TL-tråden - v2 !

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Tlr1000 1998 sittställning?

Är på g att köpa en TLR1000 1998. Jag har kört CBR 900 1996 FIGHTER i ett år nu och vill ha med något mer touringaktigt med kåpor.

Har alltid gillat TLR men aldrig kört.

Går det att toura med den utan att få spasmer tex?
Många tycker ju tex. R1 har lite tuff sittställning jämfört med andra hojar.
Hur är TLR jämfört med tex min blade 1996:a?

Jag är riktigt lång hela 176 cm.

Hur är sittställningen jämfört med andra sporthojar, benvinkel o styre?

Tacksam för svar:Bugar
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Är på g att köpa en TLR1000 1998. Jag har kört CBR 900 1996 FIGHTER i ett år nu och vill ha med något mer touringaktigt med kåpor.

Har alltid gillat TLR men aldrig kört.

Går det att toura med den utan att få spasmer tex?
Många tycker ju tex. R1 har lite tuff sittställning jämfört med andra hojar.
Hur är TLR jämfört med tex min blade 1996:a?

Jag är riktigt lång hela 176 cm.

Hur är sittställningen jämfört med andra sporthojar, benvinkel o styre?

Tacksam för svar:Bugar

Har kört blade 929 bara, inte 919. Men om blejdarna är någorlunda lika så är TLR lite aggressivare i sittställningen, med längre avstånd mellan sadel och styre. Den är också högre. Sadeln är skön men lite för bred i mitt tycke (ska modda en originalsadel själv). Jag är 181cm själv och skulle gärna ha något kortare avstånd till styret. Men det sagt så trivs jag annars utmärkt i sadeln på TLR'en och har inga problem att köra 50 mil på en dag i lagom touringtempo (150 och uppåt). Sittställningen passar bättre ju mer det svänger...
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Har kört blade 929 bara, inte 919. Men om blejdarna är någorlunda lika så är TLR lite aggressivare i sittställningen, med längre avstånd mellan sadel och styre. Den är också högre. Sadeln är skön men lite för bred i mitt tycke (ska modda en originalsadel själv). Jag är 181cm själv och skulle gärna ha något kortare avstånd till styret. Men det sagt så trivs jag annars utmärkt i sadeln på TLR'en och har inga problem att köra 50 mil på en dag i lagom touringtempo (150 och uppåt). Sittställningen passar bättre ju mer det svänger...

Ok, så lite längre till styret låter ok det.

Hur är det då med benvinkeln, känns det som pinnarna sitter på bakhjulsnavet och högt uppdragna eller är det bara att ta tag i styret och lägga upp fötterna naturligt på fotpinnarna?

Jag har iofs kört fighter i 1,5 år och då förstärks ju känslan av att fotpinnarna sitter långt bak. Med clipon-styre så fälls ju allt framåt och man "ligger" mer naturligt med hela kroppen liksom.

Jag frågar så ingående eftersom jag inte har någon TLR att testa. Ibland när jag åkt lite längre på min blade (10 mil+) så måste jag slänga upp benen på mina krashpuckar för att få lite avlastning och riktigt customtouring( faan det kanske är en blysläde jag vill ha:))

Men som jag förstår det så har både r1:an och gixxern 1000 en klart mer aggro körställning, stämmer det tycker du?

Tack för svar:tummenupp
 

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Är på g att köpa en TLR1000 1998. Jag har kört CBR 900 1996 FIGHTER i ett år nu och vill ha med något mer touringaktigt med kåpor.

Har alltid gillat TLR men aldrig kört.

Går det att toura med den utan att få spasmer tex?
Många tycker ju tex. R1 har lite tuff sittställning jämfört med andra hojar.
Hur är TLR jämfört med tex min blade 1996:a?

Jag är riktigt lång hela 176 cm.

Hur är sittställningen jämfört med andra sporthojar, benvinkel o styre?

Tacksam för svar:Bugar
Allvarligt, tycker du att en TLR är en touringcyckel :va, står ju förbövelen Superbike på min :D.
Men som i tidigare inlägg stämmer det nog att man sitter lite bekvämare med både armar och ben om du gemför med dom modernaste supersport hojarna :banana.

/ A.B
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Är du intresserad av toura på en TL så titta på en TL1000S,det är touring av första klass. Ha ! :yopart

Liten putte: var är bitch-slap tls smailisen,låter klatch.
 
Last edited:

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Är du intresserad av toura på en TL så titta på en TL1000S,det är touring av första klass. Ha ! :yopart

Liten putte: var är bitch-slap tls smailisen,låter klatch.

Kan bara instämma i ditt inlägg, om någon av mina kamrater skulle påstå att jag åker på en tourer, säljer jag direkt :D, slutar ju på R å allt :D.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Hur är det då med benvinkeln, känns det som pinnarna sitter på bakhjulsnavet och högt uppdragna eller är det bara att ta tag i styret och lägga upp fötterna naturligt på fotpinnarna?

Det var längesen jag hade dem men tyckte själv originalen sitter för lågt och framåt, har justerbara rearsets numera...

Men som jag förstår det så har både r1:an och gixxern 1000 en klart mer aggro körställning, stämmer det tycker du?

R1 har jag aldrig provat, Gixxer1000 K3 har jag testat och tyckte inte den var mer aggro vad jag kan minnas, den var rätt bekväm den med.
 

-chris-

-chris-
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
TL 1000S
svetshjälp

Är det nån ev er pojkar i skånetrakten, gärna nära Lund som har tillgång till TIG? Jag gjorde en låghastighets highsida idag och bröt föstena till fotpinnen på höger sida så måste få tag i en vänlig själ som kan svetsa fast dessa åt min lilla hoj igen.

Så less just nu.... :gnissla
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Okej. Svårt att montera? någon som har bild på hur det ser ut monterat?

plättlätt... det är bara två distanser som ska in mellan ramen och bakramen.
bilden är självförklarande.

http://postwhore.biz/albums/userpics/10123/DSC03597.JPG

MEN, jag tycker de passar illa med originalsystem på, eftersom det inte går att höja piporna till den nya höjden, det sabbar linjerna och man måste fixa någon form av distans för pipornas upphängning också.

Hojen på bilden har helsystem, vilket är mycket enklare att vinkla upp så att man kan fästa dem nära bakdelen (originalfästena). Då passar det bättre om man nu gillar looken som tailrisers ger.... ;)
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Är det nån ev er pojkar i skånetrakten, gärna nära Lund som har tillgång till TIG? Jag gjorde en låghastighets highsida idag och bröt föstena till fotpinnen på höger sida så måste få tag i en vänlig själ som kan svetsa fast dessa åt min lilla hoj igen.

Så less just nu.... :gnissla
Tråkigt, se till o ta ur ordentligt o ram o bitarna så att ni inte lägger fog där fotpinnsplattan ska vara. Annars får den inte plats. Det finns inte mycket utrymme där.
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
plättlätt... det är bara två distanser som ska in mellan ramen och bakramen.
bilden är självförklarande.

http://postwhore.biz/albums/userpics/10123/DSC03597.JPG

MEN, jag tycker de passar illa med originalsystem på, eftersom det inte går att höja piporna till den nya höjden, det sabbar linjerna och man måste fixa någon form av distans för pipornas upphängning också.

Hojen på bilden har helsystem, vilket är mycket enklare att vinkla upp så att man kan fästa dem nära bakdelen (originalfästena). Då passar det bättre om man nu gillar looken som tailrisers ger.... ;)

Blev riktigt snyggt på den bilden. jag ville ha dom så jag får upp röven för annars ser man undertailen väldigt dåligt. Tänkte mest på min säkerhet =)
 

-chris-

-chris-
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
TL 1000S
Tråkigt, se till o ta ur ordentligt o ram o bitarna så att ni inte lägger fog där fotpinnsplattan ska vara. Annars får den inte plats. Det finns inte mycket utrymme där.

Ska ha det i åtanke, tackar. Jag har fått tag i en lokal förmåga som ska kunna fixa det på lördag. Får se vad han vill ha för jobbet sen bara.

Men ser man det positivt så finns det ju en anledning att lacka om hojen nu framöver...
 

Holke

Sporthojsnörd
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000 -04
Sålde min TLR till Mr Z idag! Hoppas han blir nöjd och hinner köra mer än jag gjorde. Småbarn och motorcyklar är en ekvation som är svår att få ihop.
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
plättlätt... det är bara två distanser som ska in mellan ramen och bakramen.
bilden är självförklarande.

http://postwhore.biz/albums/userpics/10123/DSC03597.JPG

MEN, jag tycker de passar illa med originalsystem på, eftersom det inte går att höja piporna till den nya höjden, det sabbar linjerna och man måste fixa någon form av distans för pipornas upphängning också.

Hojen på bilden har helsystem, vilket är mycket enklare att vinkla upp så att man kan fästa dem nära bakdelen (originalfästena). Då passar det bättre om man nu gillar looken som tailrisers ger.... ;)

fick mina tailraisers idag. men det är olika storlekar på dom. vilken skall sitta var?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top