TL-tråden - v2 !

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hej

Jag var och provkörde en tl1000s idag och den rätt skoj att köra. Det var dock några saker jag funderade på som jag hoppas att någon här kanske kan svara på.

Det var en importerad -98 från Österrike. Den hade dock ett klistermärke på högersidan ramen som det stod "OK" på. Som jag förstått är det ett sådant Suzuki satte på efter att ha utfört garantiåtgärder på 97:eek:rna. Det skulle ju kunna blivit fel årsmodell när den registrerades i Sverige.
Finns det något säkert sätt att se vilken årsmodell det är ?
Styrdämpare fanns det.
Kylvattentemperaturen låg på 75-78 grader både vid körning och när det stod på tomgång. Tyder det på att det är den gamla eller nya termostaten ?

På denna hoj läckte packboxarna på framgaffeln så den var väldigt mjuk fram. Det var stor skillnad mellan fram och bak. Hur stor är skillnaden när framgaffeln är som den ska ? Jag ser det inte som ett jätteproblem att byta packboxar men jag skulle vilja veta hur den blir. Den här hojen lyfte och neg väldigt tydligt mellan gas och broms

mvh Martin

Det borde vara den gamla termostaten. Motorn ska över 80 grader. Under 80 kör den på en fetare "chokad" blandning.

Vet inte hur TLS framgaffeln är/var. Men när TLR'n kom så ansågs framgaffeln som väldigt bra för att sitta original. Men, TLS folket lär väll svara dig. :)

:hej

Vilken olja kör ni på?

Menar du märke eller viskositet?
Jag körde först med Motul, och sedan med Bel Ray innan, men när Johan slutade sälja dem bytte jag till Fuchs (Silcolene, eller vad de nu heter). Har provat ett par oilika och den enda jag inte gillar är Castrol GPS. Den fu-kar upp växellådan på min. Blev helt CP att växla så jag fick f-n dumpa oljan efter bara 100 mil och hälla på nytt... :gnissla
 
Last edited:

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Menar du märke eller viskositet?
Jag körde först med Motul, och sedan med Bel Ray innan, men när Johan slutade sälja dem bytte jag till Fuchs (Silcolene, eller vad de nu heter). Har provat ett par oilika och den enda jag inte gillar är Castrol GPS. Den fu-kar upp växellådan på min. Blev helt CP att växla så jag fick f-n dumpa oljan efter bara 100 mil och hälla på nytt... :gnissla

Trist att behöva dumpa efter 100 mil.

Körde Shell Advance innan, sen vid senaste servicen vet jag inte va dom hällde i. Men nu tänkte jag faktiskt göra 3200mila servicen själv.


Har du hunnit köra mycket i år?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hehe, Köra??? Jag köpte hus för 4 veckor sedan...
Jag har kört 1.5 mil med Tillern... (dvs, från gamla garaget till nya garaget).
Men, det var sköna kilometers, han se... hmm... kanske inte ska säga på ett publikt forum vad mätaren visade på motorvägen... :D
Och, däcken var opumpade efter vinterförvaringen... hehe, ormade sig som en HD i kurvorna... :D

Har dock kört lite XR i mellanåt, så man får lite MC mil i benen. :)

:hej
 
Last edited:

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Putteliten skrev:
Menar du märke eller viskositet?
Jag körde först med Motul, och sedan med Bel Ray innan, men när Johan slutade sälja dem bytte jag till Fuchs (Silcolene, eller vad de nu heter). Har provat ett par oilika och den enda jag inte gillar är Castrol GPS. Den fu-kar upp växellådan på min. Blev helt CP att växla så jag fick f-n dumpa oljan efter bara 100 mil och hälla på nytt... :gnissla

Har kört med castrol i 2000 mil (självklart med byte så har man sagt det ;) ) och aldrig haft nåt problem. Ville bara tillägga det. :Bugar
 
Last edited:

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Funderar på att kolla synkningen av spjällhusen (eller vad det heter) och nu undrar jag om man även behöver mappa om powercommandern. Dum fråga kanske men känns lite surt ju om hojen skulle börja gå för fett eller för torrt efteråt.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hej

Jag var och provkörde en tl1000s idag och den rätt skoj att köra. Det var dock några saker jag funderade på som jag hoppas att någon här kanske kan svara på.

Det var en importerad -98 från Österrike. Den hade dock ett klistermärke på högersidan ramen som det stod "OK" på. Som jag förstått är det ett sådant Suzuki satte på efter att ha utfört garantiåtgärder på 97:eek:rna. Det skulle ju kunna blivit fel årsmodell när den registrerades i Sverige.
Finns det något säkert sätt att se vilken årsmodell det är ?
Styrdämpare fanns det.
Kylvattentemperaturen låg på 75-78 grader både vid körning och när det stod på tomgång. Tyder det på att det är den gamla eller nya termostaten ?

På denna hoj läckte packboxarna på framgaffeln så den var väldigt mjuk fram. Det var stor skillnad mellan fram och bak. Hur stor är skillnaden när framgaffeln är som den ska ? Jag ser det inte som ett jätteproblem att byta packboxar men jag skulle vilja veta hur den blir. Den här hojen lyfte och neg väldigt tydligt mellan gas och broms

mvh Martin

Tror inte garantiåtgärderna var mycket mer än att byta ECU och montera styrdämpare...
Det är lite flytande mellan 97 och 98, men det som bör vara annorlunda på en 98 ifall det är en "riktig" 98 med alla nyheterna det året eller om det bara är en sen 97'a borde vara:
* Sexfjädrad koppling. Lite svårt att se utifrån dock...
* Delat fäste till styrdämparen. Kolla styrdämparens fäste på vänster sida. Om det går i ett stycke ner mot ramen och fäster tillsammans med kåpstaget så är det 97-specat. 98'an har en delning strax under den punkt där styrdämparens tryckstång är fastskruvad. Tänk dig att på en 98'a ska man kunna lyfta tanken utan att lossa framkåporna för att lossa fästet från ramen.
* Uppdaterat kylsystem. Kort sagt ska det vara två slangar ut från vattenpumpkåpan. En tjock som går fram till kylaren och en tunnare som går in mellan cylindrarna till termostathuset. Dessutom ska det vara en plugg och ingen sensor i nedre vänstra hörnet av kylaren. På 98'orna ska den vara flyttad från kylaren till termostathuset.

Vad gäller framgaffeln så är den mjuk på TLS. Det är lite väl svaga fjädrar för andra än mycket lätta förare. Lågt med olja lär spela in, men har du för mycket häng så kan du testa skruva ner förspänningsskruvarna som sitter längst upp på gaffelbenen (de med sexkantgrepp).
 

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Ort
lindesberg
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
Jag hittade denna på Blocket. Någon som har erfarenhet om hur komplicerat det är att montera Koso instrument?
http://www.blocket.se/orebro/Suzuki_TL1000S_33778577.htm
0401210706.jpg

är ju min mätare ju!!
vet inte hur den är att montera, men det följer med en massa sladdar och har man elschema på cykeln så är nog saken biff..:)
 

Larsa2000

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2010
Ort
Lidingö
Hoj
Suzuki tl1000s -97
är ju min mätare ju!!
vet inte hur den är att montera, men det följer med en massa sladdar och har man elschema på cykeln så är nog saken biff..:)

Haha, coolt.
Träffade en kille som hade koll, och det var ju som du säger bara börja klippa kablar och koppla ihop enligt elschemat. Hur sitter din hastighetsmätare, är det en separat givare och magneter på bromsskivan, eller är det löst på annat sätt?
 

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Ort
lindesberg
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
Haha, coolt.
Träffade en kille som hade koll, och det var ju som du säger bara börja klippa kablar och koppla ihop enligt elschemat. Hur sitter din hastighetsmätare, är det en separat givare och magneter på bromsskivan, eller är det löst på annat sätt?


sitter med magneter i fälgen/navet bak och sen en givare på svingen på min. funkar fint.. går säkert att koppla annat men varför när det bara blir krångel!??
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
1st TLS-98 motor, fullt fungerande i bra skick.
( Sitter en R-motor i min nu.... )

1st M4 helsystem med kolfiberburkar

Hej. Citerar mig själv som en sista bumpning.....

