TL-tråden - v2 !

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
3029314 2,5 w gaffelolja och inte 5 w . Då får du bort den där tröghetskännslan/klumpigheten i hojen som alla klagar på.
Tack farfar, har fyllt o ska prova imorrn.

Dock så fyllde jag ifrån ena änden o luftade ur skruven sen, det funkade oxå bra.
Hoppas jag :)
 

#Åke

Guest
har för mig han kom på att han inte kunde mecka överhuvudtagaget & sålde skräpet på e-bay & köpte en slö gammal yammaha mycket snack & liten verkstad på den killen :rolleyes:[/QUOTE]


:D Spiggen lilla,se upp med vad jag serverar när tiden är inne för herrmiddagen.

Tack farfar, har fyllt o ska prova imorrn.

Dock så fyllde jag ifrån ena änden o luftade ur skruven sen, det funkade oxå bra.
Hoppas jag :)

:va hur fan fick du in olja där,är det annorlunda på S:en. Ja alla sätt är ju bra förutom de dåliga.

Rickars köpguide :yoparty Weeehooow!!! JAG var meksnille i 24 timmar...

Först lyckas jag gipsa upp en vägg hemma och nu blev man mek-orakel :D

... Tur att det är ändrat... jag är och förblir en mek-idiot.

(Men jag lyckades faktiskt skruva upp fem gips-skivor :) )

Rickar

:D Rickar utväxten mitt i handen blir mindre o mindre ser jag.Snart är det dax för hojen (självservice) :tummenupp
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Det är nog samma, jag tog ju isär hela o pulvrade den en gång för länge sen, o jag hade inte satt ihop den sen dess. Tjing tjong så gick det oxå :hihi
 

#Åke

Guest
Nu börjar ju tråden arta sig med lite fina färglada bilder oxå.


Ja det funkar ju bra det med Ricken. Jag har oxå mekat lite :yoparty
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
3030227 Nu börjar ju tråden arta sig med lite fina färglada bilder oxå.


Ja det funkar ju bra det med Ricken. Jag har oxå mekat lite :yoparty
Jaså, vad har du hittat på för roligt då?

Själv slet jag bort den där förbannade undertrayen idag o satte dit orginalaren igen. Med en laglig nummer plåt !!!

Känner mig som en pensionär nu :D
 

jonas47

F Racing
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
:(
Växelpinne +arm

Passar den här till Tl 1000 -97 (Den på bilden till en hayabusa -00 )
någon som har en växelpinne + självaste växelarmen till salu till en tl 1000 -97??

i så fall skicka mig ett pm omgånde:)


j
 

Bifogat

  • växelpinne.jpg
    växelpinne.jpg
    40 KB · Visningar: 220

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
3030599 Har ringt alla men ingen har:(
Be han som har den där att mäta den så kan säkert nån jämföra det med sin, jag gav bort min til chiefen så jag kan tyvärr inte hjälpa dig.
 

jonas47

F Racing
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
:(
Be han som har den där att mäta den så kan säkert nån jämföra det med sin, jag gav bort min til chiefen så jag kan tyvärr inte hjälpa dig.

hmm för passar själva växelpedan så ska det nog gå. Den jag har är bara av längstfram vid vid axeln in till motorn/växellådan. kan kanske skruva av pinnen o sätta den på den från busan?
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Tjena.
Någon som upplever sin TLS vara "obehaglig" i svängar (lägre hastigheter) då det är lite ojämnt väglag?

Min TLS-98 är orginal (med slipon) så de tre första växlarna är lite nervösa på mellanvarv, de gillar mest allt-eller-inget! Vilket leder till min fråga, skulle TRE fixa detta och är det något ni har satt på?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
3030683 Tjena.
Någon som upplever sin TLS vara "obehaglig" i svängar (lägre hastigheter) då det är lite ojämnt väglag?

Min TLS-98 är orginal (med slipon) så de tre första växlarna är lite nervösa på mellanvarv, de gillar mest allt-eller-inget! Vilket leder till min fråga, skulle TRE fixa detta och är det något ni har satt på?
Lägre hastigheter?

Vad menar du då, ut från garaget sen släpper man fan inte ner den under 140 förrän man är tillbaka....
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Med lägrehastigheter menar jag sådär 30-70, den känns säkert lite "obehaglig" i högre farter när det är ojämnväg också, men det är mer påtagligt vid just lägre hastigheter och det just då som problemet visar sig. T ex vid påfarter osv. Jag antar att det är TLS´s bristade fjädring som gör sig påmind, eller? Är det ingen mer än jag som upplever att hojen uppför sig såhär? :rolleyes:

Lägre hastigheter?

Vad menar du då, ut från garaget sen släpper man fan inte ner den under 140 förrän man är tillbaka....
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tjena.
Någon som upplever sin TLS vara "obehaglig" i svängar (lägre hastigheter) då det är lite ojämnt väglag?

Min TLS-98 är orginal (med slipon) så de tre första växlarna är lite nervösa på mellanvarv, de gillar mest allt-eller-inget! Vilket leder till min fråga, skulle TRE fixa detta och är det något ni har satt på?

