vacker men jävligt fräck. Fulsnygg... älska eller hata liksom. Sånt gillar jag, RC8 är den första sen TLR'en som jag känner sånt habegär för. Den vågar stå ut ur mängden. Tror också att den får en del uppgraderingar inom ett år eller två. Jag tänker ha kvar TL'n ett par somrar till iaf (om jag nånsin säljer... fan vet) men när/om jag byter så blir det en RC8.

Ducatin är vacker, KTM'en är brutal. IMO

sideredbullRC8.jpg


DSC01295.jpg


Ah.. de kör den i superstock i år tydligen.
Ett bra forum för den intresserade:
http://www.ktmforum.co.uk/forumdisplay.php?f=135
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Var tävlar de med RC8? Det enda negativa jag läst är en klonkig växellåda, allt annat får toppbetyg. Designen är ju en smaksak men det är väl som med TL1000R.... inte vacker men jävligt fräck. Fulsnygg... älska eller hata liksom. Sånt gillar jag, RC8 är den första sen TLR'en som jag känner sånt habegär för. Den vågar stå ut ur mängden. Tror också att den får en del uppgraderingar inom ett år eller två. Jag tänker ha kvar TL'n ett par somrar till iaf (om jag nånsin säljer... fan vet) men när/om jag byter så blir det en RC8.

Ducatin är vacker, KTM'en är brutal. IMO



Ah.. de kör den i superstock i år tydligen.
Ett bra forum för den intresserade:
http://www.ktmforum.co.uk/forumdisplay.php?f=135

:tummenupp
Du hittade själv att de kör i Superstock.

Förutom växellådan så har jag hört visst problem med överhettning(?) på bana. Var något med att kylaren börjar trycka ut kylarmedia efter bara ett par varv på bana, eller, vissa banor, och bara vissa hojar. Låter 100% som en barnsjukdom (eller dålig byggkvalitet).
Nr 2 är ju att du kan inte tanka fullt, för spiller du soppa på tanken så släpper färgen... :hihi KTM är tydligen medvetna om detta, då kommentaren från återförsäljaren var att man inte fick tanka fullt... :lol

Jag kan hålla med om att den har ett brutalt formspråk. Men, jag tror mest min negativa syn på RC8'an är att jag inte gillar KTM. Eller ska jag säga deras "vi har rätt, och ni pöbeln kan ta och sticka upp era fingrar där solen inte lyser om det inte passar" attityd... (OK, de sa inte exakt så, men i princip var det innebörden. Jag kommer inte ihåg detaljerna, men det handlade om ramar som sprack på crossar, ungefär som på TLS, fast KTM sa att det var användarna som ställt in dämparna fel, och de återkallade inte en enda maskin. Visst, OK, EN person kanske ställer in dämparna fel och slår igenom, men inte några hundra personer inom ett par månader...)
Tyvärr så har jag inte sett samma utvecklin hos KTM som hos Mercedes som hade samma inställning till det här med service. Mercedes insåg ju snabbt att om de skulle överleva som prestigemärke så fick de nog ta och lyssna på dem som köper bilarna. :tummenupp

Jag menar.
"Du får inte tanka fullt". är lixom inte lösningen på att KTM inte kan bygga en hoj...
Gör Om, Gör Rätt. :fakta
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
:tummenupp
Du hittade själv att de kör i Superstock.

Förutom växellådan så har jag hört visst problem med överhettning(?) på bana. Var något med att kylaren börjar trycka ut kylarmedia efter bara ett par varv på bana, eller, vissa banor, och bara vissa hojar. Låter 100% som en barnsjukdom (eller dålig byggkvalitet).
Nr 2 är ju att du kan inte tanka fullt, för spiller du soppa på tanken så släpper färgen... :hihi KTM är tydligen medvetna om detta, då kommentaren från återförsäljaren var att man inte fick tanka fullt... :lol

Jag kan hålla med om att den har ett brutalt formspråk. Men, jag tror mest min negativa syn på RC8'an är att jag inte gillar KTM. Eller ska jag säga deras "vi har rätt, och ni pöbeln kan ta och sticka upp era fingrar där solen inte lyser om det inte passar" attityd... (OK, de sa inte exakt så, men i princip var det innebörden. Jag kommer inte ihåg detaljerna, men det handlade om ramar som sprack på crossar, ungefär som på TLS, fast KTM sa att det var användarna som ställt in dämparna fel, och de återkallade inte en enda maskin. Visst, OK, EN person kanske ställer in dämparna fel och slår igenom, men inte några hundra personer inom ett par månader...)
Tyvärr så har jag inte sett samma utvecklin hos KTM som hos Mercedes som hade samma inställning till det här med service. Mercedes insåg ju snabbt att om de skulle överleva som prestigemärke så fick de nog ta och lyssna på dem som köper bilarna. :tummenupp

Jag menar.
"Du får inte tanka fullt". är lixom inte lösningen på att KTM inte kan bygga en hoj...
Gör Om, Gör Rätt. :fakta

Okej, jag har ingen som helst åsikt om, eller erfarenhet av, KTM som tillverkare... vet bara att RC8'an är den enda maskinen på 10 år (1998 kom det en viss hoj) som jag får en sån "jag ska ha en" känsla för.

