TL-tråden - v2 !

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Fnaskarn kanske kan länka till nåt inlägg i sitt öppningsmeddelande?

Japp.
Finns denna modden beskriven på någon sida, eller bara här i tråden och på TLZ??


Allt är inte klart än, den går ojämt på tomgång under 2000 och jag har nåt litet oljeläckage någonstans uppe på höger sida, bakom vattenpumpskåpan tror jag, men jag vill ändå passa på o tacka stort för allt hjälp jag fått!!! :klappar

Min går ojämnt under 2000 rpm oxå.
jag löste det genom att sätta tomgång till 2000... :hihi

Men, jag tror att det kan gå att juster till lite bättre med hjälp av en TPS justering, och kanske TB oxå. Mina TB är jsuterade, men min TPS indicator är lite FUBAR och man måste justera med magen, instrumentet visar fel... :rolleyes:
(Så, när den väl går bra så är det "hands of"...)

2000 rpm har ju den fördelen att det går att cruisa genom stan på tomgång... :tungan
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3094052 Japp.
Finns denna modden beskriven på någon sida, eller bara här i tråden och på TLZ??
Tror bara en komplett guide finns på TLZ.

Ok. Eftersom jag har semester får jag väl skriva ihop en på svenska då... Återkommer när baksmällan har lagt sig något. :zpy
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tror bara en komplett guide finns på TLZ.

Ok. Eftersom jag har semester får jag väl skriva ihop en på svenska då... Återkommer när baksmällan har lagt sig något. :zpy

Det är lungt.

Jag uppdaterade förstasidan med TLZ guiden. Folk får väll ta en engelska kurs om de inte förstår den. :)

Men vill du skriva en på Svenska så kommer jag att länka till den :tummenupp
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Ja. 80°.....

Det räcker inte med termostaten, du måste uppgradera hela kylsystemet så det funkar som tls 98+. Nytt termostathus, ny termostat, flyttad tempgivare och antingen ny pumpkåpa eller T-stycke i kylarslangen.......

Peter Pan har precis gjort den och har säkert flera bra tips.

Den är helt klart värd.

Birre;
Bortsett från eventuella kronor som måste läggas ut så var det mycket enkelt. Hör av dig om du undrar nåt. Riktig kul att få hjälpa till lite, inte bara få hjälp...



Min går ojämnt under 2000 rpm oxå.
jag löste det genom att sätta tomgång till 2000... :hihi

Men, jag tror att det kan gå att juster till lite bättre med hjälp av en TPS justering, och kanske TB oxå. Mina TB är jsuterade, men min TPS indicator är lite FUBAR och man måste justera med magen, instrumentet visar fel... :rolleyes:
(Så, när den väl går bra så är det "hands of"...)

2000 rpm har ju den fördelen att det går att cruisa genom stan på tomgång... :tungan

Gjorde som du, skruva upp den till 2000 vilket inte va så stökigt faktiskt. Men jag skall i alla fall göra ett ärligt försök att få till det!
Men nu hänger jag inte med i glosorna, det står väl i den stora boken, men vad står TB o TPS för?

(FUBAR vet jag vad det betyder - såg också filmen :) )
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97

Men nu hänger jag inte med i glosorna, det står väl i den stora boken, men vad står TB o TPS för?

TB - Throttle Body, dvs insugsrör/spjäll. Man synkar dem så att de går helt parallellt så båda cylindrarna får exakt samma öppning vid varje gaspådrag.

TPS - Throttle Position Sensor, en sensor som sitter på bakre insugsröret som mäter gaspådraget. Den mäter helt enkelt hur öppnat det spjället är. Genom att justera den rätt så vet ECU'n när man släpper gasen, när man gasar på och sånt så att insprutningen styrs rätt.
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Birre;
Bortsett från eventuella kronor som måste läggas ut så var det mycket enkelt. Hör av dig om du undrar nåt. Riktig kul att få hjälpa till lite, inte bara få hjälp...



Gjorde som du, skruva upp den till 2000 vilket inte va så stökigt faktiskt. Men jag skall i alla fall göra ett ärligt försök att få till det!
Men nu hänger jag inte med i glosorna, det står väl i den stora boken, men vad står TB o TPS för?

(FUBAR vet jag vad det betyder - såg också filmen :) )


TB = throttle bodies throttle = gasspjäll bodies = kroppar
TPS = throttle position sensor throttle = gasspjäll position = position sensor = sensor

men se fyllot va snabb idag :D
 
Last edited:

birro

Evil Twin
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR1000
Ja. 80°.
Skillnaden är mängden bränsle som är större vid kallmappning. Det kan låta marginellt, men det ger ökad förbrukning, lägre prestanda och risk för stigande oljenivå när obränd bensin pressas ner under kolvarna ner i oljan. Jag misstänker att kopplingsslir kan vara orsakat av detta också.

Det räcker inte med termostaten, du måste uppgradera hela kylsystemet så det funkar som tls 98+. Nytt termostathus, ny termostat, flyttad tempgivare och antingen ny pumpkåpa eller T-stycke i kylarslangen så att bypasskanalen kan monteras. Passa på å läsa igenom TL-tråden nu när den inte är längre. Det finns massa inlägg som beskriver modden. Peter Pan har precis gjort den och har säkert flera bra tips.

Den är helt klart värd.


Tackar för svaret Octo ! :tummenupp

Låter som det är en hyffsat stor operation som behövs.

Intressant ang kopplingssliret, jag är på gång att byta kopplingsfjädrarna då jag har lättare slir på högsta växeln (märktes efter att MC firman som servade kastade in fel olja) ...men att det ev kan påverkas av kallmappningen.
 
Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Tackar för svaret Octo ! :tummenupp

Låter som det är en hyffsat stor operation som behövs.

Ang kopplingsslir så är jag på gång att byta kopplingsfjädrarna då jag har lättare slir på högsta växeln (kom efter att senaste MC firman som servade kastade in fel olja), så det kan vara intressant att se om det påverkar tempen efteråt.

fel olja vad hade dom i olivolja :va

kan man synka TB med vakumklockor avsedda för förgasare ?????
finns ju dubbelklockor med slangar och allt för en fem hundring :)
 
Last edited:

BulleråBång

Nyfrälst!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000S -97
Kylmodd klar, typ...

Jahapp, då var kylsystemsmodden klar! (Byte t-stathus till 98+ etc) Gick riktigt smidigt! Ska bara byta termostaten oxå, såg att de tar 79 spänn för en Micratermostat på Biltema...Rena rånet! :D Om bara mitt drivpaket kommer imorrn så kör jag nog lite med den gamla först, orkar inte vänta längre! Får bli ny t-stat i helgen eller början på nästa vecka.... För j-igt att det ska va sol när man inte kan köra :gnissla Imorrn blir det iaf uppstart å kolla att det verkar funka som det ska... Va en del olja i luftburken, så det får bli lite moddning av den oxå inom en nära framtid... Hehe, kul å ha nåt man får skruva lite med :)

/BåB
 
Last edited:

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Lite sent kanske, men koppla den till bil-batteriet. Går den igång då är det ju batteriet. Tickar det fortfarande är det något annat.
men, det låter ganska typiskt "klet batteri"/"ingen laddning".

Har för mig att är det under 12,4 så är det att betrakta som slut.



Jag var lite stressad annars hade jag vänt upp och stannat till. :)

Men, :gnissla: jag hade precis stått och kickat den sketna XR'n i 20 minuter utanför konserthuset efter att den surnat till av stadsfiskörandet så vi vart "lite" försenade...
El-start är för kvinnor... :hihi

:hej

Vi får ta en kaffe putte snacka lite skit!
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Tja, kan de funka för förgasare så bör de väl funka för insprutning? Det ska väl varken vara mycket högre eller lägre vakum bara för att det är ett spjäll istället för trottel...
För fyra hundra spänn är det nästan värt att prova.

Samma klockor används till insputning som förgasare.

R
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Fredde!!

Vad har du för schampo till hojen? Som du tvättar borde du ha lite erfarenhet iaf. :)

Jag har använt ett som heter ProClean No1 som man sprejar på direkt och sen tvättar med våt svamp. Har funkat bra, bättre än de bilshampon med vax som man häller i en hink vatten iaf.
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Fredde!!

Vad har du för schampo till hojen? Som du tvättar borde du ha lite erfarenhet iaf. :)

Jag har använt ett som heter ProClean No1 som man sprejar på direkt och sen tvättar med våt svamp. Har funkat bra, bättre än de bilshampon med vax som man häller i en hink vatten iaf.

Använder Turtlevax schampo utan vax i. Zip tror jag de kallas. Sen brukar jag vaxa den var 4-5:e gång jag tvättat. Använder då Sonax vax.

Fast när jag vet att jag ska vaxa den, brukar jag dränka den i avfettning (dock inte kedja och lager).

Är det då jobbiga ställe som man inte får använda avfettning på, så brukar jag tvätta rent med lite vanlig motorolja, typ motorblocket i närheten av packningar och kedja.

Ett tips: Plocka av fälgarna och tvätta dom, sen vaxa dom ett par gånger så rinner skiten nästan av när man spolar.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top