TL-tråden - v2 !

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har en TLR -99
Fick en premie på ca 2600:- på Suzuki märkes försäkringar, jag tror att det är IF .
+50 år
Körkort +30 år
SMC
Utanför Stockholm city
Eget garage
Helförsäkring
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Jag har en TLR -99
Fick en premie på ca 2600:- på Suzuki märkes försäkringar, jag tror att det är IF .
+50 år
Körkort +30 år
SMC
Utanför Stockholm city
Eget garage
Helförsäkring

Låter inte fel :) Själv fick jag ett erbjudande på 4300/månad från If för hel/hel. 2700/mån för trafik :3freak
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Försäkringar verka vara rena lotteriet...
Banker och försäkringsbolag kan man aldrig lita på, men man är ju tvungen att använda dem.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Nu kom jag på en grej som jag kanske borde fråga... Det står att TLR är reggat som 72 kW, men jag antar att det är närmare 100 kW egentligen? Ändrar ni det till 100 själva?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Den har väl typ 98hk orginal, finns det någon som har ändrat det? Jag tror inte det ...
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Nu kom jag på en grej som jag kanske borde fråga... Det står att TLR är reggat som 72 kW, men jag antar att det är närmare 100 kW egentligen? Ändrar ni det till 100 själva?

Min är reggad med 99kW. Har du 76 så är den nerreggad för att den är strypt eller så är det någon som fuskar med registreringen för att få billigare försäkring.
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Slowfinn: Dom där insugstrattarna är jag intresserad av, om du får till dom bra. :)
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Liten Putte : tuct in M4 system finns inte mer men det är raceversionen som smiter åt närmare chassiet. för bättre markfrigång vid max nedlägg.

Slowfinn :Suv är en signal variations box man triggar signalen till ECU som TRE .

4 på en TL-träff är bättre än ingen :)

Benet : :smasha Vad händer ? :huvet
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Den har väl typ 98hk orginal, finns det någon som har ändrat det? Jag tror inte det ...

Jag fick runt 140 i motorn och 118 på bakhjulet hos Andersson Turbo, så någonstans stämmer det inte. :)

Min är reggad med 99kW. Har du 76 så är den nerreggad för att den är strypt eller så är det någon som fuskar med registreringen för att få billigare försäkring.

Såldes dom strypta redan från början? Jag har inte ändrat något, men trattarna fick jag med vid sidan av iaf. när jag köpte den. :va
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Suspension set-up for TL1000R/S. (ett klick på tlr'en är lika med 1/4 varv på tls'en.)

Here's the road and race settings...great handling, neutral steering...... a fast easy to ride bike.
The TL-R is a very sensitive bike to suspension and ride height changes.

ROAD SETTINGS:*This gives you good feel and composure over bumpy roads,*
but I found it to be too soft* If your roads are smooth and you want more feedback,**
you'd be better off running the RACE settings

Tire Pressures: Front 36 PSI Rear 36 PSI

FRONT Suspension Settings:*

Spring Preload: 4 Lines showing (fourth line should just show above cap)

Compression Damping: 10 clicks out from fully in

Rebound Damping: 5 clicks out from fully in

REAR Suspension Settings:*

Spring Preload: 6 threads showing on top side of the thread below the lock ring*
i.e. two full turns from standard.**
Mark one of the castellations on the adjuster ring with a felt tip and add two full turns more preload.*

Compression Damping: 18 clicks out from fully in

Rebound Damping: 15 clicks out from fully in*
**
*

RACETRACK SETTINGS:*Good control and feedback for Trackdays and**
Club Racing using the standard suspention.

Tire Pressures: Front 32 PSI Rear 32 PSI

FRONT Suspension Settings:*

Spring Preload: 4 Lines showing (fourth line should just show above cap)

Compression Damping: 4 clicks out from fully in

Rebound Damping: 3 clicks out from fully in

REAR Suspension Settings:*

Spring Preload: 6 threads showing on top side of the thread below the lock ring**
i.e. two full turns from standard.**
Mark one of the castellations on the adjuster ring with a felt tip and add two full turns more preload.

