Var det någon av er som körde Mälaren runt igår?
(ja, jag gjorde det)
Jodå ! Men cyckeln är inget direkt touringlok så det blev rätt snabbt tråkigt , men det avhjälptes med lite snabbare tempo ibland .
Var det någon av er som körde Mälaren runt igår?
(ja, jag gjorde det)
Tror jag kan ha hittat ett problem.
Bytte batteri för inte så länge sen.
Igår så startade jag hojen och körde bort och tankade.
När jag skulle från macken så dog allt ink instrumenteringen.
GICK hem med aset!!!! TUNGT!!!! och kopplade till ett annat batteri... allt frid och fröjd och hojen startade!!
Sätter batteriet på laddning och väntar till idag.
Instrumenteringen lyser upp men klickar bara när man försöker starta.
Mätte upp följande:
Batteriet visar obelastat 12.76V
Med tändning på och helljus 11.98V
Startade med ett annat batteri men hojen dog så fort jag kopplade från extrabatteriet.
Lät den stå igång ett tag så kunde jag tillslut koppla bort extrabatteriet utan att hojen dog.
Mätte på tomgång. 13.50V
2000rpm 13.13V
4000rpm 12.85V
Skall köpa ett nytt batteri och testa igen och se vad jag får. Men verkar lustigt att man får mindre sås med mer varv!!??
Hade hoppats på 13,5 -14V genom hela varvregistret.....
Vad tror ni?
Jag tycker att det luktar dåligt batteri!!
Been there, done that!
Visst, du kan testa byta laddregulator, men det är förmodligen inte den det är fel på. Det finns en ladd-mod till TL som rättar till problemet. Kommer inte ihåg den exakt nu, kan ta reda på detaljerna, men i princip är det så att kablar och kontakter som sköter laddningen är underdimensionerade, så man får enorma spänningsfall över hela systemet.
Jag höll på och tjafsade med det där förra säsongen, och provade flera regulatorer innan jag hittade laddmodden. Sen dess har jag inte haft några problem alls.
Börja med att mäta upp laddregulatorn och statorn enligt manualen. Notera dock att det är fel i tabellen för mätvärden över regulatorn. Du ska inte få några mätvärden över diodernas backricktning, trots att det står så i manualen. Men annars så stämmer det.
För övrigt - long time no see! Jag lackade ur lite på hojen förra säsongen med laddproblem, trasig PCII, en växellåda som håller på att rasa ihop etc... Men börjar vakna lite nu och tänkte fixa till min TLR-motor och montera till nästa säsong.
Been there, done that!
Visst, du kan testa byta laddregulator, men det är förmodligen inte den det är fel på. Det finns en ladd-mod till TL som rättar till problemet. Kommer inte ihåg den exakt nu, kan ta reda på detaljerna, men i princip är det så att kablar och kontakter som sköter laddningen är underdimensionerade, så man får enorma spänningsfall över hela systemet.
Jag höll på och tjafsade med det där förra säsongen, och provade flera regulatorer innan jag hittade laddmodden. Sen dess har jag inte haft några problem alls.
Börja med att mäta upp laddregulatorn och statorn enligt manualen. Notera dock att det är fel i tabellen för mätvärden över regulatorn. Du ska inte få några mätvärden över diodernas backricktning, trots att det står så i manualen. Men annars så stämmer det.
För övrigt - long time no see! Jag lackade ur lite på hojen förra säsongen med laddproblem, trasig PCII, en växellåda som håller på att rasa ihop etc... Men börjar vakna lite nu och tänkte fixa till min TLR-motor och montera till nästa säsong.
Tror att förra ägaren gjort + modden vad jag kan läsa tidigare i tråden, men vet inte säkert.
Har läst lite om det men inte kollat hur det ser ut på hojen.
Mätte upp generatorn och den gav >70V AC vid lite gaspådrag.
Laddregulatorn lyckades jag inte mäta upp, och det är ju inte konstigt ifall det är fel i manualen....
Körde rätt hårt på bana senast och fick inte FI denna gången.. Så förhoppningsvis var det ett måndagsex av batteriet. Men om battriet dör igen så byter jag laddningsregulatorn.
Finns det något lätt sätt att konstatera att + modden är utförd?
//Fridens!
(Har hemska tankar om att byta husan och TLRén mot en ducce 1098... blasphemy!!!! )
Pinsam fråga, men hur tömmer jag "moppen" på kylarvätska??
Jo, fick också FI med jämna mellanrum, men det berodde nog mer på en trasig PCII.
Det är skillnad mellan plus mod och charge mod. Plus mod ger mer kräm till tändspolarna, men charge mod byter sladdar för laddningen så att det blir lägre spänningsfall när man lastar hojen hårdare.
Kort sagt, klipp kablarna vid laddreläts kontakt och dra dem direkt till batteriet med lite större kablar.
Ok, så kort och gott.
Klippa kablarna vid 1:an.
Koppla på ett 30 Amp säkring på + tåten. och vrid om nyckeln och se glad ut?
(Var köper man en 30A (mc)säkring? Funkar inte en spik lika bra.. phetaste jag har till huset är 16A... )
meh... cp forum, klippte av bilden :/
Att jag aldrig tröttnar på den här hojen
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |