TPS justering och TB synk..
Detta har säkert varit upp flera gånger + massor av info på TLP men det kan vara av intresse för flertalet här att belysa detta ytterligare en gång.
Jag har på senare tid observerat att min tomgång är lite orolig.. troligen varit så under en längre tid men det har kommit lite gradvis så jag har inte märkt en markant skillnad.
Hursom även gas av/på slag har varit känsliga och när man tar i lite när det svänger så har man fått hålla tungan rätt i mun för att kunna smyga på gasen. Responsen är inte heller detsamma som när jag köpte den.
Efter en snabb sökning på TLP så kändes det som mina symptom stämmer rätt bra överens med behov av synkning av "Trottel Bodys" och justering av TPS'en.
Jag har nu justerat TPS'en som stog tokfel; gick från mellan->hög indikering vid 3300RPM och indikerade lägsta läget vid tomgång (!). Har justerat nu men tänkte synka TB'na osså innan jag monterar ihop eländet så jag kan inte provköra efter TPS justeringen. Tomgången är dock fortfarande lite orolig. Jag har beställt ett sånt här instrument:
http://www.carbtune.com/ för synkningen.
Det jag klurar på nu är detta: Har läst någon stanns att bakre cyllen går varmare än den främre och då jag konstaterat detta tidigare har jag inte tänkt så mycket på det men när jag varmkört cykeln ikväll vid justeringen av TPS'en är pipan till bakre cyllen MYCKET varmare än den främre.. Dessutom har jag kunnat se att det är skillnad i rökutveckling mellan piporna när den är kall. Kan detta ha med dålig synkning att göra? Tänkte om främre cyllen svälter lite nu.. Kollade stoppskruven till länkaget som sitter på bakre TB'n och den ligger dikt an.
Vad tror ni som vet, är detta källan till det onda? Jag lär ju få facit när jag får min carbtuner men det tar ju 4-6 arbetsdagar innan jag vet