Jag har en vattenpumpskåpa till 98:an, så det går nog smort.
Men när det gäller flamfällan på 97:an, varför då? Om den inte fanns på 97:an, och den är inte integrerad i nåt annat, kan jag inte bara ta bort den från det nya termostathuset?
Samma sak egentligen med vattenpumpskåpan. Jag har inget emot att byta när jag ändå har den och det är så enkelt, men om det ändå inte fanns på 97:an, varför inte plugga den? Eller behöver 98:ans termostathus det utloppet?
Det borde gå att bara skippa flamfällan. Antar jag. Eftersom jag inte har nån själv så vet jag att det funkar utan, men jag vet å andra sidan inte om den är bra att ha heller...
Du måste ha 98'ans pumpkåpa. Kort förklaring:
97'ans vattensystem är primitivt, ogenomtänkt och nästan rent av skadlig för hojen.
För att få en grundcirkulation i systemet även om termostaten är stängd, vilket är nödvändigt för att inte stillastående vatten i topparna ska koka, så gjorde man ett ganska stort hål i kanten på termostaten så att vattnet alltid cirkulerar lite. Problemet är att det cirkulerar genom kylaren så att om det regnar/är kallt ute så kan den lilla cirkulationen räcka för att hojen aldrig ska nå arbetstemp.
På 98'an gjorde man om detta. Man tog bort det stora hålet i termostaten, men för att ändå få grundcirkulation så skapade man en bypasskanal. Den går från termostathuset till vattenpumpkåpan så att vattnet kan cirkulera internt i motorn - genom pumpen, motorn, topparna, termosathuset och tillbaks genom pumpen igen. När termostaten sen öppnar så kommer vattnet att gå genom kylaren och kylas.
Hela poängen med uppgraderingen av kylsystemet, förutom att tempgivarn flyttas till motorn för att mäta motortempen
, så har man genom bypasskanalen gett motorn snabbare uppvärming, bättre varmgång i kall miljö och en stabilare temperatur.
Pluggar du kanalen ur termostathuset måste du köra på 97'ans termostat och missar då hela poängen.
TLR och TLR pumpkåpor är helt olika... TLR har annan vinkel på kylarslangens utlopp och har ett extra utlopp för inkoppling av oljekylaren. För övrigt är de utbytbara.