TL-tråden - v2 !

San Quentin

KICKASS!!!
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Tolv bitars
Tjenare gänget!

Fyllde på kylarvätska igår.
Saken är det att jag blandade glykolen med battrivatten, inte destvatten.
Som jag senare läste att man skulle använda.
Blev lite små nojig. :va

Går det att köra såhär eller är det är det till att tömma kylaren?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Tjenare gänget!

Fyllde på kylarvätska igår.
Saken är det att jag blandade glykolen med battrivatten, inte destvatten.
Som jag senare läste att man skulle använda.
Blev lite små nojig. :va

Går det att köra såhär eller är det är det till att tömma kylaren?
Du behöver inte vara orolig. Batterivatten är "renare" än destillerat vatten eftersom det är avjoniserat också.

I princip kan man ärligt talat ta vanligt kranvatten, kanske inte i Uppsalatrakten, Öland eller nån annan stans där vattnet är hårt, för enda anledningen att ha destillerat vatten är att bli av med kalket för att inte få avlagringar i kylsystemet.

Kör på, det är lugnt.
 

TLS JÖRGEN

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
flygrakan sjöbo
Hoj
TL 1000 S
Okej nu e jag nyficken på å få veta vad som gör att 97an "skär"
kan vara intressant när man ska bygga ny motor...
Har läst mycket på Zonen å sett att r-en verkar ha ett uppdaterat
smörjsystem,oljepumpen skiljer men vad mer??
tror inte jag kommer å bygga på en r-motor av den enkla anledningen
att dom inte verkar växa på träd+att jag tror att en moderat trimmad
tillismotor lite mer komp+flödesoptimering borde inte ha någon större inverkan
på hållbarheten.
Det jag vet dödar högprestandamotorer är obalans och spikningar,är detta något tillisen har problem med??
Hur balanseras tl-motorerna som v8 lr?
mycket frågor blir det hoppas någon har svar...

mvh j
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Att för det första påstå att "97'or skär" är en överdrift. Det är inte så dramatiskt som Ricken kanske får det att låta. Bevis på detta är ett antal 97'or här i tråden som går bra och har gått bra många tusen mil.

Ingen rök utan eld dock - 97'orna har lite brister över lag, både i motorerna, men också andra komponenter.
Från 98 och framåt märks bland annat:
- Ett ombyggt kylsystem som fungerar...
- Andra oljekanaler i motorn som kan förhindra en del lagerproblem i motorerna.
- Större lager för utgående axel. Är dock inget större problem om du har korrekt spänd kedja.
- Annan ECU och andra toppar, men vad skillnaden blir vet jag inte.
- Annat fäste för styrdämparen som gör tanken lättare att få loss.
- Ny kopplingskåpa som är mindre känslig för att börja läcka om man drar den för hårt.
- Från 99 och senare är kopplingen sexfjädrad.

Finns säkert många fler små detaljer som skiljer. Har hört om mindre förändringar i växellådan också. I stort är motorerna till R och S lika från 99 och framåt.

Enda anledningen att jag inte skulle rekommendera en 97'a är att den är äldst, har ofta gått längst och har alla barnsjukdomar som åtgärdades från 98. Inget ont om 97'an, men 98'an är en bättre hoj, även om den saknar lite av 97'ans orginalitet och personlighet.
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Hej!

Jag hade en tls 97 som var körd 5400 mil. Inte ett problem med den hojjen, såldes idag till en annan lycklig ägare p.g.a. att jag ska börja på högskolan.
Måste jag påpeka nått så är det som tidigare nämnts i tråden, tanken är ett satan att få loss med styrdämparen :mad: Riktigt skön motor tyckte jag, men R är ju alltid en R :yoparty
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Att för det första påstå att "97'or skär" är en överdrift. Det är inte så dramatiskt som Ricken kanske får det att låta. Bevis på detta är ett antal 97'or här i tråden som går bra och har gått bra många tusen mil.

Ingen rök utan eld dock - 97'orna har lite brister över lag, både i motorerna, men också andra komponenter.
Från 98 och framåt märks bland annat:
- Ett ombyggt kylsystem som fungerar...
- Andra oljekanaler i motorn som kan förhindra en del lagerproblem i motorerna.
- Större lager för utgående axel. Är dock inget större problem om du har korrekt spänd kedja.
- Annan ECU och andra toppar, men vad skillnaden blir vet jag inte.
- Annat fäste för styrdämparen som gör tanken lättare att få loss.
- Ny kopplingskåpa som är mindre känslig för att börja läcka om man drar den för hårt.
- Från 99 och senare är kopplingen sexfjädrad.

Finns säkert många fler små detaljer som skiljer. Har hört om mindre förändringar i växellådan också. I stort är motorerna till R och S lika från 99 och framåt.

