TL-tråden - v2 !

Tomas TL1000R

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Romakloster
Hoj
Suzuki TL1000R-00
Det där med smalare tank har jag också funderat på. Vet du om den där killen tillverkar flera, och säljer?? :)
(PS. som du ser har jag redan varit på och smalnat av min tank på vänstersidan... :D )

Jag har en liten styrbackspegel på vänster sida. "fisheye" funkar faktiskt bättre än original som bara visar armbågarna...
View attachment 399964View attachment 399965View attachment 399966


Jag har haft 299 (dvs max) på mätaren och den drog vidare... (tror verklig fart var nog 280:ish)
Det var naturligtvis på avlyst sträcka, ingen trafik och blah blah blah... :rolleyes:
Jag hade en aerodynamisk ryggsäck på mig, undrar om det gav någon extra kilometer i toppfart? Sedan så är jag rätt tanig och väger lite och ger inte mycket extra luftmotstånd utöver kåpor etc..

Läskigt blev det först när man skulle bromsa, det är då man inser hur mycket energi man byggt upp...
Men fantastiskt hur stabil en TLR är i hög fart. :tummenupp

:hej



Jag ska kolla upp snubben i Canada åt dig, priset låg nånstans runt 10 000 omräknat sen kommer ju resten. Har bilder och websida nånstans i datorn, jag återkommer till dig! Hittade sidan, jag kopierar in den här!

http://t2rasso.free.fr/Sells/ Hoppas det funkade!

Topphastighet: Jag vet inte vad min gör men jag har varit uppe i ca 285 på mätaren innan kolfiber fälgar och raceluftburk! Då fanns det mer och ge då pratar vi 80 väg på gotland som dessutom inte var spikrak! Det är stadiga grejer vi har :) men min framgaffel är rätt mjuk nu så den tenderar till något förstadie till wobbel vid hastiga nedlägg i högfart. Jag har en styrdämpare från Tyska Wilbers som funkar dåligt trots att jag har den ställd på trögaste läget! Det finns så mycket man vill åtgärda! 299 sa du, det är nog som du säger ca 280 ärliga! Drevning brukar dock stöka till hastighetsmätaren något! jag drevade ner min för bättre acc i motorn med en kugg, då föreföll det som om mätaren visade "mer fel" nu har jag drevat om tvärt om alltså original i motorn och tre kuggar extra bak (39 till 42) tror det motsvarar som en fram sas. Tänkte att den då visar mer rätt för därinne nånstans sitter givaren för hastighet (men jag vet ej)? Jag är ingen guru på det mekaniska men gillar teori!

Har du knackat in tanken själv eller? Det lär va struligt som fan att knacka tankar har jag läst mig till? Ger du klartecken kan du ge dig fan på att jag ger på med klubban bums! Utseendet är inte heligt (har ju en extra) :tungan:tungan:tungan
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Har äntligen gjort slag i saken å skaffat mig en bromshuvudcylinder fr en TLR för att matcha mina TLR-ok.. $40 utan handtaget. Ska bli skönt att få ordning på de nu, å ta av originalet..
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Nja, både varvräknare och hastighetsmätare visar ca 10% fel.
Kolla en dynokurva med omodifierad ECU får ni se att det indikerade varvstoppet vid 11000rpm faktiskt egentligen "bara" är 10000rpm. Topphastigheten är ca 265-270km/h verklig hastighet men då pekar nålen mot 300km/h. Har haft min egen uppe på 290 indikerat och då drog den fortfarande upp mot rödmarkeringen. Det var väl ca 260km/h verklig hastighet.

Drevar du ner så visar den ännu mer fel. Men en speedohealer brukar fungera bra för att åtgärda det.
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Idag åkte motordelar och motor upp på bänken. Ganska kul att lägga ut delar i ordning och vikt mäta upp för ev. viktjustering och Blueprint.
:va
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Nybliven tl1000s ägare här! :-D
Snabbaste färgen såklart, (svart, för er som inte förstod ;-))
Första gången med twin men jag tyckte denna kändes som en bra start, eller? ;-)

Har dock en fråga, redan nu.. När jag provkörde så dog hojen mitt i en korsning(svängde vänster, inte mycket hastighet att prata om) . Jag blippade upp varvet för att möta i tvåans växel, släppte ut kopplingen och hojen tvärdör. Har läst att detta kan hända. Är det så? Kan man modda bort det eller ska man göra något speciellt med sin körstil?
 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Kollade upp lite bakhjul d 650mm (190/50 17) 17 drev fram 37b=301.4 km/h 38b=297km/h 39b=286km/h 40b=279km/h 41b=272km/h 42b=265km/h vid 10000rpm omin varvar bara 9850rpm mot hårda v.stoppet!
(mer på mätaren)
Som sagt jag har noterat 303km/h på EN punkt i GPSen !!!! det var något fel låg på ca 235 o sen va det en mät- punkt som va 303 massa viadukter som paserades!!:tungan
 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
ECUna e lite olika vi provade min o en annan orörd min varvade 9850 o den andra 10000 sen provade vi en modad den varvade 10250 eller 10500!
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Nybliven tl1000s ägare här! :-D
Snabbaste färgen såklart, (svart, för er som inte förstod ;-))
Första gången med twin men jag tyckte denna kändes som en bra start, eller? ;-)

Har dock en fråga, redan nu.. När jag provkörde så dog hojen mitt i en korsning(svängde vänster, inte mycket hastighet att prata om) . Jag blippade upp varvet för att möta i tvåans växel, släppte ut kopplingen och hojen tvärdör. Har läst att detta kan hända. Är det så? Kan man modda bort det eller ska man göra något speciellt med sin körstil?

