TL-tråden - v2 !

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det där fattade jag inte, öppen eller stängd luftburk och monterat bredbandslambdor! Menar du att du har rensat original luftburken men har kvar dom där spjällen som sitter där till ingen nytta? Antingen rensar man väl ut allt skit i luftburken o tar bort vakumslangarna och tar bort överflödig plast eller om pengarna finns köper kolfiber burk plus ramair kanaler oxå i kolfiber (kostar ca 5K).

Du prioriterar som jag ungefär :) Jag klurar på vad jag skall stoppa i för framfjäder? och vilken hårdhet? Race tec 1,1 har jag klurat på, kan det vara för hårt för mina 80 kilo (inkl all utrustning)! Det finns ju linjära och progressiva (progressiva har jag hört är kass). Original som jag har nu är för mjukt (bottnar vid bankörning-inte bra). Hur tänker du om framfjädrar? Det kanske låter som jag har hur mycket flis som helst att lägga på allsköns moddar men nu är det ansträngt även här så förädlingstakten har gått ner på min hoj tyvärr, men det är lite grejen att prioritera och spara ihop till smått som stort sas!

Jag var otydlig! Jag har rensat burken och rivet ut spjäll o skit, sågat upp kanalerna osv. Det jag funderar på är att ta bort hela överdelen av burken, för att seom motorn andas bättre när man inte har luffarturboeffekten.

Med bredbandslambdorna har jag hela tiden koll på bränsleblandningen, så om jag gör en modifiering på tex luftburken, kan jag se på lambdavärdena om och hur jag måste justera insprutet.

Angående fjädrar så köpte jag hyperpro progressiva, men dom var nog för mjuka för min vikt (ca 100 näck), men de får hänga med i år, siktar på att stoppa i gixxer 1000 k4 gaffel nästa vinter, dom får man för ett överkomligt pris på bukten, och passar nästan rakt av.

Angånde drevningen så kvittar det var du byter drev. Givaren sitter på framdrevet och pulshastigheten på drevet ger in signal som görs om till en hastighet beräknad på utväxling och storlek på bakhjulet. Ändrar man utväxlingen kommer bakhjulet att få en annan hastighet vid ett givet varvtal än orginal, och mätaren visar fel. Har köpt en speedohealer i år för att få till det rätt, då jag bytt till 42 bak.
På Millen jag hade satt givaren bak istället, då kvittar det vilken utväxling man har, iom att den bara mätte hur fort hjulet snurrade.

/Pajje
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:Bugar :Bugar :Bugar

När jag ser sådana där gamla dragracers (bilar) med motorn fram så får jag alltid flashbacks till gamla Buster tidningar. Där var en serie som handlade om en snubbe som körde dragracing med sådana där frammonterade motorer. :)
Med gasmask och allt för att inte svimma... Såg jätte hälsosamt ut... :hihi
 

Tomas TL1000R

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Romakloster
Hoj
Suzuki TL1000R-00
Jag var otydlig! Jag har rensat burken och rivet ut spjäll o skit, sågat upp kanalerna osv. Det jag funderar på är att ta bort hela överdelen av burken, för att seom motorn andas bättre när man inte har luffarturboeffekten.

Med bredbandslambdorna har jag hela tiden koll på bränsleblandningen, så om jag gör en modifiering på tex luftburken, kan jag se på lambdavärdena om och hur jag måste justera insprutet.

Angående fjädrar så köpte jag hyperpro progressiva, men dom var nog för mjuka för min vikt (ca 100 näck), men de får hänga med i år, siktar på att stoppa i gixxer 1000 k4 gaffel nästa vinter, dom får man för ett överkomligt pris på bukten, och passar nästan rakt av.

Angånde drevningen så kvittar det var du byter drev. Givaren sitter på framdrevet och pulshastigheten på drevet ger in signal som görs om till en hastighet beräknad på utväxling och storlek på bakhjulet. Ändrar man utväxlingen kommer bakhjulet att få en annan hastighet vid ett givet varvtal än orginal, och mätaren visar fel. Har köpt en speedohealer i år för att få till det rätt, då jag bytt till 42 bak.
På Millen jag hade satt givaren bak istället, då kvittar det vilken utväxling man har, iom att den bara mätte hur fort hjulet snurrade.

