TL-tråden - v2 !

lillen_le

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Hässleholm
Hoj
KTM 690 ENDURO-08 /Suzuki SV 1000S
Trevligt att den är "styv". De flesta verkar nog ha problem med det motsatta. :D

Skämt åsido, du kan byta till TLR'ens kopplingssystem rakt av. Det enda du måste fixa är en ny tryckstång för kopplingen. Den vänstra, som sticker ut vid framdrevet måste bytas. Nu finns det ingen som passar rakt av dock. Jag vet inte längderna på dem, men det finns tre tryckstänger:
* 5-fjädrad koppling med vajerkoppling (TLS 97-98)
* 6-fjädrad koppling med vajerkoppling (TLS 9:cool:
* 6-fjädrad koppling med hydraulisk koppling (TLR)

Då ingen finns för kombon 5-fjädrad koppling och hydraulisk manövrering så får du försöka ta reda på hur lång tryckstången måste vara för just detta case.






Men... Jag vet inte varför du skulle vilja byta. Jag har hört bra många fler som har bytt till vajerkoppling på sin TLR för bättre känsla, än tvärt om. Börja istället med att se till att vajern är hel och välsmord, och att vridarmen också är hel och välsmord. Just vridarmen slits och kan börja gå lite tungt, den är trots allt tretton år gammal nu...






Kanon! tack för all info. ska förmedla den vidare.:yoparty
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Kanon! tack för all info. ska förmedla den vidare.:yoparty
Har fått lite mer info btw - följande längder är det på tryckstängerna:
5 spring wired clutch (TLS 97-98) - 96 mm
6 spring wired clutch (TLS 9:cool: - 100 mm
6 spring hydraulic clutch (TLR) - 108.5 mm

Så om ni trots allt ska sätta hydraulkoppling på en TLS med femfjädrad koppling så ska tryckstången vara 104,5mm. Köp en TLR-stång och kapa den 4 mm.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Nån som har testat biltemas bromsluftare? Bra eller anus?

Den här...
19-148_l.jpg

Jag är säkert j-gt sent ute nu men JA, jag har provad grejerna och de fungerar ok. Det finns säkert bättre men det duger om du ska lufta någon gång bland. Kör du på bana ofta så kanske jag skulle valt ett annat kit.
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
ååååååååååkeeeeee!!!!!

Har du varit och provkört nån Bulle än? Ska åka in på fredag och provköra en XB12S och en XB9s om dom fått in nian till dess. Så jäkla sugen på byte...

På onsdag har dom KTM roadshow i byhålan brevid så då tänkte jag testa RC8 och Superduken...
 

Mickett

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Luleå
Hoj
98 Suzuki TL1000S
Tjenare allihopa köpte förra sommaren en tls -98 funkar skitfint och går bra tickar lite högt men ska tydligen vara så hehe sitter originalburkarna på med lilla röret urtaget. har varit mappad och bänkad på mcxpress av förra ägaren.

nu till problemet eller irritationsmomentet kanske man skulle kalla det: alldeles vid 3000 varv får den för sig att rycka lite både vid långsamt gaspådrag och jämn gas, har irriterat mig på det som satan nu när jag bor nästan inne i stan och måste hålla på och ligga i 50 klart oftare än jag gjorde förr.

kan det vara så att det har varit andra burkar på den förr och att den nu får för sig att det är nåt som inte stämmer? den går bra under och över 3000varv och drar fint som attan och inga andra problem alls.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Grabbar, måste fråga er....
Letar ju efter en Bandit 12'a som andra hoj och snubblade över den här
http://www.blocket.se/angelholm/Suzuki_GSF_1200_27390037.htm?ca=11&w=3

Säljaren säger att han importerar från Litauen och att den har gått 600 mil (?!?!?) och att han lämnar garanti på att "allt fungerar" som han uttrycker det... Vad tror ni om det här? Nån som känner till den här säljaren sen tidigare? Han verkar ju kränga en del cyklar...

Putte eller någon annan i Skåne, skulle någon vilja bemöda sig att åka och kolla på den för min räkning?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Grabbar, måste fråga er....
Letar ju efter en Bandit 12'a som andra hoj och snubblade över den här
http://www.blocket.se/angelholm/Suzuki_GSF_1200_27390037.htm?ca=11&w=3

Säljaren säger att han importerar från Litauen och att den har gått 600 mil (?!?!?) och att han lämnar garanti på att "allt fungerar" som han uttrycker det... Vad tror ni om det här? Nån som känner till den här säljaren sen tidigare? Han verkar ju kränga en del cyklar...

Putte eller någon annan i Skåne, skulle någon vilja bemöda sig att åka och kolla på den för min räkning?
Garanti på att allt fungerar eller 1månads garanti?
Skillnad...
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Nästa fråga är ju , Varför?

Varför vad? :confused:

fick ett svar på det där med garantin...

"har du långt till ängelholm ?? kom o kolla på den annars ja du kan få det skriftligt om du vill, 3månader som med allt beg. när man säljer motordriva fordon!"
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Varför vad? :confused:

fick ett svar på det där med garantin...

"har du långt till ängelholm ?? kom o kolla på den annars ja du kan få det skriftligt om du vill, 3månader som med allt beg. när man säljer motordriva fordon!"
Varför en hoj till?

Njaee, låter som att han drar till med nåt som att man alltid har 3mån garanti när man handlar, men jag vet inte hur det är.

Säljer han som privatperson eller företag?
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Varför en hoj till?

Njaee, låter som att han drar till med nåt som att man alltid har 3mån garanti när man handlar, men jag vet inte hur det är.

Säljer han som privatperson eller företag?

Hehe, bra frågor... jag relayar dem vidare till säljaren ;)

Varför en hoj till? Jag hojpendlar till jobbet och vill inte lägga 500 mil per sommar på TL'n på en massa skitmil i stadstrafik eller touringmil när man ska iväg på nåt... TL'n e min rena nöjesmaskin liksom, sen har jag planer på att bygga permanent ensits på TL'n och man behöver ju nåt att skjutsa brewdarna på åxå ;)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hehe, bra frågor... jag relayar dem vidare till säljaren ;)

Varför en hoj till? Jag hojpendlar till jobbet och vill inte lägga 500 mil per sommar på TL'n på en massa skitmil i stadstrafik eller touringmil när man ska iväg på nåt... TL'n e min rena nöjesmaskin liksom, sen har jag planer på att bygga permanent ensits på TL'n och man behöver ju nåt att skjutsa brewdarna på åxå ;)
Nu vet inte jag vad du har för pendlingsvägar, men var det jag som skulle ha en pendlar/stadshoj så blev det en motard...

P.S du vet vilken tråd du är i?
Du får skriva killar. ;)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Nu vet inte jag vad du har för pendlingsvägar, men var det jag som skulle ha en pendlar/stadshoj så blev det en motard...

P.S du vet vilken tråd du är i?
Du får skriva killar. ;)

Som sagt.... inte bara pendla, ska även palla touring och åka två på.... vilket = VRIIIID ;)

Sen tycker jag retro-hojar e jävligt balla =)
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Tjenare allihopa köpte förra sommaren en tls -98 funkar skitfint och går bra tickar lite högt men ska tydligen vara så hehe sitter originalburkarna på med lilla röret urtaget. har varit mappad och bänkad på mcxpress av förra ägaren.

nu till problemet eller irritationsmomentet kanske man skulle kalla det: alldeles vid 3000 varv får den för sig att rycka lite både vid långsamt gaspådrag och jämn gas, har irriterat mig på det som satan nu när jag bor nästan inne i stan och måste hålla på och ligga i 50 klart oftare än jag gjorde förr.

kan det vara så att det har varit andra burkar på den förr och att den nu får för sig att det är nåt som inte stämmer? den går bra under och över 3000varv och drar fint som attan och inga andra problem alls.

Är inte säker men du kanske behöver justera tps. Kolla länkarna i första inlägget.
 

Mickett

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Luleå
Hoj
98 Suzuki TL1000S
Är inte säker men du kanske behöver justera tps. Kolla länkarna i första inlägget.

jo jag kollade det och synkade den i höstas den var lite off på synkningen, gick bra jämnare och mjukare efteråt, men det kvartstod fortfarande det där ryckandet vid 3000 varv.
därför misstänker jag att det kan ha att göra med nån mappning eftersom att den går så jäkla sött annars, och om det kan ha blivit såhär om det eventuellt suttit andra burkar på den när dom mappade den från början?

edit:

hittade det här på micapeak.com

What are "the Stumbles"?

The so-called "stumbles" are a problem of the 1997 TL1000S series, particularly the low serial-numbered units. The problem is in the ECU, or ECM — the Engine Control computer which, among other things, controls the electronic fuel injection (EFI). The problems occur mainly at low RPMs (around 3,200) and make the bike surge or stumble as though it were running out of fuel. The problem did not affect all bikes equally — some were horrible, and some weren't bad. And of course some owners were more tolerant of the problem than others.

At first, Suzuki (and some, but not all, Suzuki dealers) seemed to deny there was a problem, then reversed themselves and started offering 'upgraded' ECUs to those who complained. There were apparently at least 3 revisions of the ECU, all of which unfortunately had exactly the same markings on them so they couldn't be distinguished visually.

It is believed that the ECU uses a potted EPROM which is not reprogrammable without removing the EPROM itself. Thus it is not known what, exactly, was done by Suzuki to the 'modified' ECUs. Speculation is that there is an undocumented serial port connection which may allow modification of some internal parameters which could affect the operation of the ECU.

In any case, many of us with low serial numbered TL1000S' (mine is 00136) had their ECUs replaced under warranty and felt marked improvement in the low speed running of their bikes. Some had the ECU replaced twice.

The ECU replacement, coupled with the 22-page Tuning Supplement procedures seems to have reduced the problem to a mild annoyance. With the original ECU in place, many TL owners reported their bikes stalling in traffic or when making parking lot turns — situations which on occasion resulted in accidents or tip-overs.

In September of 1997, Suzuki sent letters to all registered TL owners in the USA offering their appology and a 'new replacement ECU' which they say will make the bike just about perfect ECU-wise and be much less sensitive to drifting out of tune than were the original few revisions of the ECU.

beskriver väldigt bra hur det känns men ska tydligen vara åtgärdat till 98?
 
Last edited:

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
jo jag kollade det och synkade den i höstas den var lite off på synkningen, gick bra jämnare och mjukare efteråt, men det kvartstod fortfarande det där ryckandet vid 3000 varv.
därför misstänker jag att det kan ha att göra med nån mappning eftersom att den går så jäkla sött annars, och om det kan ha blivit såhär om det eventuellt suttit andra burkar på den när dom mappade den från början?

edit:

hittade det här på micapeak.com

What are "the Stumbles"?

The so-called "stumbles" are a problem of the 1997 TL1000S series, particularly the low serial-numbered units. The problem is in the ECU, or ECM — the Engine Control computer which, among other things, controls the electronic fuel injection (EFI). The problems occur mainly at low RPMs (around 3,200) and make the bike surge or stumble as though it were running out of fuel. The problem did not affect all bikes equally — some were horrible, and some weren't bad. And of course some owners were more tolerant of the problem than others.

At first, Suzuki (and some, but not all, Suzuki dealers) seemed to deny there was a problem, then reversed themselves and started offering 'upgraded' ECUs to those who complained. There were apparently at least 3 revisions of the ECU, all of which unfortunately had exactly the same markings on them so they couldn't be distinguished visually.

It is believed that the ECU uses a potted EPROM which is not reprogrammable without removing the EPROM itself. Thus it is not known what, exactly, was done by Suzuki to the 'modified' ECUs. Speculation is that there is an undocumented serial port connection which may allow modification of some internal parameters which could affect the operation of the ECU.

In any case, many of us with low serial numbered TL1000S' (mine is 00136) had their ECUs replaced under warranty and felt marked improvement in the low speed running of their bikes. Some had the ECU replaced twice.

The ECU replacement, coupled with the 22-page Tuning Supplement procedures seems to have reduced the problem to a mild annoyance. With the original ECU in place, many TL owners reported their bikes stalling in traffic or when making parking lot turns — situations which on occasion resulted in accidents or tip-overs.

In September of 1997, Suzuki sent letters to all registered TL owners in the USA offering their appology and a 'new replacement ECU' which they say will make the bike just about perfect ECU-wise and be much less sensitive to drifting out of tune than were the original few revisions of the ECU.

beskriver väldigt bra hur det känns men ska tydligen vara åtgärdat till 98?


Kolla nuffrorna på ecu. Sen kan jag rekommendera att du reggar dig på tlzone där finns det mycket info och annat att hämta...

Jag har en -97 med -98 motor och har inte det problemet...
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Skåningar, PM'a mig om det är någon som kan hjälpa mig kolla på en hoj i Ängelholm...=)
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Tänkte att det var dags att slänga upp lite bilder på vinterprojektet som snart är klart. Saknas skylthållare och lite klibbor annars så.

Blev en hellack pga att hojen hamnade på sidan förra sommaren och fick en trasig kåpa och ett repigt avgassystem. Pedant som man är så kunde man ju inte köra vidare med en repig hoj. Nu blev det så här istället.

Militärgröna kåpor och blanksvarta fälgar. 2-1 system av okänt märke med tillfällig besiktningsljuddämpare på. Letar efter billigt slipon om det är någon som har ett över. GSXR framskärm. Plus en massa andra små moddar hit och dit.

Vad tycker ni? Jag är grymt nöjd iallafall :tummenupp

mg5775small.jpg

mg5777small.jpg

mg5778small.jpg

mg5779small.jpg

mg5780small.jpg

mg5781small.jpg
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top