TL-tråden - v2 !

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Alltid när den är varm och fulltankad, känns lite skumt dock. Annars brukar den gå som en klocka. Lite pendling i tomgången när den är varm då och då men annars inget speciellt.

Får väl börja undersöka elsystemet till helgen då, känns mindre kul...

Någon som har en Haynes rephandbok till TL1000S -97?

Tack för svaret:)

//

Stefan

Har en Suka orginal, men just nu e den viktigare än mat och husrum, och du har väl mer bråttom än o vänta tills jag e klar. Ny var billig om du ska köpa, typ 250:- på AVA mc i fjollträsk. Hittar du ingen enklare kan jag köpa o skicka.

PP
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Kan jag byta/modda termostathuset någorlunda enkelt eller måste jag riva en massa? Kommer jag åt? Beställa packningar etc?

Om inte; vilket är det lättaste sättet för mig att få starta min motorcykel för första gången NÅGONSIN:huvet , utan att göra massa svåra saker som tar tid.

Jag vill bara starta, bara en gång, snälla ! :gråta
Alltså... Starta kan du ju såklart göra och köra en liten sväng. Det enda som händer är att den kommer köra kallmappning. Tror inte man får nån felkod om tempgivarn är bortkopplad.

Det absolut enklaste sättet att lösa ditt problem nu är att ta termostathus inklusive termostat, samt kåpan över vattenpumpen från din 98-motor och lyfta över till din nuvarande hoj. Allt kommer passa rakt av och du kommer få det uppdaterade kylsystemet. Du sätter tempgivarn där den ska sitta i termostathuset och pluggar hålet i kylaren med en liten bult med gängan M12x1.5.

En fråga bara... Har du bara bytt motor?


Någon som har en Haynes rephandbok till TL1000S -97?

Köp inte en Haynes. Av alla jag hört hittills säga nåt om den så är orginalhandboken bättre. Den finns att ladda ner gratis från TLZones File Vault, och jag tror att Ricken har den också från sin hemsida? Kolla in länkarna i den här trådens första inlägg. Helt gratis. :)
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Alltså... Starta kan du ju såklart göra och köra en liten sväng. Det enda som händer är att ......
........En fråga bara... Har du bara bytt motor?

Jag köpte den av en kompis i Sandviken, motorn i ramen + hjul monterade o resten i lådor. Enligt uppgift så är 97:ans motor + insprutingsbrygga överlyft direkt i ramen på en 98.
Men nu börjar jag tvivla, ska över till garaget nu o syna kylare och termostathus, och då eventuellt ge mig ner i lådorna med delar av 98:a motor för att hitta termostatuppgraderingen.
Låter ju mycket bättre när jag ändå har det elssystemet. Men jag börjar längta efter en enkel lösning...

Snart tillbaka!
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
fel av mig...

Bara att erkänna, jag hade fel! Inte fanken fanns det någon kontakt på vänster sida på kylaren... en -98 alltså! djupdykning i 98:a lådan och då hittade jag den här (se bild)- ett termostathus med kontakt! :tungan

E de nu bara att byta rakt av, lossa från slangar o klämma dit den istället. Ska jag kolla inuti om nåt e galet/ har torkat/ fattas etc, och framför allt; vad e det där för svart plastklump som sitter fast till höger? Jag har inte den i 97:ans bok...
 

Bifogat

  • termostathus98.JPG
    termostathus98.JPG
    127.7 KB · Visningar: 67
  • Halvfärdig.jpg
    Halvfärdig.jpg
    129.6 KB · Visningar: 94

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Bara att erkänna, jag hade fel! Inte fanken fanns det någon kontakt på vänster sida på kylaren... en -98 alltså! djupdykning i 98:a lådan och då hittade jag den här (se bild)- ett termostathus med kontakt! :tungan

E de nu bara att byta rakt av, lossa från slangar o klämma dit den istället. Ska jag kolla inuti om nåt e galet/ har torkat/ fattas etc, och framför allt; vad e det där för svart plastklump som sitter fast till höger? Jag har inte den i 97:ans bok...

Flamfälla till vevhusventilationen, slangen som går rakt upp skall till
luftburken och den som går bakåt i bild skall sättas på bakre ventilkåpan!

Grattis till fyndet......

Bara att byta o koppla in! :tummenupp

R
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Flamfälla till vevhusventilationen, slangen som går rakt upp skall till
luftburken och den som går bakåt i bild skall sättas på bakre ventilkåpan!

Grattis till fyndet......

Bara att byta o koppla in! :tummenupp

R

OK!...hoppas det finns lediga hål för de nya slangarna bara, tyckte allt va upptaget sist jag kolla. Men jag har haft fel förr :rolleyes:
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Sweetness Peter!

Bara å plugga in! :tummenupp Kolla bara upp en sak - den tunna slangen (8 mm ID) från termostathuset ska ner till kåpan över vattenpumpen. 97'ans motor har inte det uttaget, så kolla om du kan hitta en vattenpumpkåpa från gamla motorn också som har den extra pipen.

