TL-tråden - v2 !

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tja, de har ju sina egenheter...
De brukar oftast ha för mycket plast på sig och ha för stora bakdelar.
De rostar nötterna på sina ägare i bilköer.
Ägare till TLR får ofta frågan om varför deras Gixxer låter så konstigt.
Ägare till TLR får ofta ångest över att deras hoj inte är lika sexig som en TLS.

:D

:smasha

Grannens vackra dotters kille såg i alla fall att min svarting var en Suzuki. Och eftersom det är en Suzuki så måste det ju förts och främst vara en Gixxer. :gnissla
Men, en snabb titt mellan kåporna så såg han ju ljuset. :nicka

OM man slängerbort hårfönen bakom kylaren så slipper man i stort problemet. Fast, å andra sidan så vill man inte stå i en bilkö utan kylarfläckt... :hihi
 

Ekerholm

Guest
:smasha

Grannens vackra dotters kille såg i alla fall att min svarting var en Suzuki. Och eftersom det är en Suzuki så måste det ju förts och främst vara en Gixxer. :gnissla
Men, en snabb titt mellan kåporna så såg han ju ljuset. :nicka

OM man slängerbort hårfönen bakom kylaren så slipper man i stort problemet. Fast, å andra sidan så vill man inte stå i en bilkö utan kylarfläckt... :hihi

jaså? vad är det med den hårfönen då? väsnas den mycket eller? vem står i bilkö? jag trodde när man kör hoj att man bara kör förbi kön och ställer sig längst fram..
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16
Tackar. :)

Jo, det är "TLR/R" kåpor från War Eagle, Syd Afrika.

Mer bilder. Tagna med samma fantastiska mobiltelefon. Till Rickens förtret. :hihi

2008_08_07_DSC00133.jpg



Finns även en alternativ bakdel som har drag av en GSXR. Men, jag gillar ju TLR orginalbaken, så den alternativa bakdelen var aldrig aktuell för mig.

:)

Stilfullt! :tummenupp Bling på rätt ställen. Framkåpan gjorde mkt för det schyssta stuket. JA, bakändan är helt galen på R:en så det är klart att du ska ha den kvar! :yoparty
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
hej hej... den här frågan är säkert ställd flera gånger tidigare här... men jag vill inte sitta och läsa igen 221 sidor för att kolla... jag är sugen på att skaffa mig en tl1000r och jag skulle gärna vilja veta lite om vad man ska kolla på när man ska in handla en?? är det något specilet som brukar vara fel på dom?? hur är det med service? det är är väl inte dyrare att serva en sån än vad det är att serva min gsxr? tacksam för alla svar...

Ska se om jag kan få till ett seriöst svar. :)

Det allmäna skicket är det absolut viktigaste. **
Det finns inga generella barnsjukdommar på en TLR (om man inte räknar dän där metalkumpen till bakfjädring som barnsjukdom. Den går att byta till rimliga priser)

** Med allmäna skicket så menar jag igentligen inte att ramen är rak, skrapfria kåpor etc. Nä, 99% av alla fel på en TLR är el-fel. Så se till att hojen är i fint skick och om det är mixtrat mycket med den. Snacka med säljaren och känn om du får förtroende för hans mek-kunskaper.

6/10 el-fel är batteri relaterade.
Fråga när batteriet byttes senast.


TPS.
OK. "barnsjukdom". Den har en tendens att tappa justeringen. Nu är det ett 10 minuters jobb att fixa. Men 9 av 10 frågor på TLZone från nya ägare frågar om varför hojen går oroligt på låga varv, etc. == TPS justering behövs.
Video finns till och med. :)
Jag och Robban testade om man kan göra det vi vägkanten. Och, svar ja. det går. Så svårare än så är det inte.



OBS!

En sak som du absolut INTE ska göra om du köper hojen är:
Starta hojen, visa alla polare hur coolt den låter, och sedan stänga av utan att hojen når 81 grader C.
Gör detta ett par gånger i följd så får du lära dig att byta tändstift. :)
Under 80 C går den på "kall mapp" som är fetare, och man surar/sotar stiften om man inte kör den varm. Normal körtemp på en TLR är 82-84 C
Och, byter du. Köp Iridium stift med engång. Kostar mer, men att byta stift suger balle. :nicka



Stilfullt! :tummenupp Bling på rätt ställen. Framkåpan gjorde mkt för det schyssta stuket. JA, bakändan är helt galen på R:en så det är klart att du ska ha den kvar! :yoparty

Tackar!! :)



jaså? vad är det med den hårfönen då? väsnas den mycket eller? vem står i bilkö? jag trodde när man kör hoj att man bara kör förbi kön och ställer sig längst fram..

:D

Förra ägaren plockade bort min, för hojen gick bana ofta, och han gjorde ett grundligt jobb. Dvs. alla kablar till fläktsystemet är borttaget.
Jag rekommenderar inte denna modden, om man inte ska enbart köra bana.
Jag har bara inte orkat dra nya ledningar, och jag måste ju ha en manuell on/off också.

Men, som sagt, vem f-n ställer sig i kö. Lane-splitting rockar :rock
 
Last edited:

Ekerholm

Guest
Ska se om jag kan få till ett seriöst svar. :)

Det allmäna skicket är det absolut viktigaste. **
Det finns inga generella barnsjukdommar på en TLR (om man inte räknar dän där metalkumpen till bakfjädring som barnsjukdom. Den går att byta till rimliga priser)

** Med allmäna skicket så menar jag igentligen inte att ramen är rak, skrapfria kåpor etc. Nä, 99% av alla fel på en TLR är el-fel. Så se till att hojen är i fint skick och om det är mixtrat mycket med den. Snacka med säljaren och känn om du får förtroende för hans mek-kunskaper.

6/10 el-fel är batteri relaterade.
Fråga när batteriet byttes senast.


TPS.
OK. "barnsjukdom". Den har en tendens att tappa justeringen. Nu är det ett 10 minuters jobb att fixa. Men 9 av 10 frågor på TLZone från nya ägare frågar om varför hojen går oroligt på låga varv, etc. == TPS justering behövs.
Video finns till och med. :)
Jag och Robban testade om man kan göra det vi vägkanten. Och, svar ja. det går. Så svårare än så är det inte.



OBS!

En sak som du absolut INTE ska göra om du köper hojen är:
Starta hojen, visa alla polare hur coolt den låter, och sedan stänga av utan att hojen når 81 grader C.
Gör detta ett par gånger i följd så får du lära dig att byta tändstift. :)
Under 80 C går den på "kall mapp" som är fetare, och man surar stiften om man inte kör den varm. Normal kör temp på en TLR är 82-84 C
Och, byter du. Köp Iridium stift med engång. Kostar mer, men att byta stift suger balle. :nicka



Tackar!! :)



:D

Förra ägaren plockade bort min, för hojen gick bana ofta, och han gjorde ett grundligt jobb. Dvs. alla kablar till fläktsystemet är borttaget.
Jag rekommenderar inte denna modden, om man inte ska enbart köra bana.
Jag har bara inte orkat dra nya ledningar, och jag måste ju ha en manuell on/off också.

Men, som sagt, vem f-n ställer sig i kö. Lane-splitting rockar :rock

får tacka för svaret... det uppskattas...då har man ju lite mer på fötterna nu.. ja nu ska bara bli av med min först då sen ge mig ut och leta efter en jag vill ha...
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16
Jag har sett en liknande eller kanske samma kåpa på en tysk
hemsida. Funderar starkt på å bygga om min s till helkåpa i vinter
jag funderar på å använda mw augusta f4 bakdel samt dra upp avgas-
systemet i stjärten precis som på mw:n!!!!!!!!
Vad tror ni om en sådan modd??
Adressen till firman e www.ricambiweiss.de
Där finns bilder på kåpsetet å mw-baken.

