TL-tråden - v2 !

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Här är man borta i tre dar å ni har lyckats svamla ihop flera sidor tråd! Ut å kör istället för att sitta här å snacka skit. :7peta

3089653 Jag hade original stift innan, men Boschen funkar klanderfritt...
Har ingen erfarenhet av Bosch, de kanske funkar bra.
Har själv ok erfarenhet av NKG CR9EK och mycket bra erfarenhet av NGK CR9EIK (Iridium).

3090101 Hur funkar det att byta till hyrdaulisk koppling på tls97an, är det bara att bulta över sakerna från en R?
eller finns det nå eftermarknadssaker som passar? gsxr kanske eller nå?
Ska vara att bulta rakt över förutom att du kan få fel längd på kopplingsstryckstången. Jag vet inte hur stor skillnad det är i längd mellan dem, men det finns tre:
1. Femfjädrad TLS (97-98).
2. Sexfjädrad tls med vajerkoppling.
3. TLR (sexfjädrad) med hydraulkoppling.
Alla har lite olika längder. Löser du bara det problemet så ska det bara vara att skruva dit resten.

3090620 friskar upp tråden med ett jänkebygge
redhottl från TLZ.
Lite fler bilder här i hans tråd:
http://www.tlzone.net/forums/bike-pictures/88338-bike-done-good-pics-too.html

Fet cykel det där. :Bugar
 
Last edited:

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Hoj..

Nu har jag äntligen fått igång min GiPro ATRE. Ni kanske minns att jag skrev i våras att den bara visade olika växlar hela tiden och var helt knas när jag skulle installera den. Några hörde av sig och hade samma problem som jag och undrade hur jag löste det. Det kan jag förtälja nu.

Det var som jag mistänkte GPS sensorn som var trasig. Men istället för att punga ut ca 2000:- tror jag det var för en ny, åkte jag till min elgure kompis Tysk.

Vi konstatera att GPS var trasig. Montera bort höger kåpa på motorn och monera ur den. Vi trodde först att vi var tvugna att ta ur hela kopplingskorgen, men det gick att trixa ur den utan att göra det, man fick försiktigt böjja upp en plåtbit som höll ledkabeln till GPS på plats sen var det bara att krångla ur den. Efter mätning som konstatera att den var trasig tog vi bort allt guck som isolera det lilla kretskortet i GPS:en. När det var hyfsat rent mätte Tysk motstånden och såg så att de var ok. Därefter löda han om alla lödningar. Och vipps.. så fungerade den som den skulle igen. Slutsats fel, dåliga lödningar. För att försegla kretskortet igen använde vi Loctites packningsmassa som tåll en massa grader och inte löses upp i olja. Efter att ha härdat över natten var det bara att montera ihop igen.

Så.. ni som nu har liknande fel som jag hade, sätt igång o riv o löda så ska ni se att allt blir finnemang igen!:tummenupp

UT OCH NJUT AV DET VACKRA VÄDRET!!!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
3092358 Kära Bullen!

Jag är en kille på snart tretti höstar och jag har ett problem. Min TL dricker väldigt mycket! Vet att det är vanligt att vuxna människor dricker men jag är orolig, den vill ha kring en liter/mil. Är detta normalt?

I detta ingår förvisso en del inspirerad körning men mestadels pendling till jobbet.

Inte ens min gamla skördetröska till VTR var så här törstig. Tror jag ska ta och kolla tändstift och luftfilter. Någon som har några andra tips?

MvH

Orolig 77:a;)

Som vanligt är det inte killen som skrivit brevet som är med i filmen!
Hej Orolig 77:a

Jag förstår ditt problem, och jag känner verkligen med dig.

Men det är en par saker du måste förstå.

1. Om du tänker på hur stor mage en vuxen har och så jämför du det med hur stor mage en TL har så inser du nog att din TL kräver mer saft för att bli lika rolig.

B. Med tanke på vart du bor nånstans så måste du inse att din TL kräver mer nektar för att hinna göra alla saker som dom TL:ar i tråkholm gör.
Du måste köra 8 mil till affärn, dom kör 3m.
Du har närmsta grannen 4mil bort, över berget genom tunneln och sen en bit vandring, stokkiholmarn har grannen i samma lägenhet.
Du väjar konstant för älgar, björnar och fjällrävar. Stockholmarn åker rakt fram på gatan när det är grönt ljus, sen vänder han o far hem igen.

