TL-tråden - v2 !

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Kan svara på 2 direkt - den ska bara pluggas.
Det sitter ett genomskinligt överdrag på den (som en tjock kådis) orginal.

Tack! Det finns en likadan "pip" ner på vänster sida tror jag, och jag har en extra (kraschad) luftburk som jag kan ta kodisen ifrån...

Nu har jag fått dit lite bilder också, nåt av de andra två frågorna du kan svaren på?

PP

Edit... kom bilder efter jag hade svarat..... ignorera mig! :tummenupp

Mitt fel, jag krånglade med bildernas storlek lite... Att den svarta kontakten skulle till kylaren hann jag läsa, men den räcker inte dit och dessutom har jag kontakt i kylaren redan...
 
Last edited:

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S

Nu har jag fått dit lite bilder också, nåt av de andra två frågorna du kan svaren på?

Mitt fel, jag krånglade med bildernas storlek lite... Att den svarta kontakten skulle till kylaren hann jag läsa, men den räcker inte dit och dessutom har jag kontakt i kylaren redan...

Ok då... provar igen... den svarta skall säkert gå till tempgivaren på
Termostathuset som sitter mellan cylindrarna. Kolla där.

Nipplarna är lite luriga, har aldrig sett dom innan....dom jag har sett är
mässingsnipplar som sitter rakt ut ifrån huset! Så om du har tur så sitter
där mässingsnipplar bakom dina vinklade svarta. Se om du kan kränga
av dom och kolla bakom!

Annars gäller det som jag skrev... plugga och ta vakuum någon
annanstans ifrån!

R
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Ok då... provar igen... den svarta skall säkert gå till tempgivaren på
Termostathuset som sitter mellan cylindrarna. Kolla där.

Nipplarna är lite luriga, har aldrig sett dom innan....dom jag har sett är
mässingsnipplar som sitter rakt ut ifrån huset! Så om du har tur så sitter
där mässingsnipplar bakom dina vinklade svarta. Se om du kan kränga
av dom och kolla bakom!

Annars gäller det som jag skrev... plugga och ta vakuum någon
annanstans ifrån!

R

Ok, ska kolla om det går att ta bort de svarta, men om det inte går... lite utanför min kunskap här; att ta vakum någon annan stans ifrån, har du förslag hur?

Sen skall jag titta (ännu en gång) efter kontakt mellan cylindrarna efter termostathuset, men jag undrar om det inte är här som kombinationen motor från 97 o elsystem o fläkt från 98 kräver lite egna lösningar...
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Ok, ska kolla om det går att ta bort de svarta, men om det inte går... lite utanför min kunskap här; att ta vakum någon annan stans ifrån, har du förslag hur?

Sen skall jag titta (ännu en gång) efter kontakt mellan cylindrarna efter termostathuset, men jag undrar om det inte är här som kombinationen motor från 97 o elsystem o fläkt från 98 kräver lite egna lösningar...

Främre insuget har också vakuumnipplar, jag hade tjuvkopplat
mig in på en av dom om jag hade haft ditt problem....vakuum som vakuum
i min värld i alla fall.... :va

Jag gissar att du har en tempgivare på vänster sida på kylaren?

Blir lite osäker på det här med tempgivare för där sitter två stycken, men den som sitter på termostathuset är kopplad till ECU:n så jag gissar att den andra är till tempmätning på instrumenteringen. Så den du håller på med är till ECU:n

Men jag är lite förvirrad ibland eftersom jag har en TLS-97 som egentligen är en -98 med en -01 TLR motor och mitt egna hemmabyggda elsystem! :D

EDit... du fick mig nyfiken nog att öppna mina dammiga böcker! :D

Där finns två "tempgivare" den som sitter på termostathuset är tempgivaren, den som sitter på kylaren är givaren till när fläktarna skall starta.

På den tidiga -97:an så satt bägge på kylaren vilket flyttas vid uppdateringer så nu skall bara startgivaren sitta på kylaren.

Angående vakuumslangar så blev jag mer skeptisk....

Jag hittade denna bilden ifrån min ursprungs TLS manual



Där ser du hur dom olika vakuumslangarna skall vara kopplade och med
vilka munstycken dom skall vara nedstrypta till....

Hoppas detta hjälper dig lite...... :gnissla

R

R
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Du vill ändå ha ett kylsystem som funkar som 98+, så om du nu har ett termostathus utan uttag för tempgivare så fixa ett från 98+ som har ett sådant. Det finns en mycket bra tutorial i frequent mods section på TLZ om modden och jag har också gjort den om du har frågor.

Ang. nipplarna. En (den nedre på min) är pluggad, den andra kan du se på nedanstående bild. Först till en backventil (orange/svart) sen till ett grenstycke och sen till vacuumutjämnaren och den som styr flärpen i luftburken.
vacuum.gif


EDIT:
Jo... Som Robban sa. :)
Ang. tempgivarna - den till höger på kylaren är till för fläkten, den som sitter nere till vänster (om du har den där) är till för temperaturmätningen.
 
Last edited:

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Nu har jag varit på Mantorp hela helgen och kollat på dragracing! :)
Där var faktiskt 2 TL med och tävlade i en klass :)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Främre insuget har också vakuumnipplar, jag hade tjuvkopplat
mig in på en av dom om jag hade haft ditt problem....vakuum som vakuum
i min värld i alla fall.... :va

Jag gissar att du har en tempgivare på vänster sida på kylaren?

Blir lite osäker på det här med tempgivare för där sitter två stycken, men den som sitter på termostathuset är kopplad till ECU:n så jag gissar att den andra är till tempmätning på instrumenteringen. Så den du håller på med är till ECU:n

Men jag är lite förvirrad ibland eftersom jag har en TLS-97 som egentligen är en -98 med en -01 TLR motor och mitt egna hemmabyggda elsystem! :D

EDit... du fick mig nyfiken nog att öppna mina dammiga böcker! :D

Där finns två "tempgivare" den som sitter på termostathuset är tempgivaren, den som sitter på kylaren är givaren till när fläktarna skall starta.

På den tidiga -97:an så satt bägge på kylaren vilket flyttas vid uppdateringer så nu skall bara startgivaren sitta på kylaren.

Angående vakuumslangar så blev jag mer skeptisk....

Jag hittade denna bilden ifrån min ursprungs TLS manual



Där ser du hur dom olika vakuumslangarna skall vara kopplade och med
vilka munstycken dom skall vara nedstrypta till....

Hoppas detta hjälper dig lite...... :gnissla

R

R

Tack båda två :tummenupp , jag ger mig på hojen i morgon igen. Kan bli intressant att modda om termostathuset om det inte är för bökigt. :va Det där med nipplarna blir en utmaning, Octos teckning är samma som från serviceboken och den är inte helt lätt att jämföra med verkligheten :rolleyes: . Robsters bild ska jag försöka få nåt ur.
Hoppas jag kan fråga er lite mer beroende på hur det går.

Men vänta lite nu, har jag fattat er rätt? Jag har en kylare med givare både till höger och vänster, med kontakter i, betyder det att jag skall ha en givare till eller skall jag bara ha två.... f-n nu snurrar det...:confused:

Jag kan läsa igenom boken en gång till, men för att göra det enkelt, ska jag ha två eller tre givare som tar hand om temperatur?
 
Last edited:

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Tack båda två :tummenupp , jag ger mig på hojen i morgon igen. Kan bli intressant att modd.....
Jag kan läsa igenom boken en gång till, men för att göra det enkelt, ska jag ha två eller tre givare som tar hand om temperatur?

Du skall bara ha två givare, både på elsystemet och på
hojen i verkligheten!
En till temperatur till ECU och en som styr fläkten.

Den som sitter på kylaren ( höger sida ) styr fläkten
och den som sitter på termostathuset styr tempen.
(Satt på tidiga modeller på vänster sida i kylaren om inte jag minns fel )


Så ditt elsystem är rätt, stora frågan är om du har en givare i
termostathuset att koppla in kontakten i som du visade på bilden?

Eller om den sitter på kylaren?
( inte så troligt eftersom detta var garantiåtgärd)

Lycka till!

R
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Inte var fixen med tempgivaren i termostathuset nån garantiåtgärd? :va
Jag har nog inte sett/hört om nån 97'a som fått det fixat...
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Inte var fixen med tempgivaren i termostathuset nån garantiåtgärd? :va
Jag har nog inte sett/hört om nån 97'a som fått det fixat...

Då e ju problemet löst.... då måste han förlänga sladdarna
på den kontakten på bilden så den når fram till kylaren! :tummenupp

Klipp... öka... löda.... enkla lösningar på svåra problem! :D

R
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Bara för att krångla till det lite :hihi

Vilken modd är det som strular till det med vacum slangarna. Är det luftburks modden eller är det Pair valve modden?

Bara tänkte så att Peter Pan inte har en av dessa moddar och kopplar "fel" (orginal).
Tänkte då närmast att det var lite tokigt kopplat på min innan Robban trollade med sina knän och fick allt rätt. :)
Jag har både Joe-V modden och Pair Valve...

