TL-tråden - v2 !

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Okej, så jag fick köra trial-and-error på att koppla rpm mätaren rätt.

Spolarna har en svart och en orange/vit kabel. Jag antog helt enkelt att svart var negativ och orange/vit var positiv. Enligt vad jag kunde hitta så ska det vara tändning av CDI typ och då säger instrumentets manual att den ska ta puls från positiv pol.

Så, jag kopplade in på orange/vit (positiv tänkte jag) och ställde instrumentet på att ta signal från positiv, hände inte ett dugg...
Lät kablarna sitta kvar och ställde om instrumentet till att ta signal från negativ istället, hände inte ett dugg...

Kopplade om kablarna så instrumentet var anslutet på svart istället (negativ pol tänkte jag) och ställde instrumentet att ta signal från negativ, hände inte ett dugg....

Lät kablaget sitta så, ansluten på svart kabel och ställde om instrumentet att ta signal från positiv och... SUCESS!!!

Slutsats: Det är CDI typ och man ska ta signal från positiv, men svart kabel är positiv och orange/vit är negativ... :va:va:va:va:va
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
-
Hoj
Aprilia RSV1000R
Den där kan inte vara så dyr...MC-SHOPEN:SE i Karlstad.
Kanonställe till våra gamla Suzuki.
Bra service och snabba leveranser med stort lager hemma.

Hmm, vad jag har sett kostar den runt 40-50 euro överallt(komplett då med skruv osv).
Tack, ska kolla med de :) Känns lite halvjobbigt att vara utan MC mitt i säsongen
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Blev en TL-sväng igår :tuttar

13882462_10153927778005889_67410520355726108_n.jpg
 

Hoger-bak1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2016
Ort
Falun
Hoj
Suzuki tl1000s, tl1000r
God afton kära twinmissbrukare!
Har en tls som är ombyggd till fighter (jaaaa jag vet att det är så jäkla ute) och nu gick den förbannade kopplingsvajern av..... Igen! Har lagat den tillräckligt nu känns det som! Är det NÅN som har koll på nån som kan tänkas passa? Den måste ju vara längre än original för att räcka upp till mitt übertuffa fatbarstyre!
:rock
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Mc relaterat eller inte ?
Nu kan jag inte hålla käften om ROSENHILL CAFÉT Längre.

Idag har en epok sedan början av 80-talet när man hade lätt mc tagit slut för mig och mina anhöriga, mc kompisar med eller utan mc mm.
Köper inte deras mackor, kaffe eller dricka man får betala dubbel pant på flaskan...svindyra vanliga mackor med vanligt bubbelvatten till som kostar mer än en riktig lunch. och inte på tal om räk eller kräftmackorna med vilket man har förståelse för att de är dyrare,(men då ska det fan smaka något om dem) urvattnade smaklösa uppluckrade burkräkor eller kräftstjärtar, de som alltid varit så smakfullt goda många år tidigare. (det går att få det skiten att smaka någorlunda bra det med) men det gör det inte alls...

Åker enbart dit för att möjligen tanka eller mötas upp.

Nu är de så att grindjäveln ovan har återupptäckt ett annat fik som fanns även då på 80-talet med betydligt bättre priser och hembakat bröd med goda pålägg och normala priser på dessa, riktig trädgård med bra plats och trevligt.

Två sortes räkmackor med olika pris...den billigare med dessa urvattnade halvt uppluckrade skiten, och en dyr variant med handskalade riktiga räkor med smak. I övrigt betydligt mer prisvärt och godare.(den billigare varianten hade de konsten att få att smaka ok)
Gissa var jag och mitt följe kommer att fika hädanefter. Nostalgikänslan finns även där och nära till räcerbanan slingerbulten är det med. Over New Place and out. Less att bli pungslagen på pengar och besviken för dålig kvalitet.
 
Last edited:

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Jo...körbar idag ? eller är det ont i rykken
Såg du vilken fet moppefjutt jag gjorde igår. hehe...hoppa hoppa.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
åkte bil till jobbet i dag, -inte så kul :gråta
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Röd TL1000R framskärm till salu. (Aldrig monterad) men ståt på en hylla i typ tio år:)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Behöver lite input, har ett märkligt beteende i frambromsen. När jag bromsar ordentligt känns det bra och om jag släpper upp den helt och bromsar igen lite senare, inga problem. Men om jag bromsar ordentligt och sen utan att släppa på bromstrycket helt men sakta släpper på bromstrycket lite lite grann så uppstår något slags vibration, men inte vibration så att man känner att det skakar eller pulserar utan det upplevs mer som att något liksom "skrapar".. som om det låg något grus eller skit mellan pads och skiva.

1) Skivorna är sprillans nya, upplevde det likadant med de gamla.
2) Padsen är så gott som nya, de hade rullat max 50 mil med de gamla skivorna innan jag bytte skivor och det kändes bortkastat att köpa sprillans pads igen. Det kändes f ö likadant innan byte av pads.

Är det kolvarna som "fastnar" och inte går tillbaka som de ska och att de liksom ligger och skramlar lite minimalt innan kolven har gått ut helt?

:va
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Ställ upp moppen på stöd och tryck in bromshandtaget hårt och släpp, snurra sen på hjulet så fort som möjligt efter eller om du tar hjälp an nån katt som kan snurra direkt när du släppt. om kolvarna är som dom ska så snurrar hjulet lätt och inte släpar eller trögar.

Ta bort padsen och slipa/rugga de plana på ett ark slippapper på ett riktigt plant underlag, de kan glasas om man inte kört in dom rätt trots bara 50 mil. dom har även anpassat sig efter de gamla slitna skivorna (spår)
Att padsen löper lätt i uppfästningen i oket förutsätter jag du redan kollat.
Om du har race ok, så kan man ju tänka sig att det är dags för rengöring och infettning av kolvarna med konsistensfett ett tunt lager, för de har ofta inte de gummidamasker som standard ok har. Bromsvätska bör bytas om det inte är gjort inom en 2 års period.
Räcker det att pröva med ? eller ska jag ge mera förslag på bra saker att göra :) Så säg till.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ställ upp moppen på stöd och tryck in bromshandtaget hårt och släpp, snurra sen på hjulet så fort som möjligt efter eller om du tar hjälp an nån katt som kan snurra direkt när du släppt. om kolvarna är som dom ska så snurrar hjulet lätt och inte släpar eller trögar.

Ta bort padsen och slipa/rugga de plana på ett ark slippapper på ett riktigt plant underlag, de kan glasas om man inte kört in dom rätt trots bara 50 mil. dom har även anpassat sig efter de gamla slitna skivorna (spår)
Att padsen löper lätt i uppfästningen i oket förutsätter jag du redan kollat.
Om du har race ok, så kan man ju tänka sig att det är dags för rengöring och infettning av kolvarna med konsistensfett ett tunt lager, för de har ofta inte de gummidamasker som standard ok har. Bromsvätska bör bytas om det inte är gjort inom en 2 års period.
Räcker det att pröva med ? eller ska jag ge mera förslag på bra saker att göra :) Så säg till.

Tack, men jag tror det behövs fler tips.

Hjulet snurrar fritt efter broms, det har jag testat. Padsen är som sagt i princip nya och kom ihåg att jag hade exakt samma symptom med de gamla padsen och de gamla skivorna. De sitter i rätt och löper fritt. Det är standard R1 04/05 radiella fyrkolvsok, "gold spots". Vätskan är nyligen bytt och det är ordentligt luftat. Skivorna är sprillans nya.

Jag tror att det måste ha med kolvarna att göra på något sätt men fattar inte riktigt vad.... :va
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Skivorna, semi eller fullflytande ? sintrade belägg ? Siliconevätska ellervanlig ?

Ja är du helt säker på att inte padsen glasat och har en helt slät yta att nötas in på nya skivorna så är det ju inte dom som felar.
Ta bort damasken o kolla kolvarna om de är skitiga eller rostiga, är det inte nån beläggning eller rost borde packningarna i oken vara schyssta. känn om alla kolvarna går lika lätt inbördes, gör dom det så är nästa sak att kolla huvudpumpen.

Skrapar lite vid lätt bromstryck gör väl ändå alla bromsar ?
Sintrade belägg kan uppföra sig lite rufft och låta.
Siliconevätska är väldigt kärv jämfört med vanlig dot4. och kan upplevas som det hackar i pump/ok. nu prata vi väldigt lite.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Skivorna, semi eller fullflytande ? sintrade belägg ?
Ja är du helt säker på att inte padsen glasat och har en helt slät yta att nötas in på nya skivorna så är det ju inte dom som felar.
Ta bort damasken o kolla kolvarna om de är skitiga eller rostiga, är det inte nån beläggning eller rost borde packningarna i oken vara schyssta. känn om alla kolvarna går lika lätt inbördes, gör dom det så är nästa sak att kolla huvudpumpen.
Skrapar lite vid lätt bromstryck gör väl ändå alla bromsar ?
Sintrade belägg kan uppföra sig lite rufft och låta.


Det här har jag aldrig känt på någon mc jag har kört förut så det är inget "vanligt" skrap, det känns verkligen märkligt när det inträffar. Och det är inte helt konsekvent heller, det kommer ibland och ibland inte.

Tror inte det är padsen eftersom det kändes lika med de gamla och jag var noga med att nöta in dem mjukt så de inte skulle glasa... men man är ju aldrig 100%. De är väl sintrade har jag för mig. Ferodo belägg för bana och gata. De kanske väsnas... men det verkar ju märkligt då jag aldrig upplevt det förut på någon hoj och de gamla beläggen var ju samma sak med.

Då tror jag mer som du säger att det är själva oken som inte jobbar som de ska av någon anledning.
Jag får väl ta av dem och kika....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top