Compression Damping: 7 clicks out from fully in

Rebound Damping: 10 clicks out from fully in

*
:)
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Nu kom jag på en grej som jag kanske borde fråga... Det står att TLR är reggat som 72 kW, men jag antar att det är närmare 100 kW egentligen? Ändrar ni det till 100 själva?

TLR är (var?) typ-reggad som 72kW i Sverige, den kom med strypbrickor i insugstrattarna. Jag tror inte det finns en enda TLR i Sverige som fortfarande har dem kvar. :hihi (alla är väll ändå trimmade så va fan...)
Original har en TLR 99kW från fabrik, utan några strypningar.

Min är reggad med 99kW. Har du 76 så är den nerreggad för att den är strypt eller så är det någon som fuskar med registreringen för att få billigare försäkring.

Min är också 72kW. Och ingen har ändrat, den kom så typad till Sverige. Min levererades också med strypningar i insuget (ligger i en kartong i garaget...). Men det kan har varit tidiga hojar kanske som kom såhär? Och att det "fixades" senare?
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Häh? Jag gick över från Suzukis märkesförsäkring till Folksam förra året när dom flippade ur totalt med premierna då jag skulle ha fått betala 13 000 hel/hel.

Om jag kollar på märkesförsäkringens kalkylator på nätet nu så får jag 4218 för hel/hel, och då är jag nyss fyllda 29 och bor i zon 2 i Stockholm (Nacka).

Jag hade Suzukis märkesförsäkring första året den fanns (2, 3 år sedan), fick 2900 hel/hel. Men andra året fick de ju tokfnatt och dubblade försäkringen, så jag sa tack och hejdå. Sedan såg jag att andra hade fått samma, men ringt dem och då fått original priset. Men jag tyckte det var ett jävla sätt, så inte en chans att jag anlitar dem igen. Gör de så engång, kan de göra det igen. Och bevisligen är det precis!!! det de har gjort igen, fast med moms och grädde på moset denna gången.

Jag har 3000kr hel/hel år.
40+, utanför samhälle, eget och larmat garage.
Kommer dock inte ihåg vilket bolag... :huvet (ska försöka hitta papperna hemma)

Har alla tidigare år haft IF med avställningsbar försäkring. I snitt blev det 3 - 5000 på en säsong beroende på väder. Men sedan kom ju den där extra kostnaden på att ställa på, och då ökade kostnaden markant, så en helårs försäkring är numera att föredra. Och de har ju krupit ner i pris ändå.
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Kul att se att det fortfarande finns så mycket intresse kring de här kultmaskinerna.
Skaffade äntligen en själv, en klassisk blå/vit -98 TLR, i höstas och har ägnat vintern åt förädling. Bromsning återstår sedan fattas det bara vår:)

Då jag flitigt förkovrat mig i alla TL-forum på nätet kan jag bidra med länken till Jamies Suspension Settings; http://www.tlplanet.com/forums/view.php?pg=jamie
Den här setupen tillsammans med 3mm schimsning bak och 10mm uppstick (ink. locken) på gaffelbenen får bli min baseline att utgå ifrån. Synpunkter mottages tacksamt.

Kommer även att byta styrdämparen mot en Öhlinare samt sko skönheten med nya Dunlop Sportsmart2:tummenupp

//Johan


:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Min är en gul/svart (en gång på Hedenhös tiden...) från 99.
Jag tillhör den lilla gruppen som kör helt utan styrdämpare. Jag har provar original (suger), moddad original (2.5W vätska), sög mindre, men.. meh...
Inga tendenser till vobbel eller något. TLR är stabil.
Men, man ska gör det som känns bäst för var och en. Min är ju inte ens i närheten av att vara original TLR, så jag har slutat med att propsa på att folk ska slänga styrdämparen på sina (nästan) original hojar. TLR är ju som sagt känslig på inställningarna och kanske är det så att min nätta vikt med div ändringar är "precis rätt".
Och så wheelar jag inte så mycket, när man sätter ner efter en längre wheelie är enda tillfällena som min rister till "lite".
Se bara till så att styrdämparen är ställbar. :tummenupp

Ang inställningarna, jag tror Jocke sa att 2mm bak var bra. 10mm fram är aggressivt men inom specarna. Gå ej över 13mm, då finns det (liten) risk att framskärmen tar i kylaren vid extrem inbromsningar. (beroende på din vikt, fjädringar, etc etc)
Jag brukar köra med mellan 5-8mm på min. Men så har jag Öhlins bak och +1mm excentrisk swingarmsinfästning, så inte helt enkelt att jämföra. :)
Tar du 3mm bak och 10mm fram, så är det nog bra ide att behålla styrdämparen tills du är säker på att det går stabilt i alla lägen. :hihi

Ang. däck. Kan du hitta 190/55 däck, så är de att föredra framför 190/50(den vanligaste varianten).
Imho, kör man bara gata är 180/55 bättre än 190/50.
Men, erkänner utan omsvep att 190 är maffigare vid korvkiosken... ;)


:hej
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Får man konstiga premier kan man faktiskt ringa och fråga varför.
det är inte helt ovanligt att det blir fel,då brukar de kunna fixa det.
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Jag har ringt och frågat om min försäkring hos Länsförsäkringar och allt dem kunde meddela var att TL1000R samt SV1000 ligger i samma modelklass/försäkringsklass och dem har flyttats upp en våning pga riskanalys?
Modellen slutade göras 2003 ffs... hur i hela helvetet kan en gammal räka på 15 år bli dyrare i försäkring?!?!?

GE FAN I ATT TRIMMA ERA TLR!!!!! ;D :7peta

Putteliten: Min har alltid varit 99kW sen jag fick den. Men det kan nog vara som du säger att dem kom importerade som 76 kW, men ingen har brytt sig om att omregistrera efter "pluggarna" blivit uttagna. Vilket också gör att ni får billigare försäkring än en annan...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag har ringt och frågat om min försäkring hos Länsförsäkringar och allt dem kunde meddela var att TL1000R samt SV1000 ligger i samma modelklass/försäkringsklass och dem har flyttats upp en våning pga riskanalys?
Modellen slutade göras 2003 ffs... hur i hela helvetet kan en gammal räka på 15 år bli dyrare i försäkring?!?!?

GE FAN I ATT TRIMMA ERA TLR!!!!! ;D :7peta

Putteliten: Min har alltid varit 99kW sen jag fick den. Men det kan nog vara som du säger att dem kom importerade som 76 kW, men ingen har brytt sig om att omregistrera efter "pluggarna" blivit uttagna. Vilket också gör att ni får billigare försäkring än en annan...

Det är SV1000 ägarnas fel!!!! :rolleyes:
Eller så är det så att någon på försäkringsbolaget faktiskt tog sig tid att googla TLS och TLR och upptäckte till sin stora förvåning att.. men OJ DÅ!!! TLR var visst inte alls samma hoj som TLS... :hihi
TLS borde naturligt vis ligga i en mycket dyrare klass än TLR, eftersom alla vet ju att TLS är en Widowmaker som kastar av sina förare, medans TLR är stadig som tåget.** :fakta


Ang. 72 vs 99kW, jag vet att jag frågade vi något tillfälle vilket dom använde, och då var det 99kW, men det kan kanske skilja på bolag och bolag. Jag tänker i alla fall inte typa om min hoj... :tungan
Som jag kör (fjollar runt) numera så använder jag max 60kW... :hihi






**:tungan:yoparty:fyllisar:lol:krama
 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Slowfinn: Dom där insugstrattarna är jag intresserad av, om du får till dom bra. :)
Vi provade somsagt 5olika längder med orginal kammar Yoshi+Acraburkar IN 109°EX108° så e det orginal trattarna som gäller! hitta något om att dom kortar spjällhuset tom. Bygger på en extramotor med orginal cc men ca 12.4:1 komp o höglyftande kammar+ställbaradrev+portat! http://mattebusa.se/wp/ bygger en orginal cc med högkomp + en ca 1040cc som blir fullpreppad! Vi försöker hitta pullver men som sagt luftburken e lite knasig!
 

