Ricken skrev:
Hej människor, tänkte bara kolla lite med er.
Min TL vägrar gasresa på 2:an. Och jag har fått för mig att den SKA göra det. Är det något jag har inbillat mig eller reser dom sig som en gud på växel nummer 2?
Hur många är det som har monterat TRE och kännt skillnad?
Bara undrar.....
Har iofs en -R, S'en ska ju vara lite villigare om man ska tro rykten men 2'an kräver teknik eller koppling. Har själv börjat få lite tumme med först nu på enbart gas.
Eftersom jag har det färskt i minne, så...
Håll på acceleration upp till den göttigaste punkten på varvtalskurvan slå av och på igen så den gungar till. Viktigt är att det går snabbt dvs du ska inte hamna i läge där varvtalet minskar igen utan på med gasen fort och håll stumt. Nöt denna manöver till du känner att hjulet vill upp i luften. Nu är det bara att kombinera med momentet att "rycka" eller inte så mycket rycka utan mer resa sig upp och samtidig förskjuta tyngd bakåt.
När du fått in tekniken känner du när det är rätt läge och gasmanövern sitter varje gång då kommer nästa moment; se till att få ordentlig höjd på 2'an och där är jag just nu
1'an var den biten inte så svår då man kunde justera på uppvägen också, 2'an är det viktigare att inte fega ur utan hålla den tills rätt höjd infinner sig
Koppling är lätt ge fullt spjut och slappa till på kopplingen bara - fega inte ur utan håll kvar när den väl kommer annars faller du i backen igen.. se upp för låga hastigheter jag höll på göra i stället när jag vid något tillfälle missbedömde och höll typ 30-40km/h newbie som man är. Den kommer snabbare då nämligen -- mycket snabbare
Generellt så är det svårare än man tror att få den till att klättra så var inte rädd att ge på med gasen ordentligt du lär knappast slå över med 2'an i under "upp" momentet knappast 1'an heller om du inte totalklantar.
Lycka till! Detta var nybörjarens konkreta tips, det finns ju grabbar här med lite mer expertis på ämnet, jag tar gärna också mer detaljerade tips av dessa förutom det som redan skrivits innan i tråden