Enda anledningen att jag inte skulle rekommendera en 97'a är att den är äldst, har ofta gått längst och har alla barnsjukdomar som åtgärdades från 98. Inget ont om 97'an, men 98'an är en bättre hoj, även om den saknar lite av 97'ans orginalitet och personlighet.
Jag kan hålla med om att det lät värre än vad det brukar, men jag orkade inte gå igenom allt, så det vart enklare o skriva så. :)

En R- motor har väl även lättare stakar och kolvar.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jag kan hålla med om att det lät värre än vad det brukar, men jag orkade inte gå igenom allt, så det vart enklare o skriva så. :)

En R- motor har väl även lättare stakar och kolvar.

ja det är väl en hel del som skiljer även efter 99... stakar, kolvar, injektorer... bl a

morfar vet ;)
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
ja det är väl en hel del som skiljer även efter 99... stakar, kolvar, injektorer... bl a

morfar vet ;)
Absolut skiljer det.
Kolvar, stakar, kammar etc... Det jag avsåg med likheter är det som kanske avgör motorns "kvalitet"... Men visst finns det lite högre kvalla på en del komponeneter i R-motorn. Kammarna ger ju också en lite annan karaktär.

Byter man till R-motor i en S så behåller man i princip alltid insugen och elsystemet från S, så man får inte fördelen med dubbla insprut...

Men jag kommer nog ändå montera R-motor så småningom...
 

Slycke

bor i mitt nick
Gick med
21 Jan 2008
Ort
Slycke (utanför Linköping)
Hoj
1984 Suzuki Gsx 1100 EF"dragbikebygge" Åker Harley Davidsson Night Rod Special -08 trimmad och custad
Absolut skiljer det.
Kolvar, stakar, kammar etc... Det jag avsåg med likheter är det som kanske avgör motorns "kvalitet"... Men visst finns det lite högre kvalla på en del komponeneter i R-motorn. Kammarna ger ju också en lite annan karaktär.

Byter man till R-motor i en S så behåller man i princip alltid insugen och elsystemet från S, så man får inte fördelen med dubbla insprut...

Men jag kommer nog ändå montera R-motor så småningom...


Jag har ju den riktigt dåliga erfarenheter av just TL:s.
Skar vid första riktiga effektkörningen :huvet så jag kan verkligen inte rekomendera -97 TL:s.
Nu så sitter det en TL:r motor från -00 :yoparty och den går helt sjukt bra :tummenupp
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jag har ju den riktigt dåliga erfarenheter av just TL:s.
Skar vid första riktiga effektkörningen :huvet så jag kan verkligen inte rekomendera -97 TL:s.
Nu så sitter det en TL:r motor från -00 :yoparty och den går helt sjukt bra :tummenupp

Vet du vilken färg den kommer från? Just de blåvita 00´orna är de klart snabbaste :yoparty
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Vet du vilken färg den kommer från? Just de blåvita 00´orna är de klart snabbaste :yoparty
Var det inte firefighter som köpte motorn från den kraschade TL:n på MC-kompaniet? Vill minnas det; och i så fall kommer den från en svart/gul - halvsnabb alltså.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Är den lilla "döda" plastsnoppen på vänster sida strax under tanken en del som tillhör luftburken? Ska den "tömmas".
Alla snoppar ska ju tömmas regelbundet men gäller det även den här.

OBS! Seriös fråga, kanske jag kan få ETT seriöst svar på den :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Är den lilla "döda" plastsnoppen på vänster sida strax under tanken en del som tillhör luftburken? Ska den "tömmas".
Alla snoppar ska ju tömmas regelbundet men gäller det även den här.

OBS! Seriös fråga, kanske jag kan få ETT seriöst svar på den :)

banana2.gif


(Det är väll vevhus ventilations fästet/slangen? Den sitter i alla fall p åvänster sida, ska dock vara en slang som går från buken ner i vevhuset, mellan cylindrarna. Eller menar du någon av de där vacum slangarna?? de ska alltid vara tomma. :) )
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16

Ekerholm

Guest
hej hej... den här frågan är säkert ställd flera gånger tidigare här... men jag vill inte sitta och läsa igen 221 sidor för att kolla... jag är sugen på att skaffa mig en tl1000r och jag skulle gärna vilja veta lite om vad man ska kolla på när man ska in handla en?? är det något specilet som brukar vara fel på dom?? hur är det med service? det är är väl inte dyrare att serva en sån än vad det är att serva min gsxr? tacksam för alla svar...
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
hej hej... den här frågan är säkert ställd flera gånger tidigare här... men jag vill inte sitta och läsa igen 221 sidor för att kolla... jag är sugen på att skaffa mig en tl1000r och jag skulle gärna vilja veta lite om vad man ska kolla på när man ska in handla en?? är det något specilet som brukar vara fel på dom?? hur är det med service? det är är väl inte dyrare att serva en sån än vad det är att serva min gsxr? tacksam för alla svar...
Tja, de har ju sina egenheter...
De brukar oftast ha för mycket plast på sig och ha för stora bakdelar.
De rostar nötterna på sina ägare i bilköer.
Ägare till TLR får ofta frågan om varför deras Gixxer låter så konstigt.
Ägare till TLR får ofta ångest över att deras hoj inte är lika sexig som en TLS.

:D
 

Ekerholm

Guest
Tja, de har ju sina egenheter...
De brukar oftast ha för mycket plast på sig och ha för stora bakdelar.
De rostar nötterna på sina ägare i bilköer.
Ägare till TLR får ofta frågan om varför deras Gixxer låter så konstigt.
Ägare till TLR får ofta ångest över att deras hoj inte är lika sexig som en TLS.

:D

haha.... ja jag vet ju inte om jag skulle kalla tls för en sexig hoj... ja bakdelen är stor.. men det går ju att byta... men jag är förälskad i ljudet... så nu ska jag sälja min gixxer och köpa tlr...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top