III. Menar du att det inte är värt dom extra kronorna enbart för att få chansen att få känna en riktig jävla balluns mellan bena?


Bara mina tankar...

/Ricken, den vise.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3090700 Kom igen, Octo eller någon annan av er gurus. Köper nytt batterie idag, men om ni vet någon annan vanlig anledning på nedan vore jag tacksam;

"Jag försökte starta pärlan för första gången idag, och det enda som hände var att startrelät lät som en lite kulspruta o inte ett liv i startmotorn.
Bytte relät men med samma resultat.

Batteriet är nyladdat och ger 12,14 volt. Det är gammalt och jag misstänker att det inte är ok.
Boken säger 12,5-12,6 v minimum. Är detta problemet eller måste jag börja riva elsystemet? "
Du har redan köpt batteri och det är nog det enda rätta. Problemet med att mäta batterispänningen är att det helst ska göras när batteriet belastas.

Ett olastat batteri (ej inkopplat eller tändning av) kan ge 12.5v och allt ser ok ut, men om man däremot kopplar på nån form av belastning som lyse, startmotor eller liknande så kan spänningen rasa många volt på ett dåligt batteri. Framförallt kan ett gammalt dåligt, men nyladdat, batteri ge väldigt stora skillnader.

Helst borde man nog mäta batteriet med tändningen på och halvljuset påslaget och jämföra med nåt minimivärde innan man kan avgöra om batteriet är kasst.

Om du inte hunnit meka om allt än, kan du testa ladda det gamla batteriet, montera det och mäta spänningen på den med halvljuset på?
 

BulleråBång

Nyfrälst!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000S -97
Motorn går för kallt del IV

Måste ju först å främst tacka för alla svar man får på sina dumma (och mindre dumma) frågor som nybliven TL-ägare! :tummenupp Efter att ha fått tag på ett termostathus med uttag för givare har jag nu plockat loss den gamla... Då infinner sig nästa lilla fråga: Anledningen att jag ville byta var ju att motorn gick för kallt, men termostaten som sitter i nu e angiven som 82 grader, läste på TLZ att de rekommenderade byte till 91... bör man byta den eller ska man testa å se? Kanske e lika bra när man ändå rivit ner för å komma åt? Lite onödig fråga kanske eftersom man ändå har nere den, men pengar e ju pengar...


/BåB
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Whoooo....

Fick ett paket idag!
ti_rotor_bolts.jpg


Grymt lätta små saker! :Bugar

3093171 Måste ju först å främst tacka för alla svar man får på sina dumma (och mindre dumma) frågor som nybliven TL-ägare! :tummenupp Efter att ha fått tag på ett termostathus med uttag för givare har jag nu plockat loss den gamla... Då infinner sig nästa lilla fråga: Anledningen att jag ville byta var ju att motorn gick för kallt, men termostaten som sitter i nu e angiven som 82 grader, läste på TLZ att de rekommenderade byte till 91... bör man byta den eller ska man testa å se? Kanske e lika bra när man ändå rivit ner för å komma åt? Lite onödig fråga kanske eftersom man ändå har nere den, men pengar e ju pengar...


/BåB
Jag provade med modden utan att byta termostat, dvs köra med orginal tlr-98 termostat som kom med termostathuset. Motorn kom upp i värme som den skulle, men problemet kom på landsväg. När motorn kommer upp i arbetstemp så öppnar termostaten som den ska. Dock hinner det komma in för mycket kallt vatten från kylaren in i motorn innan det når termostaten så den stänger, så tempen hinner sjunka ca 5° och komma under det magiska 80°. Motorn växlar då mellan kall och varm mappning hela tiden.

Med en 90° termostat (Nissan micra, Daihatsu Charade 83-92) som nästan passar utan nån modifiering så sjönk tempen fortfarande fem grader, men från 90° så den är som lägst nere på ca 83° om det är riktigt kallt ute.

Du fixar väl bypasskanalen också? Annars är modden lite meningslös...
 