Gixxer1400

Medlem
Gick med
4 Sep 2013
Ort
Vallentuna
Hoj
GSXR1000 K9, TL1000R -98, GSX1400 -03, HVA FE 350 -17
:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Min är en gul/svart (en gång på Hedenhös tiden...) från 99.
Jag tillhör den lilla gruppen som kör helt utan styrdämpare. Jag har provar original (suger), moddad original (2.5W vätska), sög mindre, men.. meh...
Inga tendenser till vobbel eller något. TLR är stabil.
Men, man ska gör det som känns bäst för var och en. Min är ju inte ens i närheten av att vara original TLR, så jag har slutat med att propsa på att folk ska slänga styrdämparen på sina (nästan) original hojar. TLR är ju som sagt känslig på inställningarna och kanske är det så att min nätta vikt med div ändringar är "precis rätt".
Och så wheelar jag inte så mycket, när man sätter ner efter en längre wheelie är enda tillfällena som min rister till "lite".
Se bara till så att styrdämparen är ställbar. :tummenupp

Ang inställningarna, jag tror Jocke sa att 2mm bak var bra. 10mm fram är aggressivt men inom specarna. Gå ej över 13mm, då finns det (liten) risk att framskärmen tar i kylaren vid extrem inbromsningar. (beroende på din vikt, fjädringar, etc etc)
Jag brukar köra med mellan 5-8mm på min. Men så har jag Öhlins bak och +1mm excentrisk swingarmsinfästning, så inte helt enkelt att jämföra. :)
Tar du 3mm bak och 10mm fram, så är det nog bra ide att behålla styrdämparen tills du är säker på att det går stabilt i alla lägen. :hihi

Ang. däck. Kan du hitta 190/55 däck, så är de att föredra framför 190/50(den vanligaste varianten).
Imho, kör man bara gata är 180/55 bättre än 190/50.
Men, erkänner utan omsvep att 190 är maffigare vid korvkiosken... ;)


:hej
Tack för feedbacken.
Öhlinaren jag beställt är ställbar. Gjorde först snåltricket och bytte till 2.5W olja i orginaldämparen men mina packboxar tyckte inte om den oljan:(
Sportsmart2-däcket finns i 190/55, övervägde det men fegade ur och körde std-dimension.
Har körning på Gelleråsen bokad i slutet på april så det blir till att utvärdera grundligt där och göra ev. justering därefter.
Hur är det egentligen med uppsticket fram? Jag har fattat det som att de flesta anger uppstick mätt från skarven rör-lock och inte från ovankant lock? Det skiljer ju typ 3mm beroende på mätpunkt.
 
Last edited:

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Tailen hemma.. bygget fortsätter...


20140213_194852.jpg
Tight som faan.. men det ser faktiskt ut som allt får plats.. Obs tejpen endast temporär...

20140213_194834.jpg
Gjorde en underdel I 1mm alu för att skydda grejerna lite.. samt ett fäste för rectifiern så den får bra med kylluft..

20140213_194902.jpg
Tid att testa om man får på bakdelen..

20140213_195326.jpg
Det är inte mycket att spela på..

20140213_195226.jpg
Ser ut att bli ganska vettiga linjer,,

20140213_195244.jpg
Och bakifrån...

20140213_200016.jpg
Nästa steg är att bygga upphängning till slutburkar..

20140213_200039.jpg
Det skall nog gå att få till på någe vis...


Mer nästa gång.....
 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Tack för feedbacken.
Öhlinaren jag beställt är ställbar. Gjorde först snåltricket och bytte till 2.5W olja i orginaldämparen men mina packboxar tyckte inte om den oljan:(
Sportsmart2-däcket finns i 190/55, övervägde det men fegade ur och körde std-dimension.
Har körning på Gelleråsen bokad i slutet på april så det blir till att utvärdera grundligt där och göra ev. justering därefter.
Hur är det egentligen med uppsticket fram? Jag har fattat det som att de flesta anger uppstick mätt från skarven rör-lock och inte från ovankant lock? Det skiljer ju typ 3mm beroende på mätpunkt.
Jag kör utan styrdämpare har inte haft några problem med det! Va o körde på gelleråsen i somras inga problem skruva lite på returen bak efter första passet (Bitubo) perfekt neutral o finsom fan:). Har en Öhlins gaffel fram
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top