TL-tråden - v2 !

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Nu fattar inte jag så himla mycket om motorer, men det är ju ingen mening att varva mer om effektkurvan redan har planat ut och som i många fall faktiskt är på väg ner när varvstoppet kommer...
Ska man ha nån nytta av mera varv så måsta man väl ha en kam mm som är anpassad för det också?
Nu kommer jag inte ihåg exakt hur min kurva såg ut vid bänkningen men har för mig att den faktiskt börjar vända neråt så smått när varvstoppet kommer... så varför varva mer med en motor som ändå inte ger mer effekt vid högre varv?
 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Som det framkommit så visar våra varvmätare 11k vid 10k rpm.(verkligt varv) Angående att öka varvet : För det första är det en fas som inte är enkel att få till. Det fick Yoshimura teamet att klia sig i huvudena när de sköt det ena crankcase efter det andra. Även Ducati hade problem med skjutna vevhus i början av sitt superbike inträde. nu har de fått fart på riktigt varvvilliga twinnar.
första varvtalsstoppet original från Suzuki var vid drygt 9000 varv (#Pin 18) på Ecun. (Strypningen)
Den var just för att få en hållbar motor utan vevstakslager problem i storändan och för att inte bli belastade med sprukna vevhus pga. övervarv. Det visade sig att det var ett försiktigt varvstopp. men öka varvet mer än original Ecu´n ger 10k rpm är en dålig kombination för gatåka. Men racefolket på banor har överstigt den gränsen med succés ...men de river motorn flera gånger per säsong och checkar delarna.
Ja kommer låta min gå original rpm som Ecu´n ger. 10 k inte mer. Jag prioriterar vridet och kan försaka lite hp på toppvarven för att få ett kraftigt register som är körbart. Det är vridet....pojkar det är vridet........varje hundratal rpm som ökas stressar vevhushalvorna enormt. De finns de som åker med varvstoppet på 10750 rpm.(Verklig rpm.) men jag lovar de mekar mer än kör för att hålla koll på innanmätet. Olika serier av Ecun vid tillverkning har lite diff på max varvet vid kalibrering o sluttest.. Tror tyskarna lagt ner mycket möda på vilka serier och nummer på Ecu´n som ger olika varvtal som max. De hade en tabell att jämföra med.Att få vridmoments kurvan och effektkurvan att inte plana ut vid de varvtalen är ett hästjobb att få till. Vill man ändå åka på högre varv,byt till Carillos H vevstakar annars är det garanterat att storänden blir oval med allt vad det innebär.

Sen är det ju bara o läsa hur många som har vevaxellager problem både pga av att alltid åka på maxvarv vid varje växel och för att de ska larva sig med 12 or vid bakhjulsåka,våra motorer klarar inte höga bakhjulkörningar. (Oljesumpen) Sen har vi de som kör på taskig olja eller har taskig bytesintervalv för filter o olja,därav mycket problem med veven. En sak till,åker man med K&N filter. se till att rengöra det ofta. Skippar man det som jag beskrivit ovan får man sällan problem med vevlager mm.
Mina två cent.
//Ronny ;-)
Det e nog pin 25 som e soft limmit brun/svart!!!?
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Det e nog pin 25 som e soft limmit brun/svart!!!?

Ja bra där,fel av mig. brunsvart är kabeln. Så ni som vill göra det här. Kolla för tusan att ni gör rätt.

ÄR #Pin 18 det som gäller på slömopparna TLS ? Har en stark känsla det stiftet hade nåt med det att göra.

Gammal moddning man glömt bort.
Rätta någon som är säker.O lägg upp på första sidan.
 
Last edited:

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Nu fattar inte jag så himla mycket om motorer, men det är ju ingen mening att varva mer om effektkurvan redan har planat ut och som i många fall faktiskt är på väg ner när varvstoppet kommer...
Ska man ha nån nytta av mera varv så måsta man väl ha en kam mm som är anpassad för det också?
Nu kommer jag inte ihåg exakt hur min kurva såg ut vid bänkningen men har för mig att den faktiskt börjar vända neråt så smått när varvstoppet kommer... så varför varva mer med en motor som ändå inte ger mer effekt vid högre varv?

Det är just det som är kruxet. Mer varv är mer hk. man får bygga motorn så den kan andas där uppe i varv.Sen finns en gräns för vad motor o insprut klarar att ge. det är det som kostar pengar. :fyllisar
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Mer varv är väl bara mer hk vid ett givet vrid, du kan ju räkna ut effekten med en formel som tar vridet som en parameter och varvet som en annan. dalar vridet av för mycket så spelar det ingen roll att du varvar mer, effekten blir ändå inte högre... typ så
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
det jag menar är att det finns ingen mening att varva en standardmotor över varvstoppet om kurvan redan har vänt. däremot om motorn är totalt modifierad kan det ju ge mera men nu snackar ju folk här om att höja sitt varvstopp på en standardmotor, vilket ju inte ger något
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Mer varv är väl bara mer hk vid ett givet vrid, du kan ju räkna ut effekten med en formel som tar vridet som en parameter och varvet som en annan. dalar vridet av för mycket så spelar det ingen roll att du varvar mer, effekten blir ändå inte högre... typ så

:tummenupp det finns ett samanhang ja. sen vill olika motorbyggare ha olika skillnader på dessa tre parametrar,beroende på tycke o smak hur motorn ska levera sin energi.
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
det jag menar är att det finns ingen mening att varva en standardmotor över varvstoppet om kurvan redan har vänt. däremot om motorn är totalt modifierad kan det ju ge mera men nu snackar ju folk här om att höja sitt varvstopp på en standardmotor, vilket ju inte ger något

Nej,inte utan att ändra andningen för motorn. kammaxelgrader IN EX. komp tändning insprut mm.
 
Last edited:

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Idag ; kollat skick på samtliga lager i vevhushalvorna (gått ca 700 mil) inget fel på dom.utgående lager är tätat och kommer bytas pga. ålder på gummitätningarna och packbox. hm..... Viktjustering av JE högkompkolvar utfört. slipat så de väger exakt lika :) o-ringar för oljemunstyckerna införskaffas.

Letar o lyssnar mig för vevjobbet. Bakdel RS införskaffas.
 
Last edited:

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Kul med folk som förfinar sina TLR, jag är själv manisk på viktminskning! här kommer några tips:
Byt till ett helsystem spar ca 6 kg eller exakt väger ett M4 helsystem 5,5 kilo totalt och gör mumma för motorn!
Har man råd köp nya fälgar helst BST (BlackStone Tec) i kolfiber där spar du ytterligare 5,75 kg men du får en ny cykel som går som en gud på bana. Detta är de två saker som gör absolut mest för att förbättra din cykel. Själv hade jag turen att komma över mina BST begagnade (till en GSXR 1000 K5 som moddades). Byt batteri från original 3,5-4 kilo mot ett Li-ion på 780 gram för ca 1200 spänn (ett fynd). Har läst lite om luftburkstrim, har själv kolfiberburk med kolfiber kanaler (låg vikt och andas förträffligt) har luftfilter direkt på trattarna från pipercross! Min är bantad ca 20 kilo, en sak till du spar 3,4 kilo på att byta till en Bitubo bakdämpare som dessutom är bättre än original! Visste ni att en TLR original väger ca 229 kilo med fulltank, 197 torr är något okörbart som förmodligen inte ens har däck monterat! Har en -00 med kina kåpor i -98 utförande (snyggast om ni frågar mig)!

Har helsystem iaf. Har funderat på Bitubo-dämpare, men då måste jag köpa dem plus ha hjälp med att sätta dit dom och det känns dyrt...
Vart får du tag på batteriet? Jag är trött på att lägga ut 1800 spänn för det vanliga 3-4kgsbatteriet...
 

Tomas TL1000R

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Romakloster
Hoj
Suzuki TL1000R-00
Ouch, 10 papp... Hmm, då kan jag säkert hitta någon som kan knacka en i alu för billigare peng. Kanske??

BTW, jag menade bucklan på min tank efter en marksyning... :hihi


Men seriöst. Om man tog en original tank och "klipper bort" sidorna, och gör nya som följer ramen i bredd. Iallafall, det är den ide'n jag har iallafall. Vill ha en tank som går åt det här hållet, fast anpassat till TLR ramen,
http://www.bikeexif.com/ducati-750

(btw, länken funkade till kolfiber sexet...)

Det är precis samma tanke jag har! Varit ute på nätet och luskat lite (svårt att hitta relevant fakta) och enligt förståsigpåare är det väldigt svårt att plocka bort plåt och svetsa ihop det utan att den läcker. Samtidigt är det jättesvårt att banka den till det resultat du vill ha! Jag funderar på hur jag skall göra och velar lite fram o tillbaks! Vi är som sagt inne på samma sak! Har du en extra tank till hands? Turligt nog har jag en så skulle det skita sig står jag inte i sjön! Funderar på hur mycket jag skall försöka smala av min tank? Jag tror att kanske 2 cm på varje sida är gott nog, möjligen 3 cm. Knacka svårt men då skulle man teoretiskt kunna slippa hål utan bara försiktigt knacka till den form man vill och då få den tät. Att gå den andra vägen står du nära idealformen men står då inför problemet att den inte får läcka. Alltså huvudbry över olika problem :va

/Tomas

Håll med om att det var i det närmaste en porrsida av en hardcore racer, schysst rördragning av avgassystemet och porrigt värre med all kolfiber, mumma!!!
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Idag:I morse kollade jag mig i spegeln o frågade. Chefen det är sportlov nu,,,,får jag vara ledig ett par dagar och meka båge,,,JAAA det får du. TACK vilken jevla schysst chef jag har.:krama

Så idag: Demonteras växelaxlarna isär och islagsklackar kollas och negativslipas med dremmel de första växlarna.
Lustgassytem kollas....http://ebutik.nccr.se/nos-system-1/
Hardcore ......
 
Last edited:

Tomas TL1000R

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Romakloster
Hoj
Suzuki TL1000R-00
Har helsystem iaf. Har funderat på Bitubo-dämpare, men då måste jag köpa dem plus ha hjälp med att sätta dit dom och det känns dyrt...
Vart får du tag på batteriet? Jag är trött på att lägga ut 1800 spänn för det vanliga 3-4kgsbatteriet...


http://www.ebay.com/itm/98-04-SUZUK...its=Model:TL1000R&hash=item2ec0271d56&vxp=mtr

eBay är svaret, jag valde Ballistic men det finns andra! Försökte helt enkelt hitta den som vägde minst!

Har du inte nån kompis som har ett garage med en balk i taket? sen är det spännband som gäller och sim sala bim sitter dämparen på plats! Gratis arbete, tar inte ens lång tid! :)
 

Tomas TL1000R

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Romakloster
Hoj
Suzuki TL1000R-00
Besikta med M4 helsystem i vår!!!!! Gulp! Det finns alltså ingen dB-killer till M4 på marknaden vad jag vet och med tanke på hur vackert högt den låter kan det bli knas vid besiktningen! 53 mm är det som gäller och eftersom det sitter kolfiber snyggt monterat längst ut (fasat in mot centrum) går det inte att trycka i en killer där?

Klurade då på att stoppa i en killer nedanför "bolt-on delen som är lite fasad! Kommer det gå eller hur fan skall jag göra? Några förslag! Jag vill inte byta tillbaka till originalsystemet för att det är för bökigt att få skiten tät sen älskar jag inte att skruva! På eBAY finns massa dB-killers som är tänkta att monteras vid utblåset men dom lär flyga ut vid gaspådrag för att dom inte kan sättas fast utan borrhål (vill helst inte borra). Bifogar en liten länk som skulle kunna gå: http://www.ebay.com/itm/Baffle-DB-K...23?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item257cbee003

Vad tror ni? Kom med förslag, hur har ni gjort!?