Kan man montera den där flamfällan på en 97'a? Var gör den för nytta?
Jag har funderat en del på vevhusventilationen på hojen eftersom flera verkar modda sina för att få bättre flöden i dem och bättre oljeavskiljning. Dock verkar 97'an ha ett helt annat system där tom reedventilen ner i vevhuset går åt andra hållet... :va Har du nån pejl på det Robban?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Sweetness Peter!

Bara å plugga in! :tummenupp Kolla bara upp en sak - den tunna slangen (8 mm ID) från termostathuset ska ner till kåpan över vattenpumpen. 97'ans motor har inte det uttaget, så kolla om du kan hitta en vattenpumpkåpa från gamla motorn också som har den extra pipen.

Kan man montera den där flamfällan på en 97'a? Var gör den för nytta?
Jag har funderat en del på vevhusventilationen på hojen eftersom flera verkar modda sina för att få bättre flöden i dem och bättre oljeavskiljning. Dock verkar 97'an ha ett helt annat system där tom reedventilen ner i vevhuset går åt andra hållet... :va Har du nån pejl på det Robban?

Jag har en vattenpumpskåpa till 98:an, så det går nog smort.

Men när det gäller flamfällan på 97:an, varför då? Om den inte fanns på 97:an, och den är inte integrerad i nåt annat, kan jag inte bara ta bort den från det nya termostathuset?

Samma sak egentligen med vattenpumpskåpan. Jag har inget emot att byta när jag ändå har den och det är så enkelt, men om det ändå inte fanns på 97:an, varför inte plugga den? Eller behöver 98:ans termostathus det utloppet?
 
Last edited:

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
... helt annat system där tom reedventilen ner i vevhuset går åt andra hållet... :va Har du nån pejl på det Robban?

Har läst nåt om det... men ingen aning? :va

Jag kör denna bilden igen....



Där ser man vattenpumpens anslutningar både på en TLS och TLR

Sedan kör vi denna för flamfällans anslutning på ventilkåpan



Dock en TLR men ventilkåpan och flamfällan ser likadana ut!

R
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Ritning?

Någon som vet var man kan få tag på någon form av ritning på en TLS eller TLR?

Jag menar inte en sprängskiss utan mer en vit och svart ritning på hojen hur den ser ut med kåpor och allt. Utan massa techspec?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Jag har en vattenpumpskåpa till 98:an, så det går nog smort.

Men när det gäller flamfällan på 97:an, varför då? Om den inte fanns på 97:an, och den är inte integrerad i nåt annat, kan jag inte bara ta bort den från det nya termostathuset?

Samma sak egentligen med vattenpumpskåpan. Jag har inget emot att byta när jag ändå har den och det är så enkelt, men om det ändå inte fanns på 97:an, varför inte plugga den? Eller behöver 98:ans termostathus det utloppet?

Det borde gå att bara skippa flamfällan. Antar jag. Eftersom jag inte har nån själv så vet jag att det funkar utan, men jag vet å andra sidan inte om den är bra att ha heller...

Du måste ha 98'ans pumpkåpa. Kort förklaring:
97'ans vattensystem är primitivt, ogenomtänkt och nästan rent av skadlig för hojen.:arsele För att få en grundcirkulation i systemet även om termostaten är stängd, vilket är nödvändigt för att inte stillastående vatten i topparna ska koka, så gjorde man ett ganska stort hål i kanten på termostaten så att vattnet alltid cirkulerar lite. Problemet är att det cirkulerar genom kylaren så att om det regnar/är kallt ute så kan den lilla cirkulationen räcka för att hojen aldrig ska nå arbetstemp.
På 98'an gjorde man om detta. Man tog bort det stora hålet i termostaten, men för att ändå få grundcirkulation så skapade man en bypasskanal. Den går från termostathuset till vattenpumpkåpan så att vattnet kan cirkulera internt i motorn - genom pumpen, motorn, topparna, termosathuset och tillbaks genom pumpen igen. När termostaten sen öppnar så kommer vattnet att gå genom kylaren och kylas.

Hela poängen med uppgraderingen av kylsystemet, förutom att tempgivarn flyttas till motorn för att mäta motortempen :rolleyes:, så har man genom bypasskanalen gett motorn snabbare uppvärming, bättre varmgång i kall miljö och en stabilare temperatur.

Pluggar du kanalen ur termostathuset måste du köra på 97'ans termostat och missar då hela poängen.

TLR och TLR pumpkåpor är helt olika... TLR har annan vinkel på kylarslangens utlopp och har ett extra utlopp för inkoppling av oljekylaren. För övrigt är de utbytbara.
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S

Tyvärr så lever inte denna hojen längre... men den lever faktiskt
vidare i min för jag jagade tag i hans gaffel på skroten för 500:- efter han
skrotat hojen!

