TL-tråden - v2 !

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
>1
Byta bromsar

Jag har inte tagit bort oken, utan bara tagit bort lilla bläcket och tagit ur klossarna.

Jag läste någonstans att man ska göra rent kolvarna när man byter bromsklossar men jag kommer inte ihåg med vad (T-röd)?
Typ lite på en trasa och dra runt den lite, lr?

Sedan ska man väl smörja in kolvarna med något eller är det bara att sätta dit de nya klossarna och köra på?

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Jag har inte tagit bort oken, utan bara tagit bort lilla bläcket och tagit ur klossarna.

Jag läste någonstans att man ska göra rent kolvarna när man byter bromsklossar men jag kommer inte ihåg med vad (T-röd)?

Sedan ska man väl smörja in kolvarna med något eller är det bara att sätta dit de nya klossarna och köra på?

går ju bra med wd40 och lite smärjduk. pumpa ut kolvarna en bit, spruta på dom och putsa rent dom. akta bara så du inte trycker ut dom för mycket.

Håller på att ta bor pair valve på hojen. men upptäcker att jag har ingen :S är inte ens håll vid avgassystemet för ventilen.
ska ta bort dom andra vacumsakerna nu och gör + - modarna

Last edited:

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
går ju bra med wd40 och lite smärjduk. pumpa ut kolvarna en bit, spruta på dom och putsa rent dom. akta bara så du inte trycker ut dom för mycket.

Håller på att ta bor pair valve på hojen. men upptäcker att jag har ingen :S är inte ens håll vid avgassystemet för ventilen.
ska ta bort dom andra vacumsakerna nu och gör + - modarna

Det var ju som jag skrev. beroende när på året -00:eek:rna är gjorda så är inte det systemet monterat.

Eftersom du inte har Pair-valve systemet monterat,så vad fan är det du tar bort ?ta inte bort något med IAPS eller IATS.Får då lär moppen gå som ett gäng geléhallon i tarmen.

:confused:

Så länge kolvarna inte kärvar är det ju lugnt,kolla att alla sex rör sig någorlunda samtidigt utåt när du tar tag i bromshandaget och bromsar LITE.( så kolvarna rör sig ut men ha ett stopp på ca 6-10 mm mellan kolvarna alla 6,för att inte kolvarna ska ploppar ut,för då blir det ett helvetes kladd och en del extrajobb :D) Du bör nog ta bort oken först.

Rengöring: diskmedel i varmt vatten och en diskborste brukar jag använda,efter oken torkat efter sköljningen används lite karburatorsprit på trasa för att gnugga bort ev. skit som är kvar. T-röd kanske funkar det med ?
:yoparty

Last edited:

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Det var ju som jag skrev. beroende när på året -00:eek:rna är gjorda så är inte det systemet monterat.

Eftersom du inte har Pair-valve systemet monterat,så vad fan är det du tar bort. ta inte bort något med IAPS eller IATS.Får då lär den gå som geléhallon i tarmen.

Så länge kolvarna inte kärvar är det ju lugnt,kolla att alla sex rör sig någorlunda samtidigt när du tar tag i bromshandaget och bromsar LITE.( så kolvarna rör sig ut men ha ett stopp på ca 6-10 mm mellan kolvarna alla 6,för att inte kolvarna ska ploppar ut,för då blir det ett helvetes kladd och en del extrajobb :D) Du bör nog ta bort oken först.

Rengöring: diskmedel i varmt vatten och en diskborste brukar jag använda,efter oken torkat efter sköljningen används lite karburatorsprit på trasa för att gnugga bort ev. skit som är kvar. T-röd kanske funkar det med ?

Tog bort dom vacum sakerna som går till luftburkens klockor. eftersom jag har moddad luftburken så har jag ju inte var dom. så det jag tog bort är:
VCSV den har ju en kontakt. skall man bara ta bort den och låta kontakten vara? sen tog jag bort VD och VTV.
vad förkortningarna är vet jag inte :p men dom heter så på skisserna.

Är det någon som kör med Denso u27eter stift i sin hoj? sitter sådan i min
vet inte om jag skall byta innan mapningen

behöver ett snabbt svar.
Jord till tändspolarna, är det i dom som den sitter fast skruvad i?

Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
behöver ett snabbt svar.
Jord till tändspolarna, är det i dom som den sitter fast skruvad i?

Nej. Tändspolarnas jord på primärsidan går till ECU'n. Det är ECU'n som triggar tändningen genom att jorda dem. Matningen till dem är konstant, det är därför man kan göra +modden.

Låt mig dubbelkolla detta bara, det här är vad jag minns av när jag senast gjorde +/- modden.

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Nej. Tändspolarnas jord på primärsidan går till ECU'n. Det är ECU'n som triggar tändningen genom att jorda dem. Matningen till dem är konstant, det är därför man kan göra +modden.

Låt mig dubbelkolla detta bara, det här är vad jag minns av när jag senast gjorde +/- modden.

Okej.
hade varit bra om du kunde hjälpa mig lite om du nu har gjort moddarna.
har några frågor:
när man kollar el schmat så är tändspolarna jordade i skruvarna som dom är fast skruvade i vad jag kan se.
Det går in 2 kablar i varje tändspole. och kollar man på el schamat så är dom jordade på den 3e saken. vad jag förstår det som så är det i skruvarna mot chassit
visabild.php

Jag menar att jorden är i dom hållen man skruvar i
551.jpg

Sen skall man andvända dom gamla kablarna som är orange/vit som singnal till relät ? eller skall dom vara inkopplade dom med samtidigt som den nya strömmatningen från relät?
och vad jag förstår det som så är det bara ett relä man skall andvända sig utav?

alltså man tar jord från ett ställe till relät.
man andvänder sig av en matning till en tändspole som singal så relät dra och man kopplar in den nya ström matningen från relät till varje tändspole.
är detta rätt ?

Och vad andvänder du för säkring på plus matningen ? 10 eller 15amp?

Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
Jo, spolarna har en jordpunkt, det är rätt.

Däremot ser du att de har två kablar in - o/w (orange med vit) och w (vit). Den som är orange är konstant matning med 12v, så de ska kopplas från spolarna och en av dem drar du som trigger till relät och en av dem isolerar du av.
Sen ska matningen från relät kopplas in där o/w var tidigare. Båda spolarna kan matas med ett relä eftersom de båda ska ha konstant 12v. Precis som du skrev själv.

Den jag tänkte på är den som är vit. Det är egentligen primärspolens jord och den är INTE kopplad till hojens jordpunkt, den går istället till ECU'n. Den ska du inte röra.

Jag tror att spolarnas jord vid skruvarna egentligen är jordpunkt för sekundärspolarna, så egentligen ser jag ingen anledning att göra jord-modden på dessa... Kan förklara det lite utförligare senare.

Säkra av med 10A, det räcker gott och väl.

Last edited:

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Jo, spolarna har en jordpunkt, det är rätt.

Däremot ser du att de har två kablar in - o/w (orange med vit) och w (vit). Den som är orange är konstant matning med 12v, så de ska kopplas från spolarna och en av dem drar du som trigger till relät och en av dem isolerar du av.
Sen ska matningen från relät kopplas in där o/w var tidigare. Båda spolarna kan matas med ett relä eftersom de båda ska ha konstant 12v. Precis som du skrev själv.

Den jag tänkte på är den som är vit. Det är egentligen primärspolens jord och den är INTE kopplad till hojens jordpunkt, den går istället till ECU'n. Den ska du inte röra.

Jag tror att spolarnas jord vid skruvarna egentligen är jordpunkt för sekundärspolarna, så egentligen ser jag ingen anledning att göra jord-modden på dessa... Kan förklara det lite utförligare senare.

Säkra av med 10A, det räcker gott och väl.

Okej. då tänkte jag rätt =)
tack. skall göra klart allt imorgon.

Bara en sak. det står i jord moden att man skall skarva in en jord på en svart/vit kabel som skall vara ovanför batteriboxen. är det den som går singel med ett kontakt stycke på.

Vad kan man göra åt den dossan som har huvudsäkringen på 30amp. den har ärjat lite. jag har tagit koriskon lösning på den nu ett antal gånger.

sen skall man göra laddnings moden med innan man mappar hojen eller?
den värkar vara lite jobbigare.

Hape

Powercruiser
Gick med
12 Nov 2005
Hoj
M1800R -08
Ok o ingen vänlig själ som vill tillverka en åt mej? :)
Jag o lödkolv är ingen bra kombination.
Bara o höra av sej i så fall så köper jag en direkt :)

Har monterat en PC3 o VH slipon i helgen men har inte
hunnit provköra än :( den är mappad med nåt som ska
va bra till den konfigurationen.

Mvh Håkan

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
men vad jag förstod så får man inte andvända c-tec till gel batterierna?

Batterier
MULTI XS 3600 kan enkelt ställas in för att ladda öppna, MF, GEL och AGM bly/syrabbatterier. Förklaring till de olika batterityperna hittar du under MULTI XS 3600 kan också ladda batterier av olika storlek, från små 1,2Ah till stora 120Ah.

http://www.ctek.com/SV/Buy-Charger.aspx

Last edited:

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
:fatta! Ser ingen vits med laddningsmodden eller extra jordningar.
De som tyckts sig märka en liten förbättring har haft problem med
laddningskabelkopplingar eller ärgade jordpunkter.har man koll på
att alla anslutningspunkter till kablar och reläer är frächt så behövs inte det här. Det är bara en genväg för att komma förbi det riktiga problemet.
ÅKES åsikt.Om jag ska tro på det där så får nån överbevisa ÅKE.

Jag har en!Du kan ladda med en C-teck laddare utan problem om du ställer den på mc läget 1,2 Ah och kopplar bort laddaren när batteriet är fullt.

Låt inte laddaren vara kopplad till batteriet i veckor det är då underhållsladdningen träder in och knäcker batteriet och gelén torkar ut.

Last edited:

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
att alla anslutningspunkter till kablar och reläer är frächt så behövs inte det här. Det är bara en genväg för att komma förbi det riktiga problemet.

Jag har en!Du kan ladda med en C-teck laddare utan problem om du ställer den på mc läget 1,2 Ah och kopplar bort laddaren när batteriet är fullt.

Låt inte laddaren vara kopplad till batteriet i veckor det är då underhållsladdningen träder in och knäcker batteriet och gelén torkar ut.
Okej. skall sätta den på laddning dagen innan då så det är i bra kondition när jag lämnar in den.

är iallfall klar med + - moden och pair valve moden nu =)

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97

Tja... Suzuki's konstruktion är inte helt bra. Matningen till tändspolarna passerar flera brytare och många meter kabel innan den är framme, och även med de fräschaste kontakter så kommer spänningen att falla på vägen. Det är klart att en hoj som är 10 år har lite mer ärg i kontaktytor och får då ännu sämre spänning.

Man förbättrar helt enkelt konstruktionen och förutsättningarna. :tummenupp

+1 på ctec. Ladda med den går bra, men sätt inte gelbatteri på underhållsladdning över vintern.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag gjorde - modden, vet inet omd en gav nån effekt, men det krävdes inte ett full laddat batteri för att den skulle starta i alla fall.

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Men vad får man ca ut i bhp när man har bytat slipon, kn, moddad luftburk och Powercommander? 120hk på bakhjulet? isåfall kan man ju se om man får ut ännu mer nu att det kanske ger lite effekt.

Man synkar inte trottelhusen lika dant på en tls och en tlr?
för jag trycker det som är på den videon stämmer inte på en tlr.
Där skall man skruva på skruvar som sitter i trottelhusen,
det skall man ju inte på tlr där är skruva utan på :S

har 3 andra frågor, är det svårt att:
Byta soppa filtret i tanken?
Byta kylarvätska och lufta systemet?
Byta tändstift pga kylaren?

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...