Vill bara informera trådrävarna om det paketpris jag erbjudit för motor och M4 systemet.... 6000:-
Jag känner att det är ganska prisvärt och vill gärna bumpa det till de behövande i tråden. :rolleyes:

Hör av er om ni är intresserade.

Ha en underbar dag.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Hej. Citerar mig själv som en sista bumpning.....

Vill bara informera trådrävarna om det paketpris jag erbjudit för motor och M4 systemet.... 6000:-
Jag känner att det är ganska prisvärt och vill gärna bumpa det till de behövande i tråden. :rolleyes:

Hör av er om ni är intresserade.

Ha en underbar dag.
Ja, det är rätt j-vla bra pris.
Är det nån som har skatteåterbäring på väg in så slå till, det här erbjudandet kommer nog aldrig dyka upp igen...
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Halloj! :hej



Om någon hittar en återförsäljare så för f-n säg till asap!! Jag behöver något liknande till min XR... Tror jag börjar bli gammal för jag tycker den låter liiite väl mycket... :hihi


--------------------------------------------------------------------



Och. BTW. Om någon INTE har Suzukis märkesförsäkring. Så BYT NU!!!!!

Jag bytte igår. Från ca 9000kr/år Halvförsäkrat, till 2695 kr Hel/hel... :hihi :yoparty
:hej

Jag skulle bytt till försäkringen, men icke sa nicke... hade jag fått erbjudandet 1 månad tidigare så hade jag kunnat säga upp min nuvarande... så det blir till att vänta ett år.

Har inte hittat återförsäljare ännu på DB-killern :/
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hej. Citerar mig själv som en sista bumpning.....

Vill bara informera trådrävarna om det paketpris jag erbjudit för motor och M4 systemet.... 6000:-
Jag känner att det är ganska prisvärt och vill gärna bumpa det till de behövande i tråden. :rolleyes:

Hör av er om ni är intresserade.

Ha en underbar dag.

Säger som Ricken. Det där är nästan gratis...
Jag har inte sett en TLS motor till salu tidigare, men sist jag kollade på TLR motorer kostade de runt 10 papp. Och här får man ett M4 system till.
FYI. så kostade mitt M4 helsystem 11.000 för 8 årsedan...

Funderar nästan själv på det, men har ju precis köpt hus, och det är två saker jag har ont om just nu. Tid och pengar. :(
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Vore det inte för att jag redan hade en extra TLR-motor och dessutom ett nymonterat M4 så skulle jag inte ha tvekat.
Om nån ens är sugen på ett nytt avgassystem så slå till! Ni får i praktiken motorn på köpet!
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Hej. Citerar mig själv som en sista bumpning.....

Vill bara informera trådrävarna om det paketpris jag erbjudit för motor och M4 systemet.... 6000:-
Jag känner att det är ganska prisvärt och vill gärna bumpa det till de behövande i tråden. :rolleyes:

Hör av er om ni är intresserade.

Ha en underbar dag.

Motor har jag gott om, men vad vill du ha för avgassystemet??
Vad är det för fördelar med M4 jämfört med oem system?
 

Pungen

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Storebro
Hoj
Suzuki Tl 1000 s -97
Koppling

Hej allihopa !

Har precis blivit medlem här och tänkte att jag skulle byta lameller samt fjädrar i kopplingen på min tl 1000 s
Men ville kolla lite med er vart man kan få tag i tex barnett fjädrar, eller om det finns några andra som ni kan rekommendera.?
Kopplingen slirar som f*n, inget kul när man ska köra om o det bara slirar.
samt att man inte kan ge fullt på rullen utan får lämna 1\3 =(.
Är väldigt tacksam för all respons inom detta ämne, och kände tyvärr inte för att kolla igenom 400+sidor av tl diskussioner o se om det fanns några som pratat om detta förut...
Har gogglat runt lite o det verkar som att det är ett "vanligt" problem med tls:en

Ha en underbar ledighet alla o se till att det blir mycket hoj åka nu när det är lång helg!
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top