TL-tråden - v2 !

Raderad medlem 61114

Guest
Kanon! Fan då vart det nya sulor på g! Nytt bakdäck står i hallen och väntar på montering, nytt framdäck beställt idag. Precis anmält mig till SMC på Kinnekulle nästnästa söndag, blir första gången på bana :banana

Tråkigt att behöva slänga på originaldämparna bara :3freak
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Kanon! Fan då vart det nya sulor på g! Nytt bakdäck står i hallen och väntar på montering, nytt framdäck beställt idag. Precis anmält mig till SMC på Kinnekulle nästnästa söndag, blir första gången på bana :banana

Tråkigt att behöva slänga på originaldämparna bara :3freak
Om du ska köra bana för första gången, ha koll på bromsarna. Om de är på väg att ta slut redan nu så är det ide att byta redan innan du åker dit.
:tummenupp
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Samt använd bromsen så lite så möjligt! Dvs slå av i tid, TL har så mycket motorbroms så det räcker oftast om det inte är en väldigt skarp kurva. Fokusera på att hitta bra spår och få en mjuk och följsam körning istället för aggresiva inbromsningar och tokgas så fort du kan. Det kommer av sig själv när man väl hittar flytet i körning.

Lycka till!

Vilken bana föresten?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Samt använd bromsen så lite så möjligt! Dvs slå av i tid, TL har så mycket motorbroms så det räcker oftast om det inte är en väldigt skarp kurva. Fokusera på att hitta bra spår och få en mjuk och följsam körning istället för aggresiva inbromsningar och tokgas så fort du kan. Det kommer av sig själv när man väl hittar flytet i körning.

Lycka till!

Vilken bana föresten?

tack tack ;) Kommer bli hur kul som helst! Det är ju Kinnekulle som jag redan skrivit, eller finns det fler banor där?

MCdäckonline levererar!!! Fick sms nu att däcket bör vara framme imorgon eftermiddag.. Beställde i Måndags :)

Idag vart jag även på biltema en sväng och köpte lite polyester å glasfiber så nu kan jag plasta fast fästet till singelcutsen ordentligt som jag knäckte när jag övade på ett hjul :/
 

Raderad medlem 61114

Guest
Ni har nog aldrig sett någon vara så förbannad som jag var när jag idag kollade upp leveransstatusen på mitt framdäck... "Kom ej in i port, fick ej tag på kund, däcket kunde ej leveras".. haha, Vafan! Jag var hemma för att ungarna var sjuka, hade inte fått någon möjlighet att lämna portkod då ingen "ruta" för att meddela detta fanns, mobilnummer fanns däremot", detta var 10 min innan jag loggade in och såg det hela. Vansinnig ringde jag till posten och frågade om jag kunde hämta det på ortens postkontor. Nä dom får inte lagerhålla däck där längre, ring tillbaka kl 16. Men wtf!!! Jag behöver inte däcket nu, jag blir bara så förbannad över det värdelösa logistik som ALLA paket-företag har när det gäller att lämna över varorna till kund, upplever liknande problem gång på gång med olika saker.

Stod och lagade mat till ungarna som är hemma å sjuka, tittade på klockan och tänkte att vafan, postbilen måste väl också ha lunch nu, så efter lunchen packa jag in ungarna i bilen och tar en vända i byn. "DÄR!!!!" hojtade min grabb till och pekade in på en tvätgata. JAg gjorde en u-sväng och svängde sedan in på gatan och passade på att ställa mig framför postbilen och gå ut för att kolla om det var bilen som leverarade paket.. "Har du ett mc-däck?" -"Japp, det har jag". Kanon :D

hahaha, var nog första ggn hon råkade ut för detta :p Så nu ligger en uppsättning däck här hemma och väntar på montering :)

Strax en sväng till mc-klubben och stifta lite ny bekantskap :)
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Jag har kört på Fultemas racingolja, den som du länkade till ovan, i ett par år nu och jag tycker att den fungerar bra. Förvisso håller min växellåda på att rasa, men det tror jag är av andra orsaker.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Angående barnsjukdomar på TLS -97...

