Imho, ska man byta fjädrar fram kan man lika gärna göra jobbet ordentligt och byta alla de där grejerna Robban (Robster) gjorde, men nu fick jag ju hjärnsläpp och glömt vad det heter... "Gold-something-something"...
(Man kanske inte ska ha ett 4 månaders MC uppehåll så här??
)
Men är man av normalvikt och mest bara kör gata så funkar det med att bara ställa in framgaffeln bra (alltså, det där lät fel, man MÅSTE byta ut rotationsdämparen...).
Jag kör själv med orginal framgaffel (JO!!! jag har faktiskt en orginalgrej kvar att byta...), med Jamies gat-inställningar som grund, och lite justerat som jag tycker passar mig lite bättre (de är lite hårdare än Jamies gata, men inte som ban-inställningen).
Hmm, dock så är så mkt bytat på min att jag kanske inte ska utala mig om inställnignar på andras hojar...
Men, som sagt, allt kan göras bättre! TLR är ju inte precis årsfärsk, men då den kom var gaffeln en av de bättre på marknaden. Har man kosing kan man alltid köpa ett par nya gafflar. Men, jag har för mig Robban sa att hans blev bättre med de nya innanmätet än en orginal Gixxer 2005a framgaffel. (Jag ha för mig den andra hojen i garaget var en 2005a, men jag är lite osäker på exakt vilken årsmodell det var, en nyare gixxer iallafall)
Den största vinsten med de nya jämfört med en (seriöst)upphottat gammelgaffel är ju vikten, de nya är bra mkt lättare. Och, så får man radialbromsar, fint bling om inte annat.
Och ang styrdämparen, så säger jag som jag alltid gör i den frågan. Släng skiten och kör utan. I alla fall om du i övrigt inte mixtrat med styrgeometrin, som att sänkt kronan, höjt den bak, ändrat svinginfästningen mm, då finns det ett behov av en styrdämpare på TLR, men orginalt.
Släng skiten, eller använd den som bokpress. Det är vad den duger till. Imho. (jo, jag har provat med tunnare olja och den blev något mindre värdelös då).
Jag kör utan, om någon nu inte visste det...