var med en polare idag o kollade på lite olika gsxr 750, årsmodeller 97 - 99..
det som förvånade mig var hur jävla lätta dom var att lägga ner, min tlr får jag brotta ner medans dessa var helt underbara att ta kurvor med.
är det nåt knas med min tlr?? vad kan jag göra som åtgärd? eller ska jag byta hoj?
Det finns lite små grejer att fixa med.
Men, först så ska vi väll påpeka att du jämför med en 750... Det tog åtskilliga år innan ens 1000 Gixxern var lika smidig som en 750 från 99. Ville bara ha det sagt.
1.) Sänk gaffelkronan en ca 8-13 mm. Gå inte över 15mm ut-stick på benen, det finns en teoretisk risk att du kan ta i kylaren vid extremt hårt inbromsning om man går över 15mm ut-stick av gaffelbenen.
Kostnad: Gratis.
2.) Släng styrdämparen. (Gäller enbart
TLR) alternativt om du är en redig fegis, köp en 3:e parts styrdämpare. Jag kör själv utan, och har inga som helst fladder tendenser. Noll, nada! Klart, f-ckar man upp en wheelning och landar med snett framhjul så rister det till lite, men aldrig annars.
Kostnad: Gratis.
3.) Om du har original dämparen bak så går det att schimsa up den 2-3 mm. Har du inte original gå kanske din 3:e parts dämpare att justera?
Kostnad: För original dämparen så är det en kostnad på någon krona.
4.) Byt ut svingarmsinfästningen till en excentrisk motsvarighet. Vad jag vet så finns det två varianter. +1 och +2mm. Om de fortfarande säljs så säljs de på TLZone.
Kostnad: Kommer inte ihåg. men var ett par hundra + frakt.
5.) Byt clip-on. Jo, jag vet låter konstigt. Men det funkar. Jag har Gilles, och de har inte en fast vinkel som originalen, och det gör att man får lite (men märkbar) bättre moment när man trycker till för att slänga runt.
Kostnad: Runt en tusing för Gilles, finns nog billigare.
(Jag är lite osäker på kostnaden, jag köpte mina av Lasse)
6.) Byt ut original fälgarna till modernare. Detta har jag inte själv gjort, men har hört av andra som gjort att det gör stor skillnad. Tänka bara på att köpa moderna fälgar, för det var inget fel på TL'ns fälgarna 1999 jämfört med alla andra original fälgar.
Kostnad: 5 - 25.000.
7.) Kör du bara gata kan man faktiskt slänga på ett 180 däck bak. Ser lite fjolligare ut, men det svänger bättre.
Vill man betala lite mer, så kan man slänga på ett 190/55 (jämfört med ett 190/50 som är original storleken). Båda ger ungefär samma resultat, men med 180 däcket är det ju lite mindre gummi i backen. Och så så ser det lite fjolligare ut
Kostnad: Hmm, 190/55 däck är svåra att hitta, så det blir ett dyrare alternativ. 180/55 däck är vanligtvis billigare än 190/50.
8.) tja, allmänt släng bort all skit som inte behövs på hojen... som passagerar fotpinnar etc etc (Jag har till och med sågat itu subframen så att den ska bli lättare...). Lättare kolfiber kåpor etc.
Kostnad: Hur fett kreditkort har du??
Jag har nog glömt något. Men, en kort lista på grejer som jag gjort på min egen hoj, och som alla funkat bra för mig.