Jag har en 97'a som jag moddat en del och jag vill bara klargöra några saker.
Temperaturen
97'ans kylsystem är felkonstruerat. För det första sitter tempgivaren i kylaren så att den inte mäter motortempen utan kylartempen. För det andra går en 97'a nästan alltid kall pga en konstruktionsmiss. Alla kylsystem måste ha viss cirkulation även när termostaten är stängd, detta för att förhindra hotspots, dvs lokala områden med väldigt hög temperatur. 97'an cirkulerar genom ett hål i termostaten. Det hålet är lite för stort så den cirkulerar för mycket och dessutom genom kylaren så det tar längre tid för hojen att bli varm, om den ens blir varm. Till råga på allt är termostaten för kall.

Det här är fixat på senare modeller. Dels sitter en bypass från pumphuset till termostathuset så att grundcirkulation uppnås utan att det går genom kylaren, dvs hojen blir snabbare varm. Sen är termostaten flyttad till termostathuset så att tempen mäts närmare motorn. Sist men inte minst är termostaten hetare så hojen blir ordentligt varm.

För att fixa: Köp ett termostathus från TLR eller TLS -98 elle senare. Köp ett pumphus från någon av dessa modeller också eller sätt in ett T-stycke i höger kylarslang. Köp sen en termostat från Nissan Micra (-87-93 har jag för mig...) den har typ samma mått och är på 90°. Då håller hojen över 80° hela tiden.

Kopplingsslir
Tips nr 1: KISS. (Keep It Simple Stupid)
Innan ni funderar på att byta allt möjligt, se till att fixa temperaturen enligt ovan. När hojen är kall får den för mycket soppa som pressas ner i oljan och bidrar till sliret. Ni känner säkert själva att oljan luktar bensin...
Steg två, se för guds skull till att ha justerat kopplingen helt enligt manualen. Jag har fixat flera slirande kopplingar på detta sätt utan att byta en enda pryl. Sällan är oljan problemet, såvida man inte använt nån bilolja med skumma anti-friktions-tillsatser. Att däremot byta från en olja till en annan kan ge slir...

Sen kan ni fundera på att byta saker. Börja med att sätta i Barnett-fjädrar.
Hjälper inte Barnettfjädrar och en justering så ta ur kopplingen och mät upp lameller och stålskivor. Är de inte enligt spec, brända/blåanlöpta eller så, köp en ny sats med både lameller och stålskivor. Köp orginal, de är bättre än Barnett-skivor.

Byta till sexfjädrad koppling går, men är ett lite större jobb. Det räcker såklart inte med en tryckplatta utan hela kopplingen måste bytas. Dessutom bör inre kopplingskåpan fräsas ur lite så att kopplingen kan monteras med inre kopplingskåpan på plats. Ny yttre tryckstång behövs också (från TLS -98+)

Så. Nu var det sagt.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
För övrigt, vem äger en blå/vit TLR som parkerade idag på hojparkeringen utanför H&M på Liljeholmen?

Ganska orginalhoj, men med bolt-ons, Öhlinare, Diodblinkers å lite sånt...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Kylvätsketempen är en av ett par barnsjukdomar TL:en hade -97. Den går inte upp i temp och därför går den på kallstartsblandning.
Åtgärd hittar du här: http://www.tlplanet.com/forums/showthread.php?s=&threadid=12543

Slirande koppling: Också en välkänd barnsjukdom. Avhandlas på denna sida några inlägg bakåt. Du har en klenare koppling än senare modeller dessutom med en tryckfjäder mindre. Avhjälps bl.a. med kraftigare fjädrar. (Barnett) Seek and you shall find.:tummenupp

Lycka till.