"Allt eller inget" känsla kan man få om TPS'n är lite ur synch. Typisk känsla är att man inte mjukt kan rulla på med gasen utan att det blir ett lite "inget - sedan ett litet ryck" när gasen ger feedback igen. Det är nästan som ett litet glapp i gasen, och i "glappet" så har man inte "kontakt" med motorn.
Mmm, alla fattade väll den där förklaringen :rolleyes:

Denna känslan försvinner mer eller mindre helt när man gasar på lite.

Fjädringsinställningar etc vågar jag mig inte på att kommentera för en TL-S.

:hej
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Med lägrehastigheter menar jag sådär 30-70, den känns säkert lite "obehaglig" i högre farter när det är ojämnväg också, men det är mer påtagligt vid just lägre hastigheter och det just då som problemet visar sig. T ex vid påfarter osv. Jag antar att det är TLS´s bristade fjädring som gör sig påmind, eller? Är det ingen mer än jag som upplever att hojen uppför sig såhär? :rolleyes:

Förutom TPS och allmänt hackig V-twin som Putte skrev så är det ju en del saker att tänka på......

Vi sitter på hojar som är nästan 10 år gamla, om du inte FULL servat hojen så är dämparna
och fjädrarna rätt gamla! All olja är rätt gammal.....
Alla glidytor är rätt gamla..... Alla hjullager är rätt gamla....etc etc etc...
Plus styrdämparen kan spöka en del!

Sedan har vi det där med däck också, rätt däck och defenitivt NYA däck
både fram och bak gör oftast underverk!

Sedan när du har allt det under kontroll då skall du ställa in
fjädring efter din vikt, däck och körstil!

Sedan har du säkert en hoj som kör åttor runt om dom flesta hojarna! :tummenupp

Men... ibland får man bara acceptera att man inte sitter på
den senaste rrr racern! :D

R
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Hmmm... för lite bilder i tråden idag! :D


Nere i hjärtat på hojen... någon som är nervös ännu?





Nä hä.... vad säg om denna då?




Där ligger den beryktade TPS:en helt blottad.....det är den
som ser ut som Musse pigg!
( Undra om man kommer ihåg hur hojen satt ihopa! ) :D



Sedan en favorit......




Luftfiltret behövdes inte alls bytas.. det är bara en myt! :yoparty


Dagens bilder......

R
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Nervös av mek-bilder

För f-n Robster...

... jag blir ju nervös så jag håller på att spy av dina bilder. Själv vet jag inte hur hojen ser ut innanför plasten. :näsblod

Tog bort kedjeskyddet för att rengöra i förrgår, det ligger fortfarande bredvid... lyckas faan inte få dit det igen :huvet

/ Rickar (Tummenmittihanden)
 
Last edited:

Thommy

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
By
Hoj
Gixxer
Startar inte!!!

hej!
Har ett litet problem, mc:n startar inte.
När man slår på tändningen så funkar allt som lyset o pumpen går igång o allt, men när man ska starta så dör alltsammans, sen hör man ett tickande ljud från bränsle relät.
Är det relät som är skit eller kan det vara nåt annat som inte är som det ska?

Tacksam för svar

Mvh Thommy
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Arrrghhhhhh är detta min hojs luftfilter????????????

:zpy :tummenner :sjuk

Nu blev jag illamående....

Suck.....

Men jag vet att min pärla som jag precis köpt är mycket noggranna händer!!!!

Rock on robban:yoparty
 

#Åke

Guest
Jag har skruvat lite jag med,idag åkte hela kopplingspaketet bort och mitt egentillverkade kopplingskorgsmothåll med sugpassning var suveränt :) .Demonterade rotorn efter att demonterat dreven för vattenpumpen, startmotor och mellandrevet med sissiorgear mekanismen och sist rotorn med nya bultavdragaren. I mogon demonteras växelmekanismen med allt vad det innebär sedan delas motorblocket och min jevla vevaxel är ur för att lättas och balanseras ihop med högkompskolvarna och Carrillo vevstakarna. När det lättningsjobbet/balans är bortlämnat så skall toppar cylindrar och de inre motorkåporna lackas om i grafitgrå metallic och statorhjulet (rotorn) sätts upp i svarven och lättas 400g.
Så där ja en liten lägesrapport från ÅKE :yoparty
 
Last edited:

#Åke

Guest
hej!
Har ett litet problem, mc:n startar inte.
När man slår på tändningen så funkar allt som lyset o pumpen går igång o allt, men när man ska starta så dör alltsammans, sen hör man ett tickande ljud från bränsle relät.
Är det relät som är skit eller kan det vara nåt annat som inte är som det ska?

Tacksam för svar

Mvh Thommy

Det är nog dags att ladda batteriet låter det som alt. kolla så laddningsregulatorn funkar,om du får igång motorn efter laddning eller tar hjälp av ett friskt batteri så skall spänningen vid ca: 2500 rpm visa 14 V + över batteriet.Kan ju vara en av kablarna/skruvar som lossat på batteriet eller jorflätan. Du kan ju börja där.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top