/Pajje

Shit! Du verkar veta vad du talar om! Jag kan inte finlir överhuvudtaget, famlar kring i zonen förbättring=ger något men aldrig riktigt allt! Där krävs kunskap och mätning och seriösa finjusteringar. Önskar jag kunde och hade tillgång till balanserade utmätta grejer körda i den värsta dynojetten med kalibrerad fartvind och allt! Drömmar, men jag är "skruvfeg" kan man säga, fixar bara dom lätta grejerna själv som service och byte av enklare saker!

Varför skulle: ta bort överdelen av luftbox vara en lösning? Enda som möjligen skulle kunna bli lite bättre är som du/nån skrev mellanregistret! Ett par "raka kanaler" i en större volym borde väl klara av ett eventuellt bättre mellanregister avseende vridmoment med fördelen att den går bättre på högvarv! Den optimala lösningen borde vara fler kubik men det kostar flis, jag vet! Har du en PC III, själv har jag en PCII godtyckligt inställd! Drömmer om en ballanserad motor körd i tidigare nämnd bänk (lär finnas i Helsingborg=långt bort)!
Nej nu skall jag dricka ur vinet och vara social med den andra hälften (som inte förstår tjusningen med V-tvinnar med helkåpor)!

/Tomas
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Shit! Du verkar veta vad du talar om! Jag kan inte finlir överhuvudtaget, famlar kring i zonen förbättring=ger något men aldrig riktigt allt! Där krävs kunskap och mätning och seriösa finjusteringar. Önskar jag kunde och hade tillgång till balanserade utmätta grejer körda i den värsta dynojetten med kalibrerad fartvind och allt! Drömmar, men jag är "skruvfeg" kan man säga, fixar bara dom lätta grejerna själv som service och byte av enklare saker!



Varför skulle: ta bort överdelen av luftbox vara en lösning? Enda som möjligen skulle kunna bli lite bättre är som du/nån skrev mellanregistret! Ett par "raka kanaler" i en större volym borde väl klara av ett eventuellt bättre mellanregister avseende vridmoment med fördelen att den går bättre på högvarv! Den optimala lösningen borde vara fler kubik men det kostar flis, jag vet! Har du en PC III, själv har jag en PCII godtyckligt inställd! Drömmer om en ballanserad motor körd i tidigare nämnd bänk (lär finnas i Helsingborg=långt bort)!
Nej nu skall jag dricka ur vinet och vara social med den andra hälften (som inte förstår tjusningen med V-tvinnar med helkåpor)!

/Tomas

Jag gör allt, ibland blir det fel, men då lär man sig till nästa gång! Har renoverat en S-motor en gång, framgafflarna fixade jag i år, elsystemet har jag gjort hur mycket som helst i. Börjar blir rätt duktigt på TL:arna nu faktiskt, både iom att jag läser på mycket på planeten och zonen om andras erfarenheter, och att jag skruvar så mycket själv.

På Aprilian var luftburken alldeles för liten för motorn, en kompremiss iom att tanken var typ 10 cm bred, så där gjorde det märkbar skillnad. Men den stora nöjet var ljudet, fy fan vad den lät gött med öppen luftburk, man kunde lika gärna köra med orginalblås, för det var bara ett sanslöst vrål under tanken som hördes i vilket fall. Fick bullervarning på rakan på Kinnekulle trots orginalblås, så jag fick hålla igen lite där för att få fortsätta köra...

Fördelen med att mäta värdet när man kör är att man exakt rätt förutsättningar, ingen simulerad fartvind, utan det är den vind som faktiskt gäller. Givtevis har jag en PCIII:a, så de värden jag får ifrån lambdasonderna läser jag av, justerar i PCIII:an och sen kör man igen och ser om det blev bättre. Fick dra upp insprutet upp till 25% i stora delar av registret efter luftburksmodden, det blev märkbar skillnad.

Nu är inte dom prylarna direkt gratis (ca 10 000 för 2 bredbandslambdor med styrenlektrinic och en inspelningslåda som loggar värdena från sonderna, samt 5 övriga värden från motorn, där varvtal och spjälläget är vad som man måste ha. Använder den även som tidtagare vid bankörning, då det blir en ganska tydlig kurva för varje varv, så det är bara att kolla tidpunkterna mellan 2 givna lägen, tex gaspåslag ut på rakan, skiljer max några tiondelar mellan varje varv), men jag resonerade som så, att en dynobänk kostar ju några tusen det med, och så fort jag gör en ändring, så är den i princip bortkastad.

Hojen går riktigt bra nu, men det går att finlira till ännu mer, ska se om jag hinner med det i år
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
När blir det TL-träff ? :banana

Jag är på om det är inom rimliga avstånd (<50 mil) och beroende på när, slutet av sommar passar mig bäst.

Ska sånt här bli av krävs det att 2-3 personer tar på sig det och faktiskt driver igenom det. Mitt förslag är att ta fram några förslag på plats, kan tänka mig att man hyr stugor i nått område där det finns mycket fina mc-vägar i närheten, någorlunda centralt i Sverige, dvs inte Smygehuk eller tornedalen, samt 3-4 datum och se när det passar flest.

Det är kanske så att vi ska ordna 2 st, en i södra och i norra delen av landet, så kan vi bråka om vilken träff som var bäst sen :smasha
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Då måste jag fan vara med, det är bara att ta båten till Sverige (bor ju på Gotland)!
Hoppas på mälardalen (kommer från Eskilstuna)!:yoparty

Gotland... Hmm. det är inte du som är med på bild i senaste Allt om MC? Sidan 39. Repotage om Farnyte MC.
Skinnställ & MC färger etc stämmer ju. :)

Bodde själv 4 år i Visby. Bästa tiden i mitt liv, men f-n.. inga jobb så flyttade tillbaka till skåne...

:hej
 

Tomas TL1000R

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Romakloster
Hoj
Suzuki TL1000R-00
Gotland... Hmm. det är inte du som är med på bild i senaste Allt om MC? Sidan 39. Repotage om Farnyte MC.
Skinnställ & MC färger etc stämmer ju. :)

Bodde själv 4 år i Visby. Bästa tiden i mitt liv, men f-n.. inga jobb så flyttade tillbaka till skåne...

:hej

Faktiskt! Det är jag, tidningen valde inte ut en bild där jag och en blå/vit GSX 1400 stod o poserade själva! Synd eftersom det hade varit en mycket ballare bild!

Va! Köpte du din TLR på Gotland innan du flyttade isf har jag (troligen) kört den? Gotländska arbetsmarknaden är ingen hit, har du kört på Gotland Ring? Var det länge sedan du flyttade? Du får erkänna att dom Gotländska landsbyggdsvägarna är riktigt roliga för att inte tala om Gotland Ring som iofs är den enda bana jag kört på men är fantastisk! :) Kom ner så fixar jag boende så kan vi ta några dar på Ringen vet ja!!!!!!
1277.jpg

Denna bild var av nån anledning i tidningen Bike för några år sedan!
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Faktiskt! Det är jag, tidningen valde inte ut en bild där jag och en blå/vit GSX 1400 stod o poserade själva! Synd eftersom det hade varit en mycket ballare bild!

Va! Köpte du din TLR på Gotland innan du flyttade isf har jag (troligen) kört den? Gotländska arbetsmarknaden är ingen hit, har du kört på Gotland Ring? Var det länge sedan du flyttade? Du får erkänna att dom Gotländska landsbyggdsvägarna är riktigt roliga för att inte tala om Gotland Ring som iofs är den enda bana jag kört på men är fantastisk! :) Kom ner så fixar jag boende så kan vi ta några dar på Ringen vet ja!!!!!!
View attachment 400517

Denna bild var av nån anledning i tidningen Bike för några år sedan!

Köpte min TL i Stockholm (Huddinge, om jag minns rätt), var hmm, jätte längesedan... måste ju vatt 11 år sedan nu... :crash
Flyttade från Visby 1995, så det var ett tag sedan. Men, jag har varit på Gotland ring och kört några få varv, men var där med min XR, för min TL låg i bitar efter en crash på Sturup Race Way... Men, det är en fin bana, men har inte varit där sedan den var års ny (edit: hittade semesterbilderna, det var 2004). Då fanns i princip bara asfalten lagd, ingen depå, inget inhägnat, och vägen dit gick genom kalkbrottet... :hihi (vilket btw var FETT att dra igenom på en supermotad... även om det var förbjudet :crash )
Och kan bara hålla med om landsbygden, fin fina väger, i alla fall norra delarna, bara bär jag brände runt på MC. Södra delen var jag bara och besökte när en tjejkompis lekte reseguide och guidade oss runt på alla sevärdheter. :)

(och det blir att komma upp eftersom jag bor i skåne... :hihi men får fundera på det, skulle ju vara kul att åka till Gotland igen :) )
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
En TLR cirkulerade på banan den dagen också, men vet inte om han var lokal, eller om han kom från Stockholm.
(jag har bild med regnr, men vill inte skylta med det, det slutar på 583)
(och det är nu du säger, men va fan, det är ju min hoj och han LÅVADE att den aldrig var bankörd... :hihi )
Sensi_Kaz_PICT0050.jpgBild%20037.jpg

Depån... :crash
Bild%20129.jpg

Småvägarna på Fårö (har jag för mig...) :)
Typical_road_Gotland_01.jpgTypical_road_Gotland_02.jpgTypical_road_Gotland_Otee.jpgXR_lake_01.jpg
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Tror inte den killen med TLR'en på bilderna är med oss längre... har för mig jag läste det nånstans. Jag kände honom lite, vi körde lite tillsammans och lajjade även ihop som små på något sportlov. Hoppas jag har fel, och isf ber jag om ursäkt men jag tror att det kan va så tyvärr...

