Robster
Skulle blivit smed
Edit... kom bilder efter jag hade svarat..... ignorera mig!
Kan svara på 2 direkt - den ska bara pluggas.
Det sitter ett genomskinligt överdrag på den (som en tjock kådis) orginal.
Edit... kom bilder efter jag hade svarat..... ignorera mig!
Nu har jag fått dit lite bilder också, nåt av de andra två frågorna du kan svaren på?
Mitt fel, jag krånglade med bildernas storlek lite... Att den svarta kontakten skulle till kylaren hann jag läsa, men den räcker inte dit och dessutom har jag kontakt i kylaren redan...
Ok då... provar igen... den svarta skall säkert gå till tempgivaren på
Termostathuset som sitter mellan cylindrarna. Kolla där.
Nipplarna är lite luriga, har aldrig sett dom innan....dom jag har sett är
mässingsnipplar som sitter rakt ut ifrån huset! Så om du har tur så sitter
där mässingsnipplar bakom dina vinklade svarta. Se om du kan kränga
av dom och kolla bakom!
Annars gäller det som jag skrev... plugga och ta vakuum någon
annanstans ifrån!
R
Ok, ska kolla om det går att ta bort de svarta, men om det inte går... lite utanför min kunskap här; att ta vakum någon annan stans ifrån, har du förslag hur?
Sen skall jag titta (ännu en gång) efter kontakt mellan cylindrarna efter termostathuset, men jag undrar om det inte är här som kombinationen motor från 97 o elsystem o fläkt från 98 kräver lite egna lösningar...
Främre insuget har också vakuumnipplar, jag hade tjuvkopplat
mig in på en av dom om jag hade haft ditt problem....vakuum som vakuum
i min värld i alla fall....
Jag gissar att du har en tempgivare på vänster sida på kylaren?
Blir lite osäker på det här med tempgivare för där sitter två stycken, men den som sitter på termostathuset är kopplad till ECU:n så jag gissar att den andra är till tempmätning på instrumenteringen. Så den du håller på med är till ECU:n
Men jag är lite förvirrad ibland eftersom jag har en TLS-97 som egentligen är en -98 med en -01 TLR motor och mitt egna hemmabyggda elsystem!
EDit... du fick mig nyfiken nog att öppna mina dammiga böcker!
Där finns två "tempgivare" den som sitter på termostathuset är tempgivaren, den som sitter på kylaren är givaren till när fläktarna skall starta.
På den tidiga -97:an så satt bägge på kylaren vilket flyttas vid uppdateringer så nu skall bara startgivaren sitta på kylaren.
Angående vakuumslangar så blev jag mer skeptisk....
Jag hittade denna bilden ifrån min ursprungs TLS manual
Där ser du hur dom olika vakuumslangarna skall vara kopplade och med
vilka munstycken dom skall vara nedstrypta till....
Hoppas detta hjälper dig lite......
R
R
Tack båda två , jag ger mig på hojen i morgon igen. Kan bli intressant att modd.....
Jag kan läsa igenom boken en gång till, men för att göra det enkelt, ska jag ha två eller tre givare som tar hand om temperatur?
Inte var fixen med tempgivaren i termostathuset nån garantiåtgärd?
Jag har nog inte sett/hört om nån 97'a som fått det fixat...
Fast... Näeee...3078966Då e ju problemet löst.... då måste han förlänga sladdarna
på den kontakten på bilden så den når fram till kylaren!
Klipp... öka... löda.... enkla lösningar på svåra problem!
R
Motorn är en 97'a - ingen pair valve.3079014Bara för att krångla till det lite
Vilken modd är det som strular till det med vacum slangarna. Är det luftburks modden eller är det Pair valve modden?
Bara tänkte så att Peter Pan inte har en av dessa moddar och kopplar "fel" (orginal).
Tänkte då närmast att det var lite tokigt kopplat på min innan Robban trollade med sina knän och fick allt rätt.
Jag har både Joe-V modden och Pair Valve...
Flest moddar vinner en kola klubba, eller vad det nu var...
Fast... Näeee...
Vore synd å skam att bygga sig en "ny" hoj och inte modda 97'ans kylsystem. Jag säger köp termostathus från en 98+ (tls eller tlr) så att tempgivarn kan få plats där. Köp en vattenpumpkåpa från en tls 98+ och dra bypasslangen från den till nya termostathuset. Done!
(Alternativt sätt ett T-stycke i slangen från pumphus till kylare och dra bypasslangen från den)
Så helt klart nödvändig mod! Utan den så får man inte upp motortempen i arbetstemp i vårt Svenska klimat.
Och du får ändå klippa, löda, skruva!
Motorn är en 97'a - ingen pair valve.
Om luftburken är moddad (det är en TLS, så luftmurksmodden är lite annorlunda) så är ventilen i luftburken (plastflärp) bortplockad tillsammans med den som i min bild ovan heter "Vacuum control Solenoid Valve". Så då ska båda de där nipplarna pluggas. Dock bör man se till att ha en av dem tillgänglig (inte plugga dem permanent) så att man kan synka spjällen den dag det behövs.
Fan grabbar, nu börjar det bli lite läskigt, ni får inte skrämmas så där... ......
Förresten, med tanke på snacket om olika typer av luftburksmoddning eller vad det nu va, ALLT är 98 utom motor och insprutning/förgasare som är 97. Luftburken är alltså från 98:an om det nu gör någon skillnad i ert resonemang...
Kylaren är väl samma på alla modeller fast 98+ har uttaget längst ner till vänster pluggat? Nån med tls 98+ som kan konfirmera/dementera?3079076Fan grabbar, nu börjar det bli lite läskigt, ni får inte skrämmas så där... Jag som hoppades på att det räckte med att fixa kablarna mellan GPS:en o elsystemet o sen va det bara o starta, tji fick jag.
Nu e jag inte hemma för tillfället, kommer tillbaka i garaget i morgon tisdag, men jag är i stort sett helsäker på att jag har kablar o kontakter in i både vänster o höger sida av kylaren + en kabel över enligt tidigare bild.
Pratade med tidigare ägaren och han försäkrade att kylaren kom från 98:an...
När det gäller vakumslangen måste jag plugga på ordentligt, både i boken och de ni berättar här och se om jag löser det.
Jag får djupdyka när jag kommer tillbaka o langa fram fler bilder för bedömning om jag inte hittar rätt...
PP
Förresten, med tanke på snacket om olika typer av luftburksmoddning eller vad det nu va, ALLT är 98 utom motor och insprutning/förgasare som är 97. Luftburken är alltså från 98:an om det nu gör någon skillnad i ert resonemang...
Men o andra sidan var det nog en väldigt sen -97 för
jag hade 6 fjädrar i kopplingen också!
buhu vill ju att det skall vara fint väder nu vill ju köra.... drog av 7 mil till jobb idag i 12+ värme hutter hutter... men det gick ju bra... och moppen går ju som en klocka
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |