TL-tråden - v2 !

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Det borde gå att bara skippa flamfällan. Antar jag. Eftersom jag inte har nån själv så vet jag att det funkar utan, men jag vet å andra sidan inte om den är bra att ha heller...

Du måste ha 98'ans pumpkåpa. Kort förklaring: 97'ans vattensystem är primitivt,.........

.

Ok, tack. Jag provar att byta dessa grejor i kväll, under förutsättning att inget krånglar så hoppas jag kunna fylla på kylarvätska för första gången... Struntar i flamfällan om jag inte hittar hål för ansluting på ett enkelt sätt.

Feedback på era tips kommer, tack så länge! :Bugar

Det enda jag har lite ångest för nu är de förbaskade nipplarna på trottelhuset...men skam den som ger sig!
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Äntligen lite bra väder. Var på Sjöbo flygrakan idag, såg 2 röda TLS.

DSC00202.jpg

DSC00203.jpg

DSC00204.jpg
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
...skippa flamfällan..mm....mm.

Färdig! Termostathus, vattenpumpskåpa o allt sitter där, men...

Jag behöver verkligen hjälp med de avbrutna nipplarna för vakumet från bakre trottelhus. De verkar vara i plast eller aluminium. Tycker mig skymta en skarv mellan dem o trottelhuset men vågar inte ta i för mycket för att se om de går att ta bort, o kanske blotta en mässingsnippel i bästa fall...

Är det någon som har förslag? Ska jag fråga på TLZ kanske?
 

Bifogat

  • TrottelhusBakVäSida.JPG
    TrottelhusBakVäSida.JPG
    102.2 KB · Visningar: 71

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3083764 Färdig! Termostathus, vattenpumpskåpa o allt sitter där, men...

Jag behöver verkligen hjälp med de avbrutna nipplarna för vakumet från bakre trottelhus. De verkar vara i plast eller aluminium. Tycker mig skymta en skarv mellan dem o trottelhuset men vågar inte ta i för mycket för att se om de går att ta bort, o kanske blotta en mässingsnippel i bästa fall...

Är det någon som har förslag? Ska jag fråga på TLZ kanske?
Tjaa...
Du har iofs inte så mycket att förlora? Dock finns det inga lösa plastnipplar att se på ficherna så jag tror inte att det är en del som är tänkt att man ska kunna ta loss.

Är insprutningen från 98'an eller har du två? I så fall kanske du kan lirka och experimentera lite på den som du har löst då du ser bättre och kommer åt bättre?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Tjaa...
Du har iofs inte så mycket att förlora? Dock finns det inga lösa plastnipplar att se på ficherna så jag tror inte att det är en del som är tänkt att man ska kunna ta loss.

Är insprutningen från 98'an eller har du två? I så fall kanske du kan lirka och experimentera lite på den som du har löst då du ser bättre och kommer åt bättre?

Jag tror att det är 98:ans system som sitter på min nu, det andra blev nog stukat i kraschen... Ska kolla om den finns kvar.
Funderar på om man kan borra ett litet hål där nippeln satt och limma fast ett tunt metallrör eller liknande. Drog ut frågan på TLZ också, ska se om nån har nån idé, annar blir det som du säger, måste lösa det.

PP
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3084099 Jag tror att det är 98:ans system som sitter på min nu, det andra blev nog stukat i kraschen... Ska kolla om den finns kvar.
Funderar på om man kan borra ett litet hål där nippeln satt och limma fast ett tunt metallrör eller liknande. Drog ut frågan på TLZ också, ska se om nån har nån idé, annar blir det som du säger, måste lösa det.

PP
Ja, lite våld med tunnt rör och sen en massa epoxy kanske skulle funka riktigt bra!

Eller... Så moddar du din luftburk (http://octo.no-ip.org/gallery/view_album.php?set_albumName=airbox så kan du tejpa över de där nipplarna. Du behöver dem bara vid synkning av spjällen då. :)
 

-chris-

-chris-
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
TL 1000S
68mila tur

Vem viste att TL var en sån bra touringhoj. Skulle ta mig från Västerås ner till Lund och bestämde mig för att gena (?) genom östergötland och småland istället för att åka trist motorväg. Blev 9h innan jag var framme och 10 mil längre (tankstopp och fika är ett måste när det är vackert ute!). Märkte dock att gummibussningar behövs vid infästningen av piporna, mina fästen vibererade av :(. Bara till garaget idag och fixa nya...
 

Bifogat

  • IMG_0690.jpg
    IMG_0690.jpg
    131.8 KB · Visningar: 115

gixxer1000

...nu på en svart retta...
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Täby
Hoj
Yamaha R1 -04a.../Tidigare; TL1000R -00, Gsxr1000K2, KTM520, KX250, Stiga Villa Pro...
Välkommen till TL träsket :hihi :hej


Gixxerbakdel. Det finns två sätt.

1.) det finns "gixxer look-a-like" bakdelar gjorda för TLR ramen. Mkt ovanligt att de finns till salu. Gjordes av ett Sydafrikanskt företag (War Eagle), men dessa ska du INTE göra deal med. typ 75% chans att det strular. Om de inte har kursat ännu är det väll bara en tidsfråga... :tummenner för dem
Jag har personliga erfarenheter, så jag anser mig ha rätt att dissa dem...

2.) en äkta Gixxer bakdel. Kräver ny bakram / kraftigt modifierad orginal bakram. Man kan like gäran göra en ny bakram för man måste mer eller mindre bygga om hela. Dvs om man vill få det snyggt.
Sedan beror det väll lite på om man vill ha den "gamla sortens gixxer" bakdel, eller någon av de nyare. Den gamla som är jämnårig med TL är faktiskt bredare än TLR bakdelen! Man lite lägre, så den ser nättare ut, till du parkerar bevid den... heh


:hej
Aha ok tackar tackar.... jag har en annan fråga som jag hoppas på snabbt svar på... passar cutsen från en tls på en tlr?? tycker att tlr:ens cuts e lite över fet och har hittat en tls cuts men vet som sagt inte om man bara kan byta rakt av??
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Kollade precis igenom videon för justering av TPS:en.
Grunkan som behövs för att ställa motorcykeln i "dealer-mode", är det bara en brytande/slutande switch som man kan tillverka själv eller är den mer avancerad?

//
Anton
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Kollade precis igenom videon för justering av TPS:en.
Grunkan som behövs för att ställa motorcykeln i "dealer-mode", är det bara en brytande/slutande switch som man kan tillverka själv eller är den mer avancerad?

//
Anton

Brytande/slutande så ett gem eller en bit kabel räcker bra
för att kortsluta den kretsen! :tummenupp

Ta rätt kontakt bara......

R
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Aha ok tackar tackar.... jag har en annan fråga som jag hoppas på snabbt svar på... passar cutsen från en tls på en tlr?? tycker att tlr:ens cuts e lite över fet och har hittat en tls cuts men vet som sagt inte om man bara kan byta rakt av??

Nope.
Den är för liten. Ser helskumt ut. Jag ahr sett försök på det och.... näää...

Jag tyckte som du, ville ha en Gixxerbakdel först, men numera så gillar jag Tillerns kurvor
yumyum.gif
 
Last edited:

BulleråBång

Nyfrälst!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000S -97
Har kikat igenom nästan alla sidorna i denna eminenta tråd men inte hittat det jag söker.... Nybliven ägare till en TL1000S (snart en vecka...) Jättenöjd med hojen men... har några funderingar.... Tycker motorn går lite kallt och varierar lite väl mycket i temperatur.... Min är en -97:a å jag har ju hört att de hade problem med termostaterna i början, frågan e iom min e bytt? Temp vid inspirerad småvägspisk kommer upp i 72 och ut på motorvägen går den ner till 65... om det är lite kallare ute kryper den neråt 57... Den kostar ju bara 199 pix att byta men kan ju lika gärna höra efter först (kan det va temperaturgivaren?)... Tycker även att ventilerna klapprar lite väl mycket, de ska ju klappra lite, men jag tycker att mina klapprar rätt bra... har gått 3400 mil, å ingen servicebok, så frågan e om jag borde få de justerade? E ju ingen fara så sett, men det är j-igt störande att lyssna på när man kör i lägre hastigheter... Ingen som bor i Gbg så man kan "referenslyssna"?

(Hojen e tyskimport 2001, så ev e den väl strypt oxå...ska kolla det, va tydligen nåt med brun kabel till ECU och insugsgummin)

Går det förresten att mappa om original ECUn? Sitter helsystem på, men ingen powercommander... Går lite ojämnt i jämn fart och hög (1500 rpm) tomgång, e det tempen eller kan det va behov av justering av sprutet? Hehe blev lite många frågor där kanske:)

Kanontråd för TL-blåbär! :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top