TL-tråden - v2 !

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Dom här strypningarna i insugen... Kan man se dom om man tar bort luftburken å tittar rätt ner i insugen? Var ska dom sitta isf? I insugsgummit mellan bryggan å cylindern?
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
JONSTORP: Det sitter en insatsrör med mindre diameter i tratten punktsvetsat fast i originaltrattarna, om strypningen sitter kvar. sen är den strypt i ecu boxen med. Så ja man ser det tydligt. Du behöver inte ta bort burken, räcker med att titta ner under luftfiltret.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Man tar sig inte till fikastället med en låda mc-prylar.:hihi
 

Tomas TL1000R

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Romakloster
Hoj
Suzuki TL1000R-00
Vikten framför allt!

Kul med folk som förfinar sina TLR, jag är själv manisk på viktminskning! här kommer några tips:
Byt till ett helsystem spar ca 6 kg eller exakt väger ett M4 helsystem 5,5 kilo totalt och gör mumma för motorn!
Har man råd köp nya fälgar helst BST (BlackStone Tec) i kolfiber där spar du ytterligare 5,75 kg men du får en ny cykel som går som en gud på bana. Detta är de två saker som gör absolut mest för att förbättra din cykel. Själv hade jag turen att komma över mina BST begagnade (till en GSXR 1000 K5 som moddades). Byt batteri från original 3,5-4 kilo mot ett Li-ion på 780 gram för ca 1200 spänn (ett fynd). Har läst lite om luftburkstrim, har själv kolfiberburk med kolfiber kanaler (låg vikt och andas förträffligt) har luftfilter direkt på trattarna från pipercross! Min är bantad ca 20 kilo, en sak till du spar 3,4 kilo på att byta till en Bitubo bakdämpare som dessutom är bättre än original! Visste ni att en TLR original väger ca 229 kilo med fulltank, 197 torr är något okörbart som förmodligen inte ens har däck monterat! Har en -00 med kina kåpor i -98 utförande (snyggast om ni frågar mig)!
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
View attachment 399672View attachment 399673View attachment 399674View attachment 399675View attachment 399676View attachment 399671

Luftburken som sagt o lovat. komposit väger knappt ett halvt kilo. Tog ledigt av chefen idag...det var ju så fint väder och stack ner till hojjen :)

Mums! :beer:

Vad är problemet med orginal boxen?

Först har vi nätet i inloppet.. sen diametern på rören.. efter det volymen och utformningen på boxen och till sist filtret.. vilket är den svagaste punkten?? Vinner man något på att byta box men behålla rören tex.. bara bort med nätet samt sätta ett större filter... :what::what:

Ja och vikten då naturligtvis.
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Någon som har en gammal box att sälja billigt.. tänkte att man kunde skära upp den och använda undre delen som fäste när man gjuter...
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Mums! :beer:

Vad är problemet med orginal boxen?

Först har vi nätet i inloppet.. sen diametern på rören.. efter det volymen och utformningen på boxen och till sist filtret.. vilket är den svagaste punkten?? Vinner man något på att byta box men behålla rören tex.. bara bort med nätet samt sätta ett större filter... :what::what:

Ja och vikten då naturligtvis.

Nej. original snablar och volymen i burken är kruxet. den här har betydligt mer volym och snablarna är utprovade med burken för max flöde. ska enligt racefolket på andra sidan ge 8-9 hk mer från mellanregistret och till topp. precis där man vill ha effektökningen. den är utformad så och testad efter konstens alla regler..:banana
 

Tomas TL1000R

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Romakloster
Hoj
Suzuki TL1000R-00
757.jpg754.jpg

Bilder på min förädlade Tiller! Läste att luftburk kan ge 8-9 hk (här över) och har läst att helsystem ger ca 5-8 % . BST kolfiberfäljar ger ca 3 hk (pga minskade förluster i överföring till bakhjulet)! Jag tror inte riktigt på att det bara är att addera isf skulle jag ha säkert 135-140 hk på bakhjulet vilket jag tvivlar på men att den är vassare nu är alldeles uppenbart. Borde bänkköra men nöjde mig med att mappa den mot helsystem och öppnad luftburk. Säkert går det att få ut mer pulver optimerad. Vore kul att veta fakta!
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Nej. original snablar och volymen i burken är kruxet. den här har betydligt mer volym och snablarna är utprovade med burken för max flöde. ska enligt racefolket på andra sidan ge 8-9 hk mer från mellanregistret och till topp. precis där man vill ha effektökningen. den är utformad så och testad efter konstens alla regler..:banana

Ahaa.. får kolla vad man kan göra med det man har... kanske får börja med att åka med locket av i sommar och fundera lite...

I övrigt hörde jag från en kompis grannes morsa att du inte behöver din burk på ditt megabygge utan skall sponsra mig med den för att jämna ut oddsen lite..:D:D:D:D:gnissla
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
View attachment 399790View attachment 399791

Bilder på min förädlade Tiller! Läste att luftburk kan ge 8-9 hk (här över) och har läst att helsystem ger ca 5-8 % . BST kolfiberfäljar ger ca 3 hk (pga minskade förluster i överföring till bakhjulet)! Jag tror inte riktigt på att det bara är att addera isf skulle jag ha säkert 135-140 hk på bakhjulet vilket jag tvivlar på men att den är vassare nu är alldeles uppenbart. Borde bänkköra men nöjde mig med att mappa den mot helsystem och öppnad luftburk. Säkert går det att få ut mer pulver optimerad. Vore kul att veta fakta!

Snajsigt.. Vad lyckades du krama ut med locket av?

Jag hade 122 på hjulet med moddad burk och Bolt-on.

Har bytt till Helsystem nu bla.. skall försöka hitta lite fler ideér att testa vid mappning....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top