PS! Fan va kul med folk som håller denna tråd vid liv :Bugar

/Tomas
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Besikta med M4 helsystem i vår!!!!! Gulp! Det finns alltså ingen dB-killer till M4 på marknaden vad jag vet och med tanke på hur vackert högt den låter kan det bli knas vid besiktningen! 53 mm är det som gäller och eftersom det sitter kolfiber snyggt monterat längst ut (fasat in mot centrum) går det inte att trycka i en killer där?

Klurade då på att stoppa i en killer nedanför "bolt-on delen som är lite fasad! Kommer det gå eller hur fan skall jag göra? Några förslag! Jag vill inte byta tillbaka till originalsystemet för att det är för bökigt att få skiten tät sen älskar jag inte att skruva! På eBAY finns massa dB-killers som är tänkta att monteras vid utblåset men dom lär flyga ut vid gaspådrag för att dom inte kan sättas fast utan borrhål (vill helst inte borra). Bifogar en liten länk som skulle kunna gå: http://www.ebay.com/itm/Baffle-DB-K...23?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item257cbee003

Vad tror ni? Kom med förslag, hur har ni gjort!?

PS! Fan va kul med folk som håller denna tråd vid liv :Bugar

/Tomas

Jag kapade av orginalsystemsflänsarna och svetsade dit rätt dimension för att passa på helsystemet.. Så nu tar det 30s att byta mellan Orginal, Danmoto samt yoshburkarna.. :tummenupp
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Besikta med M4 helsystem i vår!!!!! Gulp! Det finns alltså ingen dB-killer till M4 på marknaden vad jag vet och med tanke på hur vackert högt den låter kan det bli knas vid besiktningen! 53 mm är det som gäller och eftersom det sitter kolfiber snyggt monterat längst ut (fasat in mot centrum) går det inte att trycka i en killer där?

Klurade då på att stoppa i en killer nedanför "bolt-on delen som är lite fasad! Kommer det gå eller hur fan skall jag göra? Några förslag! Jag vill inte byta tillbaka till originalsystemet för att det är för bökigt att få skiten tät sen älskar jag inte att skruva! På eBAY finns massa dB-killers som är tänkta att monteras vid utblåset men dom lär flyga ut vid gaspådrag för att dom inte kan sättas fast utan borrhål (vill helst inte borra). Bifogar en liten länk som skulle kunna gå: http://www.ebay.com/itm/Baffle-DB-K...23?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item257cbee003

Vad tror ni? Kom med förslag, hur har ni gjort!?

PS! Fan va kul med folk som håller denna tråd vid liv :Bugar

/Tomas

Ska vara lugnt utan db killers om systemet är nytt. Vet flera som besiktat med M4 och klarat sig under 103dB. Mitt Akra med rätt urblåst dämpning klarar sig också, 101dB sist har jag för mig.
Däremot samma Akra fast med DanMoto burkarna på, nä se det gillades inte... 108dB :hihi
Körde diskbollstricket och fick igenom det preciiiiis på 103dB.
Har db killers till danmoto burkarna men det monteras inte bakifrån som på de flesta andra, de kläms in i framänden på ljuddämparen istället, så det krävs ingen skruv för att hålla dem på plats.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Senast jag provade utan DB killers var 102.5 dB... :yoparty
Efter det så kör jag med dB killers...

Jag har dock den gamla varianten av M4, och jag borrade ett hål. Men i övrigt ser mina dB killer ut ungefär som dina.
Eller.. om man ska vara petig, så ser de ut så här:
http://www.ebay.com/itm/NEW-DB-KILLER-ANGLED-EXHAUST-CAN-DECIBEL-BAFFLE-FOR-VIPER-OVAL-ROUND-CANS/191030078194?_trksid=p2047675.c100009.m1982&_trkparms=aid%3D333001%26algo%3DRIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D20131227121020%26meid%3D5108514474868447747%26pid%3D100009%26prg%3D20131227121020%26rk%3D3%26rkt%3D10%26sd%3D161006673923
(men det är INTE dem jag har)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top