Mina tankar om dina planer: Skulle inte bygga om med MV bakdel, för vanligt och "för sent" då den använts på så många olika hojar med varierande resultat...

För att den inte ska se helt igenbyggd och touring-aktig baktill med uppdragna rör a la MV så måste du bygga om bakram och det mesta för att få luft över bakhjulet tror jag. Kanske nån har lyckats bra med det men det låter trångt och smält plast. :huvet Jag byggde om bakändan totalt på min TLS och flytta bort det mesta för att inte "bränna upp" det av de varma avgasrören. Det blev bra tycker jag men en hel del jobb och det påverkar resten av hojen också, hitta nya platser för el etc.

Testa och gör någon egen bakdel! Lite smalare, smäckrare och rejsigare! Men behåll ljuddämparna på sidan om, vinkla om dem och ihop dem lite så blir det ballt tror jag. Håll oss uppdaterade!!! Alltid kul med lite större ombyggnationer :yoparty
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
får tacka för svaret... det uppskattas...då har man ju lite mer på fötterna nu.. ja nu ska bara bli av med min först då sen ge mig ut och leta efter en jag vill ha...


Jo, just det.

En TL motor väsnas en hel del.

TL = Ticks Loudly (skojas en del om det, men den tickar väldans mkt)

Det är normalt med relativt mycket tick. Det är svårt att höra slammer fel på en TL motor om man inte har vant "TL-Öra". Och även då kan det var lite lurigt att lyssna på andras hojar.

Tickar det inget, då betyder det oftast att ventilerna står tight. Det normala är att ventilerna tightar till sig på TL motorn. Men, jag tror inte du behöver oroa dig för att motorn inte tickar. :hihi



Mina tankar om dina planer: Skulle inte bygga om med MV bakdel, för vanligt och "för sent" då den använts på så många olika hojar med varierande resultat...

För att den inte ska se helt igenbyggd och touring-aktig baktill med uppdragna rör a la MV så måste du bygga om bakram och det mesta för att få luft över bakhjulet tror jag. Kanske nån har lyckats bra med det men det låter trångt och smält plast. :huvet Jag byggde om bakändan totalt på min TLS och flytta bort det mesta för att inte "bränna upp" det av de varma avgasrören. Det blev bra tycker jag men en hel del jobb och det påverkar resten av hojen också, hitta nya platser för el etc.

Testa och gör någon egen bakdel! Lite smalare, smäckrare och rejsigare! Men behåll ljuddämparna på sidan om, vinkla om dem och ihop dem lite så blir det ballt tror jag. Håll oss uppdaterade!!! Alltid kul med lite större ombyggnationer :yoparty


Har man en TLS och vill ha "under sätet" rör så finns det en swingarm som är gjord för detta.

Den är den sk. UNO swingen.
Tillverkas av en tysk som heter Sam Wasserman. (Frank på TLZone är den som är bäst att prata med om intresse finnes)


EDIT: det syns dåligt, men man kan alltså dra avgasröret genom ramen framför bakdäcket. Den är konstruerad för just det. :tummenupp


uno-tl1000.jpg


fertig7.jpg



Jag hade funderingar tidigare på att bygga en UNO ramad TL. Men, med de nya Euro 3 kraven så känns det vanskligt att försöka bygga på TL motorn. I tyskland kan man t.ex. inte längre nyregga en hoj med en TL motor då den inte klarar Euro 3 kraven. och, även om jag inte kan alla Svenska regler ang. avgasregning på hemmabygda motorcyklar, så tror jag nog att det blir problem med de nya reglerna. Fram till och med 2007 var det inga som helt problem, sedan kom Euro 3 för hojar i sverige oxå... :gnissla
 
Last edited:

Ekerholm

Guest
Jo, just det.

En TL motor väsnas en hel del.

TL = Ticks Loudly (skojas en del om det, men den tickar väldans mkt)

Det är normalt med relativt mycket tick. Det är svårt att höra slammer fel på en TL motor om man inte har vant "TL-Öra". Och även då kan det var lite lurigt att lyssna på andras hojar.

