TL-tråden - v2 !

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Men vad får man ca ut i bhp när man har bytat slipon, kn, moddad luftburk och Powercommander? 120hk på bakhjulet? isåfall kan man ju se om man får ut ännu mer nu att det kanske ger lite effekt.

Man synkar inte trottelhusen lika dant på en tls och en tlr?
för jag trycker det som är på den videon stämmer inte på en tlr.
Där skall man skruva på skruvar som sitter i trottelhusen,
det skall man ju inte på tlr där är skruva utan på :S

har 3 andra frågor, är det svårt att:
Byta soppa filtret i tanken?
Byta kylarvätska och lufta systemet?
Byta tändstift pga kylaren?
Enda möjligheten är att bänka före och efter, och gärna då samma dag då lufttemperatur, luftfuktighet och lufttryck är samma. Inte helt lätt.

Vet inte vad skillnaden är när man synkar spjällen på TLR... :va

Byta soppafiltret är en liten bitch. Största oron är att det ska börja läcka i packningen sen, vilket är vanligt. Jag har precis öppnat upp själv, men jag tog bort interna filtret och ersatte det med ett externt som jag lättare kan byta ofta.
Byta kylarvätska är inte så farligt jobbigt. Lite tålamod med luftningen bara.
Byta tändstift har jag bara gjort på TLS. Lite meckigt och man har inget skinn kvar på knogarna efteråt, men annars är det inte så jävligt. :)
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Tja... Suzuki's konstruktion är inte helt bra. Matningen till tändspolarna passerar flera brytare och många meter kabel innan den är framme, och även med de fräschaste kontakter så kommer spänningen att falla på vägen. Det är klart att en hoj som är 10 år har lite mer ärg i kontaktytor och får då ännu sämre spänning.

Man förbättrar helt enkelt konstruktionen och förutsättningarna. :tummenupp

Jo det är möjligt,men det är på sin höjd en tiondels volt vi pratar om i spänningsfall.
Med allt vad det heter med kabelanslutningar och en korrekt inställd TPS
och spjällhussynkning så har denna modd en avseärt låg prioritering.

Moddning för moddningens skull.:näsblod
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Enda möjligheten är att bänka före och efter, och gärna då samma dag då lufttemperatur, luftfuktighet och lufttryck är samma. Inte helt lätt.

Vet inte vad skillnaden är när man synkar spjällen på TLR... :va

Byta soppafiltret är en liten bitch. Största oron är att det ska börja läcka i packningen sen, vilket är vanligt. Jag har precis öppnat upp själv, men jag tog bort interna filtret och ersatte det med ett externt som jag lättare kan byta ofta.
Byta kylarvätska är inte så farligt jobbigt. Lite tålamod med luftningen bara.
Byta tändstift har jag bara gjort på TLS. Lite meckigt och man har inget skinn kvar på knogarna efteråt, men annars är det inte så jävligt. :)

Okej. för jag har synkat hojen nu, men den går fortfarande inte rent. vet inte om det kanske är stiften. satt någon denso historia på nu.
kanske bäst att byta innan mappning?
kan ju vara att den inte går rent för att det bara ligger en internet map på just nu?

För den är äcklig att köra. det har hänt mig några gånger innan men idag på väg till jobb hände det någora gånger i höghastighet, det känns som kedjan slackar och sen bara slår till.
Men kedjan är ny och är spänd som den skall. "kanske lite för mycket" är ju inte allt för lätt att den den bra,
sen hackar den när man ligger i 3,4 i 50-60km/h så det går inte att hålla jämn gas.
lika så när man tar "chocken" och läger den på 3000, så går den mellan 2500 - 3500.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Okej. för jag har synkat hojen nu, men den går fortfarande inte rent. vet inte om det kanske är stiften. satt någon denso historia på nu.
kanske bäst att byta innan mappning?
kan ju vara att den inte går rent för att det bara ligger en internet map på just nu?

För den är äcklig att köra. det har hänt mig några gånger innan men idag på väg till jobb hände det någora gånger i höghastighet, det känns som kedjan slackar och sen bara slår till.
Men kedjan är ny och är spänd som den skall. "kanske lite för mycket" är ju inte allt för lätt att den den bra,
sen hackar den när man ligger i 3,4 i 50-60km/h så det går inte att hålla jämn gas.
lika så när man tar "chocken" och läger den på 3000, så går den mellan 2500 - 3500.
Ta o lämna in den på en service o be dom kika på insprutet, efter vad jag har läst om dina kunskaper ang skruvning så tycker inte jag att du ska ta för givet att det där blev rätt.
Inget illa menat, men det finns enklare saker o justera om man är novis.
 

Hape

Powercruiser
Gick med
12 Nov 2005
Ort
Skänninge
Hoj
M1800R -08
finns ju GI Pro med TRE-funktion hos http://www.bikersneed.se/

man kan kolla modell direkt och 97:n har ett eget nummer så kolla med dom :)

eller
http://www.ivansperformanceproducts.com/tre.htm där finns till 97:n

Octo :arsele

Såg att man även kan montera en G-Pack som fungerar på samma sätt som
en TRE kabel. Vad är det som skiljer 97:an mot dom andra eftersom det bara
funkar med en speciell sorts kabel?
Provade cykeln igår med PC3 + KN o VH slipon, den vart bra mycket
rappare än innan :)

Mvh Håkan
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Ta o lämna in den på en service o be dom kika på insprutet, efter vad jag har läst om dina kunskaper ang skruvning så tycker inte jag att du ska ta för givet att det där blev rätt.
Inget illa menat, men det finns enklare saker o justera om man är novis.

Ricken för jevelen :D det är ju rena *ÅKE* inlägget ju.
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Såg att man även kan montera en G-Pack som fungerar på samma sätt som
en TRE kabel. Vad är det som skiljer 97:an mot dom andra eftersom det bara
funkar med en speciell sorts kabel?
Provade cykeln igår med PC3 + KN o VH slipon, den vart bra mycket
rappare än innan :)

Mvh Håkan

har för mig att den har en separat jordkabel eftersom "stammen" du kopplar på bara har 2 kablar
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
AAarrrgghhh faaan va trött man bliiir!!!

Hade in moppen på ventilkoll/justering och spjällhussynk då det är dags för 2400 mila... allt annat kan jag göra själv.

Det kostar 3000 spänn (!!) att hämta ut den, trots att de inte behövde göra ett skit. Ventilerna var inom spec och husen hur fint synkade som helst. Det tog bara en jävla tid att riva menar de... okej då tänker man, pröjsar och ger sig iväg hemåt. Ut på motorvägen... svänger av vid min avfart och stannar vid första rödljuset... känner att det luktar bränt, några sekunder senare ser jag att det väller ut rök under tanken. Hojen går bra och inga lampor är tända, tänker att det kanske är något oljespill efter att de skruvat isär bara och puttrar hem den sista kilometern. När jag kommer in på min gård så väller röken upp igen. Stänger av och kollar.... heeeela högersidan är nerkladdad med olja!! Har inga verktyg hemma att riva isär och titta heller, så nu får de ordna med hämtning tillbaka imorgon och kolla vad som har hänt. Och jag får ju lita på deras ord helt enkelt vad de säger att det beror på. Vad fan kan de ha klantat sig med egentligen?? Nån packning eller vad tror ni? Det är ju fan helt otroligt, jag lämnar aldrig in cykeln för service om jag inte måste, litar mkt mer på mitt eget jobb. När man för en gångs skull lämnar in den så klantar de sig. Det kan ju för fn inte vara en tillfällighet att hojen börjar spy olja 20 min efter man hämtar den från service??
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Låter som verkstan gjort fel vid återmontering av hojen din Bone:va

Var det inte någon rackare här som bytte ut sina kopplingsfjädrar mot hayabusa fjädrar?? De är väl hårdare än TLR originalen?

Har försökt få tag på Barnetts fjädrar men de verkar vara omöjliga att få fram innan sommaren är slut.

Kanske bäst att byta hela kopplingen? Fan vet...
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
AAarrrgghhh faaan va trött man bliiir!!!

Hade in moppen på ventilkoll/justering och spjällhussynk då det är dags för 2400 mila... allt annat kan jag göra själv.

Det kostar 3000 spänn (!!) att hämta ut den, trots att de inte behövde göra ett skit. Ventilerna var inom spec och husen hur fint synkade som helst. Det tog bara en jävla tid att riva menar de... okej då tänker man, pröjsar och ger sig iväg hemåt. Ut på motorvägen... svänger av vid min avfart och stannar vid första rödljuset... känner att det luktar bränt, några sekunder senare ser jag att det väller ut rök under tanken. Hojen går bra och inga lampor är tända, tänker att det kanske är något oljespill efter att de skruvat isär bara och puttrar hem den sista kilometern. När jag kommer in på min gård så väller röken upp igen. Stänger av och kollar.... heeeela högersidan är nerkladdad med olja!! Har inga verktyg hemma att riva isär och titta heller, så nu får de ordna med hämtning tillbaka imorgon och kolla vad som har hänt. Och jag får ju lita på deras ord helt enkelt vad de säger att det beror på. Vad fan kan de ha klantat sig med egentligen?? Nån packning eller vad tror ni? Det är ju fan helt otroligt, jag lämnar aldrig in cykeln för service om jag inte måste, litar mkt mer på mitt eget jobb. När man för en gångs skull lämnar in den så klantar de sig. Det kan ju för fn inte vara en tillfällighet att hojen börjar spy olja 20 min efter man hämtar den från service??

Såå j-a typiskt. Jag tänker samma som du, man gör det bättre själv. Tänk dig hur de som arbetar i verkstaden tänker. Det kanske är någon som behöver läsa innantill för att kunna kåpa av. Hur bra känns det.
Jag ringde AVA en gång och frågade vilken olja de hade i motorerna. Han svarade att han inte hade en aning. Samma svar fick jag på kylarvätskan. Då känner man verkligen för jobbet och vill kundens bästa.

Sedan kan alla ha en dålig dag.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Låter som verkstan gjort fel vid återmontering av hojen din Bone:va

Var det inte någon rackare här som bytte ut sina kopplingsfjädrar mot hayabusa fjädrar?? De är väl hårdare än TLR originalen?

Har försökt få tag på Barnetts fjädrar men de verkar vara omöjliga att få fram innan somaren är slut.

Kanske bäst att byta hela kopplingen? Fan vet...

Busa ska funka bra har jag hört också, tror t o m de är en aning längre än TL så det blir lite extra tryck. Annars kan man ju lägga dit en bricka...

Ja det är ju så jävla irriterande, hur fan de som inte gör annat än skruvar mc kan klanta sig så förb"#%&% :mad::huvet

Hoppas du inte har brådis med PC2'an :gnissla Ledsen att det dröjer lite...
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Helt ok, hinner inte brassa så mkt nu ändå.

Hoppas ni (du) hittar felet omg på hojen din. Återkom när du vet vad det beror på.

Tack för svaret ang hayafjädrarna. kommer nog försöka få tag på ett gäng av dem och prova mig fram.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Boner: Har dom tagit bort kopplingskåpan?
Där skulle det kunna läka, annars vette fan varför den spyr ut sig olja?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top