Gaffeln var skrot så jag fick vara snabb innan dom kastade den, sedan
använde jag den som donator gaffel till min på delar som inte gick att köpa! :tummenupp

Så hojens ande lever kvar i min hoj........

PS. Han skrotade inte hojen i den böjen.... :D

R
 

jan_bong

luta mer
Gick med
14 Oct 2006
Ort
västerås
Hoj
Gixxer 1000
Hej alla .
Kompisen har en TL1000R -00 som började strula med hastighetsmätaren. Den funkar ibland och ibland inte , vid varvning på tomgång följde den varvräknaren en stund :va . Någon annan som upplevt detta och kan råda vad som är fel ?
Kompisen är datorlös därför skriver jag.
Mvh Bongen.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3082942 Hej alla .
Kompisen har en TL1000R -00 som började strula med hastighetsmätaren. Den funkar ibland och ibland inte , vid varvning på tomgång följde den varvräknaren en stund :va . Någon annan som upplevt detta och kan råda vad som är fel ?
Kompisen är datorlös därför skriver jag.
Mvh Bongen.
Vild gissning:

Glappkontakt/kortis i nån av kontakterna på väg från ECU till instrumentpanel. Ryck isär, smörj upp och putsa rent.
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Hej alla .
Kompisen har en TL1000R -00 som började strula med hastighetsmätaren. Den funkar ibland och ibland inte , vid varvning på tomgång följde den varvräknaren en stund :va . Någon annan som upplevt detta och kan råda vad som är fel ?
Kompisen är datorlös därför skriver jag.
Mvh Bongen.

Allt som har med hastighetsmätaren att göra är "elfel"

Men kolla även kontakten som sitter på kåpan över drevet
på vänster sida på motorn.

Plocka av kåpan och kontrollera kännaren som sitter på drevet och
ser ut som en extra låsning till framdrevet. Sitter med insex skruv.

När min hastighetsmätare slutade fungera så var det den som
hade lossnat och gav inte givaren korrekt signal längre.

Mina två cent....

R
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Ser att dina bakblinkers sitter precis där jag även har mina placerade.

Har inte besiktat min hoj med dessa blinkers & undrar därför om besiktningen har några synpunkter angående placeringen.

Skulle ju vara skönt att slippa göra iordning en bakblinkersbesiktningsanordning då det är dags.

Jag har andra blinkers nu, men placeringen är exakt densamma.
Och han kommenterade inte placeringen, och jag frågade eftersom monteringen var lite temporär (straps och ståltråd... hehe)

DSC00304.jpg


Det ska nämnas att M4 systemet går högre än orginal och Yoshi system, men även med M4 var det inget problem.
Jag besiktigar alltid med helsystemet på... heh
(Med db-killers i är det inget problem)

Lycka till

:hej
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag har för mig att jag har sett en tlr med gixxer1000 tail har jag för mig eller nått liknande..... ere omständigt att byta, blir d till o göra en ny ram eller går d på ett enkelt sett att modda den befintliga? ere nån som vet.....:confused:

Välkommen till TL träsket :hihi :hej


Gixxerbakdel. Det finns två sätt.

1.) det finns "gixxer look-a-like" bakdelar gjorda för TLR ramen. Mkt ovanligt att de finns till salu. Gjordes av ett Sydafrikanskt företag (War Eagle), men dessa ska du INTE göra deal med. typ 75% chans att det strular. Om de inte har kursat ännu är det väll bara en tidsfråga... :tummenner för dem
Jag har personliga erfarenheter, så jag anser mig ha rätt att dissa dem...

2.) en äkta Gixxer bakdel. Kräver ny bakram / kraftigt modifierad orginal bakram. Man kan like gäran göra en ny bakram för man måste mer eller mindre bygga om hela. Dvs om man vill få det snyggt.
Sedan beror det väll lite på om man vill ha den "gamla sortens gixxer" bakdel, eller någon av de nyare. Den gamla som är jämnårig med TL är faktiskt bredare än TLR bakdelen! Man lite lägre, så den ser nättare ut, till du parkerar bevid den... heh


:hej
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Jag har andra blinkers nu, men placeringen är exakt densamma.
Och han kommenterade inte placeringen, och jag frågade eftersom monteringen var lite temporär (straps och ståltråd... hehe)

Det ska nämnas att M4 systemet går högre än orginal och Yoshi system, men även med M4 var det inget problem.
Jag besiktigar alltid med helsystemet på... heh
(Med db-killers i är det inget problem)

Lycka till

:hej


Okej !

När det är dags tar jag nog det säkra före det osäkra & fixar till besiktningblinkare. Kanske permanent i höst/vinter då jag skall byta undertail, inte nöjd med powerbronzen. den är inte tillräckligt slimmad. Men det brådskar inte med blinkarna, nästa besiktning är 2008.

Nu väntar jag på att Bussgods skall SMS:a & tala om att min Pc3:a har kommit.
Ska bli kul & se vad en sådan lyckas åstakomma :D
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top