Om det är ett återkommande problem kan de ju va värt att kolla upp.. Är allt i sin ordning? TPS ställd, synkad, switchen till stödet är ok, osv?
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Kanske var jag som klantade mig. Får se, han som ägt den sa iallafall att det INTE hänt honom. Körde första gången på torrt idag, Brutal hoj! Väldigt instabil vid fullgasväxlingar, men det kanske jag kan lösa med andra fjädringsinställningar.
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Kanske var jag som klantade mig. Får se, han som ägt den sa iallafall att det INTE hänt honom. Körde första gången på torrt idag, Brutal hoj! Väldigt instabil vid fullgasväxlingar, men det kanske jag kan lösa med andra fjädringsinställningar.

Kolla förstasidan för inställningstips.
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Valde att ta bort även Crank shaft scissor gear också. förutom de på kamaxlarna. svarva ner flyweel och starter ring för lägre massa pågår. lär bli en respons i accet....:)
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Tänkte map diskussionen ang varvtal tidigare i tråden. Vad är teoretiska max varvtalet på en orginalmotor? kan man höja varvstoppet något tex till 11000rpm utan att riskera kolvar och ventiler? Varvstoppet orginal verkar vara under 10000 rpm??? Eller är jag ute och cyklar? Åke: vad tänkte du varva din motor till?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tänkte map diskussionen ang varvtal tidigare i tråden. Vad är teoretiska max varvtalet på en orginalmotor? kan man höja varvstoppet något tex till 11000rpm utan att riskera kolvar och ventiler? Varvstoppet orginal verkar vara under 10000 rpm??? Eller är jag ute och cyklar? Åke: vad tänkte du varva din motor till?

Nu var det ett tag sedan. Men. Om jag kommer ihåg diskussionerna på TLZone så är det största No No! att göra på en TL är att höja max rpm.
Trimma traditionellt som fan = OK.
Höja RPM tak utan att förstärka vevaxelinfästningen = Ras.

Var något med att vevaxelinfästningen inte håller för de logaritmiska kraftökningar som gäller vid höjd varvtal. Men, jag är rätt säker på att "Åke" har koll på det.

11k är nog OK, men, helt ärligt skulle jag inte gå den vägen.

Varvstoppet är väll 10500 original på R? (fast mätaren visar 11k)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag ska kolla upp snubben i Canada åt dig, priset låg nånstans runt 10 000 omräknat sen kommer ju resten. Har bilder och websida nånstans i datorn, jag återkommer till dig! Hittade sidan, jag kopierar in den här!

http://t2rasso.free.fr/Sells/ Hoppas det funkade!

Topphastighet: Jag vet inte vad min gör men jag har varit uppe i ca 285 på mätaren innan kolfiber fälgar och raceluftburk! Då fanns det mer och ge då pratar vi 80 väg på gotland som dessutom inte var spikrak! Det är stadiga grejer vi har :) men min framgaffel är rätt mjuk nu så den tenderar till något förstadie till wobbel vid hastiga nedlägg i högfart. Jag har en styrdämpare från Tyska Wilbers som funkar dåligt trots att jag har den ställd på trögaste läget! Det finns så mycket man vill åtgärda! 299 sa du, det är nog som du säger ca 280 ärliga! Drevning brukar dock stöka till hastighetsmätaren något! jag drevade ner min för bättre acc i motorn med en kugg, då föreföll det som om mätaren visade "mer fel" nu har jag drevat om tvärt om alltså original i motorn och tre kuggar extra bak (39 till 42) tror det motsvarar som en fram sas. Tänkte att den då visar mer rätt för därinne nånstans sitter givaren för hastighet (men jag vet ej)? Jag är ingen guru på det mekaniska men gillar teori!

Har du knackat in tanken själv eller? Det lär va struligt som fan att knacka tankar har jag läst mig till? Ger du klartecken kan du ge dig fan på att jag ger på med klubban bums! Utseendet är inte heligt (har ju en extra) :tungan:tungan:tungan

Ouch, 10 papp... Hmm, då kan jag säkert hitta någon som kan knacka en i alu för billigare peng. Kanske??

BTW, jag menade bucklan på min tank efter en marksyning... :hihi


Men seriöst. Om man tog en original tank och "klipper bort" sidorna, och gör nya som följer ramen i bredd. Iallafall, det är den ide'n jag har iallafall. Vill ha en tank som går åt det här hållet, fast anpassat till TLR ramen,
http://www.bikeexif.com/ducati-750

(btw, länken funkade till kolfiber sexet...)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det var det jag tänkte på.. är 11000 ok eller är 10500 max?? Men det pratades innan om att stoppet ligger redan vid 9850.. får plocka fram kritorna och justera mätartavlan.. :)

Jag kommer inte ihåg, så jag vågar inte svara så exakt.
Men, snurrar du tavlan lite så fattar nog inte motorn att du övervarvar... :hihi
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Det var det jag tänkte på.. är 11000 ok eller är 10500 max?? Men det pratades innan om att stoppet ligger redan vid 9850.. får plocka fram kritorna och justera mätartavlan.. :)

Som det framkommit så visar våra varvmätare 11k vid 10k rpm.(verkligt varv) Angående att öka varvet : För det första är det en fas som inte är enkel att få till. Det fick Yoshimura teamet att klia sig i huvudena när de sköt det ena crankcase efter det andra. Även Ducati hade problem med skjutna vevhus i början av sitt superbike inträde. nu har de fått fart på riktigt varvvilliga twinnar.
första varvtalsstoppet original från Suzuki var vid drygt 9000 varv (#Pin 25) på Ecun. (Strypningen)
Den var just för att få en hållbar motor utan vevstakslager problem i storändan och för att inte bli belastade med sprukna vevhus pga. övervarv. Det visade sig att det var ett försiktigt varvstopp. men öka varvet mer än original Ecu´n ger 10k rpm är en dålig kombination för gatåka. Men racefolket på banor har överstigt den gränsen med succés ...men de river motorn flera gånger per säsong och checkar delarna.
Ja kommer låta min gå original rpm som Ecu´n ger. 10 k inte mer. Jag prioriterar vridet och kan försaka lite hp på toppvarven för att få ett kraftigt register som är körbart. Det är vridet....pojkar det är vridet........varje hundratal rpm som ökas stressar vevhushalvorna enormt. De finns de som åker med varvstoppet på 10750 rpm.(Verklig rpm.) men jag lovar de mekar mer än kör för att hålla koll på innanmätet. Olika serier av Ecun vid tillverkning har lite diff på max varvet vid kalibrering o sluttest.. Tror tyskarna lagt ner mycket möda på vilka serier och nummer på Ecu´n som ger olika varvtal som max. De hade en tabell att jämföra med.Att få vridmoments kurvan och effektkurvan att inte plana ut vid de varvtalen är ett hästjobb att få till. Vill man ändå åka på högre varv,byt till Carillos H vevstakar annars är det garanterat att storänden blir oval med allt vad det innebär.

Sen är det ju bara o läsa hur många som har vevaxellager problem både pga av att alltid åka på maxvarv vid varje växel och för att de ska larva sig med 12 or vid bakhjulsåka,våra motorer klarar inte höga bakhjulkörningar. (Oljesumpen) Sen har vi de som kör på taskig olja eller har taskig bytesintervalv för filter o olja,därav mycket problem med veven. En sak till,åker man med K&N filter. se till att rengöra det ofta. Skippar man det som jag beskrivit ovan får man sällan problem med vevlager mm.
Mina två cent.
//Ronny ;-)
 
Last edited:

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Ouch, 10 papp... Hmm, då kan jag säkert hitta någon som kan knacka en i alu för billigare peng. Kanske??

BTW, jag menade bucklan på min tank efter en marksyning... :hihi


Men seriöst. Om man tog en original tank och "klipper bort" sidorna, och gör nya som följer ramen i bredd. Iallafall, det är den ide'n jag har iallafall. Vill ha en tank som går åt det här hållet, fast anpassat till TLR ramen,
http://www.bikeexif.com/ducati-750

(btw, länken funkade till kolfiber sexet...)

Liten putte : kolla in gsx r tankarna. de små maskinerna ;-)
Ett litet tips. hmm du behöver ju inte sprida vidare mina tankar på tankar där. :)
 
Last edited:

Gixxer1400

Medlem
Gick med
4 Sep 2013
Ort
Vallentuna
Hoj
GSXR1000 K9, TL1000R -98, GSX1400 -03, HVA FE 350 -17
4 är bättre än ingen :)
Får samtidigt erkänna att jag än så länge tillhör skaran garagekungar :( Ska bli ändring på det till våren! Köpte iofs hojen i början på nov så det känns som att jag har en giltig ursäkt.

Bromsade hojen idag hos Andersson Turbosystems i Väsby. Tack Peter :tummenupp
Blev ju inte mindre åksugen efter detta :D

Då kan man äntligen stryka epitetet garagekung... Blev 8 mil idag :D
Var dåligt med andra hojar på Sveavägen...

Hojen gick riktigt fint nu efter justering och bänkning :tummenupp
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top