TL-tråden - v2 !

Jontax

Ska det vara så?
Gick med
25 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
Thundercat -98 & RSV Mille -00
God fortsättning allt glatt TL-folk!
Funderar på att slå till på en tl till sommaren, tänkte först fråga er om det kan vara något för mig.
Jag kör till jobbet centralt genom stan varje dag på min nuvarande thundercat, tung som en bojsten att styra enligt vissa. Är det någon av er som bytt från något liknande till en tl och kan ge mig lite feedback? :)
Har lusläst överallt om tl:en och tror den skulle kunna passa mig. Det enda är stadskörningen jag tvekar över.
Lyckades inte få till någon provkörning i sommras så jag chansar så här.

Tack för hjälpen! :tummenupp
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
God fortsättning allt glatt TL-folk!
Funderar på att slå till på en tl till sommaren, tänkte först fråga er om det kan vara något för mig.
Jag kör till jobbet centralt genom stan varje dag på min nuvarande thundercat, tung som en bojsten att styra enligt vissa. Är det någon av er som bytt från något liknande till en tl och kan ge mig lite feedback? :)
Har lusläst överallt om tl:en och tror den skulle kunna passa mig. Det enda är stadskörningen jag tvekar över.
Lyckades inte få till någon provkörning i sommras så jag chansar så här.

Tack för hjälpen! :tummenupp

Det beror på vilken av tl-maskinerna du är inne på .
TL1000S eller TL1000R . R-en är mera trimmad redan från fabrik med ca 10 hk mer på bakhjulet men är 9,89 kg tyngre .Den gillar inte långrandiga bilköer och köra sakta med.
Det går ju att modda fläktarna,men den vill gärna gå varmt i stan.
R-en kan kännas klumpig mycket p.g.a styrdämparen,som är relativt trögt
inställd rdan från fabrik.Justering saknas men enkla åtgärder finns.

Den slöare TL1000S har jag inte hört ha samma problem.
Den har inte lika hög värmeutveckling med lägre komp och mildare trim på
motorn det är en del av förklaringen. En annan betydande förklaring är oxå att den "sporttouren" inte är inbyggd med racekåpor likt R-en. :D
:yoparty
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Det beror på vilken av tl-maskinerna du är inne på .
TL1000S eller TL1000R . R-en är mera trimmad redan från fabrik med ca 10 hk mer på bakhjulet men är 9,89 kg tyngre .Den gillar inte långrandiga bilköer och köra sakta med.
Det går ju att modda fläktarna,men den vill gärna gå varmt i stan.
R-en kan kännas klumpig mycket p.g.a styrdämparen,som är relativt trögt
inställd rdan från fabrik.Justering saknas men enkla åtgärder finns.

Den slöare TL1000S har jag inte hört ha samma problem.
Den har inte lika hög värmeutveckling med lägre komp och mildare trim på
motorn det är en del av förklaringen. En annan betydande förklaring är oxå att den "sporttouren" inte är inbyggd med racekåpor likt R-en. :D
:yoparty
bjäbb bjäbb bjäbb :hihi

Enkelt uttryckt, vill du åka bakhjul, köp en S (funkar givetvis med R oxå men det är mer vrid i S)
Vill du ha en stabilare kurvmaskin, köp en R (även här så funkar S oxå men R har en bättre ram för ändamålet)
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
bjäbb bjäbb bjäbb :hihi

Enkelt uttryckt, vill du åka bakhjul, köp en S (funkar givetvis med R oxå men det är mer vrid i S)
Vill du ha en stabilare kurvmaskin, köp en R (även här så funkar S oxå men R har en bättre ram för ändamålet)

Ähhh vad fan har du fått ifrån att S-en har högre vrid :va Det har den ju inte.
Är det bara för att S-en har ett högt chopperstyre så man sitter käpprakt i ryggen och därmed hjular lättare ?

En TL ska man inte wuuiiiila motorn sprängs ju.
 
Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
R:n e fet trögstyrd och klumpig plus att den ser ut att ha fått stryck av en hel låda med FUL
S:n är överlägsen på allt lättare snabbare snyggare

slicka stången :yoparty

ÅKE borde bannas :gnissla
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
R:n e fet trögstyrd och klumpig plus att den ser ut att ha fått stryck av en hel låda med FUL
S:n är överlägsen på allt lättare snabbare snyggare

slicka stången :yoparty

ÅKE borde bannas :gnissla

Hörru du din chopperåkare,vad jevulen fick du luft ifrån ?
Bannas hmmpf.

Halva din S har ju R-delar,så det måste betyda att du tycker din S är halvful då rå :D

:D

:yoparty

Den svarta TLR-en är snabbast. så är det ba.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
:fakta

:7peta

:banana
 

Bifogat

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    60.4 KB · Visningar: 92

Doohan4ever

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Ort
söder om söderomsöder
Hoj
Hojlös
La till priserna och modell.

Jag har en PC II till salu, finns intresse? Har även 2 fina ljuddämpare (orginal). Har även 2 kompletta kit med gaffelbenstätningar (packboxar & avstrykare) samt gaffelolja. Inköpta på ava MC och alla förpackningar är obrutna.

Allt detta till en TLR -98, om det passar även en TLS får ni fråga någon annan om, för det vet inte jag.



:hördu KÅMM Å TJÖP :hördu

PC: 1300kr
Dämpare: 1000kr
Olja + packningar: 600kr
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Djungeljoddlarn har manupilerat bilderna HA.

Ja S-en har ju en tiondels nm mer men vid 500 rpm högre hahaha i den tidningen ja.
Det betyder att R-en har mer punch vid lägre varv.

Tack Ricken nu är det bekräftat,tack Ricken.Oh hela TLzone som går på rosa moln och tror att TLs-en har mer vrid hahahahahaha.:D

Det skulle vara mer intressant o se hur mycket det skiljer vid samma varvtal till R-ens fördel.
:yoparty
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.

Den som kallade den rutan för "fakta" borde bannas. Den enda som har dynokurva vad jag vet på R mot S i samma bänk, samma dag... är jag ;)
Och jag har postat den i original TL-tråden nån gång har jag för mig.
Just det exemplaret av R läxade just det exemplaret av S i både vrid och rwhp och inte minst spin-up tid till rödmarkeringen med ca 1,5 sek. En uppskattning är att just det exemplaret av R var ca 5 kg lättare än S'en också ;)

Så till den riktiga frågan det gällde, för stadskörning skulle jag ta en S, även om jag inte tycker det är direkt obekvämt på en R heller.... Men allra helst en naken hoj för det ändamålet, varför inte en Cagiva Raptor? TL-spis och allt! :yoparty
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Hoj.

Börjar snart bli dags att få ordning på hojen igen till kommande säsong. Med anledning av det undrar jag ödmjukast om det möjligtvis är någon här som har en vänster framkåpa, gärna i svart till en TLS till övers? Det råkade bli lite kras på min förra säsongen...

Tack på förhand! :tummenupp
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Hoj.

Börjar snart bli dags att få ordning på hojen igen till kommande säsong. Med anledning av det undrar jag ödmjukast om det möjligtvis är någon här som har en vänster framkåpa, gärna i svart till en TLS till övers? Det råkade bli lite kras på min förra säsongen...

Tack på förhand! :tummenupp

Tror jag har en röd. Kan kolla om det är intressant.
 

Psyanid

Invalido
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Härryda
Hoj
Fajtad TLS av svart modell
Nu så ha jag kommit fram till att jag vill göra nått åt baken på min TLS, nu när den endå ligger nerplockad....
Nån som har eller vet vart man kan få tag på en undertray med dubbla runda lampor istället för dom som jag hittat där man använder original baklampan!?!
Helst rätt omgående då jag skickar iväg all plast på lack snart :D
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top