Min teori är en del av kopplings felet är ett följdfel av att man alltid kör på "kall mappen" och flödar cyllarna med soppa, som så smått drisslar ner i oljan, som blir kass, och som i sin tur "pajar" kopplingen.
Men, det är bara min teori. Jag köpte en Rrrrrrrrrrr dIrÄcK för att slippa sådant... :tungan

:hej
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Har bytt pushrod tätningen för tredje gången tror jag men det läcker ändå olja från området kring framdrevet, nu har jag beställt drivaxel tätningen och den lilla o-ringen i brickan framför. Nån som har bytt dessa? Var det ungefär lika enkelt som det verkar? Man behöver inte tappa oljan va? :va

Det var inte svårt, men kommer ihåg att det där var pilleri på hög nivå. Packningen är känslig och trycker man in den för hårt går den sönder igen, lätt att den komer på sniskan. Har jag för mig... var väll 5 år sen jag gjorde det... :fyllisar
Fan har ju haft Black Beauty i 10+ år nu! :D
Jag bytte både pushrod och packning, för det var små små repor i min pushrod som "slipade" sönder packningen. :gnissla

:hej
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Angående barnsjukdomar på TLS -97...
-- klipp--
Kopplingsslir
Tips nr 1: KISS. (Keep It Simple Stupid)
Innan ni funderar på att byta allt möjligt, se till att fixa temperaturen enligt ovan. När hojen är kall får den för mycket soppa som pressas ner i oljan och bidrar till sliret. Ni känner säkert själva att oljan luktar bensin...
Steg två, se för guds skull till att ha justerat kopplingen helt enligt manualen. Jag har fixat flera slirande kopplingar på detta sätt utan att byta en enda pryl. Sällan är oljan problemet, såvida man inte använt nån bilolja med skumma anti-friktions-tillsatser. Att däremot byta från en olja till en annan kan ge slir...

-- klipp--
Så. Nu var det sagt.

maddafakka.. jag måste lära mig att läsa alla inlägg innan jag postar... :fyllisar
Jag anser nu att min teori är bevisad.
Proved by Octo. :fakta
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
55 profil alltå.. Fått erbjudande om ett däck som är 55, original är ju 50, därför undrar jag, men sett på TL-planet att många verkar fördra 55.. Så slår väl till på det däcket då :fakta

190/55 äger 190/50 :fakta

Jag har kört med det, men kör numera i lite mer touring tempo, och köpte ett 190/50 för jag hittade inte Pilot Road 190/55 (däcket är något år gammalt nu) när jag köpte nytt senast.

Jag har testat, 180/55, 190/55, 190/50.
Och jag gillade 180/55 bäst, men ser faktiskt klent ut när man parkerar jämte andra sportnissar... :hihi
190/55 är nog bättre om man kör mycket höghastighets banor, och så, men 180 däcket är lite mer "flickable".
Jag körde en hel del bana (typ varannan helg...) förr, men här i Skåne är banorna inte snabba nog att riktigt nyttja det extra gummit ett 190/55 däck ger.

Är priset samma på 190/50 och 190/55 är valet givet. 55 profil gör hojen bättre. imho. :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
PS. Vafan e det med tråden nuförtiden, sett hänvisningar till något som kallas "hastighetsmätaren" tre gånger nu... :confused::smasha:smasha:smasha
Det är vägen man ska titta på, och varvräknaren. Inte den där auxiliary mätaren vid sidan av... :fakta


(Om du undrar så visar min extramätare 20% fel...)
 

Raderad medlem 61114

Guest
haha :) Satte på 190/55 idag och jäklar vilken skillnad att köra :)

Gav mig även på att byta framdäck, men tji fick jag! Trodde mitt sunkiga depåstöd skulle gå att sätta under framgaffeln, men hojen gled bara av :( Fan jag har inte tid att åka in med hojen till nån däckfirma med grejor, jag jobbar!!!!!

Får köra till en polare imorgon kväll och börja mecka med domkraft och skit istället i garage, står på gården här hemma och vill inte palla upp hojen på domkraft här :/ Eller har ni andra smidiga lösningar än domkraft fram under motorn och nåt stöd under gaffeln när däcket åker av?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top