Last edited:

BulleråBång

Nyfrälst!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000S -97


Med en 90° termostat (Nissan micra, Daihatsu Charade 83-92) som nästan passar utan nån modifiering så sjönk tempen fortfarande fem grader, men från 90° så den är som lägst nere på ca 83° om det är riktigt kallt ute.

Du fixar väl bypasskanalen också? Annars är modden lite meningslös...

Jaha! :confused: Jag som hade isf tänkt köpa en ny termostat till TL, men det är ingen idé då alltså? "Nästan passar"? Krävs bara lite småfilande å sånt då? Känns ju sådär att sätta i delar från Nissan Micra, men det e väl smällar man får ta :D

Har en T-koppling som ska in på slangen från vattenpumpen imorrn!

Hoppas mitt drivpaket kommer imorrn oxå! Vill ju ut i solen å KÖRA!:yoparty

/BåB
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Hej Orolig 77:a

Jag förstår ditt problem, och jag känner verkligen med dig.

Men det är en par saker du måste förstå.

1. Om du tänker på hur stor mage en vuxen har och så jämför du det med hur stor mage en TL har så inser du nog att din TL kräver mer saft för att bli lika rolig.

B. Med tanke på vart du bor nånstans så måste du inse att din TL kräver mer nektar för att hinna göra alla saker som dom TL:ar i tråkholm gör.
Du måste köra 8 mil till affärn, dom kör 3m.
Du har närmsta grannen 4mil bort, över berget genom tunneln och sen en bit vandring, stokkiholmarn har grannen i samma lägenhet.
Du väjar konstant för älgar, björnar och fjällrävar. Stockholmarn åker rakt fram på gatan när det är grönt ljus, sen vänder han o far hem igen.

III. Menar du att det inte är värt dom extra kronorna enbart för att få chansen att få känna en riktig jävla balluns mellan bena?


Bara mina tankar...

/Ricken, den vise.


Tack Ricken för ditt svar.

Jag förstår nu att det är så att stora pojkar vill ha mycket mat...

Jag förstår även att det går åt lite mer när man måste svänga mellan Renhjordar samt väja för grannens tama isbjörn hela tiden. Det som ändå gör det värt är att det är f*n så mycket roligare att köra TL som drar litern/mil än att åka V70 som drar litern/mil till jobbet:)

Det bästa med att ha grannen över berget, genom tunneln, genom stora mörka skogen, över bäcken och sen över berget på andra sidan bäcken är ju att det blir så jä*la mycket rolig körning när man ska hälsa på, sen är det ju så att oftast är han på nästa berg och vallar sin renhjord så då får man åka hem igen:)

I LAVV NÅRRLAND!!!

//
Stefan
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Du har redan köpt batteri och det är nog det enda rätta....
Om du inte hunnit meka om allt än, kan du testa...

Jag hann ingenting. I med det nya batteriet, kasta mig på nyckel, kopplingshandtag och tryckte....

VILKET JÄVLA SKÖNT LJUD!!!! :2cool ÄNTLIGEN!!! :banana :banana :banana

Och det blev inte sämre effekt av att stå inne i garaget med de piporna monterade, yes!

Allt är inte klart än, den går ojämt på tomgång under 2000 och jag har nåt litet oljeläckage någonstans uppe på höger sida, bakom vattenpumpskåpan tror jag, men jag vill ändå passa på o tacka stort för allt hjälp jag fått!!! :klappar

Tog ett par vändor fram o tillbaka på lokalgatan till grannarnas omedelbara förtjusning :rolleyes: o konstaterade att den gärna ville upp på ett hjul, skönt vrid kan man lugnt säga :)

Ångest att man måste jobba i morgon men sen blir det till garaget o göra vad man kan för att klara besiktningen på torsdag... o oljeläckaget, hmm:va

Tack än en gång till alla på sajten som svarat på alla meckarfrågor!
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97

VILKET JÄVLA SKÖNT LJUD!!!! :2cool ÄNTLIGEN!!! :banana :banana :banana

Grattis Peter!!

Nu är den igång. Nu fattas bara tomgången, effektdippar, oljeläckage etc. Välkommen till TL-världen!

Skämt åsido.
Att det mullrar för dig är belöning för allt jag eller nån annan gjort för att hjälpa dig lite på vägen. Mer muller till folket! (framförallt till våra grannar... :rolleyes:)

Ska supa vidare nu... Jag å Anna försöker supa ner våra grannar på Vana Tallin, Absinth, Xanté, hjortronlikör och Cannabisvodka.
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Fan va gött!

Hoppas du får bukt med läckaget oxå, sen är det bara att gasa:)

Finns väldigt lite som slår ljudet från en twin:)

//
Stefan
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Grattis Peter!!

Nu är den igång. Nu fattas bara tomgången, effektdippar, oljeläckage etc. Välkommen till TL-världen!

Skämt åsido.
Att det mullrar för dig är belöning för allt jag eller nån annan gjort för att hjälpa dig lite på vägen. Mer muller till folket! (framförallt till våra grannar... :rolleyes:)

Ska supa vidare nu... Jag å Anna försöker supa ner våra grannar på Vana Tallin, Absinth, Xanté, hjortronlikör och Cannabisvodka.

Ja du ska speciellt tack för all hjälp, även dina inlägg på TLZ när jag varit där o gästat. Ta ett par supar du :dricka :fyllisar :zpy , själv skall jag ta kudden o gå o sova i garaget med Tingeling :kär! Bättre än :tuttar

God natt!
 

birro

Evil Twin
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR1000
bla bla ........dock hinner det komma in för mycket kallt vatten från kylaren in i motorn innan det når termostaten så den stänger, så tempen hinner sjunka ca 5° och komma under det magiska 80°. Motorn växlar då mellan kall och varm mappning hela tiden......

Octo - ligger kall/varm mappnings gränsen för TLS på 80 grader ? ... i så fall går min konstant på kall mapp då den visar cirkus 70-75 grader vid aktiv gatkörning och endast passerar 80 sträcket när man hamnar i längre kökörning i stan :va .

Är stalltipset att se över termostaten i så fall ? En annan fundering är hur stor skillnaden är mellan kall o varm mappning ?
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
ähhh ser du mig får du stanna mig så flabbar vi lite.

har du tid får vi ta en kaffe någon dag du verkar vara en trevlig prick.:tummenupp
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97

Octo - ligger kall/varm mappnings gränsen för TLS på 80 grader ? ... i så fall går min konstant på kall mapp då den visar cirkus 70-75 grader vid aktiv gatkörning och endast passerar 80 sträcket när man hamnar i längre kökörning i stan :va .

Är stalltipset att se över termostaten i så fall ? En annan fundering är hur stor skillnaden är mellan kall o varm mappning ?

Ja. 80°.
Skillnaden är mängden bränsle som är större vid kallmappning. Det kan låta marginellt, men det ger ökad förbrukning, lägre prestanda och risk för stigande oljenivå när obränd bensin pressas ner under kolvarna ner i oljan. Jag misstänker att kopplingsslir kan vara orsakat av detta också.

Det räcker inte med termostaten, du måste uppgradera hela kylsystemet så det funkar som tls 98+. Nytt termostathus, ny termostat, flyttad tempgivare och antingen ny pumpkåpa eller T-stycke i kylarslangen så att bypasskanalen kan monteras. Passa på å läsa igenom TL-tråden nu när den inte är längre. Det finns massa inlägg som beskriver modden. Peter Pan har precis gjort den och har säkert flera bra tips.

Den är helt klart värd.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
3094033 Ja. 80°.
Skillnaden är mängden bränsle som är större vid kallmappning. Det kan låta marginellt, men det ger ökad förbrukning, lägre prestanda och risk för stigande oljenivå när obränd bensin pressas ner under kolvarna ner i oljan. Jag misstänker att kopplingsslir kan vara orsakat av detta också.

Det räcker inte med termostaten, du måste uppgradera hela kylsystemet så det funkar som tls 98+. Nytt termostathus, ny termostat, flyttad tempgivare och antingen ny pumpkåpa eller T-stycke i kylarslangen så att bypasskanalen kan monteras. Passa på å läsa igenom TL-tråden nu när den inte är längre. Det finns massa inlägg som beskriver modden. Peter Pan har precis gjort den och har säkert flera bra tips.

Den är helt klart värd.
Fnaskarn kanske kan länka till nåt inlägg i sitt öppningsmeddelande?
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top