TL-tråden - v2 !

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Jo förstår ju att den går varmare, men det är väl lite samma som att byta till en termostat som öppnar senare, lekte med tanken att man skulle hitta en lagom yta för att få upp tempen <10 grader. Skulle en liten platta precis pramför tempmätaren göra någon skillnad eller skulle det inte märkas på kylvattnet ändå?

Men ett annat problem som jag ser, som inte flrsvinner genom flyttad temp-mätare är ju det att tempmätaren som startar fläkten vid 107 grader eller vad det är sitter på kylen på andra sidan! Det betyder ju att den egentligen startas alldeles för sent... eller?

Ni får ursäkta alla dumma frågor, men som jag ser det går jag bara runt och undrar om jag aldrig ventilerar mig och får svar :confused:
Det är ganska svårt att få till en kylargardin som bara höjer någon grad, men prova för all del. Själv är jag en tvivlare.
Har läst om samma funderingar på TLP och där avrådde "gurun" starkt från detta, men det gällde säkert nåt varmare land. Personligen hade jag väntat på det nya huset.

Vad fläktgivaren anbelangar så funkar det ju och har mig veterligen aldrig varit ett problem heller så varför mixtra liksom?:hihi
Den sitter på in->sidan av kylet och får rätt temp.
Motortempgivaren för ECU:n sitter på ut->sidan av kylet, vilket leder till det kallare och felaktiga tempvärdet.

Rätta mig nån om det här vart tokigt.

Raderad medlem 61114

Guest
Det är ganska svårt att få till en kylargardin som bara höjer någon grad, men prova för all del. Själv är jag en tvivlare.
Har läst om samma funderingar på TLP och där avrådde "gurun" starkt från detta, men det gällde säkert nåt varmare land. Personligen hade jag väntat på det nya huset.

Vad fläktgivaren anbelangar så funkar det ju och har mig veterligen aldrig varit ett problem heller så varför mixtra liksom?:hihi
Den sitter på in->sidan av kylet och får rätt temp.
Motortempgivaren för ECU:n sitter på ut->sidan av kylet, vilket leder till det kallare och felaktiga tempvärdet.

Rätta mig nån om det här vart tokigt.

Vad menar du med ut respektive insida av kylet? Vattnet går väl in på vänstersidan (samma som tempgivaren för ecu:n) och ut på högersidan där tempen för fläkten sitter. Gick igenom en sprängskiss häromdagen och fick detta förklarat för mig, men du kanske menar nåt annat med ut å in?

Vart ute på en kvällstur nu med hojen, tempen gick knappt över 65 grader :3freak

Jag tänker nog ändå testa sätta en täckskiva och se hur det går, Det är ju så jäkla kallt ute nu ändå, och som du säger, hojarna rullar ju i betydligt varmare längder och dessutom lär dom gå många gånger hårdare än vad jag kör så jag tror inte det kan bli sån hemsk värmeutveckling i mitt fall.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Vad menar du med ut respektive insida av kylet? Vattnet går väl in på vänstersidan (samma som tempgivaren för ecu:n) och ut på högersidan där tempen för fläkten sitter. Gick igenom en sprängskiss häromdagen och fick detta förklarat för mig, men du kanske menar nåt annat med ut å in?

Vart ute på en kvällstur nu med hojen, tempen gick knappt över 65 grader :3freak

Jag tänker nog ändå testa sätta en täckskiva och se hur det går, Det är ju så jäkla kallt ute nu ändå, och som du säger, hojarna rullar ju i betydligt varmare längder och dessutom lär dom gå många gånger hårdare än vad jag kör så jag tror inte det kan bli sån hemsk värmeutveckling i mitt fall.

Vart det bra med kylargardin?
Du har rätt att vattnet går in i kylaren på vänster sida (uppe) och går ut kylt till höger (nere). Du har också rätt i placeringen av sensorerna. Fläkt=höger och ECU temp=vänster.

Fläktgivaren sitter ju helt rätt på det kallaste stället i kylsystemet.

Varför flytten av ECU-tempgivaren är nödvändig är just för att den inte borde sitta på kylaren öht.
Den ska sitta så nära värmekällan som möjligt för att få reda på sanningsenlig temp.
Som den sitter OEM så läser den ett "kylt värde" då den dessutom sitter långt ner på kylaren. Det var det här jag for efter när jag var så otydlig i förra inlägget, sorry.

Vart onödigt krångligt det här så jag slänger med ett par bilder, kanske kan hjälpa nån.
Hoppas det blir bra med sensorflytten iaf.:tummenupp
Skärmklipp.JPG$T2eC16dHJIYE9qUcO3s9BRrORu,sC!~~60_57.jpg

Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Gjorde bort mig lite med rullgardinen så jag får ta en ny provtur imorgon, jag fäste den inte ordentligt så den hängde ner under kylet när jag kom hem efter provturen. Det är ju ganska kyligt nu, tempen gick upp till 80 grader vid halvhård körning men sjönk till ca 75 när jag körde "normalt". Troligtvis satt plattan över, men kan inte vara säker. Antingen hade den åkt ner eller så behövs en större. Skar ut en 7cm hög kartongbit och satte längs med nederkanten på kylen. Återkommer imorgon kväll om det inte är för dåligt väder för provtur.

Angående tempgivaren för fläkten så är det ju faktiskt riktigt värdelöst där med egentligen, speciellt med tanke på att den som du säger sitter precis där vattnet gått igenom hela kylningen. Den borde också flyttas till varmare ställe, den verkliga temperaturen när fläkten startar måste ju vara låååångt mycket högre än 107 grader...

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Hoj
*Såld*
Har bytt pushrod tätningen för tredje gången tror jag men det läcker ändå olja från området kring framdrevet, nu har jag beställt drivaxel tätningen och den lilla o-ringen i brickan framför. Nån som har bytt dessa? Var det ungefär lika enkelt som det verkar? Man behöver inte tappa oljan va? :va
Jupp har bytt dom och det var lite knixigt att få dit drivaxeltätningen rakt. Man får knacka försiktigt med ett dorn runt om. Jag behövde aldrig tömma oljan iallafall. Blir det något streetfighter bygge eller behåller du kläderna?

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Men får du dit tempgivaren på "rätt" ställe så visas ju rätt temp i displayen.. Skulle de va så att tempen skenar iväg å fläkten inte startar på 107 (om de nu e 107, ja vet inte) så kan du ju börja kolla över den.. Min har aldrig dratt igång, men å andra sidan har ja aldrig varit över 97 grader.. Annars kan du sätta en manuell switch till fläkten.. Bara att splica på en kabel på varje till fläktgivaren och sätta en av/på-knapp på lämpligt ställe.. Kan kanske va bra i bilköer...

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jupp har bytt dom och det var lite knixigt att få dit drivaxeltätningen rakt. Man får knacka försiktigt med ett dorn runt om. Jag behövde aldrig tömma oljan iallafall. Blir det något streetfighter bygge eller behåller du kläderna?

Tack för det =)
Nä det blir kläderna på åtminstone en säsong till, har varken tid eller pengar till två byggen och i vinter kommer det vara fullt upp med Banditen. Där blir det 1216cc, portad topp med större ventiler, kabelstamsbyte, bakdämparbyte, gaffelfjäderbyte, förgasarbyte m ombestyckning, bänkning och kanske lite annat smått och gott :näsblod

Tillern är fin som den är, men kanske att det blir en uppfräshning nästa år medan Banditen får rulla istället.

Raderad medlem 61114

Guest
Men får du dit tempgivaren på "rätt" ställe så visas ju rätt temp i displayen.. Skulle de va så att tempen skenar iväg å fläkten inte startar på 107 (om de nu e 107, ja vet inte) så kan du ju börja kolla över den.. Min har aldrig dratt igång, men å andra sidan har ja aldrig varit över 97 grader.. Annars kan du sätta en manuell switch till fläkten.. Bara att splica på en kabel på varje till fläktgivaren och sätta en av/på-knapp på lämpligt ställe.. Kan kanske va bra i bilköer...

