PutteLiten
Twins have more fun
friskar upp tråden med ett jänkebygge
Kvack kvack....
kan inte hjälpa det. Men allt jag ser är en Anka med stora ögon och prutläppar...
friskar upp tråden med ett jänkebygge
Du springer väl igång din tiller också?
Har ingen erfarenhet av Bosch, de kanske funkar bra.3089653Jag hade original stift innan, men Boschen funkar klanderfritt...
Ska vara att bulta rakt över förutom att du kan få fel längd på kopplingsstryckstången. Jag vet inte hur stor skillnad det är i längd mellan dem, men det finns tre:3090101Hur funkar det att byta till hyrdaulisk koppling på tls97an, är det bara att bulta över sakerna från en R?
eller finns det nå eftermarknadssaker som passar? gsxr kanske eller nå?
redhottl från TLZ.3090620friskar upp tråden med ett jänkebygge
Hej Orolig 77:a3092358Kära Bullen!
Jag är en kille på snart tretti höstar och jag har ett problem. Min TL dricker väldigt mycket! Vet att det är vanligt att vuxna människor dricker men jag är orolig, den vill ha kring en liter/mil. Är detta normalt?
I detta ingår förvisso en del inspirerad körning men mestadels pendling till jobbet.
Inte ens min gamla skördetröska till VTR var så här törstig. Tror jag ska ta och kolla tändstift och luftfilter. Någon som har några andra tips?
MvH
Orolig 77:a
Som vanligt är det inte killen som skrivit brevet som är med i filmen!
Du har redan köpt batteri och det är nog det enda rätta. Problemet med att mäta batterispänningen är att det helst ska göras när batteriet belastas.3090700Kom igen, Octo eller någon annan av er gurus. Köper nytt batterie idag, men om ni vet någon annan vanlig anledning på nedan vore jag tacksam;
"Jag försökte starta pärlan för första gången idag, och det enda som hände var att startrelät lät som en lite kulspruta o inte ett liv i startmotorn.
Bytte relät men med samma resultat.
Batteriet är nyladdat och ger 12,14 volt. Det är gammalt och jag misstänker att det inte är ok.
Boken säger 12,5-12,6 v minimum. Är detta problemet eller måste jag börja riva elsystemet? "
Jag provade med modden utan att byta termostat, dvs köra med orginal tlr-98 termostat som kom med termostathuset. Motorn kom upp i värme som den skulle, men problemet kom på landsväg. När motorn kommer upp i arbetstemp så öppnar termostaten som den ska. Dock hinner det komma in för mycket kallt vatten från kylaren in i motorn innan det når termostaten så den stänger, så tempen hinner sjunka ca 5° och komma under det magiska 80°. Motorn växlar då mellan kall och varm mappning hela tiden.3093171Måste ju först å främst tacka för alla svar man får på sina dumma (och mindre dumma) frågor som nybliven TL-ägare! Efter att ha fått tag på ett termostathus med uttag för givare har jag nu plockat loss den gamla... Då infinner sig nästa lilla fråga: Anledningen att jag ville byta var ju att motorn gick för kallt, men termostaten som sitter i nu e angiven som 82 grader, läste på TLZ att de rekommenderade byte till 91... bör man byta den eller ska man testa å se? Kanske e lika bra när man ändå rivit ner för å komma åt? Lite onödig fråga kanske eftersom man ändå har nere den, men pengar e ju pengar...
/BåB
Med en 90° termostat (Nissan micra, Daihatsu Charade 83-92) som nästan passar utan nån modifiering så sjönk tempen fortfarande fem grader, men från 90° så den är som lägst nere på ca 83° om det är riktigt kallt ute.
Du fixar väl bypasskanalen också? Annars är modden lite meningslös...
Kvack kvack....
kan inte hjälpa det. Men allt jag ser är en Anka med stora ögon och prutläppar...
Hej Orolig 77:a
Jag förstår ditt problem, och jag känner verkligen med dig.
Men det är en par saker du måste förstå.
1. Om du tänker på hur stor mage en vuxen har och så jämför du det med hur stor mage en TL har så inser du nog att din TL kräver mer saft för att bli lika rolig.
B. Med tanke på vart du bor nånstans så måste du inse att din TL kräver mer nektar för att hinna göra alla saker som dom TL:ar i tråkholm gör.
Du måste köra 8 mil till affärn, dom kör 3m.
Du har närmsta grannen 4mil bort, över berget genom tunneln och sen en bit vandring, stokkiholmarn har grannen i samma lägenhet.
Du väjar konstant för älgar, björnar och fjällrävar. Stockholmarn åker rakt fram på gatan när det är grönt ljus, sen vänder han o far hem igen.
III. Menar du att det inte är värt dom extra kronorna enbart för att få chansen att få känna en riktig jävla balluns mellan bena?
Bara mina tankar...
/Ricken, den vise.
Du har redan köpt batteri och det är nog det enda rätta....
Om du inte hunnit meka om allt än, kan du testa...
VILKET JÄVLA SKÖNT LJUD!!!! ÄNTLIGEN!!!
...det är f*n så mycket roligare att köra TL som drar litern/mil än att åka V70 som drar litern/mil till jobbet
Grattis Peter!!
Nu är den igång. Nu fattas bara tomgången, effektdippar, oljeläckage etc. Välkommen till TL-världen!
Skämt åsido.
Att det mullrar för dig är belöning för allt jag eller nån annan gjort för att hjälpa dig lite på vägen. Mer muller till folket! (framförallt till våra grannar... )
Ska supa vidare nu... Jag å Anna försöker supa ner våra grannar på Vana Tallin, Absinth, Xanté, hjortronlikör och Cannabisvodka.
Octo - ligger kall/varm mappnings gränsen för TLS på 80 grader ? ... i så fall går min konstant på kall mapp då den visar cirkus 70-75 grader vid aktiv gatkörning och endast passerar 80 sträcket när man hamnar i längre kökörning i stan .
Är stalltipset att se över termostaten i så fall ? En annan fundering är hur stor skillnaden är mellan kall o varm mappning ?
Fnaskarn kanske kan länka till nåt inlägg i sitt öppningsmeddelande?3094033Ja. 80°.
Skillnaden är mängden bränsle som är större vid kallmappning. Det kan låta marginellt, men det ger ökad förbrukning, lägre prestanda och risk för stigande oljenivå när obränd bensin pressas ner under kolvarna ner i oljan. Jag misstänker att kopplingsslir kan vara orsakat av detta också.
Det räcker inte med termostaten, du måste uppgradera hela kylsystemet så det funkar som tls 98+. Nytt termostathus, ny termostat, flyttad tempgivare och antingen ny pumpkåpa eller T-stycke i kylarslangen så att bypasskanalen kan monteras. Passa på å läsa igenom TL-tråden nu när den inte är längre. Det finns massa inlägg som beskriver modden. Peter Pan har precis gjort den och har säkert flera bra tips.
Den är helt klart värd.
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |