TL-tråden - v2 !

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har gjort en liten upptäckt på mitt bank konto idag, så om det är nån som vill köpa affischer innan löning så går dom för 500/set fram till dess...

Länk i min signatur :)

Örjan29

Örjan
Gick med
30 Oct 2006
Hoj
Suzuki TL1000s-99
Tjena Ricken!!
Du verkar ju ha svar på allt:)
Idag när jag skulle köra hem från semestern märkte jag att på låga varv började Tl att klonka försvann när jag frikopplade, och även på högre varv försvann det. Har du någon aning vad det kan vara????

Mvh
Örjan

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Om du skriver om det där på svenska så man förstår så ska jag nog kunna skrämma dig med ett vevstakslager :hihi

Örjan29

Örjan
Gick med
30 Oct 2006
Hoj
Suzuki TL1000s-99
Om du skriver om det där på svenska så man förstår så ska jag nog kunna skrämma dig med ett vevstakslager :hihi

Antog att det skulle vara något dyrt:-(
Har du någon aning hur dyrt det kan vara och hur man skall gå till väga är det bara att lämna in den eller??

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Du måste beskriva hur det låter, jag skämtar med dig.

Det klonkar, vartifrån, under belastning, under motorbroms, på tomgång osv...

Örjan29

Örjan
Gick med
30 Oct 2006
Hoj
Suzuki TL1000s-99
Du måste beskriva hur det låter, jag skämtar med dig.

Det klonkar, vartifrån, under belastning, under motorbroms, på tomgång osv...

Puust haha tack för den du

När man max kör i 40-50 km/h 1-2-3 växel låter den bara. När man kör på tomgång eller vid frikoppling så låter den inte, även över 70 så låter den inte heller. låter som det kommer från motorn skall kolla och starta igån den lite senare, låg i 150 i runt 13mil det kan inte ha något med det att göra eller????

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Menar du att det kanske skulle ha skadat motorn att du har kört 150 i 13mil, det tvivlar jag hårt på.

Det är nåt annat, är det klon klonk, i takt med motorvarvet, ökar det när motorvarvet ökar, eller ökar det när hastigheten ökar.

Kör en sväng o försök lista ut vad som framkallar ljudet.

Jag har ett "mirror stay" och ett framlykt fäste som jag kan tänka mig att sälja om det är nån som vill ha.

Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
3101308 Puust haha tack för den du

När man max kör i 40-50 km/h 1-2-3 växel låter den bara. När man kör på tomgång eller vid frikoppling så låter den inte, även över 70 så låter den inte heller. låter som det kommer från motorn skall kolla och starta igån den lite senare, låg i 150 i runt 13mil det kan inte ha något med det att göra eller????
Försök lyssna dig till var det kommer ifrån. Följer det varvtalet eller hastigheten?

Jag hade ett skumt klonkande för nåt år sen och det visde sig vara att kedjan var slut. En länk började kärva så den gav ett klonkande ljud när den passerade framdrevet. Det hördes bara vid måttlig acceleration på lägre växlar.

Örjan29

Örjan
Gick med
30 Oct 2006
Hoj
Suzuki TL1000s-99
Menar du att det kanske skulle ha skadat motorn att du har kört 150 i 13mil, det tvivlar jag hårt på.

Det är nåt annat, är det klon klonk, i takt med motorvarvet, ökar det när motorvarvet ökar, eller ökar det när hastigheten ökar.

Kör en sväng o försök lista ut vad som framkallar ljudet.

Jag har ett "mirror stay" och ett framlykt fäste som jag kan tänka mig att sälja om det är nån som vill ha.

Det verkar inte ha något med varvtalet, det låter bara när den rullar fortare
Men det försvinner direkt när jag frikopplar,

Örjan29

Örjan
Gick med
30 Oct 2006
Hoj
Suzuki TL1000s-99
Försök lyssna dig till var det kommer ifrån. Följer det varvtalet eller hastigheten?

Jag hade ett skumt klonkande för nåt år sen och det visde sig vara att kedjan var slut. En länk började kärva så den gav ett klonkande ljud när den passerade framdrevet. Det hördes bara vid måttlig acceleration på lägre växlar.

Tror det eller ej jag vaxade in kedjan sedan försvann klonkadet
Glad va jag så super tack för dom snabba svaren

Öjje

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Bättre kedjespännare?

Har bara haft i gång hojen i tre dagar o redan tröttnat på kedjespännaren. :huvet

Nån flaschade med en riktigt snygg variant lite tidigare i tråden, var får man tag i den?

PP

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
3102120 Har bara haft i gång hojen i tre dagar o redan tröttnat på kedjespännaren. :huvet

Nån flaschade med en riktigt snygg variant lite tidigare i tråden, var får man tag i den?

PP
Gilles, vet inte vilka som är återförsäljare i sverige, men leta upp nån på ebay o köp där.

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Kopplingsläckage? Hjälp!

Hej, jag har hunnit 50 mil sen jag köpte hojen och nu tycker jag att nivån i kopplingenskärl (vid handtaget) har sjunkit något... Jag hittar inget direkt läckage men tycker det är lite oljigt kring slavcylindern. Är det någon som har något bra tips?

Tack! mvh Perhu

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Kopplingsläckage? Hjälp!

Hej, jag har hunnit 50 mil sen jag köpte hojen och nu tycker jag att nivån i kopplingenskärl (vid handtaget) har sjunkit något... Jag hittar inget direkt läckage men tycker det är lite oljigt kring slavcylindern. Är det någon som har något bra tips?

Tack! mvh Perhu

Plocka isär & gör rent slavcylindern & köp nya packningar.

: snikmetoden :
Har du tur räcker det med att plocka isär & göra rent, kolla även så att du inte har några längsgående repor, om du har det kan du testa att putsa/slipa med ngn fin smärgelduk eller Scotch-Brite & tänk på att putsa cirkulärt & inte längs med cylindern.

Så gjorde jag i våras & det håller fortfarande.

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Tack för snabb respons! :tummenupp Det lät ju inte så farligt.

Har du tur räcker det med att plocka isär & göra rent, kolla även så att du inte har några längsgående repor, om du har det kan du testa att putsa/slipa med ngn fin smärgelduk eller Scotch-Brite & tänk på att putsa cirkulärt & inte längs med cylindern.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X

Snik-Snik-metoden:
Lossa slavcylindern, rengör. sätt på plats igen. Har du inga kåpor på tar det en kvart.
Det blir lätt lite skitigt där framför kjedjan och ibland måste man rengöra.
Läcker den fortfarande efter snabbisen så blir deet till att göra mer jobb, a la PerWe's metod.

Jag gjorde Snik-Snik varianten i våras och som sagt, håller fortfarande. :)

:hej

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...