Japp. Vad som visas i displayen kommer inte spela roll sen när tempgivaren är flyttad för fläktens skull.

Köer? Vem fan stannar i köer med en mc:confused::arsele:D

Raderad medlem 61114

Guest
Med kartongbiten på plats hamnade idag tempen på kring 80 grader, upp och ner några grader, slänger dit en plåtbit i samma storlek till helgen så lär nog tempen håller sig strax över 80 grader.

Tryckte sönder fästena till singelcutsen och repade baken lite idag pga nybörjaraktig bakhjulsträning, jäkla skit också! Inget som inte går att fixa, bocka till plåtfästet och limma å förstärka plastfästet. Men synd på skavmärkena som uppstod på hojen :(

Även upptäckt att jag kört lite för många mil rakt fram med hojen, så fått otrevliga kanter på bakhjulet, tänkte att det kör jag snabbt ner på Kinnekulle om två veckor, men fan! Riskerar ju att inte få hojen genom "besiktningen" innan dom släpper ut en :huvet Vad tror ni? Är dom jättepetiga så jag får köra rondeller på nätterna och nöta ner kanterna innan? :gnissla Inte jättesugen att köpa nytt däck just nu!

Last edited by a moderator:

Raderad medlem 61114

Guest
Sjukt dött i tråden för världens coolaste hojar! Kom igen nu! Någon som sitter på lite bilder på "stylade" tillisar? Alltså inga streetfigther-byggen "gud förbjude", men smågrejor, andra blinkers, annan stjärt, flyttad nr-plåt osv osv. Älskar "det där lilla" som gör så mycket... Men är dock jäkligt dåligt själv på att ha öga (visioner) på sånt.

Finns det någon som lyckats få till det bra med upp och ihopflyttade ljuddämpare?

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Ja, testa.

Använder ni Biltemaolja i TLR-maskinerna?
I boken står det 10/40 ATI och det verkar finnas på Biletema men sedan är det två andra bokstäver (SF/SG?) som inte finns i Biltemas olja. Jag vill minnas att vi haft detta upp tidigare i itråden men jag hittar inte vart. Det var något med att kopplingen inte fungerade bra men en viss olja... Vilken motorolja använder ni?

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
55 profil alltå.. Fått erbjudande om ett däck som är 55, original är ju 50, därför undrar jag, men sett på TL-planet att många verkar fördra 55.. Så slår väl till på det däcket då :fakta

De enda ja kan se som kan va nått e att hastighetsmätaren kommer inte stämma...:rofl

Raderad medlem 61114

Guest
Ja, testa.

Använder ni Biltemaolja i TLR-maskinerna?
I boken står det 10/40 ATI och det verkar finnas på Biletema men sedan är det två andra bokstäver (SF/SG?) som inte finns i Biltemas olja. Jag vill minnas att vi haft detta upp tidigare i itråden men jag hittar inte vart. Det var något med att kopplingen inte fungerade bra men en viss olja... Vilken motorolja använder ni?

Jag minns inte vilken olja jag hade i.. Köptes nån racingolja ifrån den lokala lanthandeln (ICA) :banana En gammal RR-förare som har den och kränger massvis med oljor där som sidosyssla.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Fast jag vet att det var någon olja som inte var ok och jag har för mig att det var kopplingen som inte fungerade optimalt. Egentligen spelar det inte så stor roll men jag skulle till Biltema för att köpa lite andra grejer och tänkte köpa olja.

Någon som varit med i tråden ett tag som vet?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det skall var "Jaso" bland tillsatserna i oljan, annars slirar kopplingen

Med 55 profil visar antagligen hastighetsmätaren mindre fel och du får mer gummi i backen i kurvorna

Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...