Flest moddar vinner en kola klubba, eller vad det nu var... :va
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3078966 Då e ju problemet löst.... då måste han förlänga sladdarna
på den kontakten på bilden så den når fram till kylaren! :tummenupp

Klipp... öka... löda.... enkla lösningar på svåra problem! :D

R
Fast... Näeee...

Vore synd å skam att bygga sig en "ny" hoj och inte modda 97'ans kylsystem. Jag säger köp termostathus från en 98+ (tls eller tlr) så att tempgivarn kan få plats där. Köp en vattenpumpkåpa från en tls 98+ och dra bypasslangen från den till nya termostathuset. Done!
(Alternativt sätt ett T-stycke i slangen från pumphus till kylare och dra bypasslangen från den)

Så helt klart nödvändig mod! Utan den så får man inte upp motortempen i arbetstemp i vårt Svenska klimat.

Och du får ändå klippa, löda, skruva!

3079014 Bara för att krångla till det lite :hihi

Vilken modd är det som strular till det med vacum slangarna. Är det luftburks modden eller är det Pair valve modden?

Bara tänkte så att Peter Pan inte har en av dessa moddar och kopplar "fel" (orginal).
Tänkte då närmast att det var lite tokigt kopplat på min innan Robban trollade med sina knän och fick allt rätt. :)
Jag har både Joe-V modden och Pair Valve...

Flest moddar vinner en kola klubba, eller vad det nu var... :va
Motorn är en 97'a - ingen pair valve.
Om luftburken är moddad (det är en TLS, så luftmurksmodden är lite annorlunda) så är ventilen i luftburken (plastflärp) bortplockad tillsammans med den som i min bild ovan heter "Vacuum control Solenoid Valve". Så då ska båda de där nipplarna pluggas. Dock bör man se till att ha en av dem tillgänglig (inte plugga dem permanent) så att man kan synka spjällen den dag det behövs.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Fast... Näeee...

Vore synd å skam att bygga sig en "ny" hoj och inte modda 97'ans kylsystem. Jag säger köp termostathus från en 98+ (tls eller tlr) så att tempgivarn kan få plats där. Köp en vattenpumpkåpa från en tls 98+ och dra bypasslangen från den till nya termostathuset. Done!
(Alternativt sätt ett T-stycke i slangen från pumphus till kylare och dra bypasslangen från den)

Så helt klart nödvändig mod! Utan den så får man inte upp motortempen i arbetstemp i vårt Svenska klimat.

Och du får ändå klippa, löda, skruva!


Motorn är en 97'a - ingen pair valve.
Om luftburken är moddad (det är en TLS, så luftmurksmodden är lite annorlunda) så är ventilen i luftburken (plastflärp) bortplockad tillsammans med den som i min bild ovan heter "Vacuum control Solenoid Valve". Så då ska båda de där nipplarna pluggas. Dock bör man se till att ha en av dem tillgänglig (inte plugga dem permanent) så att man kan synka spjällen den dag det behövs.

Fan grabbar, nu börjar det bli lite läskigt, ni får inte skrämmas så där... Jag som hoppades på att det räckte med att fixa kablarna mellan GPS:en o elsystemet o sen va det bara o starta, tji fick jag.

Nu e jag inte hemma för tillfället, kommer tillbaka i garaget i morgon tisdag, men jag är i stort sett helsäker på att jag har kablar o kontakter in i både vänster o höger sida av kylaren + en kabel över enligt tidigare bild.
Pratade med tidigare ägaren och han försäkrade att kylaren kom från 98:an...

När det gäller vakumslangen måste jag plugga på ordentligt, både i boken och de ni berättar här och se om jag löser det.

Jag får djupdyka när jag kommer tillbaka o langa fram fler bilder för bedömning om jag inte hittar rätt...

PP

Förresten, med tanke på snacket om olika typer av luftburksmoddning eller vad det nu va, ALLT är 98 utom motor och insprutning/förgasare som är 97. Luftburken är alltså från 98:an om det nu gör någon skillnad i ert resonemang...
 
Last edited:

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Fan grabbar, nu börjar det bli lite läskigt, ni får inte skrämmas så där... ......

Förresten, med tanke på snacket om olika typer av luftburksmoddning eller vad det nu va, ALLT är 98 utom motor och insprutning/förgasare som är 97. Luftburken är alltså från 98:an om det nu gör någon skillnad i ert resonemang...

O din kylare också med andra ord... -97 alltså! :D

" Bbooboooohuuu... skrämms! "

Min motor är också "-97" och jag hade Pairvalve......

Men o andra sidan var det nog en väldigt sen -97 för
jag hade 6 fjädrar i kopplingen också!

Peter Pan... förvirrad ännu?

Octo och jag kan nog få dig det annars! :tummenupp

R
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3079076 Fan grabbar, nu börjar det bli lite läskigt, ni får inte skrämmas så där... Jag som hoppades på att det räckte med att fixa kablarna mellan GPS:en o elsystemet o sen va det bara o starta, tji fick jag.

Nu e jag inte hemma för tillfället, kommer tillbaka i garaget i morgon tisdag, men jag är i stort sett helsäker på att jag har kablar o kontakter in i både vänster o höger sida av kylaren + en kabel över enligt tidigare bild.
Pratade med tidigare ägaren och han försäkrade att kylaren kom från 98:an...

När det gäller vakumslangen måste jag plugga på ordentligt, både i boken och de ni berättar här och se om jag löser det.

Jag får djupdyka när jag kommer tillbaka o langa fram fler bilder för bedömning om jag inte hittar rätt...

PP

Förresten, med tanke på snacket om olika typer av luftburksmoddning eller vad det nu va, ALLT är 98 utom motor och insprutning/förgasare som är 97. Luftburken är alltså från 98:an om det nu gör någon skillnad i ert resonemang...
Kylaren är väl samma på alla modeller fast 98+ har uttaget längst ner till vänster pluggat? Nån med tls 98+ som kan konfirmera/dementera?

Du kan i vilket fall som helst köra på en kylsystemsetup från 97, även om jag skulle rekommendera dig till en mod. Du har allt att vinna på det. Om du ger dig på det ska jag ge dig en full beskrivning av vad du behöver göra. :tummenupp

Luftburkarna är väl samma på 97 och 98 antar jag. De prylar jag pratat om är att i luftburkens "torn" finns en mekanism med ett spjäll. Spjället är i plast och sitter längst upp i tornet precis under luftfiltret. Spjället är stängt vid tomgång och öppnas på högre varv. Längst ner i tornet sitter en metallklump som är ett vacuummembran ("Intake air control valve actuator"). Membranet styr spjället via en metallpinne. Membranet i sin tur är kopplat med vacuumslang till den som kallas "Vacuum control solenoid valve" (VCSV) och är en svart pryl med elkontakt till och sitter med två skruvar till vänster utanpå luftburkens baksida. VCSV'n styr när vacuum ska styras till membranet för att öppna spjället i luftburken.

Från VCSV går det också en vacuumslang ner till ett grenmunstycke. Därifrån går en slang till en vacuumutjämnare som är en cylindrisk svart metallklump som sitter under/framför gångjärnet till tanken. Den andra slangen från grenmunstycket går till en liten löst hängande svart/orange plastcylinder som är en backventil (VTV). Från den går slangen sen till en av de nipplar du sett på bakre insugsröret.

Hoppas detta gör det något klarare för dig.

Skulle din luftburk sakna spjället eller vacuummembranet så är din luftburk kanske moddad för lite bättre flöde och då kan man skrota en del av vacuumprylarna. Men det ser du tydligt på om spjäll och membran finns kvar.
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
buhu vill ju att det skall vara fint väder nu vill ju köra.... drog av 7 mil till jobb idag i 12+ värme hutter hutter... men det gick ju bra... och moppen går ju som en klocka:tummenupp
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
buhu vill ju att det skall vara fint väder nu vill ju köra.... drog av 7 mil till jobb idag i 12+ värme hutter hutter... men det gick ju bra... och moppen går ju som en klocka:tummenupp

Jag besiktigade hojen i dag.
13 grader var inte att leka med :hutter:

Körde direkt hem och stälde hojen efter besikningen...
Och självklart har det börjat regna igne så det blir väll inget med hojande i dag heller :mad:
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Appropå Besikning.

Besikningsmannen ville att jag vid nästa däckbyte skulle kontrollera hjullager för han kunde inte göra de nu pga Tillerns konstruktion (som det står i besiknings protokollet). Är detta Suzuki specifikt, eller var han bara lite lat? Det var första hojen efter hans semster :hihi

Jag frågade om han kände att något var fel efter provkörningen men det kunde han inte känna, men han ville ändå att jag skulle kolla.

Och, tja, kan jag väll göra. Bak blir väll det 2009-2010 eller så med tanke på att jag precis har lagt på ett nytt Pilot Power 2CT bak, och har mindre än 50 mil körda på det... :rolleyes:

Fram är ju Rennsport, men det håller nog nästan lika länge fram som Pilotet Bak. SuperCorsat höll i 2 år i alla fall.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top