Tickar det inget, då betyder det oftast att ventilerna står tight. Det normala är att ventilerna tightar till sig på TL motorn. Men, jag tror inte du behöver oroa dig för att motorn inte tickar. :hihi

haha.. ja jag har svårt att tro att jag ska kunna höra något sånt... jag bara lyssnar om den mullrar högt nog... jag hittade denna innan på blocket som jag funderar på att åka och kolla på och testa då jag aldrig har kört en v-tvin.. http://www.blocket.se/vi/17179512.htm?ca=17_s&last=1 vad tror ni om den?? jag tycker den ser snygg ut... fast den är ju oxå bland dom dyraste jag hittade... är den värd nästan 53tusen? jag menar det finns ju såna för runt 40tusen ju...
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16
Har man en TLS och vill ha "under sätet" rör så finns det en swingarm som är gjord för detta.

Den är den sk. UNO swingen.
Tillverkas av en tysk som heter Sam Wasserman. (Frank på TLZone är den som är bäst att prata med om intresse finnes)

EDIT: det syns dåligt, men man kan alltså dra avgasröret genom ramen framför bakdäcket. Den är konstruerad för just det. :tummenupp

uno-tl1000.jpg

Det går att ordna med originalsving också tror jag men det stor bekymret är originalbakramen och allt som sitter i den där man i detta fall vill att ljuddämparna ska sitta. Hojen på bilden är rensad och höjd baktill ser det ut som.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
haha.. ja jag har svårt att tro att jag ska kunna höra något sånt... jag bara lyssnar om den mullrar högt nog... jag hittade denna innan på blocket som jag funderar på att åka och kolla på och testa då jag aldrig har kört en v-tvin.. http://www.blocket.se/vi/17179512.htm?ca=17_s&last=1 vad tror ni om den?? jag tycker den ser snygg ut... fast den är ju oxå bland dom dyraste jag hittade... är den värd nästan 53tusen? jag menar det finns ju såna för runt 40tusen ju...



Najs.

Men, den är omlackad, eller nya kåpor utan dekaler. De svarta har en hel del "grå metallic" orginal.
Behöver ju inte betyda att det är en sämre hoj. Men - omlackad, etc etc = prut-läge. :)

Ronny och Gummiankan har ju Svarta TLR'er. Se om de har bilder i sina garage på sina. :)

EDIT:

FYI.
Suzuki_TL1000R_black.jpg



EDIT 2:
Den har VITA fälgar. Kan vara värt att fråga om det. Orginal har svarta TLR silver fälgar.
Endast den Blå/vita hade vita fälgar.

Det går att ordna med originalsving också tror jag men det stor bekymret är originalbakramen och allt som sitter i den där man i detta fall vill att ljuddämparna ska sitta. Hojen på bilden är rensad och höjd baktill ser det ut som.

Vet inte hur det är med TLS. Men på R-modellen måste man dra det utanför. Vilket inte är så där super snygt.
Men, man BORDE kunna fixa det ändå. Men, jag har inte meklat med det.

I princip ALLT på den hojen är pillat på. Igentligen är det fel att kalla den TLS, så det enda som är TLS är motorblock och cylindrar... :hihi

haha.. ja jag har svårt att tro att jag ska kunna höra något sånt... jag bara lyssnar om den mullrar högt nog... jag hittade denna innan på blocket som jag funderar på att åka och kolla på och testa då jag aldrig har kört en v-tvin.. http://www.blocket.se/vi/17179512.htm?ca=17_s&last=1 vad tror ni om den?? jag tycker den ser snygg ut... fast den är ju oxå bland dom dyraste jag hittade... är den värd nästan 53tusen? jag menar det finns ju såna för runt 40tusen ju...


Svarar två gånnger på denna, då jag blir lite osäker på en grej.

