Nu ska jag berätta en sjuk liten historia. Den blir lite lång, men läs och förundras. Det gör jag.
Var ute på premiärturen igår med hojen, första turen sedan slutet på juni förra året. Ställde på hojen på morgonen och tecknade försäkring dagen innan, halv.
Åkte till min polares jobb och fixa med backspeglarna och skylhållare, blev kanon nöjd. Hojen gick hur bra som helst, lite väl effektiv ljuddämpare men det kommer ju åtgärdas efter besiktning tack vare Kohais hjälp
Efter meket blev det fika på stan, hittade en 100:- på backen ute på fiket. Där borde jag sett varningssignalen...
Åkte vidare till grannstan och gick på födelsedagsfika. Hojen rulla på så fint och allt kändes hur bra som helst.
På väg hem från fikan på en 50-sträcka känner jag att det slår till ytterst lite i styret och hör samtidigt en skarp metallsmäll. Pjoink typ.
Vad fan var det tänkte jag... Efter 10-20 m känner jag att hojen börja orma sig lite. Kör in på en busshållplats direkt. Känner en doft av bränd olja, tittar ner mellan benen och ser hur min 6 mil gamla Shell Advance Olja pissar ut i en stor pöl. Vrider av tändningen direkt. Ställer hojen på stödet och tittar in under motorn.
BLOCKET HAR SPRUCKET! What the fuck!!!
När oljan slutat forsa ser jag sprickan. Den är parallellt med oljepluggen i högra blockhalvan. Det är som en flik inåt precis i skarven mellan blocken. Ser på biten som vikts in att något slagit i den. Hmmmm
Går tillbaka längs vägen där till där oljesträngen börjar. Ser att det 5 dm innan oljan är ett färskt jack i asfalten. Letar i kring och ser en rostig gammal bult ligga. Tar upp den och ser att den har färskt metall fram nött... Ja ni förstår nu vad som hänt.
Jag har lyckats träffa en ensam jävla bult med framdäcket med sådan precision att den slår upp rakt under motorn på någon vek plats och trycker hål i blocket.
Otur? Vad är det...
Lägger upp bilder på skadan och den skyldiga bulten i eftermiddag.