Psychobiker
Sporthojsnörd
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Skövde
- Hoj
- TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det där fattade jag inte, öppen eller stängd luftburk och monterat bredbandslambdor! Menar du att du har rensat original luftburken men har kvar dom där spjällen som sitter där till ingen nytta? Antingen rensar man väl ut allt skit i luftburken o tar bort vakumslangarna och tar bort överflödig plast eller om pengarna finns köper kolfiber burk plus ramair kanaler oxå i kolfiber (kostar ca 5K).
Du prioriterar som jag ungefär Jag klurar på vad jag skall stoppa i för framfjäder? och vilken hårdhet? Race tec 1,1 har jag klurat på, kan det vara för hårt för mina 80 kilo (inkl all utrustning)! Det finns ju linjära och progressiva (progressiva har jag hört är kass). Original som jag har nu är för mjukt (bottnar vid bankörning-inte bra). Hur tänker du om framfjädrar? Det kanske låter som jag har hur mycket flis som helst att lägga på allsköns moddar men nu är det ansträngt även här så förädlingstakten har gått ner på min hoj tyvärr, men det är lite grejen att prioritera och spara ihop till smått som stort sas!
Jag var otydlig! Jag har rensat burken och rivet ut spjäll o skit, sågat upp kanalerna osv. Det jag funderar på är att ta bort hela överdelen av burken, för att seom motorn andas bättre när man inte har luffarturboeffekten.
Med bredbandslambdorna har jag hela tiden koll på bränsleblandningen, så om jag gör en modifiering på tex luftburken, kan jag se på lambdavärdena om och hur jag måste justera insprutet.
Angående fjädrar så köpte jag hyperpro progressiva, men dom var nog för mjuka för min vikt (ca 100 näck), men de får hänga med i år, siktar på att stoppa i gixxer 1000 k4 gaffel nästa vinter, dom får man för ett överkomligt pris på bukten, och passar nästan rakt av.
Angånde drevningen så kvittar det var du byter drev. Givaren sitter på framdrevet och pulshastigheten på drevet ger in signal som görs om till en hastighet beräknad på utväxling och storlek på bakhjulet. Ändrar man utväxlingen kommer bakhjulet att få en annan hastighet vid ett givet varvtal än orginal, och mätaren visar fel. Har köpt en speedohealer i år för att få till det rätt, då jag bytt till 42 bak.
På Millen jag hade satt givaren bak istället, då kvittar det vilken utväxling man har, iom att den bara mätte hur fort hjulet snurrade.
/Pajje