ALLA svarta TLR'r jag sett till salu har varit utan dekaler. :va
Hojen kanske inte alls är lagd som jag först trodde.
Jag blir lite osäker på om det är vanligt bland svartisarna att ta bort dekalerna. Det är ju relativt enkelt att göra med en värmepistol (hårfön räcker till och med)

Och ang priset så är det alltid dyrare att köpa på firma. Men se till att du får en service gjord, den ska ändå göras inom kort om den gått 4200.

Jag hade skickat Gummiankan ett PM och frågat lite om hur orginalkåporna ser ut.
Min hoj är igentligen GUL. Bara så du vet... :hihi
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Nä Putte du har rätt, det där är (den snabbare) blåvita 00'an (kolla singelkutsen och fälgarna), hojen är omlackad. Den är troligtvis lagd nån gång, frågan är hur hårt... Inspektera noga och prata med tidigare ägare.

BTW: Jag vet om en av Sveriges absolut finaste TLR, men den får du betala mer än 53 för ;)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Woot. Inte sälja :(

(Fast @Ekerholm - en finare TLR än Jockes får du f-n leta efter!! )
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Gott att höra. :)


Och, för övrigt så håller jag med Jocke.
650!! mil. Bara det talar för den
 

Ekerholm

Guest
vem är den där jocke ni snackar om? ja den som bara hade gått 650mil var riktigt fin... har svårt förstå hur man bara har kört så lite med hojen... ja vet ju inte riktigt vad jag har för budjet att handa för... det är ju värt att köpa den blå vita som bara gått 650 mil... men jag har inte dom pengarna tyvärr..
 

Ekerholm

Guest
ja det är ju en nakdel om den är lagd... fast det kan ju vara jätte seriöst gjort... fast förra ägaren på den kanske tyckte det var jätte tufft att ha en helsvart hoj så han lackade om den och fälgarna...

:rodnar

J-Bone == Jocke

jaha.. det fattade inte jag... vill han sälja sin? ligger den på blocket eller?

Den här ser fräsch ut... bara 1500 mil, men då får du ju leva med att det är den långsamma gula modellen. http://www.blocket.se/vi/17347037.htm?ca=17_s

En med URM helsystem, borde låta gött. Mera mil men billigare pengar.
http://www.blocket.se/vi/17333551.htm?ca=17_s

jaha suzuki lackade hojarna efter hur fort dom går... så den gul svarta är långsamast? och den vit blå är tuffast då? har jag fattat allt rätt då?
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
ja det är ju en nakdel om den är lagd... fast det kan ju vara jätte seriöst gjort... fast förra ägaren på den kanske tyckte det var jätte tufft att ha en helsvart hoj så han lackade om den och fälgarna...



jaha.. det fattade inte jag... vill han sälja sin? ligger den på blocket eller?

Är hojen bara fixad så är det inga problem att den är lagd. :)
Min är lagd två gånger. En på varje sida för att fixa balansen, lixom. :hihi

Det viktiga är ju att allt är rakt, etc. :)
Och, tja, min hoj är ju HEL svart också, och som han säger, Väldans fint e det. ;)

Jag ville bara göra dig uppmärksam, för inte alla som säljer hojar är helt ärliga på den punkten. :)



Nää, jag tror inte Jocke ville sälja. Jag trodde det först när han började yra om "väldigt fin TL för 53" då han yrade om att sälja tidigare i våras. Men vi fick honom att förstå att han gjorde ett misstag att sälja den hojen. :)
 

martin_642

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 690 SM
ja det är ju en nakdel om den är lagd... fast det kan ju vara jätte seriöst gjort... fast förra ägaren på den kanske tyckte det var jätte tufft att ha en helsvart hoj så han lackade om den och fälgarna...
jaha.. det fattade inte jag... vill han sälja sin? ligger den på blocket eller?

Hej!

Jag funderar på att sälja min Tlr 00a dock är jag inte helt säker än.
anledningen att jag funderar på att sälja e att jag inte åkt nått i sommar knappt samtigt e det underbart åka så jag velar endel :)

Är en Vit/blå 00a som när som hellst slår om till 4000 mil nyservad och nybesiktigad.

/Martin
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top