Sen känner jag nog igen han på Millen också, om det är som jag tror så är det min polare "KaZ" här på forumet, han kör inte längre hoj (förutom när han "tar hand om" min Bandit när jag har semester). Den Millen är nog bland de finare Millar jag har sett, tyvärr påkörd och krashad.
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Ja fick åsså ett tokpris på Länsförsäkringars märkesförs på min S när ja skulle teckna förra året... Slutade med att ja tog SaluAnsvar halv för 2600:-/helår.. Tänkte att klotar ja den å förstör kåporna får den fajtas.. :)
SaluAnsvar är ju för övrigt folksams nu...
 
Last edited:

Tomas TL1000R

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Romakloster
Hoj
Suzuki TL1000R-00
Köpte min TL i Stockholm (Huddinge, om jag minns rätt), var hmm, jätte längesedan... måste ju vatt 11 år sedan nu... :crash
Flyttade från Visby 1995, så det var ett tag sedan. Men, jag har varit på Gotland ring och kört några få varv, men var där med min XR, för min TL låg i bitar efter en crash på Sturup Race Way... Men, det är en fin bana, men har inte varit där sedan den var års ny (edit: hittade semesterbilderna, det var 2004). Då fanns i princip bara asfalten lagd, ingen depå, inget inhägnat, och vägen dit gick genom kalkbrottet... :hihi (vilket btw var FETT att dra igenom på en supermotad... även om det var förbjudet :crash )
Och kan bara hålla med om landsbygden, fin fina väger, i alla fall norra delarna, bara bär jag brände runt på MC. Södra delen var jag bara och besökte när en tjejkompis lekte reseguide och guidade oss runt på alla sevärdheter. :)

(och det blir att komma upp eftersom jag bor i skåne... :hihi men får fundera på det, skulle ju vara kul att åka till Gotland igen :) )

Banan är idag två etapper, 2004 var det bara en! Nu är banan ca 3,6 km och sektion två (är vrålkul) och om du frågar mig den roligaste! Upp ja visst fan det, är så van med sthlm som ligger uppåt eller just uttrycket komma ner till ön föll sig naturligt felaktigt nog :huvet Du har missat mycket bra vägar det hör jag det! Du är hur som helst välkommen och det gäller er alla TL1000R folk som står i nöd inför den eventuella Gotlandsresan!
Ja ni fattar!
 

Tomas TL1000R

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Romakloster
Hoj
Suzuki TL1000R-00
494.jpg263.jpg338.jpg730.jpg

Här lite bilder, nytt som gammalt, ett tag hade jag en gul (min första) men gillar blå/vit mer så då köpte jag en nyare sådan med originalframdäck fortfarande monterat 648 mil tror jag den hade gått på 10 år! Har nu gått ca 2600 skulle jag tro och moddad som sagt! Det är ju lite roligt med bilder hit och dit bland all text! Längtar som fan till "våren" då vägarna förlåter mer (ser inget större nöje i att bara åka en sväng för att vara först) utan börja köra på riktigt!
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Idag e de ju sjukt våraktigt ute! Riktigt sugen på att ut å åka.. Vinterns moddning är över, har lyckats med att bygga mig en ATRE, sätta in headlight relay mod, byta bränslepump å flytta ut filtret, charging mod, TLR bromshuvudcylinder.. Nu e de bara nya sulor å sätta gänga om oljepluggen till M15 å en besiktning sen e de klart!:banana
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Här är det INTE vårigt, men det gör inget, har typ 2 månader kvar på mitt projekt (i bästa fall), så det blir en lite senare säsongspremiär. Men det gör inte så mycket, har blivet rätt bekväm av mig med åren, så jag brukar vänta ett tag i vilket fall tills det blivet varmt ordentligt.

Det blir färdigt när det blir färdigt!
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Växellådan undercuttad...klart, avbockad i listan.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top