Har läst en del på UK forumet och det verkar vara lite som med TLR'en... med väldigt enkla småmoddar så löser man de eventuella "issues" som finns.

Det där med att färgen släpper och tillverkarens kommentar måste jag gräva lite i, låter ju absurt. :va
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
[YOUTUBE-ID]62YyCsF267I[/YOUTUBE-ID]
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Får väll göra PP glad och hålla med honom.
Ialla fall om valet är så begränsat som mellan RC8 och 1098. :hihi

Jag tror man ska vänta 2-3 år med att köpa en RC8a..............

Dessutom så är ju 1098:an typ 1000000 gånger snyggare än KTM'n. Som, helt ärligt är rätt ful. Lite cool kanske, men phett FUL. :fakta
(vilket betyder att 1098an bara är så där snygg... :hihi )


Pratade med en smc-instrukör/banåkare i helgen som har provkört RC8:an och han var mer än nöjd!
Däremot har modellen fått lite kritik som väghoj, att den varit för kompromisslös, vilket samme banåkare höll med om. Det är en racehoj, inget annat, och den är relativt ouppfostrad som väghoj, precis som vissa charmiga twinnar som vi alla gillar! :)

PP
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Pratade med en smc-instrukör/banåkare i helgen som har provkört RC8:an och han var mer än nöjd!
Däremot har modellen fått lite kritik som väghoj, att den varit för kompromisslös, vilket samme banåkare höll med om. Det är en racehoj, inget annat, och den är relativt ouppfostrad som väghoj, precis som vissa charmiga twinnar som vi alla gillar! :)

PP

Vi hade KTM:s Roadshow på SMC-Skånes BBK kurs på Knutstorp i Juli. Där var provkörning av KTM:s nya modeller.

Bland oss instruktörer var det nog mest kritik mot växellådan då den var klonkig och det var lätt att missa växlar. Transmisionen var ganska ryckig men det kan bero på för hög drevning för den lite knixiga Ring Knutstorp. Twinmotorn är däremot brutal och hårresande i sitt uppförande.

JAG skulle nog INTE byta bort Tillern mot en RC8... priset är för högt och skillnaden når inte riktigt upp till kostnaden.

En som dock imponerade på mig var KTM 690 SMC Motard... det var nog det roligaste jag kört någonsin... snacka om att hornen växte i panna... :yoparty

... vill ha en sån OXÅ... (tre hojar måste väl vara lagom...:D )

/

Rickar
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Kollade in luftburksmodden alla octo och har lite svårt att förstå vad som görs med luftburken ? Så cykeln kommer att andas bättre om man gör detta eller ? Skulle vara skitkul om man fick ut några extra kusar men frågan är om man behärskar att fixa denna modd själv. Inte för att jag har tummen mitt i handen men det är ju bra om man förstår innebörden när man sågar upp hål och grejar. Vill ha mer info om detta. Om nån läser detta och innehar en Cagiva Navigator så vill jag komma i kontakt med den personen. Navigatorn Har en tl1000 motor så det borde finnas nån som kollar in denna tråd. har lite frågor som behöver svar.
 

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
Kollade in luftburksmodden alla octo och har lite svårt att förstå vad som görs med luftburken ? Så cykeln kommer att andas bättre om man gör detta eller ? Skulle vara skitkul om man fick ut några extra kusar men frågan är om man behärskar att fixa denna modd själv. Inte för att jag har tummen mitt i handen men det är ju bra om man förstår innebörden när man sågar upp hål och grejar. Vill ha mer info om detta. Om nån läser detta och innehar en Cagiva Navigator så vill jag komma i kontakt med den personen. Navigatorn Har en tl1000 motor så det borde finnas nån som kollar in denna tråd. har lite frågor som behöver svar.



Angående luftburk modefikationen så kan du inte jämnföra en S o R de har inte samma luftburk.

Gå in på den här SIDAN o sen på Airbox Mod.

Så kanske du förstår va du ska göra....
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
TL på amerikansk vis!

Fick mail från killen i staterna som byggde om sin TL lite grann... blev lite liv här på tråden när jag la in bilder på hans hoj sist, mest pga att smaken e som baken...
Men jag tänkte att måste bjuda er på lite bilder nu när hans hoj är helt klar !

Edit: Notera Vandriverkåpan över kopplingskorgen, efter tips från TL-tråden :fakta
Edit 2: Om det är någon som vill nördkolla bilderna i bättre kvalitet så kan jag vidareskicka mailet med bmp-bilder i stort format.
 

Bifogat

  • PH11.jpg
    PH11.jpg
    143 KB · Visningar: 66
  • PH21.jpg
    PH21.jpg
    157.2 KB · Visningar: 78
  • PH31.jpg
    PH31.jpg
    143.7 KB · Visningar: 76
  • PH41.jpg
    PH41.jpg
    139.7 KB · Visningar: 65
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Snyggt Putte, va e det för kåpa? Gamla HammerIT?

:nicka

De sitter ju så sällan på så de slits inte så mkt... :hihi

SKAFFA EN RIKTIG KAMERA!!!!!!!!



:hihi

:hihi

Ärlig talat så vet jag inte varför bilderna blev så kassa som de blev.
Vanligtvis så är fägerna inte så dåliga i solljus. :va
Jag har solen i ryggen, men bilderna blev med som om jag hade motsol. :(
 
Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Var tävlar de med RC8? Det enda negativa jag läst är en klonkig växellåda, allt annat får toppbetyg. Designen är ju en smaksak men det är väl som med TL1000R.... inte vacker men jävligt fräck. Fulsnygg... älska eller hata liksom. Sånt gillar jag, RC8 är den första sen TLR'en som jag känner sånt habegär för. Den vågar stå ut ur mängden. Tror också att den får en del uppgraderingar inom ett år eller två. Jag tänker ha kvar TL'n ett par somrar till iaf (om jag nånsin säljer... fan vet) men när/om jag byter så blir det en RC8.

samt ett taskigt chassie och halvdan fjädring som inte alls svarar upp mot WP standard blir nog bättre till nästa år men brutalare hoj finns nog inte idag lätt en RC8 över en 1098 :tummenupp
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
samt ett taskigt chassie och halvdan fjädring som inte alls svarar upp mot WP standard blir nog bättre till nästa år men brutalare hoj finns nog inte idag lätt en RC8 över en 1098 :tummenupp

Var har du fått det ifrån? Just chassiet är ju det som alla är lyriska över...

BIKE Mag:
"...So the RC8 is top twin: performance is the equal of the benchmark 1098; the handling is the lightest and easiest by a good margin, in every situation from city centre to open test track; and the adjustable, welcoming ergonomics make it simple to ride, day after day.......A genius road sports V-twin."

MCN:
"There’s been a huge amount of hype about the RC8 and great expectations too, but on this first ride it looks like it’s living up to it.
On the road it proves itself to be a nimble, quick steering machine and is a sports bike through and through.This bike will suit any sports bike rider who loves to be rewarded with adrenalin.
The engine is punchy, as you would expect from a V-twin, but it also revs so quickly it’s almost reminiscent of the Ducati 1098 series.
What’s more there are stunning brakes, superb suspension and it’s all knitted together by an exquisite frame. So far it’s nine out of ten for KTM.
"

Visordown:
As a road bike it's exactly what a superbike needs to be. It's fun, involving and not intimidating at all. But it's still very rapid, even though it doesn't feel it. I found myself doing over 240kpm almost by accident! Compared to the older Ducatis, such as the 998 and 999s, it feels a much more sophisticated bike.

First impressions on the race track
The RC8 is a totally different animal on the track - it comes alive, like this is where it was meant to be.
Around Ascari's incredibly sinuous turns, the RC8 is rampant. Once you keep it between 7-10,000, using just the shift light to change up, the bike is very fast. And the handling that was so good on the road is bloody electric on the track!
"
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
va bara lite ironisk :pannkyss alla hojar är ju barn i början kolla bara TLS:n med sin revolutionerande rotationsdämpare :D

skulle vara cool att provköra en RC8 för som sagt det ända gnället är väll lådan:va
Var har du fått det ifrån? Just chassiet är ju det som alla är lyriska över...

BIKE Mag:
"...So the RC8 is top twin: performance is the equal of the benchmark 1098; the handling is the lightest and easiest by a good margin, in every situation from city centre to open test track; and the adjustable, welcoming ergonomics make it simple to ride, day after day.......A genius road sports V-twin."

MCN:
"There’s been a huge amount of hype about the RC8 and great expectations too, but on this first ride it looks like it’s living up to it.
On the road it proves itself to be a nimble, quick steering machine and is a sports bike through and through.This bike will suit any sports bike rider who loves to be rewarded with adrenalin.
The engine is punchy, as you would expect from a V-twin, but it also revs so quickly it’s almost reminiscent of the Ducati 1098 series.
What’s more there are stunning brakes, superb suspension and it’s all knitted together by an exquisite frame. So far it’s nine out of ten for KTM.
"

Visordown:
As a road bike it's exactly what a superbike needs to be. It's fun, involving and not intimidating at all. But it's still very rapid, even though it doesn't feel it. I found myself doing over 240kpm almost by accident! Compared to the older Ducatis, such as the 998 and 999s, it feels a much more sophisticated bike.

First impressions on the race track
The RC8 is a totally different animal on the track - it comes alive, like this is where it was meant to be.
Around Ascari's incredibly sinuous turns, the RC8 is rampant. Once you keep it between 7-10,000, using just the shift light to change up, the bike is very fast. And the handling that was so good on the road is bloody electric on the track!
"
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top