TL-tråden - v2 !

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Nu har jag fått tag i en Tl1000R motor som jag ska sätta i min Cagiva navigator. Cagivan har nu en strypt tl1000s motor. Såg dock att det sitter en vanlig kylare och oljekylare på Tls motorn. Tlr motorn har ju två vanliga kylare. Varför är det så? Om det är någon som bytt till Tlr motorn i sin Tls så vill jag gärna ha lite tips på vad man ska tänka på. Jag måste ju få över oljekylaren til Tlr motorn annars så kommer det inte att passa på Cagivan.

Den behöver inte vara strypt bara för att det står så i regbeviset. Jag har fått höra att många importerades strypta bara för att få strypningen borttagen direkt innan försäljning så att de skulle kunna försäkras billigare.

Min är typad på 72kW, men är väl närmare de 90kW som man kan förvänta sig av en ostrypt.

Sen har jag inte helt koll på hur strypningarna ser ut, om de är brickor eller gjutna in i insugsgummit...

Ok tack för infot.

Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Robban (Robster) kör med TLR motor i sin TLS.
Det jag på rak arm kommer ihåg är att han fortfarande har TLS insprutet, pga att det är rätt mekit att bygga om så att TLR luftburk etc passar in på en TLS.
RRRRRRRRRRRRäser behöver mer kylare än Tåååring hojar så det är väll därför en R har större... :rolleyes:
Robban kör med TLS kylpaket på sin, så det funkar alldeles utmärkt.

:hej

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu har jag fått tag i en Tl1000R motor som jag ska sätta i min Cagiva navigator. Cagivan har nu en strypt tl1000s motor. Såg dock att det sitter en vanlig kylare och oljekylare på Tls motorn. Tlr motorn har ju två vanliga kylare. Varför är det så? Om det är någon som bytt till Tlr motorn i sin Tls så vill jag gärna ha lite tips på vad man ska tänka på. Jag måste ju få över oljekylaren til Tlr motorn annars så kommer det inte att passa på Cagivan.

Ok tack för infot.
Jag gjorde det, ska käka nu men ikväll eller imorrn kan jag se om jag kommer ihåg nåt.

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
Vitpil
Varit på Jula idag, och råkade få syn på detta :)

Jula.jpg

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Robban (Robster) kör med TLR motor i sin TLS.
Det jag på rak arm kommer ihåg är att han fortfarande har TLS insprutet, pga att det är rätt mekit att bygga om så att TLR luftburk etc passar in på en TLS.
RRRRRRRRRRRRäser behöver mer kylare än Tåååring hojar så det är väll därför en R har större... :rolleyes:
Robban kör med TLS kylpaket på sin, så det funkar alldeles utmärkt.

:hej

Tackar för informationen. Ja lär behöva en del info innan jag drar igång med operationen.:tungan

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Hoj
Jag gjorde det, ska käka nu men ikväll eller imorrn kan jag se om jag kommer ihåg nåt.

Ser verkligen fram emot denna information!!:) Jag hämtade förövrigt denna hojen som motorn sitter i uppe i Östersund. Jädrar va långt de va men det positiva var att det inte va nån trafik på E45an så det gick o stå på riktigt bra. Den hojen jag köpte fanns med på blocket nyligen och låg då ute för 20 papp. jag fick den för 18!! Det är väl lite av ett streetfighterobjekt egentligen då framkåpan är delvis trasig. Antingen så sätter jag i Cagivamotorn på 100hk och gör den till en streetfighter eller så säljer jag den i delar. Ett alternativ är o köpa racekåpor till den(vart man nu får tag i de) o använda den på bandagar. Ja vi får se vad det blir av det hela. En impulsaffär blev det iallafall. Nu hoppas jag att Östersund ej vinner sin sista match i fotbollens div1. Förlorar dom så kan Carlstad united klara sig kvar i denna serie. Vet ej om det finns något fotbollsintresse hos er men var tvungen att nämna detta när det finns Östersundsfölk på tråden!! För tillfället så har jag följande i mitt garage. 2st Tl1000r ,1st gsxr 1000 k5, 1st cagiva navigator., 1st dr 750, 2st Suzuki xn85 turbo, 1st cs 125 scooter, 1st moped bonnie bajaj, 1st pw 50, 1st pw 80, 1st minimoto. Lite för mycket grejer. Jag måste seriöst börja sälja av lite innan lyxfällan knackar på dörren:)

Psyanid

Invalido
Gick med
12 Nov 2009
Hoj
Fajtad TLS av svart modell
Ingen som sitter inne med lite kul prylar till ett fighterbygge :confused:
De jag är i mest behov av är en styrkrona till cross-styre och en rak bakram...
Sen finns de säkert hundra andra grejer med. :D

Ledarn

Vet var skåpet ska stå
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Aprilia Caponord Rally Raid-04, XR600-95
Ingen som sitter inne med lite kul prylar till ett fighterbygge :confused:
De jag är i mest behov av är en styrkrona till cross-styre och en rak bakram...
Sen finns de säkert hundra andra grejer med. :D

Hej,

Jag har en styrkrona plus lite annat som nog skulle passa till dina behov. Min TL var ombyggd förra året men är nu tillbaka till original igen.

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
Bumpar min fråga. Är det ingen som skulle kunna låna ut en fungerande laddregulator? Känner SÅ inte för att lägga ut 2900:- plus moms för att testa om en ny fungerar...

Jag betalar alla fraktkostnader, bara jag får tag på en som jag kan testmäta mot de jag har.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Reservdelar

Jag Har 2 fina ljuddämpare (orginal). Har även 2 kompletta kit med gaffelbenstätningar (packboxar & avstrykare) samt gaffelolja. Inköpta på ava MC och alla förpackningar är obrutna.

Detta till en TLR -98, om det passar andra modeller eller även en TLS får ni fråga någon annan om, för det vet inte jag.

Ljuddämpare: 1000kr
Olja + packningar: 600kr (ca halvapriset mot AVA)

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
>1
Har noterat att det finns vissa TL1000R som är strypta till ca 100hk och strypningen skulle vara i insuget? Någon som vet hur man enklast kollar upp detta. Jag är spekulant på ännu en Tiller men såg via nätet att denna var nedstrypt. Man vill isåfall ta bort strypningen men vadå, är det brickor i insuget då eller?

Trattarna till vänster är strypta och när jag tog bort strypningen blev det som trattarna till höger.
Kolla här.

:tummenupp

Stampep

but why?
Gick med
28 Feb 2009
Hoj
XRV750
Blev ett par mil idag, riktigt skönt att umgås lite med "älsklingen" igen. varit stillestånd en månad, haft abstinens så in i hel****!
hur ska det gå i vinter?!:gråta

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar