TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

TLR-00

Medlem
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
.................
tjenixen.Nån som har några tråkiga erfarenheter efter att ha monterat slip-on (eller bolt-on) på hojen utan att mappa om insprutningen? :confused: Vet en med en gammal kawa som monterade ett helsystem utan att bestycka om fuggarna osso brände hål i en kolv.Troligen pga för mager blandning :va Jag kör med gpr titan på min mycket potenta maskin(blå givetvis),och vill ju att den ska rulla många sköna mil än :tuttar :kär

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
sharpedge skrev:
... Jag är ingen elektriker, men kan felet vara för högt Watt-antal?
Nix. Lampan är rimligtvis dimensionerad för den effekt den har. Ung som att hojmotorer är dimensionerade för att klara att föraren ger benet. Iofs så händer det ju att puffrorna rasar men you get the point.
Testa ny lampa, kan ju ha varit tillverkningsfel.
4w? Rätt lite för en blinkers. Ska det vara så låg effekt? 4w låter ju mer som instrumentbelysning. Jaja, det är i vilket fall som helst inte därför den gått hem.

Saker som knäcker lampor i förtid:
*Vibrationer, gäller främst lampor med lång/mycket tråd (Tl vibbar inte särskilt mycket men kanske blinken vibbar vid vissa hastigheter?)
*Överspänning (givetvis)
*Mycket tänd och släck (mycket mer än på blinkers, jmf med stroboskop)
*Temperaturchocker (ex vis vatten på kall lampa)
*Stötar.
*Hög omgivningstemperatur (knappast här)

Som sagt, ny lampa, kom tillbaks om det blir likadant igen.

PutteLiten:
Tack, då hade jag fattat rätt. Pasta till trots. Och, ja, original är 4-del om man räknar h+v. 5-del om man räknar med bakdelen.

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
sharpedge skrev:
Hmm, bytte glödlampa till vänsterbak miniblinkers idag.
Satte i en 12V, 4W glödlampa och det funkade när jag kollade den. Efter jag kört en sväng och kom tillbaka och kollade på den så hade aset gett sig igen
:( :huvet

Vafan kan det vara för fel :(

Jag är ingen elektriker, men kan felet vara för högt Watt-antal?

12v 21w ska det vara! (ialla fall enligt manualo deluxo)

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
J-Bone skrev:
Hmm... verkar finnas en del folk som har fått saker och ting om bakfoten. Trött man blir när folk ska uttala sig om TL-modellerna utan att veta.....

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=39523

Juppz..det finns alltid "experter" som har nån "kompis" eller nån "kompis kompis" som VET ! Jao jao, who cares egentligen....de flesta eller kanske rent av alla på den här tråden som faktiskt äger en TL är ju nöjda. Dessutom kan man ju inte klanka ner på en modell enbart för att den första modellen hade barnsjukdomar (som typ allihopa redan är fixade på garantin).
Själv orkar jag inte bråka med de andra i de övriga trådarna....jag är typ aldrig där o glor ändå...trivs alldeles förträffligt här i vår egen lilla community! :fyllisar :tummenupp
TL ROXORZ!! Hooah :kär

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Chiefen skrev:
Juppz..det finns alltid "experter" som har nån "kompis" eller nån "kompis kompis" som VET ! Jao jao, who cares egentligen....de flesta eller kanske rent av alla på den här tråden som faktiskt äger en TL är ju nöjda. Dessutom kan man ju inte klanka ner på en modell enbart för att den första modellen hade barnsjukdomar (som typ allihopa redan är fixade på garantin).
Själv orkar jag inte bråka med de andra i de övriga trådarna....jag är typ aldrig där o glor ändå...trivs alldeles förträffligt här i vår egen lilla community! :fyllisar :tummenupp
TL ROXORZ!! Hooah :kär

Japp.

Därför jag nästan bara hänger på TLP, där slipper man alla förståsigpåare.... men jag måste lägga näsan i blöt ibland när jag läser grejer som inte stämmer trots att jag egentligen inte orkar... :huvet

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
J-Bone skrev:
Japp.

Därför jag nästan bara hänger på TLP, där slipper man alla förståsigpåare.... men jag måste lägga näsan i blöt ibland när jag läser grejer som inte stämmer trots att jag egentligen inte orkar... :huvet

He he..kunde inte heller låta bli...visserligen kan man ju faktiskt avhandla ämnet i den aktuella tråden..(my bad) jao jao..det ser ändå ut som om diskussionen tar fart där.
Jag är ialla fall fett nöjd med min TLS även om jag inte kört den så mycket...jag bara fetdiggar looken helt enkelt! :yoparty

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Felix skrev:
hmmm syftar du på mig din rackare...
Tror nog mer att det var kommentarer som de här:
En kompis hade en tlr och hade oxå massa problem med den så jag skulle inte vilja ha någon sukka twin....
Självklart hondan. sukkan hade många barnsjukdomar och är allmänt sämre i kvalité än hondan...
som J-benet syftade på...de är ganska tagna ur luften de där kommenarerna if I can be the judge!

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Chiefen skrev:
Tror nog mer att det var kommentarer som de här:

som J-benet syftade på...de är ganska tagna ur luften de där kommenarerna if I can be the judge!
Det köper jag, var själv stolt medlem i det tvåcylindriga träsket innan jag bytte hoj.. nur är det 750r på ingång, men jag kommer åter, ni har mitt ord, men då blir det på en mille, eller en mv om jag skrapar ihop tillräckligt med pengar.

Om jag vill höra muller vet jag var jag skall vända mig :D

/Felix

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Felix: Nej, jag syftade inte på dig (möjligtvis det där om effekten då... ;) ) Jag vet att du har bra koll :)

Det är precis såna grejer som Chiefen visade som jag stör mig på... jag kanske är paranoid men just TL är det tydligen jävligt många som kan allt om :rolleyes: utan att ha någon som helst research i bakfickan.

Jag kan inte låta bli att hoppa in såna gånger trots att jag borde ignorera det men det är ju nån snubbe som verkligen vill veta som får helt fel uppfattning om hojen och sen bidrar de i sin tur i att sprida skitsnack vidare liksom... :huvet

Jaja, jag :kär :kär min TL iallafall och byter inte mot något. Det borde väl räcka så egentligen... :)

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
J-Bone skrev:
Felix: Nej, jag syftade inte på dig (möjligtvis det där om effekten då... ;) ) Jag vet att du har bra koll :)

Det är precis såna grejer som Chiefen visade som jag stör mig på... jag kanske är paranoid men just TL är det tydligen jävligt många som kan allt om :rolleyes: utan att ha någon som helst research i bakfickan.

Jag kan inte låta bli att hoppa in såna gånger trots att jag borde ignorera det men det är ju nån snubbe som verkligen vill veta som får helt fel uppfattning om hojen och sen bidrar de i sin tur i att sprida skitsnack vidare liksom... :huvet

Jaja, jag :kär :kär min TL iallafall och byter inte mot något. Det borde väl räcka så egentligen... :)
Jupps, håller med TL har många åsikter om, och speciellt då TLR, tung, bökig osv sov, själv gillar jag tillern brutalt och skulle jag köpa med hjärtat ligger den hemskt bra till. Tyckte första gången jag såg den att det var den fulsnyggaste hoj jag någonsin sett.

Sen att man känner att man har hittat hem och är kanonnöjd med sin hoj! kan det vara bättre! Själv hoppas jag på samma känsla när jag gränsla min inkommande 750 första gången... har alltid varit svag för mellangixxern.

/Felix

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Felix skrev:
Jupps, håller med TL har många åsikter om, och speciellt då TLR, tung, bökig osv sov, själv gillar jag tillern brutalt och skulle jag köpa med hjärtat ligger den hemskt bra till. Tyckte första gången jag såg den att det var den fulsnyggaste hoj jag någonsin sett.

Sen att man känner att man har hittat hem och är kanonnöjd med sin hoj! kan det vara bättre! Själv hoppas jag på samma känsla när jag gränsla min inkommande 750 första gången... har alltid varit svag för mellangixxern.

/Felix

Lycka till med 750'n! Perfekt balansgång mellan smidighet och effekt skulle jag tro. Jag kommer att ha översikt med att du vänstrar i rad4-träsket ett tag (eller PLAINLAND som vi kallar det :D.. ) men förr eller senare kommer du tillbaka till "the dark side" :7peta

Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Chiefen skrev:
12v 21w ska det vara! (ialla fall enligt manualo deluxo)
Undrar om inte miniblinkarna har lägre effekt. 10w?
Det dyker ju upp trådar då och då om att miniblinkarna blinkar med fel hastighet och det beror ju på att de har lägre effekt.
Men i vilket fall som helst så ska ju inte lampfan gå sönder med en gång.

Och så ska jag sticka ut huvudet lite:
Jag var ute och åkte 4-pipigt igår kväll. Vilket ryt! Rätt lajban faktiskt.

Sådärja, då har man vart modig även här på SH då!

Majk

Guest
sharpedge skrev:
Jag ska bara fixa miniblinkersen bak först, sen blir det mer åka idag :) Om nu batteriet har hållt sig under natten, vilket det borde gjort

Blinkersarna flinar åt oss hojåkare :huvet Jag satt och pratade med en jobbarkompis igår om att hans blinkersar strulade, verkar vara ett vanligt fel när man sätter på minisar. Hoppas du hittar felet så du kan åka istället för felsöka. :tummenupp
J-Bone vad har du på lack ? Har du monterat kulfajberskyddet på tanken ? In med bilder i så fall :7peta

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Majk skrev:
Blinkersarna flinar åt oss hojåkare :huvet Jag satt och pratade med en jobbarkompis igår om att hans blinkersar strulade, verkar vara ett vanligt fel när man sätter på minisar. Hoppas du hittar felet så du kan åka istället för felsöka. :tummenupp
J-Bone vad har du på lack ? Har du monterat kulfajberskyddet på tanken ? In med bilder i så fall :7peta
Det är juh bara en sida och bak så det ska nog lösa sig... måste bara hitta rätt blinkers och rätt wattantal :)

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Robban_C skrev:
Undrar om inte miniblinkarna har lägre effekt. 10w?
Det dyker ju upp trådar då och då om att miniblinkarna blinkar med fel hastighet och det beror ju på att de har lägre effekt.
Men i vilket fall som helst så ska ju inte lampfan gå sönder med en gång.
mmm..kan säkert stämma! Jag kan ju oxå nämna att jag själv har problem med mina miniblinkers. Ena blinkersen bak funkar inte o det hjälpte inte att köpa en ny. När jag köpte lampan glömde jag nämna att det var miniblinkers så det kan mycket väl vara fel W för dem.
Jag har hojjen inne för 2400 mila service så jag sa till dem att fixa blinkersen när de ändå var igång så jag har inte forskat mer i ämnet.

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
Finns det nån här som har ökat / byggt om vevhusventilationen på sin TLS, jag har nämligen problem med att den trycker olja vid "push rod" pinnen (tryckaxeln till kopplingen) Packboxen byttes, vilket förbättrade saken, men är ändå inte riktigt ok! :mad:

Jag har för avsikt att byta "olje påfyllningspluggen" till en som jag sätter en slang i, denna slang ska sedan ledas till en flaska med ett vevhusventilationsfilter monterat på.

Min fråga lyder alltså: Är det nån som har gjort detta förr eller? Dumt att uppfinna hjulet mer än en gång menar jag. Jag har vart inne på TLplanet o dom som åtgärdat detta har lett alla slangarna (ledningarna som eg. ska til luftburken) till en ny behållare med filter.

tips o råd angående detta mottages gladeligen!

/ Oden

Den 12:e ställs hojen på :yoparty

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Undrar om jag inte har hört/läst nåt om att det beror på för hög oljenivå och/eller för mycket wheelande.
Men det kan givetvis bero på för mycket blow-by också.
Nån annan vet säkert bättre.

Ang miniblink så tror jag det finns en sticky nånstans. Sök på miniblink och se vad som kommer upp!

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept