Ni som kan TL, vad behöver man veta innan köp.
Ngt att vara uppmärksam på?
Några garanti delar som ska vara bytta?
Vilka moddar rekommenderar ni?
Mer?
Mina 2 första hojar var RSV 1000, men det är 10 år sen nu.. Länge sen jag ägde en twin.
Antar att det är en R du kollar på.
Som CMXI säger, det allmänna skicket. Det är ju ändå en 10+ år gammal hoj.
Värt att notera. TL = Ticks Loudly.
Ventilerna låter förbaskat mycket, och det är helt normalt. Faktiskt, om det är tyst, så är det ventiljustering på gång. De tightar till sig med tiden.
Om du inte kör en, och kör en tänk på att hojen är från 97, och inte kan jämnföras med en gixxer från 2014.
En helt original TL plogar. Man åtgärdar det grövsta med att sälla in "Jamies settings" (en BSK förare som fick fram fantastisk bra inställningar för original dämparna, och körde med dem i BSK) och sänka kronan fram 5-10mm, och schimsa (original) dämparen bak 2-3mm. Original styrdämparen kan man slänga också. Funkar enbart som bokpress och inget annat.
En väl inställd TL är rätt OK, faktiskt (dock.. fortfarande inte en gixxer från 2014)
Många TL'ar är kraftigt moddade. Var inte rädd för dem, men känn på säljaren om det var han som gjorde dem, och i så fall att han vet vad han pratar om.
En TL svarar väldigt fint på smärre moddar.
Men, allt kan ju bli sönderskruvat.
Rekommenderade moddar: (tja... korta listan)
Slip-on/helsystem - så klart...
Pair valve. Så slipper du alla baksmällar vid avslag. Ingen funktionell betydelse, fast hojen blir något hekto lättar också.
Bakdämpare, alt att original är schimsad.
Sänkt tripple, med 5-10 mm (gå ej över 13mm, då kan skärmen slå i kylaren vid extrem bromsning)
PC III - inte ett måste, men det ger en finare gas respons, och några extra hästar.
Rent visuellt: "gap mod" - tar bort masa ful plast under sadeln.
Rensa banken. TL har världens fulaste original plastflärp...
Hmm, vi borde faktiskt ha två listor på detta i första posten.
Rekommenderade moddar för TLR, och TLR.
Old-timers. kom igen, lista era (rekommenderade) moddar.